استفاده از اینترنت و ویژگی‌های شخصیتی

دانلود پایان نامه

در نظام آموزش عالی امروزی استفاده اینترنت عنصری ضروری در انجام تکالیف کلاسی و پروژه های تحقیقات دانشجویی محسوب می‌شود، استفاده از اینترنت در فضای دانشگاه علاوه بر جستجوی علمی می‌تواند شامل فرستادن نامه‌های الکترونیک، بازی‌های اینترنتی، چت، وب گردی، عضویت در شبکه‌های اجتماعی و یا هر گونه دسترسی اینترنتی غیر آکادمیکِ دیگر باشد در هر صورت استفاده مفرط از اینترنت به عنوان وسیله سرگرمی، می‌تواند فرصتی را که دانشجویان به مطالعه خارج از دانشکده و کتابخانه اختصاص می‌دهند کاهش دهد و بنابراین یکی از موانع اصلی دست یابی به موفقیت تحصیلی باشد. نتایج پیمایشی برنر در محیط اینترنت نشان داد که استفاده از اینترنت شرکت کنندگان را در مدیریت زمان با مشکل روبرو می سازد (برامنز،1991) هم چنین کیوبی و همکاران در بخشی از گزارش خود اشاره نمودند که 50 درصد از دانشجویان اخراجی ناشی از افت تحصیلی استفاده مفرط اینترنت را دلیلی برای مشکلات تحصیلی خود ذکر کرده‌اند (کیوبی،2001). از سوی دیگر برخی پژوهش‌ها نشان داده اند‌که تکالیفی نظیر جستجوی اطلاعات آنلاین یا برقراری ارتباط از طریق اینترنت می‌تواند به طور غیر مستقیم عملکرد دانشجویان را بهبود بخشد.
به منظور پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان تعیین ملاک‌ها و متغیرهای مناسب، از جمله مهم‌ترین حوزه های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی و روان شناسی در آن فعال می‌باشند. تحقیقات بسیاری در زمینه پیش‌بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است (بوکارتس،1996). ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بررسی کنیم تاثیر عضویت در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی هستیم.
شبکه‌های اجتماعی مجازی مکان‌هایی هستند که در آنها افراد فرصت پیدا می‌کنند تا خود را معرفی کرده، ویژگی‌های شخصیتی خود را بروز داده و با سایرین ارتباط برقرار کرده و در این محیط‌ها این ارتباطات را حفظ نمایند. این سایت‌ها به طور بالقوه‌ای چه در سطح روابط بین فردی و چه در سطح روابط اجتماعی توانایی ایجاد تغییرات اساسی در زمینه زندگی اجتماعی هر فرد را دارا می‌باشند. در اغلب موارد مهم‌ترین تاثیر این گونه سایت‌ها را حفظ و ارتقا روابط گذشته می‌دانند این در حالی است که نباید از نقش این سایت‌ها در شکل‌گیری روابط جدید بین فردی غافل شد. هرچند که فعالیت در این گونه شبکه‌ها سبب تسهیل ارتباط با دوستان می‌شود ولی به همان میزان با کاهش زمان مطالعه دانشجویان سبب اختلال در روند تحصیل می‌گردد از جمله تاثیرات مهم منفی این گونه سایت‌ها به ویژه در بین دانشجویان می‌توان به افزایش اضطراب و استرس اشاره نمود. شبکه‌های اجتماعی صرفا اثرات منفی نداشته و می‌توان با به کار‌گیری آن‌ها در فرایند آموزشی و یا درمانی، از آنها به طور بهینه استفاده نمود. دلایلی همچون ارتباط با سایرین یادگیری، قوانین اجتماعی، تفریح و سرگرمی و انتقال تجربیات می‌توان به عنوان مهم‌ترین دلایل استفاده افراد از این گونه شبکه عنوان نمود. در ایران دانشجویان پس از طی مراحل دبیرستان و قبولی در امتحان کنکور، در بازه‌ای زمانی حساس از مراحل رشد خود، جهت ادامه تحصیلات عالی به محیطی اغلب به دور از خانواده‌، به دانشگاه وارد می‌شوند (جوادی‌نیا و همکاران،1392). لذا تاثیرات این گونه شبکه‌ها در دوران دانشجویی بروز بیشتری می‌یابد. اینک به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که شبکه اجتماعی وایبر چه تاثیری بر عملکرد دانشجویان دارد؟
1-2- سوالات تحقیق
سوال اصلی
میزان تاثیر شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
سوالات ویژه
1- میزان تاثیر ایجاد روابط در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
2- میزان تاثیر اوقات فراغت در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
3-میزان تاثیر اطلاع و آگاهی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
4- میزان تاثیر عدم کنترل و سانسور در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
5- میزان تاثیر بحث و یادگیری در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
6- میزان تاثیر فرار از واقعیت زندگی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
7- میزان تاثیر متغیرهای زمینه‌ای(سن، جنس، وضعیت تاهل،مقطع تحصیلی، درآمد و محل سکونت) بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟
1-3- اهداف تحقیق
هدف اصلی
تاثیر شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.
اهداف ویژه
1- تاثیر ایجاد روابط در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.
2- تاثیر اوقات فراغت در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.
3- تاثیر اطلاع و آگاهی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.