LSI چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

LSI چیه؟ LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing و به معنی فهرست بندی معنایی نهفته کلماته. درواقع LSI فوت وفن تشخیص درست کلمات و موضوع یه صفحه اینترنتیه.

واقعاً دلایل قابل اثباتی واسه تاثیر LSI روی سئو هست؟

اول از همه تعریفی از LSI باید ارائه داد و کارایی که با LSI میشه انجام داد و کارایی که از عهده LSI بر رو مشخص کرد. تا بشه گفت که LSI  جایگاهی در سئو ۲۰۱۸  داره یا خیر.

حتما میدونید که واسه افزایش آمار بازدید و رتبه سایت، باید از بعضی کلمات کلیدی پر کاربرد در محتوای خود استفاده کنین. در ادامه به توضیح این اصطلاح و چگونگی به کار گیری اون واسه پیشرفت روش هدف دار سئو سایت می پردازیم.

سرفصل محتوا

  • Latent Semantic Indexing چیه؟
    • کلمات کلیدی LSI چیه و چه کاربردی در سئو داره؟
    • چیجوری می تونین کلمات کلیدی LSI رو پیدا کنین؟
      • Google Search
      • Google Keyword Planner
      • LSI Keyword Generator
    • میشه بجای LSI روی چیز دیگری تمرکز کرد؟
    • LSI الان مهمه؟
    • چیجوری بهترین کلمات کلیدی رو انتخاب کنیم؟
    • چیجوری میشه از LSI واسه ایجاد محتوای بهینه از نظر موتورهای جستجو استفاده کرد؟
    • کلام آخر

Latent Semantic Indexing چیه؟

در این روش از تکنیکی به نام singular value decomposition (تجزیه مقادیر تک) واسه اسکن کردن داده های بدون ساختار، یه سند و مشخص کردن رابطه بین موضوعات اونا استفاده میشه.

واقعا این روش روابط مخفی (Latent) بین کلمات (Semanics) رو واسه بهبود درک اطلاعات (Indexing) مشخص می کنه. شاید با این تعریف بهترین ترجمه فارسی واسه اون کلمات کلیدی با ارتباطی نامحسوس با کلید واژه اصلی باشه.

به کار گیری این فوت وفن به کامپیوترها واسه درک اصطلاحات بومی زبون کمک می کنه. LSI کمک میکنه تا بشه اسناد رو براساس نقاط مشترکشون کنار هم قرار داد. این ویژگیا شک نداشته باشینً واسه موتورهای جستجو مهم هستن.

به طور خلاصه میشه گفت:

  • یه تکنولوژی که در سال ۱۹۸۰ واسه بازیابی اطلاعات پیشرفت یافت. این تکنولوژی واسه رفع مشکل درک اصطلاحات و جملات به کار رفته.
  • یه رویکرده که تلاش داره معانی ساختارها رو در زبانهای جور واجور درک کنه.
  • قادر به تشخیص واژه و موضوع یه متن با به کار گیری دسته بندیای درختی (متنای دارای ساختار والد و فرزندی) است.
  • واسه کار روی دسته کوچیکی از اسناد آماری کاربرد داره.

کلمات کلیدی LSI چیه و چه کاربردی در سئو داره؟

قبلتر گفتیم که LSI به موتورهای جستجو کمک می کنه که اصطلاحات رو بفهمن. پس این میتونه به معنی اون باشه که LSI به موتورهای جستجو واسه درک محتوا سایت شما کمک می کنه.

اگه موتورهای جستجو بتونن محتوای شما رو بفهمن پس می تونن اون به محتوای شما واسه عبارت مد نظرتون رتبه بدن. هم اینکه به کار گیری اصطاحات توان تشخیص رابطه بین قطعات جور واجور محتوا رو واسه موتورهای جستجو ساده می کنه که این موضوع از نظر سئو واسه سایت شما به درد بخور میشه.

کلمات کلیدی LSI به کار گیری کلماتیه که با کلمات کلیدی هدف سایت شما رابطه معنایی دارن.

سوال از کجا میشه مطمئن بود که اصطلاحی که در متن استفاده کردیم واسه گوگل قابل درکه و گوگل میتونه رابطه معنایی اونو با کلید واژه درک کنه. ما در زبون فارسی اصطلاحات بسیاری داریم که معانی بسیار پیچیده ای دارن.

چیزی که مشخص و روشنه این موضوعه که بعضی عبارات جستجو شده در گوگل نشون دهنده رابطه هرچه بیشتر میان گوگل و LSIه و یه سریای دیگه از کلمات به ما میگن که این رابطه بین گوگل و LSI کمتر شده.

بیشنر بخونین: ۱۱ وسیله پیدا کردن کلمات کلیدی سایت واسه افزایش بازدید

با در نظر گرفتن یافته های جستجو، گوگل فقط از راه LSI واسه درک رابطه بین کلمات کلیدی و محتوا استفاده نمی کنه. الگوریتمای یادگیری ماشینی هم در این راه واسه ایندکس کردن محتوا به گوگل کمک می کنن.

نقش کلمات کلیدی LSI در تلاش گوگل واسه مفهومی کردن یافته های جستجو بسیار دارای اهیمته.

کلمات کلیدی Latent Semantic Indexing) LSI)، مفهومیه که موتورهای جستجو مانند گوگل، از اون واسه کشف رابطه بین کلمات و عبارت ها استفاده می کنن.

یعنی دیگه، واسه درک اینکه LSI چیجوری کار می کنه، باید بدونین موتورهای جستجو به اندازه ای هوشمند هستن که رابطه معنا و معنی محتوای شما رو با کلمات کلیدی به کار رفته در متن محتوا، تشخیص بدن.

بدون کلمات کلیدی LSI، موتورهای جستجو، رابطه بین کلمات کلیدی و محتوا سایت رو به سختی پیدا می کنن. به خاطر همین، موتورهای جستجو مانند گوگل، رتبه بالاتر رو به وب سایتایی اختصاص میده که از کلمات کلیدی LSI استفاده کرده باشه.

با به کار گیری کلمات کلیدی LSI، خیلی راحت می تونین محتوایی محاوره ای و یا عامیانه تولید کنین. به کار گیری عبارت کلیدی خاص می تونه نتایجی مشابه با موضوع مورد بحث شما داشته باشه.

به این صورت، شما زیادتر از اندازه از یه عبارت کلیدی استفاده نمی کنین و مطلب رو واسه مخاطب غیرقابل خوندن نمی کنین. با به کار گیری کلمات کلیدی، مخاطبین می تونن به یافته های جستجو خود سریع تر و آسون تر دست پیدا کنن که همین امر باعث افزایش آمار بازدیدکنندگان سایت می شه.

چیجوری می تونین کلمات کلیدی LSI رو پیدا کنین؟

ممکنه پیدا کردن این جور کلمات کلیدی کمی گیج کننده به نظر آید، اما اگه مثالایی از این کلمات کلیدی رو ببینین، کار براتون بیشتر قابل درک می شه. به خاطر همین در ادامه چند وسیله واسه پیدا کردن این نوع کلمات کلیدی رو معرفی می کنیم.

Google Search

یکی از آسونترین راه های پیدا کردن کلمات کلیدی پر بازدید و یا کلمات کلیدی پر کاربرد، مراجعه مستقیم به منبعه. یه جستجوی ساده در گوگل انجام بدین تا ببینین کدوم عبارت ها یا کلمات کلیدی با موضوع مورد نظر شما در رابطه هستن. مثلا کلمه ای مانند “سئو” رو جستجو می کنیم.

کلمات کلیدی در رابطه رو می تونین در قسمت پایین صفحه ببینین:

این بهترین روش واسه پیدا کردن کلمات کلیدی LSIه چراکه میشه فهمید که گوگل اون اصطلاحات رو با چه کلماتی در یافته های نشون داده.

اگه بتونین کلماتی رو که جستجو کردین با اصطلاحات پیشنهادی گوگل ترکیب کنین، در سئو موفقین.

Google Keyword Planner

این مطلب را هم بخوانید :  مدل و دکوراسیون جدید اتاق خواب

واسه به کار گیری keyword planner گوگل شما نیازمند ساخت حساب در Google AdWords هستین. وقتی که به حساب گوگل خود دسترسی داشته باشین می تونین از این وسیله استفاده کنین.

وقتی که وارد Google Keyword Planner شدید، چندین گزینه واسه شما ظاهر می شه که شما باید روی اولین گزینه یعنی Search for new keywords using a phrase, website or category کلیک کنین.

بعد می تونین کلمات کلیدی مورد نظر خود رو تایپ کنین و از یافته های اون استفاده کنین. مثلا، کلمه Dog رو تایپ کردیم و یافته ها در شکل زیر مشخصه.

اینا، عبارتای کلیدی LSI هستن که گوگل اونا رو با عبارت مشخصی در رابطه می دونه. در یافته های جستجو، هم اینکه می تونین تماشاگر باشین که این کلمات، به صورت میانگین، چند بار در ماه جستجو شده و چقدر نسبت به دیگر کلمات بیشتر یا کمتر استفاده شده.

LSI Keyword Generator

از دیگر روش ها واسه پیدا کردن کلمات کلیدی LSI، به کار گیری وسیله LSI keyword generatorه. چگونگی کار با این وسیله به این صورته که باید کلمات کلیدی رو در ناحیه مخصوص جستجو تایپ کنین و یافته ها رو بررسی کنین. در شکل زیر می تونین یافته های جستجو کلمه “سئو” رو تماشاگر باشین:

میشه بجای LSI روی چیز دیگری تمرکز کرد؟

با پیشرفت تر شدن گوگل بهینه سازی محتوا واسه اونم پیشرفت کرده. هرچند که موتورهای جستجو بازم واسه درک محتوای سایتا با چالشایی روبرو هستن. واسه بهتر کردن سایت واسه الگوریتمای فعلی گوگل راه هایی بهتر از کلمات کلیدی LSI هست.

Structured data به عنوان یه روش هدف دار مدرن در سئو کارایی خیلی بالایی داره. در این روش شما واسه داده های خود برچسبایی انتخاب می کنین که این برچسبا به موتورهای جستجو واسه ایندکس کردن محتوا کمک می کنن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین محتوای شما در دستگاه های جور واجور به شکل برجسته در صفحه یافته های جستجو به نمایش در میاد.

LSI الان مهمه؟

LSI یه تکنولوژیه که به ما در درک اطلاعات و بازیابی اون کمک می کنه. این تکنولوژی واسه سال ۱۹۸۰ه. اما چقدر از تکنولوژیای مربوط به ۱۹۸۰ بازم در حال استفاده هستن؟

موتورهای جستجو به صورت طبیعی با درک و بازیابی محتوا تجارت می کنن. ولی این به معنی استفاده گوگل از تکنولوژی LSI نیس. تا کنون تستایی مبنی بر به کار گیری محتوای LSI در متن انجام نشده. اما میشه در گوگل از عباراتی که از نظر مفهومی با موضوع مورد توجه ما اشتراکاتی دارن رو جستجو کرد.

چیجوری بهترین کلمات کلیدی رو انتخاب کنیم؟

فرض کنین که لیستی از کلمات کلیدی دارین، اما نمی تونین از همه اونا استفاده کنین. در این شرایط، چیجوری میشه فهمید که بهترین کلمات کلیدی کدامه؟ جواب ساده س!.

باید دلیل جستجو این کلمات به وسیله افراد رو دریابیم. وقتی که دلیل رو دریافتیم، میشه عزمشو جزم کرد که بهترین کلمات کلیدی کداما می تونن باشن.

بیشتر وقتا، هدف کاربران از جستجو یکی از سه دلیل زیره:

کسب اطلاعات درباره یه چیز ( مثلا تلویزیون چیه؟)

کسب اطلاعاتی خاص درباره یه چیز ( مثلا بهترین برند تلویزیون چیه؟)

پیدا کردن روشی واسه خرید یه چیز ( مثلا از کجا میتونم تلویزیون بخرم؟)

واسه روشن شدن بیشتر مسئله، میشه گفت که کلمات کلیدی باید به محتوای سایت در رابطه باشه، مثلا اگه یه سایت درباره خرید تلویزیونه، نباید اصطلاحاتی که مربوط به چگونگی تعمیر کردن تلویزیونه به کار بره. باید از اصطلاحاتی استفاده کرد که رابطه زیادی به خرید و فروش تلویزیون داشته باشه.

واسه دوری از به کار بردن کلمات کلیدی اضافی در محتوا، میشه از کلمات کلیدی LSI استفاده کرد. بهترین روش واسه به کار گیری این اصطلاحات در سایت، اینه که اونا رو به طوری طبیعی بنویسیم.

اگه بتونین معیارهایی هم چون به کار گیری کلمات کلیدی پر کاربرد و در رابطه به محتوا رو رعایت کنین، می تونین بهترین کلمات کلیدی رو واسه محتوا سایت خود انتخاب کنین.

وسیله دیگری در گوگل هم به نام گوگل ترندز وحود داره که اندازه جستجوی دو کلمه رو با هم مقایسه می کنه که اینم به انتخاب کلید واژه مناسب کمک می کنه.

چیجوری میشه از LSI واسه ایجاد محتوای بهینه از نظر موتورهای جستجو استفاده کرد؟

مطالب خود رو به صورت طبیعی ایجاد کنین و به خاطر سئو، مطلب خود رو مصنوعی نکنین. بعضی وقتا، علم بیشتر در سئو، منتهی به بهینه سازی زیادتر از اندازه می شه. تلاش نکنین خود رو جای موتور جستجو بذارین و درباره LSI اون نسبت به سایت خود قضاوت کنین.

مطالب خود رو به شخصا ایجاد کنین و محتوای دیگه وب سایتا رو کپی و ویرایش نکنین. از نرم افزار واسه تولید محتوا استفاده نکنین. ترجمه گوگلی و سیستمای ترجمه رو در سایت خود قرار ندین.

هدف شما از قرار دادن مطلب در سایت باید کاربران شما باشه، نه گوگل و بقیه موتورای جستجو.  کلا طبیعی نوشتن، منتهی به بهینه شدن کلمات کلیدی LSI می شن.

کلام آخر

اگه در گوگل عبارتی رو در کادر جستجو وارد کنین به شما پیشنهاداتی داده میشه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در انتهای صفحه یافته های جستجو هم چندین لینک با کلمات کلیدی مربوط به عبارت جستجو شده درج شدن.

با در نظر گرفتن اینکه چگونگی به کار گیری LSI در گوگل روشن نیس. بهتره از LSIایی که خود گوگل واسه یه کلید واژه معرفی می کنه استفاده کنیم. این کلمات رو میشه با کلمات حاصل از تحلیل کلمات کلیدی ترکیب کرد و واسه تولید محتوا استفاده کرد.

اگه می خواین سایت شما به رتبه بالایی در یافته های جستجو دست پیدا کنه، باید با گوگل همراهی کنین. مثلا می تونین از بک لینکا و کلمات کلیدی در محتوا استفاده کنین تا آمار بازدید سایت رو زیاد کنین. به کار گیری Latent Semantic Indexing، باعث پیشرفت هرچه بیشتر سئو در سایت می شه.

بک لینک

در کلام آخر، تشخیص کلمات کلیدی LSI کار سختی نیس، اگه بدونین گوگل به دنبال هم معنی واسه کلمات کلیدیه تا بهترین یافته ها رو به کاربر ارائه دهد. هر زمان که فهمیده باشین چیجوری و چه زمان باید بهترین کلمات کلیدی رو استفاده کنین، می تونین سئو سایت خود رو بهتر کنین.

منبع: seo24.ir – blog.cmstop.ir