منبع تحقیق درمورد کتاب های درسی

به عملی ترغیب و آرزومند می سازد.

مطالعه: از نظر کیث و الکساندر(1997،به نقل از سیف،1386)، مطالعه عبارت است از توانایی بیرون کشیدن اطلاعات بصری از صفحه کاغذ و درک معنای آن متن(ص22). این سیستم پیچیده نیازمند مهارت های لازم برای درک واج های متن، توانایی رمز گشایی کلمات آشنا، توانایی خواندن صریح، اطلاعات پیشین کافی برای تسریع درک مطالعه، ساخت راهکارهای مناسب برای درک معنای متن و بوجود آمدن مداومت انگیزه مطالعه است(استفان،1994،به نقل از سیف،1386).
میزان مطالعه: در این پژوهش میزان مطالعه توسط پرسشنامه یادداشت زمانی تمام وقت با فواصل زمانی باز،از طریق اندازه گیری مدت زمانی که فرد به مطالعه اختصاص می دهد تعیین می شود.
کیفیت مطالعه: منظور ازکیفیت مطالعه در این پژوهش میزان رضایت از یادگیری است که با آزمون(پرسشنامه محقق ساخته) که منعکس کننده رضایت یادگیرنده از مطالعه است، اندازه گیری می شود.
فصل دوم
ادبیات تحقیق
مبانی نظری
مطالعه
سه تعریف اصلی برای مطالعه یا خواندن وجود دارد. طبق تعریف اول، یادگیری خواندنبه معنای یادگیری تلفظ کردن کلمات است. طبق تعریف دوم، یادگیری خواندن به معنای یادگیری شناسایی کلمات و دریافت معنای آنهاست. و طبق تعریف سوم، یادگیری خواندن یعنی درک معنای یک متن به منظور کسب اطلاعات از آن. این سه تعریف منعکس کننده دیدگاه های قدیمی و پایدار درباره خواندن است.
تحقیقات جدید تر از تعریف گسترده تری حمایت می کنند .این تعریف جدید شامل تمامی تعاریف گفته شده است، با این تفاوت که مهارت های یادگیری را نیز در بافت فعالیت های خواندن و نوشتن در نظر می گیرد. طبق این تعریف آموزش مهارت ها نیز بخشی از فرایند خواندن است (کانینگهامو استانویچ،2003).
به عقیده هلدن(2004)، مطالعه راهی مهم برای تحول شخصی و زندگی اجتماعی، اقتصادی، و مدنی است.
مطالعه افراد را قادر می سازد درباره سایر افراد، تاریخ، مطالعات اجتماعی، هنر، علم، ریاضیات و سایر موضوعات محتوایی اطلاعاتی بدست آورند(لیون،1997).
طبق دیدگاه دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش(2003،به نقل از هلدن،2004) افراد نمی توانند شهروندانی فعال و آگاه باشند، مگر اینکه بتوانند بخوانند. مطالعه پیش نیاز تقریبا تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. با آنکه از اصطلاحاتی چون مطالعه در اوقات فراغت یا مطالعه به قصد تفریح یا لذت بردنزیاد استفاده می شود اما تعریف این اصطلاحات دشوار است. منظورازاین مطالعه، مطالعه ای است که به خواست فرد آغاز می شود و ادامه می یابد. به این دلیل که خواننده به آن علاقه مند شده، این فعالیت معمولا شامل مطالعه نوشته هایی است که انتخاب خود فرد است و در مکان و زمان مناسب صورت می گیرد.
طبق نظر نل(1988)، مطالعه برای لذت بردن نوعی بازی ذهنی است که ما را قادر می سازد که در تحلیل خود دنیای دیگر و نقش های دیگری را تجربه کنیم.همچنین هلدن(2004) مطالعه را فعالیتی خلاقانه، هرمنوتیک و تفسیری می داند که سازنده تجارب و انتظارات فرد در بافت اجتماعی است.

اما مطالعه برای لذت بردن بسیار فراتر از نوعی بازی یا انزوا است و شیوه ای برای برقراری با متن است. مطالعه برای لذت بردن روشی مهم برای کمک به مبارزه با محرومیت های اجتماعی و بالا بردن استانداردهای تحصیلاتی است. طبق نظر کراشن(1993)، که بزرگترین مدافع مطالعه برای لذت بردن است، این نوع مطالعه به خوانندگان با کفایتی منجر می شود که گنجینه لغات غنی دارند و توانایی درک و استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده را دارند و می توانند سبک نوشتاری خوبی داشته باشند. خواننده فعال در هنگام مطالعه سوالاتی را مطرح می کند و در حین مطالعه در جستجوی پاسخ آن سوالات است. این سوالات در مورد موضوع کتاب و پیام ها، عقاید مطرح شده در جزئیات، استدلال ها،واقعی بودن بخشی از کتاب یا همه کتاب و میزان با اهمیت بودن کتاب است.
اهداف مطالعه
هدف از مطالعه یک کتاب ممکن است کسب اطلاعات و یا فهمیدن مطالب باشد. به طور کلی دو هدف اصلی مطالعه، مطالعه برای اوقات فراغت و مطالعه برای کسب دانش است(مک اویو وینسنت،1980). بزرگسالانی که هوش کلامی بالاتری دارند با احتمال بیشتری مطالعه را لذت بخش ارزیابی می کنند و آن رابه عنوان فعالیتی روزانه و مطلوب قلمداد می کنند(رایسو مییر،1985). اگرچه مطالعه فعالیت اوقات فراغت مهمی محسوب می شود، بیشتر یافته نشان می دهند که به طور متوسط بزرگسالان کمتر از دو ساعت را روزانه به مطالعه اختصاص می دهند(رایس و مییر،1985).
به طور کلی بیشتر هدف های مطالعه عبارتند از:
مطالعه مطالبی مانند روزنامه، مجله و…که در ارتباط با مسائل روز است. این نوع مطالعه با توجه به ذوق و استعداد خواننده انتخاب شده، و مطالب آن برای خواننده قابل درک و فهم است و موجب افزایش اطلاعات و دانش می شود. اما درک و فهم خواننده را بالا نمی برد.

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مطالعه مطالبی که خواننده سعی دارد تا مطالب را بفهمد. مطالعه این گونه مطالب، به منظور فهمیدن و افزایش درک خواننده است، که این کار خود نوعی یادگیری به شمار می رود. هرگاه پس از خواندن بتوان آن چه نویسنده عنوان کرده را به خاطر آورد، در واقع چیزی یاد گرفته شده است. این نوع یادگیری کسب اطلاعات است. اما اگر پس از خواندن مطلبی بتوان منظور و هدف نویسنده را درک کرد، در واقع آن مطلب فهمیده شده است. این نوع خواندن به معنی فهمیدن آن مطلب است، که در واقع هدف ما از مطالعه واقعی همان درک و فهم مطالب نوشته شده است(دلجو رنگینانی ،1381).
سطوح مطالعه
تفاوت افراد در مطالعه، همگی به سطوح خواندن آنها بستگی دارد. طبق یکی از طبق بندی ها، چهار سطح خواندن داریم که به ترتیب عبارتند از:
خواندن ابتدایی یا مقدماتی: در اولین سطح از خواندن یادگیرنده شناختن تک تک کلمات را یاد می گیرد. مشکلات موجود در فن خواندن در این سطح به آموزش قبلی یادگیرنده در دوره ابتدایی بستگی دارد. یادگیری خواندن در سطح ابتدایی از مراحل زیر تشکیل می شود.
در این مرحله یادگیرنده باید بتواند مفاهیم نوشته ای را به نوشته دیگر منتقل کند و نظر نویسنده های مختلفی را در موضوعات یکسانی با هم مقایسه کند. یادگیرنده ها تا پایان دبیرستان هم به این مرحله نمی رسند و خواندن آنها فقط در حدی است که بتوانند تکالیف دبیرستان را انجام دهند. مراحل مقدماتی خواندن اهمیت اساسی دارند چرا که بدون مهارت پیدا کردن در آنها نمی توان به خواندن اجمالی پرداخت.
خواندن تفتیشی: هدف از این سطح خواندن، فهمیدن هرچه بیشتر مطالب کتاب در زمان محدود است. در این سطح خواننده می خواهد بداند کتاب درباره چیست، شامل چه قسمت هایی است، و کتاب مورد نظر چه نوع کتابی است؟ با مرور اجمالی درک مطالب برای خواننده آسان می شود و این امر به تند خوانی کمک می کند. در این مرحله جزئیات نادیده گرفته می شود و توجه به جملات اصلی و اساسی است.
خواندن تحلیلی: این نوع خواندن نسبت به دو سطح قبلی، فعالیتی پیچیده تر و روش منظم تری دارد. خواندن تحلیلی بهترین نوع خواندن در زمان نامحدود است، و مطالعه تحلیلی خواندنی فعالانه است.
خواندن تلفیقی یا تطبیقی: این سطح خواندن بالاترین سطح خواندن است. در این سطح از خواندن، فرد نه تنها یک کتاب، بلکه کتاب های زیادی را مطالعه می کند و مطالب نوشته شده را کنار هم گذاشته تا روابط بین آنها را با یکدیگر معین کند. این سطح از خواندن فعالانه ترین و پرکاربردترین خواندن است(آدلر،ترجمه محمد صراف تهرانی،1381).
طبق نظر پنفتی(2001)، اولین مهارت مورد نیاز برای مطالعه، خواندن صحیح کلمات است. فرایندهای خواندن به زبان خواننده و سیستم نوشتاری که آن زبان را کد گذاری می کند بستگی دارد. واحدهای این سیستم نوشتاری به بازنمایی های ذهنی تبدیل می شوند که در برگیرنده واحدهای آن سیستم زبانی است(به نقل از دلجو رنگینانی،1381).
مراحل خواندن
فرایند خواندن شامل مراحل زیر است:
دیدن کلمه، یعنی شناسایی کلمات و کشف و درک بلا فاصله آنها(هرچه خواننده مسلط تر و کارآمدتر باشد ، با یک نگاه کلمات بیشتری را بازشناسی می کند).
صدا شناسی، یعنی استفاده از روابط صدا
نماد برای رمزگشایی کلمات
الگوهای کلمات، یعنی استفاده از گروه بندی های آشنای حروف به منظور کمک به بازشناسی بخش های کلمات
بافت، یعنی استفاده از کلمات پیرامونی برای کمک به شناسایی کلمات نا آشنا
بخش های کلمه، یعنی استفاده از ریشه کلمه، پسوندها، و سایر بخش های کلمه برای بازشناسی کلمه (کلارک،گنزچو،1995،به نقل از گاتری،ویگفیلدو متسالا و کاکس،1999).
درک ساده از معانی لغات، برای درک یک متن در هنگام خواندن کافی نیست. برای رسیدن به درک در هنگام مطالعه خوانندگان موثر نیاز به اجرای شیوه هایی از جمله:
1.ارتباط دادن تجربه دانش قبلی خود با متن، 2. خلاصه کردن اطلاعات،3.نشان دادن نتایج به صورت نمودار، 4.و طرح سوالات در متن دارند (مک نامارا،2007. بلوک،راجرز و جانسون،2006. کر و ورحاق،2005.آلن ،2003).
روش های مطالعه
1.خواندن اجمالی:
روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات مهم کتاب و کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است . فواید خواندن اجمالی عبارتند از:
الف) کارآمدی بیشتر ب) بودجه بندی واقعی تر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مواد پ) افزایش میزان درک مطلب و نگهداری آنها در حافظه ت) افزایش میزان دقت و تمرکز حواس، از طریق برانگیختن میزان علاقه(سیف،1385).
2.تند خواندن:
روش تند خواندن بر فن دید زدن مبتنی است. دید زدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است. هدف از تند خواندن یا سریع خواندن یک کتاب کسب آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با یک سرعت فوق العاده زیاد است. فواید تند خواندن عبارتند از:
الف) کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن ب) مرور کردن مطالبی که قبلا خوانده شده پ) جانشین سازی این روش با روش مطالعه دقیق و کامل ، هنگامی که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و مدت زمان کمی موجود است ت) افزودن بر انعطاف پذیری و گسترش دامنه سرعت های مطالعه(سیف،1385).
3.عبارت خوانی:
روش عبارت خوانی دارای دو سطح است: یکی سطح مکانیکی، دیگری سطح ادراکی. سطح مکانیکی مربوط است به عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه به گروه کلمات، در عوض توقف چشم بر روی یک یک کلمات. سطح مکانیکی، همچنین، مستلزم استفاده از میدان وسیع تر دید خواننده است، آن طور که با نگاه کردن به سطور متوجه مجموعه های بزرگتر و بیشتری از کلمات و عبارات معنی دار بشود.هدف عبارت خوانی افزایش سرعت مطالعه است، از طریق خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات. فواید عبارت خوانی عبارتند از:
الف) افزایش سرعت مطالعه ب) افزایش درک مطلب از طریق شناسایی اندیشه ها و مفاهیم و رابطه بین آنها پ) افزایش تمرکز حواس و لذت حاصل از مطالعه(سیف،1385).
4.دقیق خوانی:
فنون اصلی روش دقیق خوانی عبارتند از: سازمان دادن، حاشیه نویسی و علامت گذاری، و خلاصه کردن. در سازمان دادن، خواننده به دنبال سازمان فکری مولف می گردد و از رابطه بین مطالب آگاه می شود. فواید دقیق خوانی عبارتند از:
الف)فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی
ب)نگهداری بیشتر مطالب در حافظه
پ)افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سوالات تشریحی
ت)افزایش کسب لذت در نتیجه ایجاد اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق تر مطالب(سیف،1385).
5.خواندن تجسسی:
خواندن تجسسی مستلزم سوال کردن به طور جدی و پیگیر برای فهم عمیق مطالب است. جریانی منظم از سوالات و کنترل بر روی کیفیت و جهت آنها وجوه تشخیص روش خواندن تجسسی هستند.خواندن تجسسی مستلزم طرح انواع سوالات است. هدف از خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق تر معانی است. فواید خواندن تجسسی عبارتند از:
الف) کمک به تمرکز حواس
ب) غلبه بر تنبلی، حالت کسلی، و پرتی حواس
پ) آمادگی بیشتر برای گذراندن موفقیت آمیز امتحانات و شرکت در بحث های کلاسی
ت) افزایش زمان نگهداری مطالب در حافظه
ث) افزایش آفرینندگی(سیف،1385).
6.خواندن انتقادی:
منظور از خواندن انتقادی قضاوت کردن در مورد درستی، اعتبار، یا ارزش مطالب خواندنی بر اساس ملاک ها یا استانداردهای صحیح است. خواندن انتقادی کلید فهم صحیح مطالب و درگیری با مطالب است، که برای تشخیص و ارزش گذاری نوشته های خلاق ضرورت دارد. این روش، همچنین، برای تشخیص حقیقت و ارزش سایر نوشته ها لازم است. خواندن انتقادی مستلزم فهم کلمات سطور یعنی معنای دقیق مطالب است. پس از فهمیدن مطالب سطور، خواننده برای درک اهمیت مطالب به صورت عمیق تری وارد متن می شود. هدف از خواندن انتقادی دستیابی به قضاوت مستدل و درگیری عمیق تر با مطالب از طریق تجزیه و تحلیل معانی است.
فواید خواندن انتقادی عبارتند از:
الف) فهم عمیق تر مطالب و درگیری با مطالب
ب) طولانی ساختن مدت نگهداری مطالب در حافظه
پ) کسب اعتماد در مورد ارائه نظرات انتقادی، از راه مستدل سختن عقاید(سیف،1385).
7.خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری مطلب:
روش خواندن برای درک زیبایی مبتنی است بر درک معانی عمیق اشعار، داستان های کوتاه و سایر نوشته های ادبی. در این روش مطالعه، بر خلاف روش های مناسب برای نوشته های علمی، هدف، جستجوی مطالب دقیق و صریح نیست بلکه در این روش خواننده به دنبال کلمات، اندیشه ها، و تصوراتی است که بتواند برای او تداعی هایی را زنده کند و معانی عمیق مطالب را به او نشان دهد. هدف از خواندن برای درک زیبایی افزایش آگاهی و لذت بردن از کارهای هنری است. فواید خواندن برای درک زیبایی عبارتند از:
الف) افزایش میزان درک و فهم
ب) غنی کردن تجربیات شخصی
پ) بالا بردن سطح آگاهی نسبت به زندگی از طریق شریک شدن در تجربیات و طرز فکر دیگران
ت) بهره گیری بیشتر از استعدادهای شخصی از طریق برانگیختن افکار، ادراکات، و احساسات(سیف،1385).
کسب عادات مطالعه موثر در پنج گام
مطالعه اجمالی
نگاه اجمالی به عناوین و زیر عنوان ها و تلاش برای فهم آنها.
– خواندن مقدمه بهاین دلیل که اغلب شامل نکات اصلی کتاب است، و برای این مهم است که خواننده بداند نویسنده به چه فکر می کند و چگونه اطلاعات سازمان دهی شده خواننده را از نقطه A به B میرساند.
– خواندن فهرست مطالب، خواندن این قسمت به دانش آموزان در فهمیدن این که در امتحان نهایی چه مطالب مهم هستند کمک می کند.
– مرور Indexهای آخر کتاب، در این قسمت ممکن است شما معنی کلمات را ندانید ولی ذهن شما با این لغات درگیر شده و در هنگام مطالعه متن به دنبال آنها و فهم آنها خواهدبود.
انگیزه داشتن
بر خلاف کتاب های رمان، کتاب های درسی شامل تعدادی سوال در ابتدای فصول آنهاست. این نمونه سوال ها، نمونه های خوبی هستند که خواننده بداند برای خواندن آن قسمت به دنبال یادگیری چه مطالبی باشد. اما اغلب هدف این نیست. هدف اصلی، بیدار شدن حس کنجکاوی خوانندگان برای تبدیل شدن به یک خواننده با انگیزه است. داشتن سوال در ذهن و احساس نیاز برای پاسخ دادن به آنها از شما یک خواننده با هدف(انگیزه) می سازد که در فرایند یادگیری به شما قدرت می دهد.
خواندن
– اول و آخر پاراگراف ها را با دقت بخوانید. آنها شامل اطلاعات فشرده زیادی هستند، خواندن آن متن را دوبار انجام دهید.
– جملات اول و آخر پاراگراف ها را با دقت بیشتری بخوانید، زیرا همانند یک سخنران خوب که در ابتدای سخنرانی خود به شنوندگان می گوید که موضوع سخنرانی چیست، یک نویسنده خوب نیز در ابتدای پاراگراف هدف از نوشته خود را مشخص می کند و در ادامهء پاراگراف توضیح آن هدف را می آورد.
– هرگز شروع به خواندن کتاب به طور دقیق، بدون داشتن سوالاتی در ذهن که در جستجوی پاسخ آنها باشید، نکنید. با این کار شما به جای یک مرورگر غیر فعال به یک پژوهشگر فعال تبدیل می شوید.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   رضایت از زندگی

دیدگاهتان را بنویسید