بررسی بازار خودروهای ۲۵ تا ۴۵ میلیون تومانی؛ ایرانی های قدیمی و چینی های ناشناخته

در ادامه مجموعه مطالبی که در اون به راهنمایی خوانندگان محترم در روند خرید و انتخاب خودرو می پردازیم، می خوایم تا بخش بعدی بازار خودروهای موجود در کشور رو بررسی کنیم.

پس از بازه قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومن، در دسترس ترین بازه خرید خودرو در کشورمون محدوده قیمت بین ۲۵ تا ۴۶ میلیون تومنه. با افزایش بودجه و رسیدن اون به محدوده ۴۵ میلیون تومن، دست خریداران در انتخاب بازتر می شه؛ با این حال هنوزم اصلی ترین انتخابا از بین خودروهای تولید داخلی میشه و اجناس وارداتی سهم چندانی از این بخش از بازار رو ندارن. پس باید بازه ۲۵ تا ۴۵ میلیون تومن رو بخشی از بازار دونست که جولانگاه خودروهای داخلی در میان قشر متوسط جامعه س.

پژو ۲۰۶ ؛ مدرن ترین محصول محبوب پژو در ایران

از اول دهه هشتاد شمسی که پژو ۲۰۶ به بازار ایران اومده تا الان این محصول دچار تغییرات زیادی شده، با این حال هنوزم این فرانسوی جسور به عنوان یکی از اصلی ترین رقبا در بازار هاچبکای شهری جوون پسند شناخته می شه.

با ظهور نمونه سدان ۲۰۶، موجی از خونواده‎های نیازمند یه سدان با مشخصات ۲۰۶ به سمت اون روونه شدن، با این حال کم کم از این موج کم شد و ۲۰۶ سدان به دلیل ظهور گزینه های باحال تر، مثل قبلی طرفداران زیادی رو به خود جلب نمی کنه.

شاید ۲۰۶های امروزی از نظر کیفیت ساخت و قطعات فنی در حد و اندازه های پدران چند سال قبل خود نباشن، اما هنوزم میشه تا حدی اون حس سواری اسپرت و رقابت انگیز این خودرو رو در اونا یافت.

امروزه تقریباً دو گونه تیپ ۲ و ۵ تنها گونه های این خودرو هستن که به بازار عرضه می شن و دیگه خبری از تیپای ۳ و ۶ نیس. با این حال امکان پیدا کردن نمونه های سالم دست دوم تیپ ۶ با کارکرد تقریباً پایین هنوزم هست. بدیش اینه اما نمونه های جدیدتر این سری از نظر گیربکس دچار مشکلات بسیار زیاد ای هستن.

علاوه بر این خرید نمونه های با کارکرد بالا از این خودرو اصلا پیشنهاد نمی شه، چون که از نظر مخارج ممکنه در حد و اندازه های خودرویی از کلاسی بالاتر ظاهر شه.

با این حال ۲۰۶ هنوزم خودرویی با کیفیت سواری تقریباً مناسب و جذابه که می تونه به عنوان یه انتخاب روزمره مناسب با مصرف سوخت پایین و ابعادی کوچیک، نیازای اقشار جور واجور رو تامین کنه. قیمت گونه های هاچبک ۲۰۶ بین ۳۲ تا ۳۷ میلیون تومنه و واسه خرید نمونه سدان هم بین ۳۵ تا ۳۸ میلیون تومن باید بپردازید.

تندر ۹۰ ؛ دستپخت رومانیایی واسه خونواده ایرونی

پروژه حضور یه رنو ارزون قیمت در ایران در چند سال قبل کلید خورد و در آخر به ظهور تندر ۹۰ (یا همون رنو لوگان و یا داچیا لوگان بسته به بازار عرضه) رسید.

این محصول اقتصادی به عنوان یه سدان کوچیک خانوادگی از زمان عرضه تا الان دچار تغییراتی شده و در آخر تنها نمونه فول اون در دو گونه دستی و خودکار در خط تولید مونده ان.

دو خودروساز اصلی ایران یعنی ایران خودرو و پارس خودرو (زیر مجموعه سایپا) تندر رو به بازار عرضه می کنن و همیشه بحثایی دور و بر فرق کیفیت ساخت این دو گونه مطرح بوده، با این حال بیشتر این بحثا به نتیجه خاصی نرسیده.

چون که به طور مقطعی کیفیت مونتاژ و ساخت هر کدوم از این دو خودروساز ممکنه دچار افول یا بهبود شه. تندر شاید به عنوان یه خودرو اقتصادی حس جسارت و اسپرت بودن محصولی مثل ۲۰۶ رو به افراد منتقل نکنه، اما از نظر کیفیت سواری و تواناییای فنی در حد و اندازه خوبی ظاهر می شه و مصرف سوخت اونم مناسبه و به کمک ارتفاع زیاد سقف، دید و تسلط راننده روی محیط در اون خیلی خوبه.

علاوه بر این استهلاک پایین تر نسبت به رقبا و هزینه نگهداری تقریباً مناسب اونم می تونه گزینه مثبتی تلقی شه. با این حال ظاهر این خودرو ممکنه به کام همه خوش نیاد و کیفیت کابین و مواد به کار رفته در اونم خیلی مناسب نباشه.

علاوه بر این بعضی از هزینه های تعمیرات این خودرو ممکنه با ذات اقتصادی اون خوانایی نداشته باشه. علاوه بر نمونه های سدان تندر که با قیمتی در حدود ۳۴ تا ۴۰ میلیون تومن عرضه می شه، نمونه وانت بار اونم تازگیا با قیمتی در حدود ۳۵ میلیون تومن راهی بازار شده.

وانت مزدا و کارا ؛ وانت باری واسه تموم دهه ها

وانت بار مزدا سری B یکی از محصولاتیه که به جرگه حاضران همیشگی بازار کشور بدل شده. با این حال این وانت بار در سالای گذشته دچار تغییراتی شد که از بعضی جهات اونو از اصل خود دور کرده.

وانت مزدا تازگیا به کارا تغییر نام داد و پیشرانه ۱٫۷ لیتری قبلی وانت باردو (همون وانت پیکان) به اون رسید. این تغییر دلیل شد تا قیمت اون کم بشه و از بعضی جهات تامین قطعات اونم ساده تر شه. وانت مزدا که همیشه زیر سایه وانت زامیاد و وانت پیکان قرار داشت، اینجوری با کم شدن قیمت و حذف حریف اصلی (وانت پیکان) به جایگاه مطلوب تری رسید.

با این حال هنوزم نباید انتظار یه کارایی مشابه وانت زامیاد رو از این مزدای دور رگه ایرونی – ژاپنی داشت. شاید مثبت ترین نکات در مورد این وانت بار کارا، ظاهر مدرن تر، کیفیت سواری بهتر و کیفیت ساخت و امکانات رفاهی تقریباً بهتر اون نسبت به زامیاد باشه.

پژو ۴۰۵ ؛ شیر پیر فرانسوی

دیگه همه به حضور پژو ۴۰۵ در بازار کشورمون عادت کردیم. خودرو سال اروپا که با کمی تاخیر و در اول دهه هفتاد شمسی به بازار ایران رسید در طول این سالیان ۴۰۵ کم کم تلاش کرده تا گرد پیری رو از چهره دهه هشتادی خود پاک کنه، اما در همین زمینه تقریباً موفقیت چندانی کسب نکرده.

با وجود تغییراتی محدود در داشبورد، دماغه، جزئیات فنی و حتی ظهور نمونه مدرن شده ای با کد SLX، هنوزم میشه ۴۰۵ رو به عنوان یه خودرو قدیمی آزمایش کرد.

همین امر دلیل شده تا خود تولید کننده هم اونو به عنوان اصلی ترین گزینه واسه قطع تولید در آینده ای نزدیک بدونه. کیفیت ساخت ۴۰۵ در سالای گذشته تقریباً افت کرده و به دلیل مواردی مثل داستان آتیش سوزیا در دهه قبل، اعتبار اون خدشه دار شده.

با این حال به دلیل پلتفرم کارا و شناخته شده (و به دنبال اون زیادی قطعات یدکی و سادگی تعمیرات و پایین اومدن هزینه نگهداری) و ابعاد مناسب و جاداری کابین و تواناییای فنی قابل قبول، هنوزم این خودرو طرفدارانی داره.

مصرف سوخت ۴۰۵ نسبت به خیلی از رقبا خیلی مناسب نیس و ظاهر کهنه اونم ممکنه دیگه گیرایی قبلی رو نداشته باشه، اما به هر حال باید اونو با قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومن یه بازیگر اصلی در بازار مورد نظر ما دونست.

پژو پارس ؛ سوگولی قبلی بازار

پژو پارس به عنوان یه ۴۰۵ به روز شده در اول دهه هشتاد و با نام پرشیا وارد صحنه شد. این خودرو در بازار تقریباً کم تنوع اون زمان در کسوت یه خودرو لوکس تونست واسه خود اسم و رسمی دست و پا کنه، هرچند از نظر امکانات رفاهی خیلی فرق زیادی با پدر خود یعنی ۴۰۵ نداشت.

با این حال ظاهر تقریباً جذاب و مدرن شده اون تونست محبوبیتی خیره کننده واسه اون دست و پا کنه. کم کم و با جور واجور شدن بازار و ورود رقبای وطنی مدرن تر، پارس هم دچار تغییراتی شد تا بتونه پا به پای رقبا پیش بره.

نمونه های مختلفی از پارس با عناوین سال، LX و ELX در بازار الان حضور داره که از نظر فنی و امکانات رفاهی دارای فرقایی هستن، هرچند این فرقا به اندازه ای نیس که بعضی انتظار اونو دارن. شاید این وسط داشبورد جدید پارس با ظاهری مدرن تر با به عنوان یه شاخصه محبوب مورد توجه بسیاری باشه، هرچند از نظر هماهنگی با خطوط بدنه در وضعیت مناسبی نباشه.

پژو پارس امروزه در بازار کشورمون بین ۳۵ تا ۳۸ میلیون تومن قیمت داره که شاید از بعضی جهات واسه خودرویی که از نظر ظاهری و فنی و امکانات رفاهی یه سر و گردن بهتر از ۴۰۵ه مناسب به نظر بیاد. تقریباً شاید بشه همه نقاط قوت و ضعف ۴۰۵ رو واسه پارس هم شمرد، هرچند واسه پارس انتظار خریداران از کیفیت ساخت و مونتاژ چیزی بیشتر از اون هستش که دریافت می کنن.

سمند ؛ اولین خودرو ملی

در اول دهه هشتاد شمسی اولین خودرو ملی کشورمون با نام سمند و براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ راهی بازار شد. این خودرو هم به سبک پدر و برادرش (۴۰۵ و پارس) کم کم دچار تغییراتی شده تا بتونه در بازار تقریباً جور واجور الان ایران دووم بیاره. سمند به عنوان یه سدان خانوادگی تقریباً بزرگ تونسته تا حدود زیادی محبوبیت به دست بیاره و امروزه گزینه ای قابل رقابت با سیل انبوه خودروهای نامعلوم چینی باشه.

امروزه گونه هایی مثل SE، LX، سال و EF7 از سمند عادی با قیمتی بین ۲۷ تا ۳۲ میلیون تومن و سورن (گونه فیس لیفت شده) در دو گونه ELX و توریو با قیمتی در حدود ۳۷ میلیون تومن در بازار هستن.

سمند ممکنه به دلیل طبیعت نرم تر و سنگین تری که نسبت به نسبت به ۴۰۵ و پارس داره مورد مذمت بسیاری قرار گیرد، اما در عین حال می توان از اون به عنوان پخته ترین محصول این پلتفرم یاد کرد.

مصرف سوخت گونه های عادی سمند خیلی مناسب یه خودرو شهری روز نیس و کیفیت ساخت اونم در بیشتر موارد ممکنه خوب آزمایش نشه. علاوه بر این کیفیت قطعات یدکی هم مثل پارس و ۴۰۵ در سالای گذشته به طور محسوسی افت داشته. در بخش بعدی بازار به بچه مدرن و جسور سمند یعنی دنا هم می پردازیم.

MVM110 S جدید ؛ فرار از شباهت به ماتیز

نسل جدید MVM110 یا همون چری QQ در حالی به بازار ایران اومد که نسل قبلی اون تونست به لطف ظاهر دوست داشتنی (که بی شباهت به دوو ماتیز نبود) و ابعاد کوچیک و سواری تقریباً نرم و مصرف سوخت پایین موفق ظاهر شه.

بچه جدید اون اما ظاهری بسیار مدرن تر داره که به خودروهای اقتصادی مدرن ژاپنی (تویوتا آیگو) و اروپایی شباهتایی داره. با ین حال قیمت اون به مرز ۳۰ میلیون تومن می رسه و به خاطر همین ممکنه بخشی از خریداران علاقمند به این خودرو به سمت خرید نمونه دست دوم یه محصول گرانتر کشیده شن.

با این حال لاید صبر کرد و دید که این چینی تازه وارد می تونه موفقیت نسل قبل خود رو تکرار کنه یا نه.

رانا ؛ داداش ایرونی ۲۰۶

رانا به عنوان دومین خودرو ملی براساس پلتفرم ۲۰۶ و با ظاهری متفاوت در حالی راهی بازار شد که قیمتا در بازار خودرو کشور به سرعت در حال افزایش بود. به خاطر همین و با بالا رفتن قیمت ۲۰۶، بسیاری به سمت خرید داداش ایرونی ارزون تر اون کشیده شدن.

رانا با اون که براساس ۲۰۶ ساخته و پرداخته شد، اما نباید از اون انتظار همون کیفیت سواری و کارکرد فنی ۲۰۶ رو داشت، چون که به کمک تغییراتی در ساختار شاسی، تعلیق و نوع تایرها کم کم ذات اون از یه خودرو کوچیک مهیج به یه خودرو اقتصادی شهری تغییر پیدا کرده.

علاوه بر این ظاهر اونم در عین مدرن بودن، کمی محافظه کارتر از ۲۰۶ آزمایش می شه. در کنار این به کار گیری یه پیشرانه به طور کاملً متفاوت، خوی ماجراجوی این پلتفرم رو کمی رام کرده. علاوه بر این شما نباید انتظار همون کیفیت ساخت و کابین رو از رانا داشته باشه، هرچند در سالای گذشته کیفیت ساخت  هم افت شدیدی رو تجربه کرده.

اینجوری رانا با قیمتی در حدود ۳۳ میلیون تومن می تونه گزینه مناسبی واسه کسائی باشه که میخوان یه ۲۰۶ ارزونتر با ذاتی خانوادگی رو بخرن و علاقه چندانی به پلتفرم بزرگتر اما کهنه تر ۴۰۵ ندارن.

وانت زامیاد ؛ استقامتی به سبک نیسان

شاید قدیمی ترین وانت بار کشور وقتی که به عنوان یه خودرو روز راهی بازار کشورمون شد فکرش رو هم نمی کرد که در ایران به اسطوره ایستادگی و باربری بدل شه.

نیسان جونیور که امروزه با اسامی متفاوتی مثل وانت زامیاد، وانت نیسان و حتی نیسان آبی در بازار ایران شناخته شده، به دلیل توان بالای باربری و سادگی ساختار تونست در بازار ایران موفق بکنه و به محبوب ترین باربر موتوری تاریخ کشور بدل شه. با این که نیسان محبوب ایران عمری دراز داره، اما هنوزم مونتاژ کننده داخلی نتونسته تا راه حلی واسه انتخاب یه جانشین واسه اون ارائه کنه.

کمتر خودرویی در جهان هست که به اندازه این خودرو ساده و در عین حال کارا باشه. با این حال لیست مشکلات این وانت بار سخت جون همه نداره.

فرمون و ترمزهای اون بسیار سفت و سخت هستن و رانندگی با اونم خیلی ساده نیس. علاوه بر این سر و صدای پیشرانه هم بسیار آزار دهنده س و از نظر مصرف سوخت و آلودگی هم وضعیت زامیاد خیلی مناسب نیس.

در کابین این خودرو خیلی اثری از امکانات رفاهی و ایمنی نمی بینیم و راحتی سرنشینان هم در اون خیلی مطرح نیس. علاوه بر این سواری وانت نیسان به وقتی که بار چندانی حمل نکنه خیلی سخت و عذاب آوره.

با این حال این خودرو به اندازه ای کارایی خود رو به ما اثبات کرده که به اولین گزینه واسه حمل بار در سطح کشور با قیمتی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومن (بسته به نوع سوخت) بدل شده.

البته ذکر این نکته حیاتیه که بدیش اینه گونه دیزلی خیلی تعریفی نداره و بهتره تا در صورت نیاز به سراغ زامیاد دوگانه سوز برید.

برلیانس H230 ؛ چینی ساختار شکن

برلیانس H230 به عنوان یه تازه وارد چینی به وسیله پارس خودرو راهی بازار شده. این خودرو برخلاف برادران بزرگترش که ظاهری محافظه کار و تا حدی مثل اجناس ب ام و دارن، بسیار جسور و رادیکال به نظر می رسه.

حتی میشه ظاهر عجیب و رادیکال اونو به دور از تناسب و زیبایی ندونست و به اون در این مورد نمره قبولی داره. با این حال این محصول جدید پارس خودرو به شهادت کارشناسان از نظر فنی و تواناییای دینامیکی یه سر و گردن پایین تر از خودروهایی مثل ۲۰۶ و تندر ۹۰ه.

قیمت این خودرو در حدود ۳۸ تا ۴۳ میلیون تومن (بسته به نوع گیربکس و امکانات) تعیین شده که تقریباً با رقبای نامبرده برابری می کنه. با این حال باید صبر کرد و دید که این خودرو از نظر دووم و هزینه نگهداری می تونه با رقبای پر طاقت و سمج و قدیمی ترش مقابله کنه یا نه.

MVM 315 ؛ چینی محبوب

ادامه دهنده راه MVM (چری) در ایران یه هاچبک شهری با نام ۳۱۵ با ظاهری مثل ب ام و سری ۱ه که تونسته تا اینجای کار محبوبیت زیادی داشته باشه. این خودرو به لطف ابعاد بزرگترش نسبت به رقبای هم قیمت، امکانات رفاهی تقریباً مناسب و ظاهر خوبش موفق ظاهر شده.

با این حال سواری بسیار نرم مورد علاقه خودروهای چینی در این MVM هم مشاهده می شه و مثل بقیه خودروهای هموطن، دینامیک سواری اونم خیلی قابل توجه نیس و ظاهر نمونه سدان هم تناسبات نمونه هاچبک رو نداره.

علاوه بر این گزارشای خیلی از خرابیا گیربکس و بقیه بخشای حیاتی خودرو در مورد این خودرو شنیده شده که جای تامل داره. با این حال قیمت مناسب ۴۰ میلیون تومانی این خودرو (هر دو نوع هاچبک و صندوق دار) و امکانات رفاهی وسوسه انگیز در کنار ظاهر و ابعاد اون دلیل شده تا بسیاری خریدن یه ۳۱۵ رو به خوردوهایی مثل تندر ۹۰ و ۲۰۶ ترجیح بدن.

بازار رنگارنگ دست دوم اینکه

در بازار دست دومای این رده قیمتی اما خودروهای زیادی به چشم می خورن. از رنو مگانای با کارکرد بالا گرفته تا مزدا ۳۲۳، مزدا ۳ نسل اول، سیتروئن زانتیا با کارکرد مناسب، سیتروئن C5 نسل اول، نیسان پیکاپ، پاژن، هیوندای آوانته و هیوندای ورنا از جمله نمونه هایی هستن که تقریباً در بازار خودروهای صفر کیلومتر دیگه حضوری ندارن و فقط به این بخش از بازار محدود می شن.

این وسط شاید مواردی مثل زانتیا، موسو و مزدا ۳۲۳ ممکنه از نظر قطعات یدکی و تعمیرات به دلایل زیادی مشکلاتی داشته باشن و به اندازه امثال ورنا و آوانته بی آزار نباشن. علاوه بر این اما باید به مواردی مثل لیفان ۶۲۰، پژو ۲۰۷، MVM X33 و کاپرا اشاره کرد که در بازار دست دوم اینکه و خودروهای نو همزمان (دست کم با نمونه ای مشابه) هستن.

در میون این خودروها شاید بیشتر از بقیه باید دقت کرد، چون که کیفیت قطعات و ساخت خودروهای چینی بعضی وقتاً بسیار مسئله ساز می شه و ممکنه تعمیرات اساسی مثل گیربکس و پیشرانه در طول زندگی خودرو مورد نظر شما، وضعیت اونو از ایده آل دور کرده باشه.