چ. آذر ۲۰ام, ۱۳۹۸

بررسی بازی Forza Motorsport 6؛ در ستایش تجربه‌ ای جنون‌ آمیز از جنس هنر هشتم

1 دقیقه خوانده شده

Light Ladder and goal target the business idea concept on light green pastel color wall background with shadow and reflection 3D rendering

بذارین در جملات ابتدایی این یادداشت-نقد خیالتون رو راحت کنم؛ «فورتزا موتوراسپورت ۶» فقط به کام دو دسته از دوستداران بازیای ویدئویی خوش نمیاد: دسته اول آدمایی که به کنسول نسل هشتمی مایکروسافت دسترسی ندارن و دسته دوم هم گیمرهایی که هوادار بازیای مسابقه ای نیستن و عطای مثل ساز تقریبا پیچیده ای چون «فورتزا» و عناوین مشابه اونو به لقایش بخشیده ان.

اگه گیمر هستین و از قضا عضو یکی از این دو دسته به حساب نمی آیید، در انتخاب جدیدترین ساخته تیم باتجربه Turn 10 لحظه ای هم لفتش ندین. «فورتزا ۶» هر چیزی که یه اثر استاندارد نسل هشتمی در ژانر ریسینگ نیاز داره رو در خود جای داده و رقبای صاحب نام و شناخته شده ای چون «پراجکت کارز» و «درایو کلاب» خیلی راحت در دود لاستیک هاش محو می شن. بازی به شایسته ترین شکل ممکن دهمین سالگرد سری «فورتزا» رو جشن میگیره و با همون چند دقیقه ابتدایی، مخاطب رو روی صندلی میخکوب می کنه.

در ادامه، این بررسی رو با همدیگه می خونیم.

آغازی کم مشکل

Forza1

اگه «هورایزن ۲» و ویدیو مقدمه اش رو یادتون باشه، شک نداشته باشین با لحظات اولیه «فورتزا ۶» رابطه برقرار می کنین. دوباره تماشاگر برگشت یه ویدیو لایو مهیج با کارگردانی استادانه هستیم. ترن ۱۰ طی سالای گذشته خوب اثبات کرده که در ساخت فصول افتتاحیه از بهترینای سبک ریسینگ هستش و «فورتزا ۶» و چند دقیقه ابتدایی اش مهر تائیدی بر این ادعا هستن.

دوربین با وسواس فراوون از هریکین – نماد «هورایزن ۲» گذر می کنه و بعد نوبت به نسل جدید فورد جی تی می رسه تا در همون نگاه اول گیمر رو عاشق خود کنه. وقتی که کنترل خودرو واسه اولین بار به دست گیمر سپرده می شه، بیشتر از هر چیز نرمی دیوونه وار سیستم پردازش گرافیکی به چشم میاد. بازی به جرئت قدرتمندترین خروجی تصویری در بین عناوین ریسینگ رو ارائه می کنه و ۶۰ فریم بر ثانیه خوب حس حضور در کاک پیت – محیط داخل کابین خودرو – رو تداعی می کنه.

البته اگه به روندن خودرو از دیگر زاویه ها هم علاقه داشته باشین، بازی از همون لحظات ابتدایی این اجازه رو به شما میده. مکمل اندازه فریم ثابت و بدون تغییر بازی، خروجی تصویر تموم اچ دیه. به هر حال میشه «فورتزا ۶» رو از نظر جلوه های چشمی کم مشکل دونست. البته به مانند نسخه های قبلی، بافتای محیطی و خصوصا بخشای خارجی مسیرهای مسابقه اصلا کیفیت قابل قبولی ندارن و انگار تجربه کلی بازی رو تا حدی تحت تاثیر قرار میدن.

البته اگه از نمای داخلی خودرو وقایع رو ناظر باشین، این ضعفا به کمترین حد ممکن خود می رسن و حتی در بعضی از پیستا هیچ اثری از اونا نیس. اگه این مورد – کیفیت تقریبا پایین بافتای محیطی در بعضی از پیستا – رو در نظر نگیریم، بازی خیلی راحت لقب بهترین عنوان مسابقه ای اکس باکس وان و به طور کل کنسولای نسل هشتمی رو از اون خود می کنه.

از ریودوژانیرو تا ابوظبی

Forza6

«فورتزا ۵» به طور قطع ضعیف و ناقص ترین عنوان این سری هستش. در کنار مشکلاتی که موقع عرضه بازی متوجه این عنوان بودن، سیستم دریافت خودروها و پرداخت درون برنامه ای هم آسیب بسیاری به خروجی پایانی زده بود. تیم پیشرفت دهنده خوب متوجه این مشکلات شد و در نسخه ششم دوباره تماشاگر برگشت سیستم تعاملات مالی محبوب سری هستیم.

همه ۴۵۰ خودرو با جلو رفتن در بخش داستانی در اختیار گیمر قرار می گیرن و این مورد خوب ضعف و کمبود نسخه قبلی رو جبران می کنه. نکته ای که به کار گیری این تعداد بالا خودرو رو لذت بخش می کنه، مسیرهای مسابقه س. در این نسخه تماشاگر طراحی ۲۶ پیست مسابقه هستیم که خیلی از اونا شامل چند راه جور واجور می شن.

این مسیرها بعضی وقتا دارای شرایط متفاوتی نسبت به همدیگه هستن و شناخت کامل محیط اونا زمان زیادی می خواد. پیستای مسابقه هر یک دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود بوده و رمز موفقیت در اونا نگهداشتن مسیره. این روش خاص گیم پلی در ویژگی جدید بازی یعنی آب و هوای بارانی شرایط متفاوت و دلچسبی رو میسازه.

آب و هوای بارانی واسه پیستای خاص در نظر گرفته شدن و باید گفت که اجرا اونا در بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده. بارش آروم قطرات باران در اول بازی و پخش شدن اونا روی بدنه خودرو در طول هر مسابقه، از اون دست ویژگیایی هستش که واسه اجرا دقیق و بدون مشکل اون زحمت بسیاری متوجه تیم ترن ۱۰ شده.

Forza2

جالبه بدونین که نگرانی مثل ساز بودن حتی در به تصویر کشیدن آب و هوا بارانی هم از نظر سازندگان دور نشده و به همین منظور پیستایی که در شرایط بارانی اجازه تردد در اونا صادر نمی شه، این فرم آب و هوایی رو در «فورتزا ۶» ندارن. همه فرورفتگیا و چاله های مسیرهای شناخته شده دنیا با تاثیر کامل روی روند گیم پلی طراحی شدن و این مورد در شرایطی که درجه سختی بازی در حدی بالا قرار بگیره، خوب به چشم میاد.

گاز یا ترمز لحظه ای و حتی عبور از قسمت مشخصی از چاله های پر از آب خوب در بازی مثل سازی شدن و اگه کمی بی دقتی کنین، بهای سنگینی رو براتون داره. البته توانایی برگشت زمان به عقب – ریویند – در این نسخه هم هست و نکته خیلی مهم اون هستش که به کار گیری این توانایی هیچ اثر منفی بر اندازه فریم بازی نمی ذاره.

اگه روند پس از عرضه «فورتزا ۵» رو یادتون باشه، شک نداشته باشین صحبتای اعضای ترن ۱۰ در روزای ابتدایی رو هم در گوشه ای از ذهن خود به یاد میارید. در اون روزا استودیو نامبرده مدعی شد که به دلیل وقت محدود و هم اینکه عرضه بازی در بین عناوین لانچ اکس باکس وان، ویژگیایی چون مسابقه در شب از بازی حذف شدن. این مورد انتظارها رو از «فورتزا ۶» بسیار بالا برد و حال باید گفت که سازندگان به شایسته ترین راه ممکن از پس این حجم بالا انتظار برآمدند. همه قابلیتای جدید بازی به طور کامل در شرایط مسابقات شبونه هم اجرا شدن و اینطوری دیگه هیچ فرق محسوسی بین شرایط مسابقه دادن در این حالت با مسابقات عادی وجود نداره.

حس خوش رقابت

Forza3

اکس باکس وان کنسولیه که نیم بیشتری از قابلیتای خاص اون در سیستمای ذخیره ابری و سرویسای مشابه نهفته شدن. استودیو ترن ۱۰ در نسخه قبلی «فورتزا»، قابلیتی با عنوان درایوتار رو معرفی کرد که با به کار گیری سیستم ذخیره ابری، یه جور خاص و نوین از هوش مصنوعی رو به مخاطب تحویل میداد.

درایوتار با تحلیل روش بازی کردن گیمرهای شبکه لایو موقع تجربه فورتزا، یه الگوریتم خاص از رفتارای اونا تعریف و بعد هوش مصنوعی مخصوص هر شخص رو خلق می کنه. این هوش مصنوعی این توانایی رو داره تا در زمانایی که گیمر حضور نداره، به جای اون در مسابقه شرکت کرده و انگار بازی رو از هوش مصنوعی محدود نجات دهد.

درایوتار در «فورتزا ۶» به مراتب قوی تر از گذشته عمل می کنه و حال رفتارای متفاوتی از هر درایوتار در طول یه مسابقه سر می زنه. سیستم تعیین درجه سختی بازی هم تاثیر محسوس تری روی درایوتار داره و خوب میشه کنترل شرایط بازی از راه این بخش رو احساس کرد. مورد دیگری که به تنوع درایوتارها و تشخیص منحصر به فرد بودن رفتارای هر یک کمک می کنه، اضافه شدن مسابقات ۲۴ نفره س.

البته سیستم متفاوت درایوتار، تنها تغییر اساسی و موثر بر مسابقات نیس. در جریان همه مسابقات مهم قابلیتی با عنوان ماد در اختیار گیمر قرار میگیره. مادا عملکردی مشابه با پرکای عناوین نقش آفرینی دارن و طی سالای گذشته، موج به کار گیری اونا در شوترهای کالتی چون «هیلو» و «تایتانفال» هم دیده میشه.

ماد در «فورتزا ۶» شرایط هر مسابقه رو به شکلی خاص میسازه و در آخر با در نظر گرفتن این شرایط خاص، اندازه بیشتری امتیاز تجربه و پول در اختیار گیمر قرار میده. مثلا یکی از مادا زاویه دید رو به نمای کاک پیت محدود می کنه و یا دیگری سیستم ای بی اس رو در ترمزهای خودرو از کار میندازه.

Forza5

همونجوریکه قبلا اشاره کردیم، «فورتزا ۶» واسه اولین بار در سری میزبان ۲۴ خودرو در جریان یه مسابقه س که با در نظر گرفتن تنوع بالا پیستای انتخاب شده به وسیله سازندگان، این مسئله اصلا احساس شلوغی زیادتر از اندازه رو به گیمر منتقل نمی کنه. تنها موردی که ممکنه تا حدی دوستداران مجموعه رو آزرده کنه، زمان تقریبا بالای بعضی از بارگذاریای بین منوهاست که بعضی وقتا تا ۳۰ ثانیه هم زمان میبره.

در «فورتزا ۶» دو توانایی محبوب سری یعنی فورتزاویستا و بخش فوتو مود با امکانات کامل تری نسبت به نسخه های قبلی برگشته ان. در ویستا خوب میشه خودروهای قرار گرفته شده در بازی رو از همه زاویه ها بررسی کرد و حتی مشخصات اونا رو از زبون کارشناسان نام آشنا برنامه محبوب تاپ گیر شنید.

همونجوریکه انتظار می رفت، جای خالی جرمی کلارکسون در بین مجریان و کارشناسان این برنامه حس می شه و بار نبود حضور اون روی دوش هموند و می سنگینی می کنه. صداگذاریا و چگونگی بین هر کدوم از کارشناسان و راویان بازی با وسواس خاصی انجام شده و انگار میشه اونو بی اشکال دونست. مکمل صداگذاری دقیق خودروها، پیست و راویان، موسیقی متفاوت بازیه که با در نظر گرفتن وضعیت هر مسابقه حالتی داینامیک به خود میگیره.

این فرم داینامیک در لحظاتی که مسابقه در شرایطی خاص قرار داره و تنها چند صدم ثانیه بین شرکت کنندگان فاصله س، به بالاترین درجه خود می رسه و یکی از وجوه فرق بازی هستش. بخش فوتو مود هم همونجوریکه اشاره کردیم با امکانات بیشتری در اختیار گیمر قرار میگیره و چندین افکت جدید واسه اون در نظر گرفته شده.

البته نباید از یاد برد که با وجود ثبات بالای بازی روی اندازه فریم ۶۰ و کارکرد کم مشکل اون در این مورد، ویدئوهایی که در آخر در بخش ریپلی در دسترس گیمر قرار می گیرن اندازه فریم ۳۰ دارن که خبر خوش آیندی واسه دوستداران «فورتزا» به حساب نمیاد.

جمع بندی

Forza4

«فورتزا» همیشه به فرم خاص فیزیک و هندلینگ خودروها معروف بوده و این مورد در «فورتزا ۶» به سر حد کمال رسیده. «فورتزا ۶» با بیشتر از ۴۵۰ خودرو و ۲۶ راه مسابقه، کامل ترین تجربه ممکن رو در همه بخشای خود واسه گیمر میسازه.

تنوع شدیدا بالا بخش آنلاین – که محدودیتای دیگه بازیای کنسولی در ایران شامل این بخش هم می شه – در کنار سیستم اصلاح شده درایوتار، دلیل می شن تا پس از ده ها ساعت تجربه همیشگی، «فورتزا ۶» بازم حسی متفاوت و تازه در خود داشته باشه.

استودیو ترن ۱۰ دوباره ثابت کرد که میشه استانداردهای ساخت عناوین مسابقه ای مثل ساز رو پیشرفت داد و با عرضه یه عنوان کم مشکل دیگه از مجموعه «فورتزا»، به دلیلی منطقی واسه خرید کنسول نسل هشتمی اکس باکس وان تبدیل شد.

به هر حال باید گفت که هر کدوم از سری بازیای «گرن توریسمو» و «پراجکت کارز» در صورت عرضه روی کنسولای نسل هشتمی کار سختی رو در پیش دارن. این مورد بیشتر از «پراجکت کارز»، شامل حال «گرن توریسمو» می شه که انگار حریف مستقیم و دیرینه مجموعه «فورتزا» هم هستش.

با امید به اینکه در آینده مایکروسافت سیاست خود واسه عرضه «هورایزن» پس از «موتوراسپورت» رو حفظ کنه و با استراحت دادن به تیم ترن ۱۰ واسه یه مدت مشخص، همین کیفیت رو در بازیای بعدی مجموعه هم در اختیار گیمرها بذاره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *