صندوق بین المللی پول و سرمایه گذاری خارجی

دانلود پایان نامه

پس از ترخیص کالا تا 15% از دریافتی سازمان بابت تامین قسمتی از هزینه های صاحب کالا مسترد می گردد
با توافق، ترخیص با ارائه ضمانتنامه بانکی
واگذاری کالا قبل از ترخیص
تفکیک قبض انبار بصورت متولی و بنا به درخواست صاحب کالا
معافیت از مالیات به مدت 20 سال برای فعالان اقتصادی در منطقه
صدور گواهی مبداء
صدور قبض انبار قابل معامله جهت ارائه به بانکها
ساعت کار واحد گمرکی تا 18 بعد از ظهر هر روز تعیین و تا پایان آخرین بارگیری خواهد بود
تخلیه بار با هماهنگی های قبلی در روزهای تعطیلی
2-6-2- معرفی مناطق آزاد موفق دنیا
بر اساس آماری که اخیرا توسط صندوق بین المللی پول منتشر شده است ارزش کل صادرات کالا در دنیا در سال 1995 از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار گردیده و از مرز 5000 میلیارد دلار فراتر رفته است و در سال 2005 ارزش صادرات بالغ بر 23000 میلیارد دلار محاسبه شده است(ماهنامه مناطق آزاد ، شماره 71 ،ص8). تعدادی از کشورهای دنیا مانند سنگاپور ، موریس ، یا جزیره هنگ کنگ موفقیت های اقتصادی خود را عمدتا مرهون تلاش هایی مدانند که به خاطر توسعه صادرات انجام داده اند.
1_ جزیره هنگ کنگ 1075 کیلومتر مربع مساحت و 1/6 میلیون نفر جمعیت دارد و در اصل اهمیت تجاری ” هنگ کنگ” به عنوان شاهراهی که کالا های صادراتی چین را به جهان خارج انتقال می داده است . تجارت خارجی اساس زندگی مردم هنگ کنگ را تشکیل می دهد و دولت هنگ کنگ تقریبا هیچ گونه مانع یا محدودیتی در راه ورود و صدور آزادانه کالا ایجاد نمی کند . ارزش صادرات هنگ کنگ از 6/98 میلیارد دلار در سال 1991 به 4/151 میلیارد دلار در سال 1994 بالغ شد . بخش عمده ای از صادرات هنگ کنگ را صادرات مجدد تشکیل می دهد در سال 1994 حدود 19/0 کل صادرات هنگ کنگ را تولیدات داخلی و 81/0 بقیه را صادرات مجدد تشکیل می داد. ارزش کل واردات هنگ کنگ در سال 1994 بالغ بر 8/161 میلیارد دلار بوده است اگرچه تراز بازرگانی هنگ کنگ بالغ بر 4/10 میلیارد دلار کسری نشان می دهد ، اما این کسری از نظر مقامات هنگ کنگی به هیچ وجه نگران کننده نیست زیرا بخش عمده ای از کالاهای وارده در ماه های بعد مجددا صادر می گردد . ( تدبیر، شماره 190 ، ص 22)
2_ سنگاپور دومین منطقه آزاد دنیا _ که از سال 1965 به عنوان یک کشور مستقل پا به عرصه حیات گذاشته است ، در بخش صادرات به موفقیت های عظیمی دست یافته است ارزش صادرات سنگاپور که حدود 40% آن را صادرات مجدد تشکیل می دهد به 118268 میلیون دلار در سال 1995 بالغ گردیده است .
سنگاپور برای ترانزیت کالا از خاک خود اهمیت زیادی قائل است و به مهم ترین پایگاه تجاری کشورهای عضو “آسه آن” ( اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی ) تبدیل شده است . صنایعی که در این کشور پایه گذاری شده است ( صنایع الکترونیک ، پتروشیمی ، تولید ماشین آلات منسوجات و …) عمدتا جهت صادراتی دارند یعنی تولید آنها به مراتب بیش از نیازهای یک بازار کوچک 3 میلیون نفری است. روابط حسنه سنگاپور با مالزی چهار دهه پیش که این دو کشور فدراسیون واحدی را تشکیل می دادند در توسعه شدید صادرات مالزی تاثیر گذاشته است به گونه ای که میلیاردها دلار کالاهای صنعتی ساخت مالزی از طریق شبکه گسترده بازاریابی سنگاپور به کشورهای مختلف صادر می شود . ( بررسی های بازرگانی ، شماره 4،ص 103)
3_ تایوان یکی از مهم ترین سرزمینهایی است که شناخت عوامل موثر در توسعه اقتصادی آن می تواند برای کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی مفید باشد . تایوان دارای سه منطقه مهم پردازش صادرات است که ” کائوسیونگ ” “نانتز ” و “تای چونگ ” نام دارند و در توسعه صادرات تایوان و پایه گذاری صنایع مدرن این سرزمین نقش موثری داشته اند. تایوان صنایع خود را بر پایه تحقق اهداف صادراتی استوار کرده است . در سال 1995 ارزش کالاهای صنعتی صادر شده توسط شرکت های تایوانی 107 میلیارد دلار آمریکا بوده است . بدین طریق 4/96 درصد صادرات تایوان را کالاهای صنعتی تشکیل داده است . سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی تایوان طی سالهای اخیر به سبب توسعه بخش خدمات گرایش نزولی داشته است. توسعه شدید صادرات تایوان که بخش عمده ی آن را کالاهای صنعتی تشکیل می دهد در آمدهای ارزی و ذخایر تایوان را به میزان کم سابقه ای افزایش داده است میزان ذخایر خارجی تایوان در پایان سال 1995 بالغ بر2/94 میلیارد دلار بوده است که این رقم بالاتر از ذخایر ارزی آلمان (85 میلیارد دلار ) ، ایالات متحده (75 میلیارد دلار ) سنگاپور (69 میلیارد دلار ) و کره جنوبی ( 33 میلیارد دلار ) است . ( ماهنامه مناطق آزاد ، شماره 74 ،ص 115 )
4_ بندر جبل علی بر اساس تصویب نامه ای که در نهم فوریه 1985 صادر شد به عنوان ” منطقه آزاد تجاری ” انتخاب گردید . این منطقه که 100 کیلومتر مربع مساحت دارد از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردار است و از طریق یک شبکه ارتباطی در کوتاهترین زمان ممکن به عمان،قطر،بحرین،عربستان سعودی،کویت وکشورهای اروپایی دسترسی دارند(مناطق آزاد،شماره690،ص151). جبل علی در بین مناطق آزاد موفق دنیا در ردیف چهارم قرار دارد. باید توجه داشت که دوبی، حتی قبل از تشکیل منطقه آزاد((جبل علی))کشوری بوده که از سیستم دروازه های باز-یا آزادی کامل مبادلات بین المللی-تبعیت میکرد و حقوق گمرکی بسیار ناچیزی- در سطح یک درصد ارزش – از کالاهای وارداتی اخذ میکرد .علاوه بر آن در سمت شرق و غرب این کشور بالغ بر 18میلیون نفر مصرف کننده زندگی می کنند که از دیر باز نیازهای وارداتی عمده خود را از طریق بنادر دوبی از خارج وارد می کردند. بندر جبل علی از دیدگاه صادرات مجدد کالا نیز واجد اهمیت زیادی است و بسیاری از خریدارن خارجی که با منابع اصلی کالاهای مورد نیاز خود آشنایی ندارند ترجیح میدهند که نیازهای خود را بدون مراجعه به کشور اصلی از طریق دوبی یا منطقه جبل علی تأمین نمایند(مناطق ازاد،شماره69،ص151).
2-6-3- عوامل موفقیت مناطق آزاد
مناطق آزا تجاری در جهان امروز نقش مهمی را در صحنه اقتصاد کشورها و پیشبرد برنامه های توصعه افتصادی و صنعتی و عمرانی آنها ایفا میکنند .امروزه تأسیس مناطق ازاد تجاری – صنعتی علاوه بر کشورهای صنعتی و پیشرفته، عمدتا در کشورهای در حال پیشرفت مورد توجه خاص است.
در واقع اینگونه مناطق برای صنعتی شدن وقطب مهمی در صادرات کشورها شدن احتیاج به الگوهای مدرن و کاملا واضحی دارند . البته مناطق آزاد موفق دنیا با توجه به موقعیت آن کشور مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به موفقیت طی می کنند اما شاید بتوان عوامل زیر را به عنوان مهم ترین راهکارها بیان کرد.(اسدی،1387،ص148)
1-تاکید بر اقتصاد برونگرا که بر پایه صادرات و صادرات مجدد پایه گذاری شده است.
2-این کشورها (در مناطق آزاد) هیچ گونه حقوق گمرکی یا تعرفه ای (جز در چند مورد استثنایی)به کالاهای وارداتی نمی بندند تا هزینه تولید کالا یا مبادله آن کاهش یابد.
3-هیچ گونه مقرراتی برای کنترل ارز یا جلوگیری از خروج اصل و فرع سرمایه گذاری ها اعمال نمیشود.
4-موسسات بیمه،موسسات اعتباری،بانکها،خطوط کشتیرانی،دفاتر نمایندگی تجاری،اتاقهای بازرگانی مشترک و بورس سهام در مناطق ازاد موفق بسیار فعال هستند و بدون تردید اگر خدمات تجاری در این سطح توسعه نمی یافت،تجارت در این مناطق به سادگی امکان پذیر نبود.
5-شرکتهای چند ملیتی در عرضه محصولاتشان (محصولات صادراتی)به بازارهای خارجی نقش اساسی دارند و شبکه بازار یابی این شرکتها در معرفی کالاهای مناطق ازاد و مبادله آنها بسیار فعال است.
6-ثبات سیاسی و اقتصادی،برای اکثر سرمایه گذاران در مناطق آزاد تجاری این عامل در درجه اول اهمیت قرار دارد .منظور از ثبات سیاسی و اقتصادی اولا یک سیاست اقتصادی دائمی مبتنی بر تشکیلات اقتصادی خصوصی،سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات دوما یک محیط باثبات از نظر سیاسی است.
7-تسهیلات حمل و نقل و ارتباطی خوب هم عامل بسیار مهمی برای موفقیت مناطق آزاد به شمار می آید. این به معنی ظرفیت حمل هوایی متناسب و ارائه خدمات در تمام مسیرهای اصلی است.برای فعالیتهای خدماتی بین المللی، تسهیلات ارتباطی بسیار مهم اند.