تجربه رانندگی با مینی بوس مکسوس V80؛ محصولی از بهمن دیزل

در حاشیه سفر به منطقه زیبای طالقان هم جهت با تست و بررسی وانت کاپرا ۲، فرصتی دست داد تا محصولی دیگه از گروه بهمن در ژانر ونای بزرگ یا مینی بوسا هم به وسیله خبرنگاران بررسی بشه.

همونطور که میدونید بازار ون و مینی بوس در کشورمون خیلی پر رونق نیس و بر خلاف کاربردی بودن این کلاس از خودروها، تا الان تمایل چندانی به وسیله خودروسازان داخلی واسه عرضه خودروهای ون وجود نداشته.

این درحالیست که در مسیرهای شلوغ و پرترافیک تهران، ونای تاکسی جای خود رو در حمل و نقل عمومی باز کردن و از طرف دیگه با در نظر گرفتن قدمت مینی بوسای مورد استفاده در کلان شهرا و آلودگی بالای اونا، ضرورت جایگزینی این دست خودروها با نسل تازه ونای بزرگ و مینی بوسا به طور کامل احساس می شه.

مینی بوس مکسوس V80 در سالای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میلادی واسه اولین بار در کشور انگلستان تولید شد، بعد تولید در سال ۲۰۱۱ با مشارکت لیلاند و سایک موتوردر کشور چین ادامه پیدا کرد.

بهمن دیزل با در نظر گرفتن سابقه و تجربه کافی در مورد تولید و عرضه مینی بوس در کشور، در سال ۱۳۹۳ با مطالعه و بررسی این مدل، اقدام به عرضه اون کرد.

این محصول به وسیله سایک موتور به استرالیا، نیوزلند، اروپا، آسیا و آفریقا صادر می شه و از مشخصات فنی این مینی بوس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیشرانه VM ایتالیا ۲٫۵ لیتری مجهز به توربوشارژر اون قادر به تولید ۱۳۵ اسب بخار نیروست. هم اینکه مکسوس V80 دارای ۱۵+۱ ظرفیت واسه سرنشین بوده که با ارتفاع مناسب کابین فضای تقریبا مناسبی رو جفت و جور کرده.

نکته قابل توجه که در طول سفر متوجه اون شدیم، سیستم تعلیق تقریبا خشک این مینی بوس بود که نشون می داد به کار گیری اون واسه مسیرهای با کیفیت آسفالت خوب مناسب تره.

هم اینکه کمبود فضا میان ردیف صندلیا یکی دیگه از مشکلاتیه که در سفرهای بلندمدت خستگی رو واسه سرنشینان داره، شاید اگه کمی از ظرفیت کاسته می شد و به فضای میان صندلیا اضافه می شد، راحتی بیشتری واسه سرنشینان بوجود می اومد.

اما نکته مثبتی که باید به اون اشاره شه، کولر بسیار قوی این مینی بوسه که باتوجه به راه کوهستانی و سربالاییای تندی که از اون عبور کردیم، خوب انجام داد و اختلالی در روند پیشرانه بوجود نمی آورد.

همچینن تسلط خوب راننده بر ابعاد و زوایای این خودرو تنومند، هندلینگ خوب، ضرایب دنده مناسب و ترمزای کار اومد از جمله دیگه مشخصاتی بود که مکسوس رو به گزینه ای بالاتر از یه خودرو حمل و نقل عمومی خسته کننده تبدیل می کرد.

جالبه بدونین که خودرو مورد آزمایش با کارکرد بیشتر از ۵۰ هزار کیلومتر از کیفیت ساخت مناسب بهره مند بود و به نظر می رسید که از نظر فنی هم مشکلی با کیفیت نه عالی گازوییل توزیعی در کشورمون نداره.

بهمن دیزل مکسوس V80 رو با قیمتی در حدود ۱۲۷ میلیون تومن عرضه می کنه که رقم خیلی کمی به حساب نمیاد اما با قیمت تموم شده بعضی خودروهای کراس اوور چینی مثل چری تیگو ۷ یا سنگ یانگ تیولی کره ای و هندی برابر به نظر می رسه.

هرچند کلاس و کاربرد اینجور خودروهایی با هم قابل مقایسه نیس اما جالبه بدونین که در با شرایطی امکان استفاده مسافرتی و شخصی (به عنوان کمپر و کاروان) از خودرویی مانند مکسوس V80 هست و از بعضی جهات ممکنه خرید مکسوس واسه افراد اهل سفر و ماجراجویی هیجان انگیز تر از خرید یه کراس اوور تک دیفرانسیل چینی باشه.