اولین اطلاعات از پروژه اسکورپیو؛ کنسول ۶ ترافلاپی مایکروسافت

بخش دیجیتال فاندری سایت یوروگیمر تازگیاً فرصتی یافته که به مقر مایکروسافت در ردموند رفته و نگاهی به تکنولوژی کنسول بعدی مایکروسافت و خونواده اکس باکس، با نام رمز «پروژه اسکورپیو» بندازه.

قبل از هر چیز، دیجیتال فاندری در مقاله ای تایید کرده که پروژه اسکورپیو تونسته به هدف ۶ ترافلاپی خود که از اون طی اتفاق E3 سال گذشته میلادی رونمایی شد برسه و این قدرت پردازشی، به لطف پردازشگر گرافیکی شخصی سازی مورد استفاده در کنسوله. در کنار این پردازشگر گرافیکی قوی، ۱۲ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 و پردازنده ای هشت هسته ای دیده میشه و تموم اینا، در بدنه ای کوچیک با تکنولوژی پیشرفته خنک کنندگی قرار گرفتن.

دیجیتال فاندری مدعی شده که پرفورمنس بازیا روی اسکورپیو در حد عجیب ای قرار داد. مایکروسافت ً دمویی از بازی فورتزا موتور اسپرت جفت و جور کرده که با رزولوشن ۴K واقعی و تنظیماتی مشابه اکس باکس وان، با ۶۰ فریم ثابت به اجرا در میاد؛ این موضوع نشون میده که اسکورپیو از قدرت کافی واسه اجرای ۴K بازیای ویدیویی برخورداره و قدرت پردازشی اضافه، می تونه صرف دیگه محتویات صفحه و بهبود افکتای دیداری شه.

علاوه بر این، مایکروسافت ً دوست داران رزولوشن ۱۰۸۰p -یا خیلی ساده آدمایی که به تلویزیون ۴K دسترسی ندارن- رو هم از یاد نبرده و قول داده که تنظیمات مختلفی در دسترس کاربران می گیره تا مشخصات گرافیکی، بسته به امکانات اونا تنظیم شه.

درست مانند کنسول اکس باکس وان استاندارد، قلب تپنده موتور اسکورپیو، یا همون چیپست اصلی اون، در همکاری با AMD پیشرفت پیدا کرده. مایکروسافت می خواسته با کنسول میان نسلی خود، به طراحی تازه ای در مهندسی و معماری برسه. شرکت ردموندی هم اینکه ابزاری به نام PIX (مخفف Performance Inspector for Xbox) واسه پیشرفت دهندگان تدارک دیده که به تحلیل کارکرد بازیا می پردازه و اون دسته از عناوینی که امکان اجرای اونا روی رزولوشن ۴K و فریم ریت مناسب هست رو می شناسونه.

هسته های x86 جدید اسکورپیو، تا ۳۱ درصد از اکس باکس وان استاندارد سریع تر هستن و به شکلی از طرف مایکروسافت شخصی سازی شدن تا تاخیر (Latency) رو کم کنن و پردازنده رو همیشه درگیر نگه دارن؛ در همین بین، کارکرد پردازشگر گرافیکی هم زیاد می شه.

پردازشگر گرافیکی اسکورپیو، از ۴۰ واحد پردازشی با فرکانس کاری ۱۱۷۲ مگاهرتز استفاده میکرد که به شکل خیلی از همتای سونی (یا یعنی، پلی استیشن ۴ پرو) بیشتره. اسکورپیو ماژولای حافظه GDDR5 خود رو روی رابط ۳۸۴ بیتی GDDR5 به اجرا در می آورد که اونم از ۱۲ کانال ۳۲ بیتی استفاده میکرد. هر ماژول، با فرکانس کاری ۶٫۸ گیگاهرتز فعالیت می کنه که در آخر، پهنای باند رو به ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه میرسونه.

همونطور که گفته شد و در جدول بالا دیده می شه، حافظه اسکورپیو برابر با ۱۲ گیگابایته. ۸ گیگابایت از این حافظه در اختیار پیشرفت دهندگان قرار داره و ۴ گیگابایت باقی مونده، واسه سیستم رزرو شده. نگفته نمونه که حافظه رزرو اسکورپیو، یه گیگابایت از اکس باکس وان استاندارد بیشتره که مطمئناً به اجرای داشبورد کنسول با رزولوشن واقعی ۴K رابطه داره.

مایکروسافت میگه تموم قطعات رو شخصی سازی کرده و کارکرد اونا رو بالاتر از همین قطعات روی پی سی برده. این شرکت با به کار گیری بازیای قبلی، به شناسایی نقاط ضعف معماری سخت افزار خود پرداخته و با بیشتر از ۶۰ شخصی سازی جور واجور روی اون، تموم مشکلاتی که ممکنه به هر راه روی پرفورمنس بازیای اثر داشته باشه رو برطرف ساخته.

از نظر سیستم خنک کنندگی هم اسکورپیو تفاوتایی با اکس باکس وان استاندارد داشته و بیشتر به سیستم خنگ کنندگی مورد استفاده در GTX 1080 و ۱۰۸۰ Ti نزدیک شده. این بدون معناست که گرما به صورت تموم و کمال از هواکشای پشتی خارج می شه و دیگه خبری از کانالای هوا روی بدنه کنسول نیس.

در آخر مایکروسافت وعده داده که بازیای فعلی اکس باکس وان و اکس باکس ۳۶۰ هم از قدرت اضافه اسکورپیو نفع میبرن؛ با این همه، به کار گیری قدرت پردازشی اضافه به طور کاملً به ناشران رابطه داره. در کل، شکی نیس که اسکورپیو تا این لحظه قدرتمندترین کنسول خونگی جهان هستش و باید تا ارائه اطلاعات بیشتری طی اتفاق E3 2017 منتظر موند.

۵ اهرم اسکورپیو واسه اجرای بهتر بازیای اکس باکس وان و اکس باکس ۳۶۰

قیمت پروژه اسکورپیو از پلی استیشن ۴ پرو بیشتر میشه

پروژه اسکورپیو یا پلی استیشن ۴ پرو؛ کدوم یکی قوی تره؟

هدف مایکروسافت از ساخت پروژه اسکورپیو چیه؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *