استخدام مهندسان کلیدی پروژه “سری i” ب ام و توسط یک استارتاپ چینی

تا همین چند سال قبل، ب ام و یه خودروساز تقریبا سنتی حساب می شد که به ساخت خودروهای خوب و لذت بخش واسه رانندگی پرهیجان معروفیت داشت، اما پروژه ب ام وای سری i این شرکت، نقطه عطفی واسه پیوند زدن اجناس سنتی ب ام و به آینده ای متفاوت و رقابتیه و مهمترین برنامه این شرکت واسه قدم گذاشتن به طرف آینده ای روشن هستش.

BMWI-2

اما حالا چندین نفر از کلیدی ترین مردان پشت صحنه در پروژه این خودروهای برقی و هیبریدی به یه کار و کاسبی چینی به نام Future Mobility پیوسته ان و این جابه جایی هم به وسیله سخنگوی رسمی ب ام و تایید شده.

ب ام و i3 با قیمت حدودی ۴۰ هزار دلاری در مقام یه خودرو برقی، فروش موفقی رو در بازار تجربه کرده و ب ام و i8 هم به عنوان یه محصول اسپرت هیبریدی بر خلاف قیمت بالای ۱۳۵ هزار دلاری توجه بسیاری رو به سمت ب ام و جلب کرده.

هم اینکه این شرکت می خواد تا در ماه های آینده نسخه جدیدتری از i3 رو با باتری بزرگتر راهی بازار کنه و واسه سال ۲۰۱۸ هم نمونه کانورتیبل (بدون سقف) ب ام و i8 رو به بازار بفرستد.

مهمترین پروژه لو رفته از سری i، مربوط به سال ۲۰۲۰ و ارائه یه مدل به طور کامل جدید با کارکرد هوشمند از نظر ارتباطات رسانه ای و رانندگی خودکاره که با نسل بعدی سیستمای الکترونیکی مخصوص خودرو پیوند خورده.

اما حالا و با در نظر گرفتن کوچ نفرات مهمی مثل سرطراح بنویت جاکوب، مدیر پروژه هندریک وندرز و مسئول بخش طراحی قوای محرکه به نام دریک ابندراث که به مدیرعامل Future Mobility یعنی کریس بریتفیلد پیوسته ان، میشه حدس زد که اطلاعات و ایده های بسیار مهمی مربوط به آینده ب ام وای سری i در اختیار کار و کاسبی چینی قرار گرفتن.

البته یکی از نکات بسیار مهم در طراحی این سری از اجناس ب ام و به تکنولوژی اختصاصی ساخت ارزون قیمت فیبرکربن واسه کاهش وزن خودروها مربوط می شه که مشخص نیس این بخش از تکنولوژی هم در اختیار چینیا قرار می گیره یا نه.

به هرحال چیزی که روشنه اینکه در چند ماه گذشته تمرکز اصلی خودروسازان معطوف به پیشرفت مدلای هوشمند و برقیه و جنگ اطلاعاتی و تکنولوژیک بزرگی در پشت صحنه بزرگترین اسمای جهان در جریانه.

مثلا چندی قبل هم پیوستن یکی از طراحان قبلی تسلا به بخش پیشرفت خودرو اپل تایید شد و از طرف دیگه جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، امید زیادی به عرضه گسترده شورولت ولت بسته س، خودرویی که می تونه از نظر اندازه پیمایش بالاتر از ب ام و i3 ظاهر شده و با تسلا مدل ۳ رقابت کنه.

Future Mobility طبیعتا سرمایه خیلی زیادی داره که تونسته اینجور مهندسان قابلی رو از حساس ترین پروژه ب ام و جدا کرده و به استخدام خود در آورد.

این شرکت کوچیک، بخشی از یه هولدینگ بزرگ چینی به نام Tencentه که با حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه در بخشای مختلفی فعالیت داره و حالا هم واسه بازار بکر و پرهیجان خودروهای هوشمند آینده دندون تیز کرده.

پس باید منتظر موند و دید که اپل و تسلا می تونن ظرف چند دهه بازار خودروسازان سنتی و قدیمی رو از اون خود کنن یا این خودروسازان جدید التاسیس چینی هستن که به رقبای خطرناک و سردمداران بازار مبدل می شن.

در شرایط فعلی تنها یه مسئله قطعیت داره، آنهم اینکه آینده صنعت خودرو رقابتی تر از شرایط گذشته میشه و خودروسازان سنتی با رقبای بسیار بیشتر و قدرتمندتری نسبت به گذشته روبرو می شن.