با موضوع معایب خرید برخط

۱٫خطر مالی[۳]: احتمال متحمل شدن یه زیان مالی براساس هزینه­ های مخفی، هزینه­ های نگهداری، یا نبود وجود ضمانت در صورت خرابی،

  1. خطر کارکرد [۴]: احتمال اینکه کالا یا خدمت نتونه با کارکرد مقتضی­ای که کالا به همون قصد خریداری شده مطابقت داشته باشه،
  2. خطر فیزیکی[۵]: احتمال اینکه کالای خریداری شده آسیب ببینه یا دچار جراحت فیزیکی شه،
  3. خطر روانشناختی[۶]: احتمال اینکه خریدی مشخص با تصور شخصی مصرف ­کننده یکی بودن نداشته باشه،
  4. خطر اجتماعی[۷]: احتمال اینکه خرید تو ذهن بقیه مصرف­ کنندگان مطلوبیت کمتری پیدا کنه،
  5. خطر آسودگی[۸]: احتمال اینکه تحویل، تجهیز یا شخصی سازی، یا تعمیر و ازکارافتادگی کالا منتهی به از دست رفتن زمان شه،
  6. خطر کلی[۹]: احتمال اینکه خرید شکل های جور واجور منتهی به نبود رضایت مصرف ­کننده شه( پیرس و همکاران، ۲۰۰۴)

کالاهایی که سطح بالایی از مشارکت[۱۰] مصرف ­کننده رو می­طلبند، مانند پوشاک، نسبت به کالاهایی که سطح پایین­تری از مشارکت در خریدشون لازمه، مانند کتاب، لوح فشرده و یا بلیط هواپیما، ممکنه ترس بیشتری رو واسه خریداران اینترنتی بسازن. افراد واسه خرید برخط کالاهایی با مشارکت بالا بی­میل هستن به خاطر این که اونا نمی­تونن کالا رو لمس کنن و اونو قبل از استفاده حس کنن. علاوه بر این، اونا ممکنه واسه برگردوندن کالایی که اشتباهی ارائه شده یا اشتباهیً درک شده دچار مشکل شن. تحقیقات گذشته به این نتیجه رسیدن که کالاهایی مانند پوشاک دارای خطر­هایی متفاوت مثل خطر زیبایی شناختی[۱۱]، خطر کارکرد، خطر مراقبت از کالا[۱۲]، خطر روانشناختی و خطر سهولت هستن  (جاتوروایث، ۲۰۰۷).

۲-۱۱- عوامل موفقیت در فروش اینترنتی

در دنیای کسب وکار الکترونیکی عوامل بسیاری در تصمیم و قصد خرید از اینترنت موثر می­باشن، خرید از اینترنت روند تصمیم­­گیری پیچیده­ایه که مشتریان با اون مواجه هستن. اثرات اجتماعی، سبک زندگی، عادت­ها، نگاه­ها و باورها، عوامل موقعیتی و ویژگی­های فروشنده و خریدار از جمله مواردی هستن که در این تصمیم ­گیری موثر می­باشن. کلا  بررسی ادبیات نشون می­دهد که این عوامل براساس طبقه بندی چانگ و همکاران، در سه دسته قابل تفکیک هستن. ( چنگ و همکاران، ۲۰۰۵)

در تحقیق خود به بررسی و مرور مقالات مربوط به خرید برخط و پرداختن. اونا با بررسی ۴۵ مقاله در رابطه در مورد خرید اینترنتی عواملی رو شناسایی کردن که بر تصمیم مصرف­ کنندگان به تمایل خرید و پذیرش خرید برخط تأثیرگذار بودن. عواملی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته­ان براساس شباهت­ در یافته­هاشون مشخص، دسته­بندی و تحلیل شده ­ان. اونا در این تحقیق عوامل موثر بر تمایل به کار گیری خرید اینترنتی رو به سه دسته اصلی تقسیم کرده­ان. این عوامل در شکل ۲-۲ نشون داده شده ­ان.

تمایل یا به کار گیری خرید اینترنتی
ویژگی­های درک شدۀ وب به عنوان یه کانال خرید
ویژگی­های مجصول و وب­سایت
ویژگی­های مصرف ­کننده

 

 

 

 

 

 

شکل ۲- ۲: مدل خلاصه شده عوامل موثر بر خرید برخط (چنگ و همکاران، ۲۰۰۵)

در واقع خرید و فروش اینترنتی وقتی موفق می شه که فروشندگان کالا و خدمات بتونن نسبت به روش سنتی، منافع اقتصادی بیشتری رو واسه مشتریان بسازن. صرف نمایش اجناس تو یه سایت قشنگتر با عکسهای جور واجور و حتی جذاب در فروش اینترنتی، کافی نیست. این کار با در نظر گرفتن شناسایی نیازای مشتریان و بازار سنجی و بازاریابی علمی ممکن می شه که در اینترنت شامل موارد زیر می شه:

  1. استفاده بهینه از موتورهای جستجوگر در اینترنت
  2. اطلاعات کافی و مناسب اجناس
  3. پیشنهادات و طرحهای مناسب با نیازای مشتریان در هر منطقه از جهان
  4. اطلاعات به روز شده در مورد قیمتها
  5. اطلاعات درست در مورد اندازه موجودی اجناس
  6. پروسه سفارش بسیار ساده و راحت
  7. پروسه سریع رسیدگی به سفارشات
  8. برخورداری از سیستم خودکار پیگیری سفارشات
  9. سیستم تحویل دقیق و به موقع
  10. سیستم درست صورتحساب و دریافت مبالغ
  11. سیستم کسب اطلاعات و نظر سنجی از مشتریان در مراحل جور واجور فروش؛

از راه نیازای بدست اومده، فروشندگان می تونن عوامل موثر و کلیدی در موفقیت رو تجزیه وتحلیل و شناسایی کرده و متناسب با اون استراتژیهای مورد نظر رو طراحی کنن. طراحی و اجرای سریع این استراتژیهاست که منتهی به پیدا شدن مزیت رقابتی و موفقیت در شرکتها می شه. پس شرکتی که بتونه سریع تر و با هزینه کمتر، نیازها رو شناسایی کرده و جوابا رو ارائه کنه می تونه به شکل دراز مدت در بازار، حضور خود رو حفظ کرده و حتی رهبری بازار رو رو دوش گیرد.(شیرخدایی،۱۳۸۴ص ۳۰-۲۹).

[۱] Security Risk

[۲] Privacy Risk

[۳] Financial Risk

[۴] Performance Risk

[۵] Physical Risk

[۶] Psychological Risk

[۷] Social Risk

[۸] Convenience Risk

[۹] Overall Risk

[۱۰] Involvement

[۱۱] Aesthetic Risk

[۱۲] Product Care Risk