اوقات فراغت و مواد غذایی

دانلود پایان نامه

4-10-1-5 بخش خانه داری و خدمات:
این فضا جهت استقرار بالابرهای خدماتی به لحاظ ارتباط مستقیم با فضاهای خدماتی در طول طبقات تا هسته اصلی آن در زیرزمین میباشد. این فضا از دو قسمت خانه داری و آبدارخانه تشکیل میشود.
قسمت خانهداری دارای قفسهها و کمدها و ملحفه و حوله تمیز میباشد و دارای محل شوت ملحفه کثیف تا بخش رختشویخانه اصلی هتل است. بطور کلی مسئولیت اتاقها اعم از نظافت و کنترل بر عهده خانه داری است. قسمت آبدارخانه دارای ماشین یخ ساز و آب سرد کن میباشد و مسئولیت سرویس دهی به اتاقها از نظر مواد غذایی را داراست. یکی از روشهای منطقی طراحی در طبقات هتل، رابطه مستقیم اسانسورهای خدماتی ،بخش خانه داری و آبدارخانه با هم در یک فاصله میباشد تا ماحصل آن یک مجموعه پشتیبانی قوی برای سرویس دهی به افراد باشد.
4-10-1-6 پلههای فرار:
ارتباط عمودی جهت تخلیه مسافرین از طبقات بالا در مواقع اضطراری میباشد. حداقل فاصل این پله از دورترین اتاق نبایستی از 30 متر بیشتر باشد. این پله ها یا بایستی بصورت باز در بدنه ساختمان قرار گیرد یا بصورت بسته مجهز به دیوارهای ضد آتش تا حداقل 4 ساعت باشند.
4-10-1-7 آسانسور ورزشی:
این آسانسور جهت استفاده مسافرین مقیم هتل برای ورود به فضای ورزشی (آبدرمانی)و یا رفتن به محوطه باز هتل و استفاده از زمینهای رو باز بدون تداخل با فضای لابی اصلی هتل تعبیه شده است.
این آسانسور در طبقات، از یک طرف تمام شیشه است و دید منظر بیرون را در اختیار مسافرین قرار میدهد.
4-10-2 لابی:
همانطور که در نمودارها دیده میشود لابی اصلی ترین هسته یک هتل میباشد. مهمترین فضای سیرکولاسیون و مکث و تقسیم فضایی بر عهده این بخش است. لابی طراحی شده بیانگر شخصیت اصلی هتل بوده، حد و ارزش اصلی مجموعه را تعیین مینماید. در لابی این مجموعه علاوه بر ورودی اصلی، فضایی برای استقرار میز مدیریت داخلی، اتاقک باربر (ایستگاه پادو) جهت حمل و نگهداری موقت چمدانها که بهتر است این فضا در نزدیکی درب ورودی قرار گیرد، در نظر گرفته شده است. بهتر است مکانهایی جهت ملاقاتهای کوتاه مدت بصورت مجزاتر نسبت به نشیمن اصلی قرار داده شود.
بطوریکه در نمودار دیده میشود ارتباط این هسته اصلی با فضای ورزشی و فرهنگی بترتیب توسط دو مفصل یعنی فروشگاهها وکریدور فرعی که از جلوی نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی عبور میکند، میباشد. این مفاصل در مواقعی عمل میکند که شخص بدون استفاده از ورودی اصلی مجزای خود این دو بخش،قصد ورود به آنها را داشته باشد.رفته شده است
4-10-3 .پیشخوان :(front office)
این فضا یکی از مهمترین زیر فضاهای لابی است. لابی دارای یک پیشخوان اصلی بوده که میبایستی در منظر دید کامل مسافر و میهمان در بدو ورود بوده واز طرفی دید و کنترل کافی بر روی لابی و آسانسورها، داشته باشد. این فضا مخصوص اطلاعات،پذیرش، کلید داری، رزرواسیون،صندوقداری وقسمت صندوق امانات ودر بعضی موارد دارای امور پستی و فکس و تلگراف می باشد.
بطوریکه بعدا” در مورد روابط بخش اداری نیز توضیح داده خواهد شد، این فضا میبایستی رابطه مستقیم با قسمت اداری داشته باشد. قسمت تلفنخانه نیز تحت پوشش این فضا میباشد تا مسافر بتواند براحتی با داخل یا خارج کشور در تماس باشد. امروزه مانند بسیاری از فضاهای دیگر تمامی کارهای این فضا اعم از کنترل و هدایت و بایگانی توسط کامپیوتر صورت میگیرد، از این رو محلی برای استقرار آن بایستی پیشبینی شود.
4-10-4 تریا:
این قسمت دارای سه زیر فضای مهم میباشد، سالن اصلی که مجهز به میز و صندلی است و ظرفیت در حدود 40-35 نفر را دارد. کار در این فضا سرو نوشیدنی گرم و سرد و غذای سبک بالاخص صبحانه است.
بایستی سعی شود همانطور که در نمودار مشاهده میشود رابطه مستقیم با لابی اصلی داشته باشد تا مسافر یا میهمان در ضرورت گذران مدت طولانی اقامت خود در لابی بتواند براحتی در کمترین فاصله از این فضا استفاده نماید. این فضا بهتر است به محوطه باز هتل راه داشته باشد تا در فصول خوش آب و هوا بتوان از قسمت باز محوطه نیز برای سرویس دهی استفاده نمود.
این فضا دارای یک میز بزرگ تزئینی زیبا برای چیدمان مواد غذایی و نوشیدنیها و میوه میباشند. یک محوطه آمادهسازی غذا در پشت این فضا خارج از دید در نظر گرفته میشود که این فضا را با آشپزخانه اصلی هتل ارتباط میدهد، قسمت آماده سازی توسط طراحی یک پیش فضا فیلتره شود.
4-10-5 نمازخانه و سرویسهای بهداشتی:
در این مجموعه نمازخانه برای آقایان و خانمها دیده شده است که در قسمتی که هتل دارای آرامش بیشتری است تعبیه شده است. به علت قرارگیری سرویسهای بهداشتی مردانه و زنانه در نزدیکی آن به طور مجزا، دیگر نیازی به تعبیه وضوخانه نیست واز همین فضا میتوان استفاده نمود. در این قسمت در دو بخش زنانه و مردانه هر کدام یک سرویس و دستشویی جهت استفاده معلولین باید طراحی شود. ابعاد محوطه سرویس بهداشتی حدود 150*150 سانتیمتر است با کاسه مستراح مخصوص .ارتفاع دستشویی 75 سانتیمتر بوده و دارای شیرهای اهرمی مخصوص میباشد.
4-10-6 فروشگاهها:
در این بخش 8 فروشگاه طراحی شده است تا قسمتی از نیازها و اوقات فراغت مسافرین را بر آورده نماید. این فضا نیز می بایستی دورتر و کمی مستقل تر از فضای لابی در نظر گرفته شود تا مسافر و میهمان بدون قطع فضای اصلی و پرتراکم بتواند با خیال آسوده از فروشگاهها دیدن کند. این قسمت در مجموعه نقش مفصل ارتباطی لابی با فضای آبدرمانی را نیز دارد.
4-10-7 بالابرها: (ارتباطات عمودی)
در این قسمت چهار دسته ارتباط عمودی (پله و آسانسورها) در نظر گرفته شده است.