با موضوع تجارت الکترونیک و انواع آن

  1. دیدگاه ارتباطات: تجارت الکترونیکی یعنی انتقال اطلاعات، جنسا، خدمات و یا پرادخت وجه به وسیله وسایل الکترونیکی
  2. دیدگاه پروسه تجاریتجارت الکترونیکی یعنی کاربرد فناوری جهت خودکارکردن مبادلات و پروسه های تجاری
  3. دیدگاه بهنگام: تجارت الکترونیکی یعنی خرید وفروش اطلاعات وکالاها به شکل بهنگام.
  4. دیدگاه خدماتی: تجارت الکترونیکی ابزاریه که به شکل همزمان باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت و کیفیت سرویس دهی می شه( رهروان،۱۳۹۰)

هم اینکه اسچنایدر (۲۰۰۳) بیان می­داره که تجارت الکترونیکی، انجام فعالیت­های کار و کاسبی با بهره گرفتن از فرستان داده­های الکترونیکی از راه اینترنت و شبکه گسترده جهانیه. به طور خلاصه، تجارت الکترونیکی رو خیلی راحت می­توان به عنوان “مبادلات بر اساس تکنولوژی میان دو طرف” (افراد و سازمان­ها) دونست (جاتوراویث، ۲۰۰۷).

در طبقه بندی شکل های جور واجور تجارت الکترونیکی، طبق وجود دو طرف معامله الکترونیکی و اینکه دو طرف معامله شخصیت حقیقی) افراد، و مصرف کنندگان نهائی) و یا حقوقی (شرکتهای خصوصی و عمومی) دارن، چهار نوع تجارت الکترونیکی قابل تشخیصه.

ریپورت و جاورسکی (۲۰۰۱) این چهار نوع تجارت الکترونیکی رو به شکل جدول (۲-۱) نشون میدن.

جدول۲-۱ شکل های جور واجور تجارت الکترونیکی (ریپورت و جاورسکی، ۲۰۰۱)

مشتریشرکت
C2BB2Bشرکت
C2CB2Cمشتری

 

در تجارت الکترونیکی از نوع شرکت، با شرکت یا دو طرف معامله هر دو شخصیت حقوقی دارن و معامله بین دو شرکت اتفاق می افته. در تجارت الکترونیکی از نوع شرکت با مشتری یا معامله بین مصرف کننده نهائی )شخص) با شرکت صورت میگیره.

در تجارت الکترونیکی نوع C2C هر دو طرف معامله رو مصرف کنندگان و مشتریان نهائی تشکیل میدن.

در تجارت الکترونیکی از نوع C2B مصرف کنندگان پایانی از راه کامل کردن خود، خود رو به شکل یه گروه خریدار در میارن و مبادرت به خرید می کنن.

۲-۳- اجزاء تجارت الکترونیک

اگه تجارت الکترونیکی رو به عنوان یه پدیده در نظر بگیریم باید اجزاء اون رو شناسائی کرد. میلر (۱۹۹۶) اجزاء تجارت الکترونیکی رو سه قسمت می دونه.

  1. سازمان: مسئولیت پشتیبانی از پروسه های تجاری رو رو دوش داره.کالا و خدمات تولید کرده و پول و پله و سرمایه لازم رو تدارک می بینه.
  2. بانک: بانکها از پروسه واریز و پرداخت پشتیبانی می کنه و سیستمای پرداخت الکترونیکی رو آسون کردن می کنه.
  3. بازاریابی: بازاریابی اطلاعات مربوط به بازار و مشتریان رو جمع آوری می کنه، قرارداده های خرید و فروش رو منعقد می کنه.

مثلث اجزاء تجارت الکترونیک در شکل ۲- ۱ نشون داده شده:

بانک
تجارت الکترونیکی
سازمان
بازاریابی

 

 

 

 

 

 

 

اجزای تجارت الکترونیکی (میلر، ۱۹۹۶).

 

کازیر (۱۹۹۷) هم تجارت الکترونیکی رو حاصل تعامل سه جزء می دونه. این سه جزء عبارتند از:

  1. پروسه ها: شامل پروسه های بازاریابی، فروش، پرداخت، تامین سفارشات و پشتیبانی
  2. نه هاده ها: شامل دولت، واسطه ها، مصرف کنندگان و تأمین کنندگان
  3. شبکه ها: شامل شبکه های داخلی شرکت، اینترنت و شبکه های بازرگانی.

۲-۴- امتیازات تجارت الکترونیک

در طول دهه گذشته، ظهور تجارت الکترونیک و فناوریای اینترنتی، منتهی به تغییرات در چگونگی مدیریت کسب و کارا در جهان شده. تجارت الکترونیک باعث ارتقای رابطه باز و ایجاد محیط تعاملی مجازی گردیده، طوریکه عرضه کنندگان و مشتریان می تونن اطلاعات و اجناس رو با همدیگه مبادله کنن. تجارت الکترونیک، ارتباطات در میان عوامل موثر در زنجیره ارزش رو بهتر کرده و مدلی ترکیبی از کار و کاسبی و تجارت ارائه می کنه که شرکتا می تونن با در نظر گرفتن چیزای مهم مشتریان و بازارهای در حال تغییر، پاسخگوتر و منعطف باشن. تجارت الکترونیک دیگه به عنوان جزیی از زندگی روزمره افراده و تصور این که سازمانا از تجارت الکترونیک استفاده ننمایند، چیزی دور از ذهن میشه.

توربان و همکاران (۲۰۰۲) منافع و امتیازات تجارت الکترونیکی رو واسه سه جزء سیستم تجاری میگن:

الف امتیازات تجارت الکترونیک واسه سازمان:

١-الف- گسترش بازار سازمان به بازارهای ملی و بین المللی

٢-الف – قادر ساختن شرکت به جفت و جور مواد و خدمات از بقیه شرکتها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر

٣-الف- کوتاه کردن کانالهای بازاریابی و حتی حذف اون و در نتیجه تولید اجناس ارزونتر و سود بیشتر

۴-الف-نیاز به داشتن موجودیهای کمتر

۵-الف- کاهش هزینه های ارتباطات راه دور

۶-الف- کمک به شرکتها کوچیک واسه رقابت با شرکتهای بزرگ

ب امتیازات تجارت الکترونیک واسه مشتریان:

١-ب- کاهش هزینه کالا و خدمات واسه مشتری به دلیل امکان مقایسه سریع و بهنگام قیمتها باهم

٢-ب – افزایش قدرت انتخاب مشتریان

٣-ب – امکان خرید ٢۴ ساعته و هفت روزه (بدون محدودیت وقتی)

۴-ب- دسترسی سریع مشتریان به اطلاعات مربوط

۵-ب – امکان کار و مطالعه واسه افراد در منزل

۶-ب – امکان انجام مزایدات الکترونیکی

٧-ب – امکان تعامل مشتریان در جوامع الکترونیکی، مبادله نظرات و مقایسه تجربیات

ج  امتیازات تجارت الکترونیک واسه جامعه:

١-ج – امکان کار در منزل و کاهش تعداد مسافرتها و در نتیجه ترافیک و آلودگی کمتر

٢-ج – امکان کاهش قیمت جنسا و در نتیجه افزایش سطح استاندارد زندگی مردم
کاهش قیمت

٣-ج – امکان استفاده و به کار گیری اجناس و خدمات درمناطق روستائی و کشورای در حال پیشرفت که در صورت نبود به کار گیری تجارت الکترونیک ممکن نیس.

 

۴-ج- آسون کردن حمل و نقل و خدمات عمومی، کاهش هزینه پخش و افزایش کیفیت خدمات اجتماعی، خدمات پلیسی، خدمات بهداشتی درمانی و آموزش(رهروان، ۱۳۹۰)