واسه اینکه خواب آسون تری داشته باشین این ۹ سوال رو از خودتون بپرسید 

 

هیچی به اندازه یک خواب آسون و آروم بعد از یک روز کاری پرمشغله خوب و دلپذیر نیس. شما جزء اون دسته افرادی هستین که وقتی به رختخواب می روید دو سه ساعت پهلوبه پهلو می شن تا بخوابن، یا به محض اینکه سر خود رو روی بالش می ذارین صدای خروپف تون بلند می شه؟ اصلا به نظرتون دچار مشکل در خواب یا بی خوابی هستین یا نه؟ پیشنهاد می کنم واسه اینکه خواب آسون تری داشته باشین، این مقاله چه جوری رو کامل بخونین و ۹ سؤال مهم اونو از خودتون بپرسید.

 

۱. همیشه پهلوبه پهلو میشم؟

بی خوابی یکی از عادی ترین مشکلات خوابه و از هر ۳ نفر، یک نفر به اون دچاره. بی خوابی با افزایش سن بیشتر می شه. احتمال دچار شدن به این مشکل در خانوما بیشتره؛ به ویژه با معطلی ی تنفسی یا آپنه ی خواب که پس از یائسگی رخ می ده. بی خوابی در بین کسائی که بیکار، مجرد یا در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی هستن هم بیشتر دیده می شه.

۲. مشکل تنفسی دارم؟

فرد گرفتار به آپنه ی خواب ممکنه دچار خروپف با صدای بلند، معطلیای کوتاه تنفسی یا نفس نفس زدنای متناوب شه. در طول آپنه، سطح اکسیژن خون پایین میاد، ضربان قلب زیاد می شه و خواب همیشه قطع می شه، چون فرد بیدار می شه تا دوباره بتونه نفس بکشه. آپنه ی خواب باعث می شه تنفس در فرد گرفتار کمه کم ۱۰ ثانیه متوقف شه. آپنه می تونه نتیجه های زیادی در کیفیت خواب، کارکرد روزانه و سلامتی کلی فرد داشته باشه.

۳. چقدر طول می کشه تا خوابم ببره؟

زندگی می تونه پیچیده شه. بعضی از انتظارات ما در مورد خواب ممکنه کمی اشتباه باشن. این فکر که بی معطلی بعد از درازکشیدن در رختخواب به خواب بریم، کمی گمراه کنندهه. به خواب رفتن باید کمتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باشه، اما با افزایش سن می تونه تا نیم ساعت هم طول بکشه. محدود کردنای زمانی، مسئولیتا، استرس یا حتی بقیه مسائل سلامتی می تونن بر سرعت به خواب رفتن ما اثر بذارن.

۴. مشکل جدی ای دارم؟

از دیدگاه روان شناختی و همین طور علم پزشکی، بعضی وقتا مفیده که به فهرست طولانی مسائل خواب پایدار که ممکنه روی شما اثر بذارن نگاهی بندازین. درحقیقت، ۸۰ نوع مشکل خواب مختلف داریم. این کار کمک می کنه اون مشکلی رو که توانایی شما در خوابیدن و رفع خستگی پریشون می کنه مشخص کنین.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   برات چیه و چه ویژگی هایی داره؟ 

۵. کودک من به اندازه کافی می خوابد؟

خواب کودک مسئله مهمیه. کودکانی که طبق نیاز سنی خود، شبا خواب کافی ندارن، درمعرض خطر آسیب به سلامت عمومی هستن. محققان فکر دارن که مشکلات خواب ممکنه آسیب دائمی به ناحیه ای در مغز به نام هیپوتالاموس وارد کنه. هیپوتالاموس مسئول تنظیم اشتها و مصرف انرژیه. کودکی که در سن ۲٫۵ سالگی خواب خوبی نداره، ممکنه در سن ۷سالگی دچار اضافه وزن شدید شه.

۶. به سختی از خواب بیدار میشم؟

فلج خواب ناتوانی موقتی در حرکت یا صحبت کردن فردیه که از خواب به بی خوابی میره؛ بی تشخیص دیگر مشخصات حمله های خواب. فلج خواب نیاز به درمان داره، اما از بی خوابی، استرس و دیگر عوامل مؤثر باید خودداری شه. درواقع ۲۰ تا ۶۰ درصد از آدما ممکنه فلج خواب رو تجربه کنن.

۷. در طول روز خسته هستم؟

وقتی صحبت از امتیازات چرت نیم روز پیش میاد، تجربه همه مراحل خواب اهمیت پیدا می کنه. اگه چرت نیم روزی، شما رو از مرحله اولِ خواب (فقط چشم برهم گذاشتن) به مرحله دوم (وقتی فعالیت مغز کُند می شه) ببره، با انرژی و آسون از خواب بیدار می شید و هشیارتر خواهید بود. اما اگه چرت نیم روزی از مرحله سه و چار (خواب عمیق) عبور کنه، دیگر خیلی آسون بیدار نخواهید شد و شاید احساس بی حالی و خستگی دارین. واسه مقابله با خواب آلودگی بعد از ظهرها، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه چرت نیم روزی کافیه.

۸. شبا خواب خوبی دارم؟

تحقیقات در مورد خواب نشون دادن کسائی که هر شب خیلی کمتر از ساعتای پیشنهاد شده می خوابن، ممکنه با کمبود خواب روبرو باشن. درنتیجه، ممکنه به شکل کم تا متوسط، با استعداد مشکل شناختی، مشکل حرکتی، بدرفتاری، و افزایش وزن باشن. کم خوابی یکی از عوامل ضعف سیستم ایمنی بدن هم هست. بیشتر بزرگسالان به ۷٫۵ تا ۸٫۵ ساعت خواب شبونه نیاز دارن.

۹. خیلی سریع به خواب میرم؟

اگه خیلی سریع به خواب می روید، شاید خودتون رو صاحب خواب فوق العاده ای بدونین. خیلی عمیق می خوابید و مثل اینکه که می تونین هر لحظه و هر جایی بخوابید. ممکنه عجیب به نظر بیاد، اما به خواب رفتن سریع هم ممکنه نشونه مشکل خواب باشه. کسائی که در کمتر از ۵ دقیقه به خواب می رن، ممکنه از دید آسیب شناسی خواب آلوده باشن.



تغییر رو در زندگی خود احساس کنین: در زمان کمتر، چندبرابر بیشتر کار کنین


دیدگاهتان را بنویسید