رایتل می‌خواهد استارت‌آپ‌های یونیکورن در ایران بسازد

مدیرعامل رایتل امروز (۱۷ آذر) برنامه ها و جهت گیریای آینده اپراتور سوم رو در اولین روز از هفته دیجیتال توضیح داد.

«محمد مهدی عطوفی» خبر از تغییر گسترده در مدل درآمدی رایتل واسه سال آینده داد. اون گفت که رایتل باید تبدیل به یه اپراتور خدمات دیجیتالی شه و نباید فقطً نقش یه کانال (پایپ) واسه عبور دیتا رو بازی کنه: «هدف گذاری سال آینده ما اینه که سی درصد درآمد شرکت از بخش خدمات دیجیتالی باشه. این درصد به بخشای مختلفی تقسیم می شه که بخش B2B چهل درصد و بخش B2C شصت درصد اونو تشکیل میدن.»

مدیرعامل رایتل هم اینکه از سبد اجناس و خدمات رایتل در فضای B2C نام برد که شامل سرویسای دیجیتالی جور واجور می شدن. بعضی از این سرویسا در بخش تلویزیون و ویدیو، فروشگاه های اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی، بازی، پرداخت و کیف پول هستن. عطوفی باور داره که این سرویسا باید بتونن سبک زندگی مردم رو تغییر بدن. 

عطوفی هم اینکه از تامین اجتماعی به عنوان یه پشتیبان یاد کرد و گفت: «رایتل واسه تامین اجتماعیه. یکی از بنگاهای اصلی تامین اجتماعی، شستاه. شستا به عنوان یه بنگاه اقصادی در سال دست کم ۷۰ هزار میلیارد تومن گردش مالی داره. اگه موفق شیم تسهیلاتی رو از راه این بنگاه مالی وارد اکوسیستم کنیم، این سودیه که شامل حال تموم بازیگران میدون فناوری می شه.»

به گفته مدیرعامل رایتل، نباید این انتظار وجود داشته باشه که اپراتورها فقطً نقش کانال (پایپ) رو بازی کنن و مهرهای بازی باید به شکلی چیده شن که منافع همه تامین شه. عطوفی خبر میده که اگه یه استارت آپ یا کسب وکار دارای تواناییایی مثل نوآوری، جذابیت و کاربرد در کنار ساده سازی تحویل سرویس و شخصی سازی باشه رایتل به عنوان یه اپراتور موبایل آماده همکاری با اوناس:

«تصور ما اینه که بازار بزرگی در مجموعه خونواده تامین اجتماعی و شستا هست که می تونه واسه همه ثروت آفرینی داشته باشه. ما امید داریم دست کم یکی از این پروژه ها تبدیل به یونیکورنای کشور شه. وزیر ارتباطات در اول دوره وزارت خود مطرح کردن که کشور در آخر دوره وزارت ایشون باید چهار یونیکورن داشته باشه. ما جوون هستیم و می خوایم یکی از این یونیکورنا رو بسازیم.»

مدیرعامل رایتل در گفتگو با سایت ما و در جواب به این سوال که این اپراتور به دنبال سرمایه گذاری در استارت آپای بزرگه یا می خواد استارت آپای کوچیکی بسازه و بعد اونا رو تبدیل به یونیکورن کنه، گفت:

«بیشتر دعوت ما از استارت آپ هاییه که در مراحل اولیه هستن و توانایی رشد دارن. مخصوصاً در بخشای مربوط به تامین اجتماعی. در این بخش بازار بسیار بزرگی هست و ما به دنبال پیدا کردن و پشتیبانی مثل این استارت آپا هستیم. نوع سرمایه گذاری ما، از نوع در اختیار قرار دادن بازاره؛ بازاری که امروز هست و می تونه کار بکنه. ما با این مشارکت می تونیم امیدوار باشیم که استارت آپایی رو رشد بدیم که تبدیل به یونیکورنای کشور شن.»

مدیرعامل رایتل هم اینکه از تغییر بزرگ دیجیتالی این اپراتور گفته بود. اما رایتل با در نظر گرفتن فاصله ای که با دو حریف اصلی اش داره خیلی راحت می تونه به این تغییر دیجیتالی دست پیدا کنه؟ مدیرعامل رایتل در جواب به این سوال، به سایت ما گفت: «راه پر فراز و نشیبی در انتظار ماست اما در آخر هیچ راهی جز تغییر نداریم و باید راه رو با تموم سختی هاش طی کنیم. فکر می کنم این کار شدنیه.»