در دوران پس از انقلاب و سازمان های غیر دولتی

دانلود پایان نامه

تخصیص بودجه و اعتبار مناسب برای تولید برنامه های معرفت محور(دارابی،1386: 257-248)
2-8-4- مورد کاوی “از تو می پرسند”
با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص اثرگذار بودن رسانه ها بر انواع مخاطب و نیز ویژگی های تلویزیون در دوران پس از انقلاب اسلامی در این قسمت از پژوهش سعی می شود تا از یک برنامه تلویزیونی با هدف آموزش مسائل اخلاقی، ارزشی-فرهنگی با سبک و سیاق متفاوت به عنوان موردکاوی پرداخته شود.
برنامه “از تو می پرسند” اولین برنامه تلویزیونی با ساختار موشن گرافیک می باشد.این مسابقه تلویزیونی که اولین مجموعه آن در تیر ماه 1376 به تهیه کنندگی مرتضی ندایی و کارگردانی مجید یوسف زاده روی آنتن رفت توانست در سه ماه پخش، رکورد پربیننده ترین برنامه تلویزیونی را به خود اختصاص دهد.سوال این مسابقه از ساعت 8 صبح تا 8 شب از شبکه های 1،2،3،4،5 سیما پخش می شد و شرکت کنندگان 12 ساعت فرصت داشتند تا از طریق پیامک، پست الکترونیکی و تلفن در مسابقه شرکت کنند و از ساعت 9 تا 12 همان شب پاسخ مسابقه و اسامی برندگان از همین شبکه ها پخش می شد.به دلیل توجه و استقبال مخاطبین، سازمان صدا و سیما تصمیم به ادامه تولید این مجموعه را گرفت و این مجموعه در 4 سال متوالی تولید و از شبکه های سیما پخش شد.میانگین زمان این برنامه سه دقیقه و سی ثانیه بود و از هر شبکه به طور متوسط 2 بار در روز پخش می شد.سؤال های این برنامه توسط پنج نفر از از استادان دانشگاه طراحی می شد و پس از تأکید مرکز پژوهش سیما که به عنوان مدیرگروه این برنامه نظارت کامل بر پروژه داشت تأیید و برای تولید در اختیار تیم تولید قرار می گرفت.شیوه ی گویندگی این برنامه نیز یکی از نوآوری های این برنامه به شمار می رفت.بیان ساده و صمیمی و همچنین تشریح مباحث پیچیده و عمیق فقهی و اجتماعی به زبان عامیانه بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.از ویژگی های منحصربه فرد این مجموعه می توان به گرافیک و متحرک سازی خاص آن اشاره کرد که هر هفته با هدف، نقش و حرکت های متفاوت به روی آنتن می رفت(مرکز پژوهش های سیما،1380) و به گفته ی روزنامه جام جم پس از اتمام اولین مجموعه “ازتو می پرسند” این برنامه رنگ هایی را به تلویزیون هدیه کرد که تاکنون از فرستنده های تلویزیون ایران عبور نکرده بودند(جام،جم،1377).
بنابراین ویژگی های این مجموعه را می توان به صورت زیر مطرح کرد:
ارائه محتوای غنی آموزشی-فرهنگی به زبان ساده و قابل فهم عامه جامعه
فراگیری این برنامه با توجه به پخش آن ازپنج کانال سیما
زمان کم مدت ارائه این برنامه به منظور تأثیرگذاری بیشتر و توجه کافی مخاطبین و پرهیز از یک نواختی کسالت آور
طراحی سؤالات توسط یک تیم کارشناسی به منظور فراگیری، اثرگذاری و فهم پذیر بودن عامه
ارائه برنامه به سبک جذاب و متفاوت
2-9- تاریخچه ای از تحقیقات در داخل کشور و مروری بر تحقیقات پیشین
نقد و ارزیابی فرهنگی فیلم های سینمایی و نیز تأثیرگذاری و مخاطب سنجی سریال های تلویزیونی مسبوق به سابقه است.به طور نمونه نظرسنجی از مردم تهران درباره ی مسابقات تلویزیونی نیز در سال 1389 انجام پذیرفته است که در آن میزان داشتن سوالات مناسب و موضوعات با محتوا، هیجان انگیز بودن، شادی و نشاط، سرگرم کننده بودن، وجود آرامش محیطی و دکوراسیون برنامه ها و نیز نوع مسابقه به صورت حضوری، تلفنی، فردی یا گروهی انجام پذیرفته است.همچنین در پژوهشی دیگر که نظرسنجی از ایرانیان مقیم خارج ازکشور در خصوص شبکه جهانی جام جم جمهوری اسلامی ایران توسط حداد احمدی در سال1391 انجام شده است،به روش پیمایشی از301نفراز ایرانیان 18سال به بالای مقیم خارج از کشور که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند مصاحبه به عمل آمدکه یافته های آن حاکی ازآن است که عمده ترین مسائل ومشکلات ایرانیان خارج از کشور غربت و دوری از خانواده است وبرنامه هایی که با این محتوا ساخته شده است بیشترین مخاطب(درحدود6/86درصد)را به خود اختصاص داده اند.در تحقیق دیگر که به بررسی فرهنگ کار ونمایش آن در برنامه های تلویزیونی مدنظربوده است،محقق(محمدمحمدی مهر)با بررسی سریال های پربیننده سه ماه نخست سال1390به عنوان جامعه آماری ،با استفاده از روش تحلیل محتوا وجمع آوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای به یافته های زیر دست یافته است:1-در39درصد از صحنه های سریال های تلویزیونی به مولفه های اخلاق کار،پشتکار وجدیت ،وسخت کوشی پرداخته شده است.2-احتیاط وظرافت در مشاغل آموزشی،فرهنگی وهنری با 9/44درصدبیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.یا در نمونه ای دیگر می توان به فرآیندبه خاطر سپاری محتوای رسانه ای اشاره کرد که به طبع می تواند در تاثیرگذاری رفتارفرهنگی نیز موثرباشد.لذا محمدحسینی ابخدانی به عنوان پژوهشگر این تحقیق با مطالعه موردی سریال دختری به نام آهو که به همت اداره کل پژوهش های اجتماعی وسنجش برنامه ای گروه روش شناسی مرکزتحقیقات صداوسیما انجام پذیرفته است با بررسی مبانی نظری ویافته های پژوهشی درباره ی عوامل تاثیرگذار بر حافظه ی محتوای رسانه ای با جامعه آماری 1362نفری از افراد بالای15سال ساکن در مناطق 22گانه شهر تهران که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده وبا آنان مصاحبه تلفنی به عمل آمده است،نشان می دهد که تکرار،توصیف،تبیین محتوای آموزه های موردنظر به دنبال برنامه ای خاص مانند برنامه های کارشناسی،میزگرد،گزارش و…درباره ی محتوای سریال ها به ماندگاری آن ها در ذهن بینندگان کمک می کند.همچنین عامل جذابیت برنامه ها درکنار مولفه های ذکر شده به تقویت تاثیرات انباشتی آن ها نیزکمک می رساند.
در خصوص سواد رسانه ای نیز محمود نانلکی در پایان نامه خود در سال 1389 به ارزیابی سواد رسانه ای دانشجویان ارتباطات پرداخته و سپس آن را با سواد رسانه ای دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مقایسه تطبیقی داده است.همچنین ژاله سبحانی در پایان نامه خود به عنوان بررسی تطبیقی ارزیابی مدیران خبر رسانه صداوسیما از سواد رسانه ای مردم شهر تهران با میزان واقعی آن از طریق روشی پیمایشی به این نتیجه رسیده است که میانگین نمره کل سواد رسانه ای مخاطبان در حد متوسط است.گودرز میرانی نیز در مقاله ای در روزنامه جوان به اهمیت سواد رسانه ای به صورت مختصر پرداخته است و کتابی نیز به نام آموزش رسانه ای، سواد و فرهنگ معاصر به ترجمه ی حسین سرافراز از دانشگاه امام صادق(ع) در سال 1389 و نیز بازشناسی رسانه های جمعی با رویکرد سواد رسانه ای با ترجمه امیر یزدیان توسط مرکز پژوهش های صداوسیما امسال به چاپ رسیده است.درپژوهشی دیگر که توسط اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران توسط فاطمه قدیانی در سال انجام شده ضرورت آموزش سواد رسانه ای به فرزندان ونحوه ی راهنمایی والدین در این خصوص بررسی شده است.ژاله سحابی نیز در پایان نامه خود با عنوان بررسی تطبیقی ارزیابی مدیران خبر رسانه صدا و سیما از سواد رسانه‌ای مردم شهر تهران با میزان واقعی آن با تاکید بر ضرورت آموزش مخاطبان رسانه‌ها به منظور درک رمزها، مفاهیم و ایدئولوژی حاکم بر تولیدات رسانه‌ای می‌باشد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده و نتیجه گیری نشان می دهد که میانگین نمره کل سواد رسانه‌ای مخاطبان 3/18 است و آمده سواد رسانه‌ای مخاطبان در حد متوسط است.همچنین مهتاب اسفندیاری نیز در قالب پایان نامه ی کارشناسی ارشد خود به بررسی رعایت ابعاد سواد رسانه‌ای در برنامه‌های کودک و نوجوان از دید برنامه‌سازان کودک پرداخته است.
درخصوص رفتار فرهنگی مریم چینی چیان در پایان نامه خود به عنوان بررسی باورهای عامیانه و رفتار فرهنگی زنان در مورد بهداشت مردم آذربایجان به این نتیجه رسیده است که تغییرات فرهنگی به وجود آمده در حوزه ی رفتار و تفکر به دلیل ورود دانش علمی و فن آوری غربی است که در نهایت با تغییر در باورها، رفتارهای فرهنگی مثبت و منفی زیادی در حوزه ی فرصت ها و تهدیدات ایجاد کرده است.
همچنین حسین قنادیان نیز در پژوهش خود به نقش سازمان های غیر دولتی بر مدیریت رفتار فرهنگی جوانان پرداخته است.وی در تحقیق خود شاخص های هشت گانه ی رفتاری( رفتار عقلایی، جمعی و مشارکت جویانه، منضبط و برنامه ریزی شده، مسئولانه، مدنی، هدف مند و امیدوارانه، رشدیابنده و رفتار قدرشناسانه را مورد بررسی قرار داده است.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   برنامه های آموزشی و سیستمهای غیررسمی

3-1- مقدمه
در هر تحقیق پس از تعیین هدف،می بایست یک روش مناسب برای رسیدن به آن انتخاب کرد.البته پیداکردن بهترین طرح وروش مناسب برای رسیدن به هدف تحقیق باید با موضوع تحقیق،مسئله، فرضیه ها و… متناسب باشد.در این تحقیق سعی شده واقعیات موجود در میدان تحقیق همان طور که هست بدون تغییر توصیف شود.لذا همان طور که درفصل اول بیان شد درچگونگی انجام این تحقیق از روش توصیفی ومیدانی استفاده شده است.
3-2- عنوان تحقیق
تأثیر برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونی”از تو می پرسند” بر رفتار فرهنگی
(موردکاوی:مردم شهر تهران،مناطق1،3،4،5،10،15)
3-3- روش تحقیق