جاذبه‌های طبیعی و جغرافیای سیاسی

دانلود پایان نامه
دلایل فوق سبب شده است تا تمام کشورها در بهره‌برداری از جاذبه‌های محیطی، فرهنگی و تاریخی و … جهت گسترش گردشگری سعی نمایند. ایران اسلامی نیز می‌تواند با غنای فرهنگی و تاریخی‌اش در این زمینه تلاش کند. امروزه گردشگری با اهداف مختلف و گوناگون صورت می‌گیرد. گروهی از گردشگران در تعقیب اهداف سیاحتی، تفریحی، آشنایی با فرهنگها و آداب محل و بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی به کشورهای مختلف سفر کرده و دسته دیگری تجارت و بازرگانی و ارائه خدمات فنی و اقتصادی را سرلوحه اهداف خود قرار می‌دهند. اما هر آنچه امروزه تحت عنوان گردشگری شناخته می‌شود بیشتر مربوط به دسته اول می‌باشد.
1-7- اهداف گردشگری
شناخت فرهنگ اقوام دیگر: ممکن است که یک جهانگرد یا گردشگر در پی شناخت آداب و رسوم و صفتهاییک گروه یا یک جامعه در یک منطقه باشد. لازم است در این بخش زمینه‌ای فراهم شود که اهداف و نیازهای این دسته از جهانگردان تأمین گردد.
دیدن آثار تاریخی: سفر با هدف دیدن بناهای قدیمی آثار تاریخی، موزه‌ها و آشنایی با تاریخ یک کشور دیگر.
زیارت اماکن مقدس: در هر سال سفرهای زیارتی در جهان با نیت زیارت اماکن مقدس در ادیان مختلف صورت می‌گیرد.
سرگرمی و ورزش: این مورد دیگر، هدف گروههای است که به جهانگردی از زاویه سرگرمی، ورزش و فعالیتهایی نظیر کوهنوردی، ماهیگیری، بازدید از مسابقات مهم ورزشی و …. علاقه دارد.
هدفهای تخصصی و تجاری: تمایل به سفر برای شرکت در کنگره‌های علمی، المپیادهای تخصصی، نمایشگاههای بازرگانی و یافتن بازارهای جدید.
1-8-توریسم در ایران
سرزمین ما ایران، با داشتن فرهنگی کهن و پایدار و متشکل از اقوام، طوایف و عشایر بسیار و تنوع اقلیمی فراوان و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی برای این صنعت آماده است.
کشور ایران به دلیل برخورداری از جایگاه ویژه خود در جغرافیای سیاسی، اقتصادی جهان و منطقه و همچنین موقعیت مکانی مناسب در فضای ارتباطی میان شرق و غرب و یا اتکا به تاریخ کهن و فرهنگ غنی خود جایگاه برجسته‌ای در روابط فرهنگی، اقتصادی و تجارتی بین‌المللییافته است و از این رو در دهه منتهی به وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 و حاکمیت اسلامی بر مبانی ارزشی و اقتصادی ملت مسلمان ایران، دگرگونی حاصله در تلقی جهانگردی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشور منجر به کاهش چشمگیری در آمار ورود جهانگردان خارجی به کشور از سال 1358 گردید. در سال 1370 پس از یک دوره رکورد نسبی 12 ساله آمار ورود جهانگردان به کشور سیر صعودییافته و با جهش چشمگیر نسبت به سالهای گذشته روبرو شد و به دنبال آن نیز درآمد ارزی حاصل از آن افزایش یافت.
در دوران معاصر ایران به دلیل برخورداری از تمدنی بزرگ و پیشینه تاریخی چند هزار ساله در ردیف ده کشور دنیا از لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قرار دارد اما متأسفانه در مقایسه با منطقه جنوب آسیا و جهان، سهم قابل توجهی در جذب جهانگرد ندارد. به طوری که ایران از نظر درآمد ارزی در مقایسه با 200 کشور جهان مقام 89 را داراست. بر اساس اطلاعات «سازمان جهانی جهانگردی» (W.T.O)، در سالهای آینده وضعیت آینده گردشگری در ایران بسیار درخشان خواهد بود. ایران جزء 20 کشور مستعد گردشگری قرار خواهد گرفت. به طوری که در زمینه جذب گردشگری، 5 میلیون نفر به ایران سفر خواهند کرد. برای نیل به اهداف خود می‌توانیم انواع تأسیسات جهانگردی را در ایران فراهم کنیم. تأسیسات جهانگردی ارزان، متوسط و گران.
جاذبه‌ها، سرمایه اصلییک کشور یا یک منطقه برای موفقیت در صنعت جهانگردی به شمار می‌رود. کشور ایران از نظر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی در رتبه ششم و از نظر دارا بودن جاذبه‌های تاریخی در رتبه دهم جهان قرار دارد. تبلیغات بین‌المللی برای این بخش از محصول مانند دیگر محصولات جهانگردی بر عهده دولت و سازمانهای ملی و جهانگردی کشورهاست.
1-9-معماری و صنعت توریسم
نهضت جوانان و اتومبیل دو عامل جدید در ابتدای قرن بیستم بودند که در توسعه توریسم عمومی نقش عمده‌ای ایفا کردند. همزمان با مهاجرت به شهرها و به دنبال آن رشد شهرنشینی، حرکتی متقابل شکل گرفت که می‌توان با نام حرکت «ضد شهرنشینی» از آن یاد کرد.
به همراه حرکت پیشاهنگی در انگلستان، کمیسیونی در شهر برلین امکان مسافرتهای فردی را برای نوجوانان قشر نسبتاً ممتاز جامعه فراهم آورد. مدتی بعد تأسیس انجمن خوابگاه‌های نوجوانان آلمان امکان سفر نوجوانان تمام قشرهای جامعه را نیز امکان‌پذیر ساخت.
جنگ اول جهانی برای صنعت نوپای توریسم، شوک بزرگی بود. پس از جنگ و پیدایش مکتب باوهاوس، استفاده از بتن و اسکلتهای بتنی بدون تزئینات، اهمیت ویژه‌ای یافت.
هتلهای بزرگی با سالنهای رقص و بازی افتتاح شد. به عنوان نمونه، ساختمان دلا واپاویون که به سبک مدرن باوهاوس در ساحل انگلستان ساخته شده است.
تنها ثروتمندان در آن زمان از اتومبیل به عنوان وسیله نقلیه اصلی استفاده می‌کردند و دسترسی عموم مردم به وسایط نقلیه، صنعت هتل‌سازی را توسعه داد و عناصری که در آن سوی اقیانوس آتلانتیک، در آمریکا، کاملاً عادی بود، در هتلهای برتر اروپا نیز به صورت استاندارد پدیدار شد: ورودی‌های متناسب با اتومبیل‌ها و همچنین گاراژها.
از سال 1935 میلادی و در حالی که اروپا به سوی جنگ جهانی دوم پیش می‌رفت، به غیر از پروژه‌های عظیم هیتلر و موسولینی همچون پروژه اقامتگاه تجدید قوا در پرورا در روگن ساخت هتل تقریباً متوقف شده بود. در مقابل درشهرهای بزرگ آمریکا، طراحی و ساخت گراند هتلهای چند منظوره با اسکلت آهنی. به عنوان سازه اصلی، توسعه یافت.
پس از جنگ جهانی دوم شکل خاصی از هتل به نام متل شکل گرفت. این نوع مهمانخانه‌ها به دلیل مسافتهای طولانی بین ایالتها و شهرهای آمریکا و کنار اتوبانها و شاهراه‌ها واقع شده و عنوان «درایو این هتل» را به خود اختصاص داده بودند.
به طور کلی الگوی ساخت هتل در آن زمان از ایده مرسوم گراند هتل ایده گرفته بود و فقط معدودی از هتلها مانند «هتل ایمپریال» فرانک لوید رایت در توکیو یا پروژه تحقق نیافته «هتل بابیلن» آدولف لس را معماران نواندیش مدرن طراحی کرده بودند.
رم کولهاوس در نامه‌ای انتقادآمیز، هتل 40 طبقه «والدورف آستوریا» در نیویورک را چنین توصیف می‌کنند:«الگوی هتل با استفاده از تجربه‌های بخش مسکن در منهتن تغییر کرده. در رزیدنتال هتل ساکنان، مهمان شخصی خود هستند. در سه طبقه پایین امکانات تفریحی و سالن‌های گردهمایی قرار دارند.
وسعت هر کدام از این طبقات با وسعت معادل کل بلوک ساختمانی، به فضاهای بیضی، دایره، مربع و مستطیل تقسیم می‌شود، تداعی کننده حمام‌های رومی بدون آب!
در یک نیمه ساختمان هتل که از چهار طبقه تشکیل می‌شود، مسافران معمولی اسکان داده می‌شوند؛ مشتریان دائمی هتل نیز شب را در برج‌های والدروف که از طریق دالانی اختصاصی به مرکز هتل دسترسی دارد، سپری می‌کند.»