منبع مقاله درمورد مدیریت دانش، دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات، زنجیره تأمین

کشور با پشتوانه نزدیک به یک قرن سابقه اداری جزء اولین نهادهایی محسوب می‌گردد که بنا به‌ضرورت تشکیل دولت مدرن و نوسازی جامعه در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در ایران تأسیس شد و در اولین سال‌های تأسیس وظیفه ثبت وقایع چهارگانه (ولادت، ازدواج، طلاق و وفات) و شناسنامه‌دار کردن اتباع ایرانی داخل و خارج از کشور را به عهده گرفت. در سال ۱۳۱۹ وظیفه جمع‌آوری و انتشار آمارهای انسانی به مجموعه وظایف آن افزوده شد و رفته‌رفته بر اثر دگرگونی‌های اجتماعی و ظهور تکنولوژیکی اطلاعات در سال ۱۳۷۶ با تصویب قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی ایفاگر نقش تأمین زیرساخت اطلاعاتی دولت الکترونیکی گردید. در این راستا سازمان ثبت‌احوال کشور با درک ضرورت نوسازی ساختار و فرایند اداری اقدام به تأسیس پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نمود که به دلیل ویژگی‌های خاص علاوه بر آنکه امکان تحول درون‌سازمانی را فراهم آورده، موجب نوسازی ساختار اداری کشور نیز شده است. (روزرخ، مرجان. ۱۳۸۸) برخی از قابلیت‌های این پایگاه شامل موارد زیر است:
ارائه خدمات الکترونیکی هویتی با فراهم کردن اتصال بر خط با شناسنامه خاص به دولت و دستگاه‌های اجرائی
دسترسی سریع و مطمئن دستگاه‌ها به آمار و اطلاعات انسانی
افزایش ضریب امنیت اطلاعات انسانی و حفاظت از حریم خصوصی شهروندان
پاسخگویی بهتر و سریع‌تر دستگاه‌های دولتی نسبت به مطالعات اجتماعی و توزیع بهینه منابع و امکانات کشور
جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها و اشتباهات اداری که در سیستم بوروکراتیک معمول مشاهده می‌گردد.
۳-۹-۱-۱- فعالیت‌های اصلی سازمان در حوزه تجارت الکترونیکی G2C
مهم‌ترین وظیفه مدیریت به‌ویژه در سطح استراتژیک، تصمیم‌گیری و کنترل بر مبنای اطلاعات است. سازمان ثبت‌احوال به‌عنوان سیستم اطلاعات مدیریت، اطلاعات لازم و در مواقعی کافی را جهت انجام وظایف مدیریت کشور فراهم می‌آورد. ثبت وقایع حیاتی (ولادت و وفات) که مهم‌ترین منبع آماری و جمعیتی کشوری است و برای محققین و سیاست‌گذاران اجتماعی و اقتصادی و برنامه ریزان کلان اهمیتی خاص دارد بلکه نیل به اهداف و آمارهای ملی و بین‌المللی بدون دسترسی جامع به اطلاعات آن میسر نمی‌گردد. در این برهه از زمان نیز جهت‌گیری اغلب کشورها در زمینه آمارهای انسانی به سمت آمارهای ثبتی است و علی رقم صرف هزینه‌های زیاد در انجام سرشماری‌های عمومی، نتایج آن اعتبار و استحکام آمارهای ثبتی را ندارد همچنین نتایج حاصله از سرشماری‌ها دارای عمرمحدود بوده و پس از مدت کوتاهی متولیان امر وادار به برآورد مجدد بر اساس حدس و گمان و محاسباتی می‌کند که چندان معتبر نیست. در نظام ثبت‌احوال به خاطر دقت آماری، به روز بودن داده‌ها و نیز تداوم سازمان در محدوده جغرافیایی سراسر کشور می‌توان از داده‌های این نهاد در راستای بررسی روندهای کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده نمود. بنابراین پایگاه اطلاعات جمعیت کشور که اکنون ثبت وقایع حیاتی از سراسر کشور به صورت برخط در آن انجام می‌پذیرد. قوی‌ترین مرجع برای دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح ایرانیان می‌باشد. ثبت احوال نوین حاصل تغییرات اساسی و مناسبی در ارکان اصلی مدیریت دانش یعنی انسان، فرایند و فناوری می‌باشد. از آغاز این تحول تاکنون گام‌های مناسبی در جهت ایجاد سازمان‌های دانش‌محور شده است. فرهنگ، ساختار، معماری فناوری اطلاعات سازمانی همه در جهت شناسایی، تولید، تسهیم و توزیع و انتقال دانش تغییریافته و بیشتر فعالیت‌ها و پروژه‌ها با رویکرد دانشی انجام پذیرفته است. (روزرخ، مرجان. ۱۳۸۸) تنها عناوین برخی از آن‌ها در ذیل آورده شده است:
استخدام نیروی جوان و متعهد و متخصص
ایجاد مرکز آموزش در سراسر کشور
برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت
شناسایی استعدادها و توانائی‌های کارکنان
استفاده از نیروی داخلی پروژه‌ها با استفاده از آموزش و انتقال تجربیات
برگزاری همایش‌های غیررسمی تفریحی و مسابقات ورزشی
تغییر در ساختار سازمانی و تشکیلاتی
راه‌اندازی سیستم استعلام هویت انفرادی
راه‌اندازی سیستم مکانیزه استعلام دسته‌ای
مکانیزاسیون رویه‌های سجلی مانند: تنظیم سند ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و ثبت تغییرات سجلی
صدور مکانیزه کارت شناسایی ملی
راه‌اندازی سیستم دبیرخانه کارت شناسایی ملی
راه‌اندازی سیستم مکانیزاسیون اداری
تولید و انتشار آمارهای دقیق وقایع چهارگانه
تشکیل شورای عالی اطلاع‌رسانی
تشکیل نظام پیشنهاد‌ها
توسعه و تجهیز ادارات سراسر کشور در جهت به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
راه‌اندازی مرکز داده ثبت‌احوال با استفاده از تکنولوژی جدید
برگزاری جلسات منظم و متناوب بین کارشناسان حقوقی، سجلی و فناوری اطلاعات
ایجاد پایگاه‌های عکس و آدرس
استفاده از متخصصان و مشاوران برون‌سازمانی در برخی پروژه‌ها
توسعه و تجهیز مراکز آموزشی و استفاده از روش‌های نوین آموزشی
مستندسازی فعالیت‌های حوزه آمار و انفورماتیک و مرکز آموزش
ابلاغ شماره ملی به کلیه اتباع ایرانی (با اجرای چند پروژه گسترده)
راه‌اندازی شبکه داخلی (اینترانت)
بازنگری و اصلاح در رویه‌های حقوقی و سجلی با همکاری کارشناسان ارشد، خبرنگاران بازنشسته و اساتید دانشگاه
ارزیابی مستمر بازخوردها در پروژه‌ها
راه‌اندازی وب‌سایت سازمان با کارکردهای متنوع مانند اطلاع‌رسانی صحیح، ارائه خدمات مکانیزه بر خط، راهنمای جامع نام‌گذاری و …
۳-۹-۱-۲- نقش سازمان ثبت‌احوال در تحقق دولت الکترونیکی
دولت الکترونیکی به معنی استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری و شیوهایی برای دولت‌ها به منظور استفاده از فناوری‌های جدید می‌باشد که به افراد تسهیلات لازم برای دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی و ارائه فرصت‌های گسترده‌تر برای مشارکت در فرایندها را اعطا می‌نماید، این خدمات به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته می‌باشد. بنابراین هدف دولت الکترونیکی ارائه خدمات بهتر، با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر است و هر کشوری با توجه به نیازهای جامعه خودش نظام دولت الکترونیکی را پایه‌ریزی می‌نماید. در کشور جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی و اجرای طرح تکفا بر این اساس صورت پذیرفت و سپس با تصویب قوانین متعدد در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکیل شورای عالی اطلاع‌رسانی، تلاش در جهت تغییر ساختار دستگاه‌های دولتی (نیروی انسانی، فناوری و تشکیلات سازمانی) انجام گرفت. یکی از دستگاه‌های مهم و خدمت رسان که گستره آن در سراسر دنیا می‌باشد سازمان ثبت احوال کشور است. این سازمان از سال ۱۳۶۵ با تصویب طرحی به نام “طرح اصلاح اساسی سیستم” گام‌های اساسی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشت که با تدبیر مدیران و مسئولان آگاه و تلاش بی‌وقفه کارکنان و کارشناسان متعهد و متخصص به پیشرفت‌های بسیار مطلوبی در رسیدن به اهداف استراتژیک سازمانی و ملی نائل شده است. اقدامات سازمان ثبت احوال در ارتباط با تشکیل پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، ابلاغ شماره ملی به مردم و دستگاه‌های دولتی و صدور قریب به ۹۹ درصد آر کارت‌های شناسایی ملی، ایجاد ارتباط بر خط اکثر دستگاه‌های دولتی با پایگاه سازمان و هم چنین تلاش در جهت به‌روزرسانی و گسترش اطلاعات انسانی مبین توسعه قابل‌ملاحظه‌ای در بخش تأمین زیرساخت‌های دولت الکترونیکی می‌باشد. با عنایت به مفهوم دولت الکترونیک، هویت افراد جامعه باید طوری تعریف شود که با رعایت مؤلفه‌های امنیت، صحت، سرعت و سهولت در سیستم‌های اطلاعاتی کلیه دستگاه‌های دولتی و خصوصی به راحتی شناخته شوند تا امکان دریافت خدمات رفاهی، آموزشی، بهداشتی، مشارکت در امور سیاسی (نظیر انتخابات و …)، تجارت، تولید و … برای آن‌ها وجود داشته باشد. در دنیای دیجیتال امروز نیاز به شهروندان دیجیتال داریم یعنی شهروندانی که یک کد منحصربه‌فرد داشته باشند و این دقیقاً “شماره ملی افراد” است. (روزرخ، مرجان. ۱۳۸۸)
سازمان ثبت احوال کشور، دارای نظام جامع شناسایی ایرانیان با سیستم اطلاعات جمعیت ایرانیان است که نتیجه نوسازی و مکانیزاسیون نظام سنتی هویتی و تابعیتی کشور است.۱۵۹ مهم‌ترین اهداف طرح اصلاح اساسی سیستم به شرح ذیل می‌باشد:
پردازش اطلاعات جمعیت کشور
دسترسی سریع به آمار و اطلاعات ایرانیان
اطمینان از صحت اقلام اطلاعاتی
به هنگام کردن سریع اطلاعات
سهولت جمع‌آوری اطلاعات
ارائه خدمات سریع و صحیح به ایرانیان
ارائه خدمات سریع و صحیح به دستگاه‌ها
اختصاص شماره ملی به کلیه ایرانیان
تحویل کارت شناسایی حاوی آدرس به ایرانیان بالای ۱۵ سال
کنترل و جلوگیری از بروز اشتباهات
حفاظت از اطلاعات هویتی و تابعیتی در تمامی ادارات و کنسولگری‌ها
فراهم شدن امکانات پیشرفته در اداره امور سازمان ثبت‌احوال
۳-۹-۱-۳- سازمان‌های همکار با سازمان ثبت‌احوال کشور
دفاتر پیشخوان دولت (انجام فرایندهای مرتبط با سازمان ثبت‌احوال)
بیمارستان‌ها (اعلام وقایع تولد و وفات)
پزشکی قانونی (اعلام وقوع وفات)
بانک‌ها (استفاده از بانک اطلاعات هویتی افراد)
سازمان ثبت‌اسناد و املاک (استفاده از بانک اطلاعات هویتی افراد)
سازمان امور مالیاتی (استفاده از بانک اطلاعات هویتی افراد)
کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی که ملزم به استفاده از بانک اطلاعت هویتی افراد می‌باشند.
۳-۱۰- چالش‌ها و موانع ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات
فناوری‌های جدید به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا سیستم‌های مدیریت دانش را به منظور ذخیره و اشاعه اطلاعات ساختار نیافته مورد استفاده قرار دهند. امروزه علاقه‌مندی فزاینده‌ای به حوزه مدیریت دانش در سازمان‌ها و محافل علمی وجود دارد. به دلیل نوظهور بودن این مسئله، کمبود دسته‌بندی استاندارد و مشخص در رابطه با مدل‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات در منابع پژوهشی و سازمانی احساس می‌شود. در اصل باید بیان نمائی‌ام اکثر پژوهش‌های حال حاضر به مفهوم مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات توجه خاصی ننموده‌اند و هریک از پارامترهای این حوزه را به طور مجزا مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند به همین دلیل در ابتدای راه پژوهش نمی‌توان به دقت و با ذکر جزئیات چالش‌ها و موانع ارائه مدل را بیان نمود.
۳-۱۱- نقاط قوت و فرصت‌های ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات
همان‌گونه که در فصل اول بخش نوآوری‌های پیش‌بینی‌شده و در فصل دوم بخش تبیین شکاف‌ها و خلأهای تحقیقات گذشته بیان گردید تاکنون هیچ محققی به ارائه چارچوب، ساختار و یا مدل در رابطه با مؤلفه‌های مدیریت دانش، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره خدمات، دولت الکترونیکی و به خصوص تجارت الکترونیکی G2C که خدمات

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   منابع و ماخذ مقالهجرم انگاری، خشونت علیه زنان، قانون مجازات، ارتکاب جرم

دیدگاهتان را بنویسید