بخش بندی بازار چیه؛ آشنایی با ۴ نوع اصلی تقسیم بندی بازار 

 

بخش بندی بازار یا همون تقسیم بندی بازار یکی از قدیمی ترین ترفندهای بازاریابی بیان شده در کتب و متونه. با گسترده تر شدنِ جمعیت و ترجیح مشتریان و دسترسی بیشتر به گزینه های رقابتی، بخش بندی بازار در هر کار و کاسبی یا طرح بازاریابی اهمیت زیادی پیدا کرده. ، صاحبان کسب و کارا با در نظر گرفتنِ بخش بندی بازار، اقدام به تولید و عرضه اجناس خود می کنن. ما هم اینجا به توضیح شکلای مختلف مختلف بخش بندی بازار و کاربردهای هر یک از اونا می پردازیم.

 

به خاطرِ دسته بندیِ چیزی که مشتری می خواد، ۳ روش هست که با عنوان نیازها، خواستها و تقاضاها شناخته می شه، ولی واسه تصمیم گیری در مورد نیازها، خواستها و تقاضاها اول باید بخش بندی بازار رو انجام بدین. اولین قدم در بخش بندی بازار، تعیینِ نوع مشتری ایه که محصول شما رو به اجناس دیگر، ترجیح میده و بر همین پایه، اون مشتری در بخشی قرار داره که قصد دارین اجناس خود رو به اون عرضه کنین. کی محصول شما رو می خواد و تمایل اون واسه خرید محصول شما در بخش نیازها، خواستها یا تقاضاها قرار میگیره. شما باید پس از تصمیم گیری در مورد محصولی که قصد دارین تولید کنین، در مورد بخش بندی بازار تصمیم گیری کنین.

بخش بندی بازار طبق ویژگیای جمعیت شناختی

بخش بندی جمعیت شناختی، یکی از آسونترین و گسترده ترین شکلای مختلف بخش بندی بازارِ استفاده شده. بیشتر شرکتا واسه رسیدن به جمعیت مناسب واسه استفاده از اجناس خود، از این بخش بندی استفاده می کنن. به طورکلی در بخش بندی بازار، جمعیت طبق متغیرهایی تقسیم بندی می شه؛ پس بخش بندی جمعیت شناختی هم متغیرهای خاص خود رو داره، مثل سن، جنسیت، اندازه خونواده، درآمد، شغل، مذهب، نژاد و ملی بودن.

بخش بندی بازار طبقِ ویژگیای جمعیت شناختی رو میشه در بازار خودرو مشاهده کرد. در بازار خودرو، محدوده های قیمت متفاوتی واسه خودروهای تولید شده هست. مثلا، شرکت ماروتی در محدوده قیمت پایینی فعالیت و خودروهایی واسه مردم عادی تولید می کنه. در مقابل، آئودی و بی ام دبلیو از محدوده قیمت بالایی برخوردارن و پس، خریداران گران ترین و بهترین اجناس رو هدف قرار میدن. در این مورد، بخش بندی بازار، طبق وضعیت اقتصادی مصرف کنندگان انجام می شه که یکی از ویژگیای جمعیت شناختی به حساب میره. به همین ترتیب میشه از متغیرهای سن، مراحل چرخه زندگی، جنسیت، درآمد و غیره واسه بخش بندی بازار طبق ویژگیای جمعیت شناختی، استفاده کرد.

بخش بندی بازار طبق ویژگیای رفتاری

در این نوع بخش بندی، جمعیت طبق رفتار، نحوه ی استفاده و الگوی تصمیم گیری تقسیم بندی می شن. مثلا، افراد جوون تر صابون Dove رو ترجیح میدن، در حالی که علاقه مندان به ورزش، از صابون Lifebuoy استفاده می کنن؛ این مثال، بخش بندی بازار طبق رفتار رو نشون می ده. در این نوع بخش بندی، محصول طبق رفتار افراد به بازار عرضه می شه. این نوعِ بخش بندی بازار، به ویژه در بازار گوشیای هوشمند رونق زیادی داره. مثلا، بلک بری به تولید گوشی موبایل واسه کاربران فعال در بخش ی تجارت و کار و کاسبی می پردازه، سامسونگ گوشیای همراه خود رو واسه کاربرانی تولید می کنه که به سیستم عامل اندروید و استفاده از نرم افزاهای جورواجور و رایگان علاقه دارن و اپل هم واسه جذب مشتریان ویژه ای فعالیت می کنه که می خوان بخشی از یک بازار جاویژه ی (بخش حاشیه ای کوچیکی از بازاره که روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده) منحصربه فرد و محبوب باشن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   برات چیه و چه ویژگی هایی داره؟ 

نمونه دیگری از بخش بندی بازار طبق رفتار، بازاریابی در مناسبتا و مراسم ویژهه. مثلا الگوهای خرید در روزای آخر سال و پیش از شروع سال نو با الگوهای خرید در روزهای عادی سال متفاوته؛ پس، بخش بندی نحوه ی استفاده (usage segmentation) هم یه جور از بخش بندی رفتاریه.

بخش بندی بازار طبق ویژگیای روان شناختی

بخش بندی روان شناختی یه جور بخش بندیه که در اون روش زندگی مردم، فعالیتای اونا، علایق و عقاید اونا واسه تعریف بخشی از بازار در نظر گرفته می شه. بخش بندی روان شناختی، مثل بخش بندی رفتاریه، ولی در بخش بندی روان شناختی به جنبه های روانیِ رفتار خرید مصرف کننده هم توجه می شه. این جنبه های روانی می تونه شامل روش زندگی مصرف کننده، موقعیت اجتماعی اون و فعالیتا، علایق و عقایدِ (AIO) اون باشه.

الان، میشه کاربرد بخش بندی روان شناختی رو در همه جا مشاهده کرد. مثلا، برند پوشاک زارا، اجناس خود رو طبق روش زندگی مصرف کننده به بازار عرضه می کنه و مشتریانی که به دنبالِ جدیدترین پوشاک و پوشاکی متفاوت هستن، می تونن به مغازه های زارا سری بزنن. برند Arrow هم اجناس خود رو واسه روش زندگی اداری ممتاز عرضه می کنه و خیلی از مدیران و رؤسا در ادارات، لباسای شیک خود رو از مغازه های Arrow خریداری می کنن؛ پس، این نوع بخش بندی، بیشتر بر روش زندگی یا AIO استواره.

بخش بندی بازار طبق ویژگیای جغرافیایی

در این نوع بخش بندی بازار، مردم طبق محل جغرافیایی سکونت خود تقسیم بندی می شن. مشتریان پنهون ی شما، بسته به موقعیت جغرافیایی محل سکونت شون، نیازای متفاوتی دارن. مثلا، در عرضه دستگاه تصفیه ی آب باید توجه داشت طبق بخش بندی جغرافیایی، مردم ساکن در مناطق شهری و غیرشهری متفاوت هستن؛ افراد ساکن در مناطق غیرشهری به دستگاه تصفیه ی آب اسمز برعکس (Reverse Osmosis) نیاز دارن، در حالی که در مناطق شهری، دستگاه تصفیه ی آب طبق اشعه ی UV مورد نیازه؛ پس بعضی وقتا نیازای افراد، بسته به منطقه جغرافیایی محل سکونت اونا متفاوته.

به عنوان مثالی دیگر، ممکنه که یک شرکت، در کشورهای سردسیر واسه فروش وسایل گرمایشی بازاریابی کنه، در حالی که همون شرکت در کشورهای گرمسیر واسه فروش سیستمای تهویه ی مطبوع بازاریابی می کنه؛ پس خیلی از شرکتا از بخش بندی جغرافیایی به عنوان پایه و مبنایی واسه بخش بندی بازار استفاده می کنن. این نوع بخش بندی، آسونترین نوع بخش بندیه، ولی در ده گذشته از این نوع بخش بندی در مواردی استفاده شد که صنایع جدید بودن و دسترسی کمتر بود. الان، دسترسی بالاست، ولی هنوزم زمانی از اصول بخش بندی جغرافیایی استفاده می شه که در حال گسترش کار و کاسبی هم در مناطق محلی تر و هم مرزهای بین المللی باشین.

در کل، موارد توضیح داده شده در بالا، ۴ نوعِ اصلی تقسیم بندی بازار هستن. همه شکلای مختلف مختلف بخش بندی، مثل بخش بندی بازار طبق نحوه ی استفاده و بخش بندی بازار طبق قیمت فقط زیرشاخهایی از ۴ نوع بخش بندی توضیح داده شده در بالا هستن. شما کدوم نوع از بخش بندی بازار رو واسه کار و کاسبی خود به کار می گیرین و چیجوری می خواید بخش بندی مورد نظر خود رو به اجرا درآرین؟

برگرفته از: marketing91.com


دیدگاهتان را بنویسید