با GeForce GTX 1080، غول جدید انویدیا بیشتر آشنا شوید

می گن در زمان اکران آواتار، مردم به اندازه ای از تکنولوژی سه بعدی فیلم هیجان زده شده بودن که بارها به تماشای اون در سینما رفتن. شاید تشبیه این اتفاق به کشف آتیش بتونه اندازه علاقه مردم رو بهتر نشون بده. وضعیت واسه دو هزار و یه: یه ادیسه فضایی کوبریک هم همینجوری جلو رفته بود. به نظر می رسید فیلم با یه ماشین زمان به گذشته سفر کرده باشه. چون جلوه های چشمی استفاده شده در اثر بالاتر از سال ۱۹۶۹ بودن. اگه به واسطه اتفاقاتی نتونستید لذت واقعی این تجربه ها رو بچشید اصلا جای نگرانی نیس، چون انویدیا با GeForce GTX 1080 اومده تا یه فرصت دیگری به شما بده.

ماه گذشته، آخرسر شرکت انویدیا در مراسمی اختصاصی از نسل جدید کارتای گرافیکی خود با اسمای GTX 1080 و GTX 1070 پرده برداشت؛ کارتایی که اومده ان کیفیت چشمی دنیای مجازی و واقعی رو به همدیگه نزدیک تر کنن. طبیعتا تا الان با اخباری و بازخوردهای بسیار مثبتی که دور و بر این دو کارت گرفیک می چرخه، برخورد کردین. هدف ما در مطلب پیش رو هم بازگویی دوباره اونا نیس، بلکه می خوایم با نگاهی به نقدهای GTX 1080، بیشتر با غول جدید انویدیا آشنا شیم.

اما واسه اطلاعات بیشتر اول به جزییات اولیه ای که از GTX 1080 و GTX 1070 به دست رسیده، می پردازیم. انویدیا در کارتای گرافیک جدید خود از معماری پاسکال استفاده کرده. دو سال پیش اونا با معرفی نسل جدید تراشهای گرافیکی خود رسما از این معماری پرده برداشتند. اون موقع مدیریت این شرکت ادعا کرده بود که پاسکال ده برابر سریع تر از معماری قبلی یعنی Maxwell بوده و پنهای باندی سه برابری داره.

تصویر بالا خوب تفاوتای هر چهار کارت گرافیک رو به شکل جدولی توضیح میده. همونجوریکه میدونید با وجود حافظه GDDR5X، سرعت ۱۰۸۰ سه گیگابیت بر ثانیه بیشتر از کارت گرافیکای GDDR5 میشه. یعنی،  ۱۰۸۰ سریع ترین کارت گرافیک دنیاس. ستون Card Power هم نشون میده با وجود مصرف برق کمتر ۱۰۸۰ باید انتظار صدا و دمای کمتری رو داشته باشیم.

در جریان مراسم اختصاصی انویدیا، Jen-Hsun Huang، مدیریت این شرکت گفت به واسطه فناوریای جدیدی، GTX 1080 بهترین و پیشرفته ترین پردازشگر گرافیکی، چیپ و پردازنده تاریخ آدمی رو داره. البته رسیدن به اینجور کارت گرافیک قدرتمندی حاصل چند سال کار دائمی و میلیاردها دلار هزینه س. طوریکه جن سون هوانگ به شوخی ادامه داد با این وقت و هزینه می تونین راهی واسه سفر به مریخ پیدا کرد.

کارت گرافیک GTX 1080 حتی از Titan X هزار دلاری هم قوی تره

هر دو کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070  از تراشهای ۱۶ نانومتری FinFET [یه جور ترانزیستور ۳D] استفاده می کنن. این ترانزیستورها که نسبت به نسل قبل خود از قدرت خیلی بالایی استفاده میکردن، تو یه مکان واحد قرار نداشته و پخش شدن. همین موضوع باعث شده تا با جاسازی سخت افزار بیشتر در داخل پردازنده گرافیکی، فایده هایی به وجود بیاد. اگه بخوایم ساده تر بگیم، انویدیا به واسطه تکنولوژیای جدید خود تونسته تعداد ترانزیستورهای بیشتری رو نسبت به کارتای گرافیک قبلی در GTX 1080 و GTX 1070 قرار داره.

برخلاف GTX 980 و GTX 970 که هر کدوم ۵٫۲ میلیارد ترانزیستور داشتن، این رقم در کارتای گرافیک نسل جدید این شرکت به ۷٫۲ میلیارد رسیده. البته مزیتای روند FinFET به همینجا ختم نشده و GTX 1080 مصرف برق بسیار کمتری نسبت به Titan X داره. GTX 1080 براساس ۲۵۶۰ هسته کوداه. واسه اطلاعات بیشتر، کودا یا CUDA [مخفف  Compute Unified Device Architecture] به مدلی برنامه نویسی می گن که واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا از اون پشتیبانی می کنن. به واسطه حضور این سیستم، به کار گیری منابع GPU آسون تر می شه.

فرق فریم ریت بازیا در سه کارت گرافیک GTX 980 ،GTX Titan X و GTX 1080: این عناوین روی ویندوز ۱۰ با سی پی یو Core i7-5960X اجرا شدن. رزولوشن بازیا ۴K و تنظیمات گرافیکی در بیشترین سطح خود قرار دارن.

هم اینکه اطلاعات منتشر شده نشون میدن سرعت کلاک GTX 1080 برابر ۱۶۰۷ مگاهرتز بوده و به صورت میانگین تا ۱۷۳۳ مگاهرتز بالا میاد که بسیار بیشتر از همه کارت گرافیکای نسل قبله. نکته باحال اینجاس سرعت کلاک GTX 1080 در جریان کنفرانس انویدیا، تونست بدون هیچ گونه خنک کننده ای به ۲۰۰۰ برسه.

پس میشه توقع داشت فقط با سیستم خنک کننده موجود در GTX 1080 حدود ۲۰ درصد اوورکلاک [افزایش سرعت] رو تماشاگر باشیم. طبیعتا با به کار گیری تکنولوژیای مربوطه این رقم بالاتر میره. واسه اوورکلاک GTX 1080 هم انویدیا آخرین ورژن GPU Boost رو در کارت گرافیک خود استفاده کرده که به واسطه اون توانایی کاهش ولتاژ در هر نقطه هست. این ویژگی باعث افزایش بهره وری می شه.

تا اینجا که نگاهی به قابلیتای کارتای گرافیک نسل جدید انویدیا [بیشتر  GTX 1080] انداختیم، فرقی میان اون دو مشاهده نکردیم. اگه نسخه های معمولی GTX 1080 و GTX 1070 هر کدوم ۵۹۹ و ۳۷۹ دلار قیمت دارن. پس تفاوتای این دو کارت در چه چیزیه؟ شاید بزرگترین مزیت GTX 1080 به GTX 1070 رو بشه حافظه اون دونست. انویدیا در صورتی GTX 1080 رو با رم GDDR5X و سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه مجهز کرده که میدونیم GTX 1070 دارای رم GDDR5 با سرعت ۸ گیگابایت بر ثانیه س.

فرق فریم ریت بازیا در دو کارت گرافیک GTX 980Ti و GTX 1080: بازیا روی ویندوز ۱۰ و سی پی یو Core i7-2600K اجرا شدن. رزولوشن بازیا ۱۹۲۰x1080 بوده و تنظیمات گرافیکی در بالاترین سطح ممکن قرار دارن. این تست به وسیله پولیگان گرفته شده.

هم اینکه GTX 1070 دارای ۱۹۲۰ هسته کودا بوده و سرعت کلاک اون ۱۵۰۶ مگاهرتره که به صورت میانگین تا ۱۶۸۳ بالا میاد. البته بازم GTX 1070 از Titan X سریع تر میشه. همین ویژگیا باعث شده تا GTX 1070 قیمت کمتری نسبت به همتای قوی خود بگیره. البته باید بگیم GTX 1070 مصرف کمتری نسبت به GTX 1080 داره. بسیار از مقایسه دو گرافیک فاصله می گیریم و به GTX 1080 می پردازیم.

Brian Crecente از Polygon کارت گرافیک جدید انویدیا رو یه دست آورد قابل توجه نسبت به گذشتگان خود نامید. اون هنگام تجربه ویچر ۳ با بالاترین کیفیت و فعال سازی HairWorks [قابلیتی واسه حرکت طبیعی موها] فهمید که با کارت گرافیک GTX 1080، بازی ۲۸ و ۵۵ درصد کارکرد بهتری نسبت به Titan X و ۹۸۰ در رزولوشن ۲۵۶۰x1440 داره. روی رزولوشن ۱۹۲۰x1080 هم پرفورمنس بازی در GTX 1080، سی و سه درصد بهتر از ۹۸۰Ti بود.

همه این اتفاقات در صورتی افتادن که میدونیم GTX 1080 دارای حافظه پهنای باند کمتری نسبت به Ti و Titan X هست. طبق گفته های انویدیا، معماری پاسکال این امکان رو واسه اونا جفت و جور کرده تا بدون کاهش کارکرد، فشرده سازی حافظه رو زیاد کنن. هم اینکه طراحی GTX 1080 کوچیک تر از کارتای گرافیک قبلی بوده و صدای کمتری رو به لطف تکنولوژی جدید خنک کننده تولید می کنه؛ تکنولوژی که یه فن و محفظه بخار بسیار بیشرفته رو در خود جای داده.

تستی که به وسیله گیم اسپات [۱] با هدست واقعیت مجازی استیم گرفته شده و نشون میده کارکرد ۱۰۸۰ بی نظیره. شاید سوال کنین به چه دلیل GTX 980 SLI [مقصود استفاده همزمان از دو عدد کارت گرافیک ۹۸۰] کارکرد ضعیفی داره. باید بگیم استیم VR واسه SLI بهینه نشده. چون دو کارت نیازمند ایجاد رابطه با همدیگه هستن، اینجا کمی تاخیر به وجود اومده و کارکرد واقعیت مجازی خوب نیس.

 

نکته باحال دیگه اینجاس که با وجود کاهش مصرف انرژی در GTX 1080، بازده این کارت گرافیک نسبت به ۹۸۰ شش درصد زیاد شده. البته یه نکته خیلی مهم رو باید در نظر بگیرین. به گفته Brian Crecente کارکرد بازیای امروزی با GTX 1080 و ۹۸۰Ti، روی یه نمایشگر خیلی فرقی نداره. پس اگه ۹۸۰Ti خریده اید، هزینه واسه GTX 1080 خیلی پیشنهاد نمی شه.

یکی از جذاب ترین قابلیتایی که با GTX 1080 میاد، Anselه. Photo Mode بسیار محبوب در پلی استیشن ۴ رو می شناسین؟ ایشون ورژن رایانه های شخصی اش هستن. انویدیا با این سیستم متودهای عکس گیری در بازی رو دوباره تعریف کرده. همونجوریکه تا الان حدس زده این، Ansel این توانایی رو به شما میده تا با فیلترهای جورواجور، چرخش ۳۶۰ درجه دوربین و قابلیتای دیگه، با بالاترین رزولوشون ممکن از بازی خود عکس ورداری کنه. این تصاویر از تکنولوژی واقعیت مجازی هم پشتیبانی کرده و می تونین با هدستی غرق در تصویر شید.

البته انویدیا گفته واسه حضور این توانایی در بازیا، استودیو سازنده باید کدنویسیایی بسیار ساده و کوتاه بکنه.  مثلا بازیای ویتنس و ویچر ۳ هر کدوم به حدود ۴۰ و ۱۵۰ خط کد نیاز دارن. از دیگر نکات باحال Ansel، میشه به گرفتن تصاویری بالاتر از رزولوشن استفاده شده واسه بازی اشاره کرد. مثلا نمایشگر شما ویچر ۳ رو با ۱۹۲۰x1080 اجرا می کنه. حالا به واسطه Ansel توانایی عکس ورداری با ۲۵۶۰x1440 رو هم دارین. توجه کنین با این توانایی جزییات محیط تغییر نکرده و تنها فرق این مسئله به شفافیت تصویر برمیگرده.

نمایی از توانایی تصاویر Raw/EXR.

ویژگیای Ansel اون قدر زیاد هستن که هر بازیکنی به وجد میاد. شاید سند جذاب ترین بخش اونو بشه به نام تصاویر Raw/EXR زد. در این جور تصاویر بازیکن می تونه به صورت داینامیک فاصله خود با عکس رو کم یا زیاد کنه. مطمئنا این ویژگی باعث می شه تا بهتر بتونین با برنامه های مانند فوتوشاپ، روی اونا تغییراتی اعمال کنین. در آخر صحبت دور و بر Ansel هم باید بگیم، این توانایی از افکتای زیادی استفاده میکرد.

هم اینکه استودیو سازنده می تونه افکتای موجود در Ansel رو واسه عنوان خود محدود کنه. The Division ،The Witness ،Lawbreakers ،The Witcher 3 ،Paragon ،Fortnite ،Obduction ،No Man's Sky و Unreal Tournament بازیایی هستن که این ویژگی رو دارن. مطمئنا در آینده تماشاگر محبوبیت بیشتر این توانایی میان سازندگان هستیم. راستی Ansel در انحصار GTX 1080 نبوده و کارتای گرافیک قبلی انویدیا هم [از سری ۶۰۰]  از اونا پشتیبانی می کنن.

Simultaneous Multi-Projection یکی دیگه از از باحال ترین ویژگیای GTX 1080 هستش که انویدیا هم در کنفرانس خود اشاره ای به اون کرد. به واسطه این سیستم که با معماری پاسکال ممکن شده، کارت گرافیک می تونه وسعت بسیار خیلی از مانیتورها رو پشتیبانی کرده و تصاویر رو با بالاترین کیفیت ممکن واسه اونا بفرستد. چون پردازنده گرافیکی پیکسلای غیر لازم رو حذف می کنه. پس واسه به کار گیری چند نمایشگر، GTX 1080 بهترین گزینه موجود در بازاره.

انویدیا گفته بود ۱۰۸۰ حتی از دو تا GTX 980 هم سریع تره. به خاطر همین گیم اسپات در تستای خود از GTX 980 SLI استفاده کرد. اونا به صورت کلی واسه هر رزولوشن چهار بازی [۲] انجام دادن. تستای رزولوشن ۱۰۸۰P نشون میده فریم ریت تموم عناوین به جز Shadow Mordor، در GTX 980 SLI بهتر از GTX 1080ه. GTX 1080 هم از بقیه کارکرد بهتری داره. در رزولوشن ۱۴۴۰P هم همین قضیه تکرار شد.

 

البته باحال ترین نکته این ویژگی پشتیبانی عالی از تکنولوژی واقعیت مجازی هست. هنگام به کار گیری هدستا، واسه هر چشم یه GPU یا پردازنده هست تا با رندر همزمان تصاویر، بازیکن لذت بیشتری رو ببره. در آخر باید اضافه کنیم انویدیا پیشنهاد کرده که بیشتر از ۲ کارت گرافیک استفاده نکنین. البته اگه علاقه دارین، می تونین با دانلود یه اپلیکیشن این امکان رو هم واسه خود جفت و جور کنین. هم اینکه یادتون باشه ضرورت داشتن بالاترین کیفیت ممکن، داشتن یه سی پی یو قوی میشه.

GTX 1080 در رزولوشن ۱۰۸۰P و ۱۴۴۰P سریع تر از دو تا GTX 980  نیس.

انگار با ۱۰۸۰ انویدیا تونسته به معدن قابلیتای جدیدی دست پیدا کنه. یکی دیگه از تکنولوژیای قوی ۱۰۸۰، وجود پردازنده گرافیکی نمایشی با نام Fast Syncه. با اینحال که توانایی یاد شده مکمل G-Sync هست، اما واسه به کار گیری اون نیازمند مانیتورهای G-Sync نیستین. به واسطه Fast Sync، پردازنده گرافیکی، فریم ریت رو با سرعت بالایی به کامپیوتر میده. اگه بخوایم ساده تر بگیم، امکان تاخیر در شروع تصویر یا حضور Screen Tearing [پارگی تصویر] به کمترین حد ممکن می رسه. دیدین پس از لودینگ یه مدت نمایشگر مشکی می شه؟ Fast Sync این مشکل رو در کنار پارگی تصویر حل می کنه.

انویدیا توجه خاصی به واقعیت مجازی داشته و ۱۰۸۰ بهترین کارت واسه به کار گیری این تکنولوژی لذت بخشه. البته اونا فقط به همین ویژگی اکتفا نکرده و با معرفی VRWorks Audio تلاش کردن تجربه ای به مراتب باحال تر رو واسه بازیکنا به ارمغان بیارن. همونجوریکه می تونین حدس بزنین، تمرکز این ویژگی روی صدا هست تا بازیکن هنگام به کار گیری هدست بتونه به طور کامل غرق در تصاویر شه.

در تست گیم اسپات با رزولوشن ۴K، شرایط دقیقا برعکس ۱۰۸۰P و ۱۴۴۰P شد. در این رزولوشن به جز Mero Last Light Redux، همه بازیا کارکرد بهتری روی GTX 1080 نسبت به GTX 980 SLI داشتن. نکته باحال اینجاس همه پنج بازی با فریم بالا ۳۰ در GTX 1080 اجرا شدن.

با یاد گرفتن رزولوشون ۴K در نمایشگرها، تکنولوژی HDR یا High Dynamic Range هم کم کم داره جای خود رو در جامعه انسانی پیدا می کنه. این تکنولوژی روی نمایش طیف گسترده و غنی تری از رنگا متمرکزه. سفید روشن تر و مشکی تاریک تر که عمق بیشتری دارن تنها نمونه های کوچیکی از جادوی HDR به حساب میان.

GTX 1080 در رزولوشن ۴k حتی از دو تا GTX 980 هم بهتره.

اگه بخوایم HDR رو خلاصه کنیم، باید بگیم این ویژگی جست و خیز بیشتری به صفحه نمایش میده. براساس گفته انویدیا، ۱۰۸۰ حدود ۷۵ درصد از طیفای رنگی قابل مشاهده رو پوشش داده و معماری پاسکال هم باعث شده تا وسعت رنگای HDR غنی تر شه. به بیان روشن تر، در زمان الان ۱۰۸۰ بهترین کارت گرافیکی هست که از ویژگی HDR استفاده می کنه.

دو کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 به ترتیب در تاریخای ۲۷ می (۷ خرداد) و ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) با قیمتای ۵۹۹ و ۳۷۹ دلار در دسترس قرار می گیرن. کارت گرافیک GTX 1080 دارای دو نسخه استاندارد و The Founder هست. فرق اصلی این دو نسخه به وجود یه خنک کننده قوی تر در The Founder برمیگرده. البته GTX 1070  هم دارای یه نسخه خاص ۴۹۹ دلاری میشه.


۱ - گیم اسپات در تستای خود از کامپیوتری با سی پی یو Intel Core i7 5930K و رم ۱۶ گیگابایت استفاده کرد.

۲ - این چهار بازی عبارت ان از: BioShock Infinite ،Metro Last Light Redux ،Middle Earth: Shadow of Mordor و Tomb Raider

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *