مقاله رایگان درمورد توسعه اقتصادی

گفتار چهارم: اعمال مواد 115 و 116 82
فصل دوم :نحوه اجرای احکام قطعی 85
مبحث اول: کارکرداجرای احکام دیوان 86
گفتار اول: نحوه رسیدگی و فرایند های اجرای احکام 87
گفتار دوم: ضمانت اجراء احکام شعب دیوان 88
گفتار سوم: ضمانت اجرای آراء هیات عمومی 91
گفتار چهارم: اعلام گزارش استنکاف از آراء دیوان به شعب صادر کننده رای و رسیدگی به تخلف مستنکف از آراء دیوان 92
مبحث دوم :نقش آراء دیوان درتصمیمات مراجع اداری 93
گفتار اول: رسیدگی به تصمیمات مراجع اختصاصی اداری 94
گفتاردوم: رسیدگی شکلی 96
گفتار سوم: رسیدگی ماهوی 98
گفتار چهارم: رسیدگی به تصمیمات کمسیون ماده 16 100
مبحث سوم: چگونگی تضمین حقوق ایثارگران در آراء دیوان 103
گفتار اول: نقش آراء شعب بدوی 104
گفتار دوم: نقش آراء شعب تجدید نظر 106
گفتار سوم: نقش آراء هیأت عمومی در احقاق حقوق ایثارگران 109
گفتار چهارم: نقش آراء شعب تشخیص 113
نتیجه 117
ضمائم 125
منابع و مآخذ 158

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مقدمه
با حمد و سپاس به درگاه خداوند بزرگ و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)و خاندان مطهرش(ع) که هدایتگر بشریت به سوی کمال و سعادت ابدی بوده و درود فراوان به روح بلند بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران که با الگو گرفتن از سیره سید و سالار شهیدان و شعار هیهات من الذله فعل خواستن، توانستن و ما می توانیم را صرف کرد و باعث افتخار برای اسلام و جامعه اسلامی خصوصاً مذهب تشیع گردید.درود و سلام بر تمامی شهیدان انقلاب اسلامی و خانواده معظم آنها، درود بر همه کسانی که به فرمان امام راحل لبیک گفته و با نثار جان خویش عزت ابدی برای اسلام و استقلال و امنیت برای میهن خویش به ارمغان آوردند.
جانباز و ایثارگر مفهوم معنوی وافتخاری است که نظام اسلامی به کسانی که در راه پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ و حراست از دستاورد های آن از جان و مال خود گذشته اند اعطاء نموده است. افتخار جانبازی یعنی اینکه در راه دین و ایمان به خدا و حفظ ارزش های اسلامی از هر آنچه داری بگذر، زیرا جانباز با قلبی مملو از انوار مقدسه پا در مسیر حق تعالی قرار داده و جسم و جان خویش را در طبق اخلاص قرار می دهد و گوش به فرمان ولی فقیه، خود آماده هرگونه فداکاری می باشد.
جانبازان با تحمل مشکلات ومشقت ها ی فراوان چشم به درگاه ربوبی دارند، زیرا رضایت او را بر رضایت تمامی افراد جامعه مقدم دانسته و هدف والای خود را به احتزاز در آوردن پرچم لااله الا الله بر روی کره زمین قرار داده اند. دفاع مقدس تبلور ایثار و شهادت رزمندگانی بود که از هر آنچه داشتند گذشتند و پا در رکاب مولی و مقتدای خویش حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) قرار داده و در راه رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی از هیچ گونه کوششی دریغ نکردند. بر همه ما واجب است که رسالت جانفشانی و ایثار رزمندگان اسلام را به نسل های آینده انتقال داده و از تحریف آن جلوگیری نماییم. بسیج این شجره طیبه درخت تنومند انقلاب اسلامی است که از ابتدای پیروزی و در تمامی صحنه ها حاضر بوده و با نثار جان خویش و آبیاری درخت انقلاب بوسیله خون خود، از دستاوردهای آن پاسداری نموده و تا انقلاب زنده است بسیج، جانبازی وایثار هم زنده است.
این یک واقعیتی است که از نفس مسیحایی امام راحل بر جوانان این مرز و بوم دمیده شد و انشاءالله تا ظهور یگانه منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت و پرچمی که به دست امام راحل برافراشته گردید و هم اکنون بر دوش خلف صالح او مقام عظمای ولایت است به دست آن یگانه ذخیره الهی سپرده خواهد شد.
بخشی ازمشکلات ایثارگران، وجود قوانین متعدد، ایجاد تبعیض بین جانبازان معزز در قوانین مصوب، ابهام در مواد قانونی تصویب شده، عدم کارشناسی کافی در زمان تصویب قوانین، برداشت های متفاوت دستگاههای مختلف از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و عدم تنظیم و تصویب آیین نامه های مربوطه در فاصله زمانی مقرر شده در قانون می توان ذکر کرد.
اصــل(173) قـــانون اســـاسی جمهوری‌اسلامی ایران بیان می‌دارد: به‌منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به‌نام دیوان عدالت اداری زیرنظر رئیس‌قوه قضائیه تأسیس می‌گردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند. دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایات عموم مردم را برعهده دارد و در قانون اساسی به عنوان یکی از نهادهای محدود کننده سوءاستفاده از قدرت عمومی و مهمترین رکن قضایی ناظر و به منظور تضمین سلامت اداری در کشور مطرح شده است. انگیزه و هدف ما از این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا قوانینی که بعضاً بصورت ناقص، مبهم و با عدم کارشناسی لازم در پیش بینی و اختصاص بودجه ومنابع مالی آن به تصویب رسیده، توانسته هدف مقنن را در خدمت به جانبازان محقق کند؟

بنظر میرسد سازمانهای تأسیس شده متولی خدمت رسان به ایثارگران، بدلیل نداشتن تجربه کافی و تازه کار بودن، نتوانسته اند آنطور که شایسته و بایسته این قشر ایثارگر بوده به وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق مادی و معنوی ایثارگران و خانواده های آنان جامه عمل بپوشاند. آیا تصویب قوانین و مصوبات و آیین نامه ها جوابگوی نیازهای این قشر معظم بوده است؟
آیا قانون جامع ایثار گران بعنوان آخرین قانون تصویب شده در خصوص ایثارگران توانسته مشکلات این قشر را برآورده کند؟
همه روزه جانبازانی را مشاهده می کنیم که برای احقاق حقوق خود و حل مشکلات ناشی از مجروحیت و یا معلولیت، اعم از درمان و یا پیگیری مشکلاتی که ناشی از حضور آنها در جبهه های جنگ بوده از این سازمان به آن سازمان در حال تردد هستنند.آیا ایثارگران در این زمینه از حقوقی برخوردار خواهند بود؟
آیا سازمانهای مسئول توانسته اند آنطور که دستورات دینی و قوانین مصوب گفته اند به وظایف خود در قبال جانبازان و خانواده آنهاجامه عمل بپوشانند؟ جانبازان و یا همان ایثارگران در احقاق حقوق خود باید به چه سازمانهایی مراجعه کنند؟ آیا امکانات و یا بودجه سازمانهای متولی جوابگوی حقوق آنها خواهد بود؟ نقش قوه قضاییه بعنوان تنها مرجع تظلم خواهی ودیوان عدالت اداری بعنوان یگانه مرجع اختصاصی اداری که وظیفه دفاع از حقوق شهروندان، در مقابل حاکمیت را بعهده دارد، در این فرآیند چگونه است؟
مقنن به‌منظور تکریم و تجلیل از جانبازان، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان را به تصویب رساند و برای اطمینان از اجرای مواد این قانون و سایر قوانین استخدامی و اجتماعی آنان، کمیسیونی‌ به‌نام کمیسیون ماده(16) رسیدگی به شکایات جانبازان را پیش‌بینی کرد. یقینا وضعیت روحی‌ و جسمی جانبازان، مقنن را واداشت تا تدبیری اتخاذ کند که قوانین جانبازان سریع‌تر و آسان‌تر در دستگاه‌های مشمول، اجرا شود و آنان دچار سرگردانی نشوند.
در قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان آمده: بنیاد مجاز است با موافقت ولی‌فقیه یا نماینده وی کمیسیونی را به‌نام کمیسیون رسیدگی به شکایات جانبازان با ترکیب تعیین شده تشکیل و نسبت به رسیدگی به شکایات جانبازان از عدم‌اجرای صحیح این قانون در دستگاه اقدام نماید. تصمیمات کمیسیون قطعی و لازم‌الاجرا بوده و عدم‌اجرای به‌موقع آن خلاف قانون محسوب شده و قابل تعقیب در مراجع ذی‌صلاح می‌باشد. با اختیاری که قانون به این کمیسیون داده و تصمیمات آن را قطعی و لازم‌الاجرا دانسته است، بنیاد شهید و امورایثارگران قوی‌ترین ابزار حمایتی را در جهت تمکین دستگاه‌ها به اجرای قوانین دارد. مدیریت صحیح، آشنایی کامل و دقیق با قوانین حمایتی ایثارگران و آشنایی به امورحقوقی و مقررات اداری می‌تواند این کمیسیون را به مرجعی تبدیل کند که آسودگی خاطر را برای جانبازان به ارمغان آورد. با تصویب بند (الف) ماده (44) برنامه‌پنجم توسعه اقتصادی، فرزندان شهدا نیز از تسهیلات این کمیسیون بهره‌مند شده‌اند و درصورت عدم‌تمکین دستگاه به قوانین و تسهیلات موجد حق، آنان می‌توانند مانند جانبازان به شکایت از این دستگاه‌ها اقدام کنند.
به طور قطع و یقین سایر امتیازات در قوانین و مقررات چیزی فراتر از مواد قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان است و به سایر قوانین و مقررات مرتبط با جانبازان تسری دارد. برای نمونه، ایجاد قابلیت تطبیق و هماهنگی در مقررات اداری و استخدامی کشور با شرایط خاص جسمی جانبازان یکی از اهداف قانون تسهیلات استخدامی جانبازان می باشد و همانطور که میدانیم، اهداف تعیین‌شده برای یک قانون است که خط‌مشی و مسیر جامعه هدف را تعیین می‌کند. قطعاً یکی از مشکلاتی که در مسیر تکمیل این تحقیق با آن مواجه خواهیم بود پراکنده بودن قوانین و مصوبات در خصوص مجروحان و جانبازان انقلاب و جنگ تحمیلی است که در راه تکمیل این تحقیق در حد توان از قوانین، مصوبات، آیین نامه ها و همچنین آراء شعب بدوی، تجدید نظر، تشخیص و هیات عمومی دیوان عدالت اداری همراه با کسب نظر مسئولین و قضات دیوان و همچنین جانبازان استفاده خواهیم کرد.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   منابع پایان نامه ارشد درباره داوری آنسیترال

بیان مسئله:
به موجب اصول 170 و 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور رسیدگی به شکایات، اعتراضات و تظلمات مردم نسبت به واحدهای دولتی، آئین نامه ها و مقررات عمومی، دیوان عدالت اداری زیرنظر قوه قضائیه تشکیل گردیده است. دفاع هشت ساله مردم ایران در مقابل تهاجم دشمن و با لطبع آن مجروح و جانباز شدن جمعی از مردم که یا ناشی از بمباران مناطق مسکونی توسط دشمن بوده و یا بعنوان رزمندگان شرکت کننده در جنگ، ضرورت توجه مقامات دولتی خصوصاً قوای مقننه و مجریه را به این قشر از جامعه بیش از پیش فراهم نمود.
بر این اساس از آغازین روزهای شروع جنگ تحمیلی قوانین و مقررات خاصی با رویکرد حمایتی در جهت تسهیل درکسب معیشت و رسیدگی به وضع درمانی و رفاهی این قشر از جامعه تصویب و به مرحله اجرا در آمد. نحوه رسیدگی و احقاق حقوق ایثارگران و تضمین حقوق تضیع شده آنها با همان رویکرد حمایتی، در شعب دیوان عدالت اداری، خاصه هیأت عمومی دیوان که در ایجاد رویه قضایی نقش مهمی را ایفاء می کند باید فراهم شود.
بنابراین در نظر است که در این تحقیق علمی نقش دیوان عدالت اداری را در تضمین حقوق مکتسبه ایثارگران بررسی کرده و به این سئوال پاسخ دهیم که آیا دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات ایثارگران علیه مقامات و اقدامات دولتی رویکردی حمایتی دارد یا خیر؟ نحوه رسیدگی به شکایات مطروحه در این خصوص چگونه انجام می شود. آیا دیوان عدالت اداری توانسته نقش تضمین کننده حقوق آحاد افراد جامعه خصوصاً ایثارگران را به خوبی ایفاء کند.
انگیزه انتخاب موضوع تحقیق:
از عوامل اصلی انگیزه انتخاب موضوع تحقیق، افزایش شکایات بیش از پیش ایثارگران در دیوان عدالت اداری، علیه تصمیمات سازمانهای دولتی، خصوصاً بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیسون ماده 16 بنیاد که خود از متولیان امر ایثارگران می باشد بوده، که نگارنده را بر آن داشت ضمن بررسی علت و دلائل این افزایش، که یکی از علل آن تعدد و تکثر قوانین و مقررات تصویب شده موجد حق برای ایثارگران می باشد، و دلیل بعدی ناشی از پراکندگی ایثارگران در جامعه و اشتغال بخش عظیمی از آنها در بخش های عمومی و خصوصی می باشد، و در جهت جلوگیری از اجرای سلیقه ای قوانین خاص جانبازان در دستگاه های دولتی و خصوصی ونیز شفاف سازی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، راه کاری مناسب ارائه دهد. امید است این تحقیق بتواند در شفاف سازی روند رسیدگی به وضعیت اشتغال و معیشت جانبازان قدمهای مؤثری را بردارد.
هدفهای تحقیق:

هدف از این پژوهش آن است که علاوه بر بررسی ونحوه رسیدگی به شکایات جانبازان در شعب و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، لزوم توجه بیشتر به این قشر آسیب دیده با دیدگاه حمایتی در رسیدگی های قضایی، صدمات ناشی از عدم تصویب آئین نامه های قوانین مربوطه به ایثارگران و تبعاتی که این مهم برای دستگاه های دولتی به همراه داشته است را یادآوری، و از دیدگاه حقوق عمومی میزان پیشرفت یا کمبود های احتمالی در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد.
این تحقیق در نظر دارد حمایتهای مجلس شورای

دیدگاهتان را بنویسید