فعالیت های فرهنگی و پردازش اطلاعات

دانلود پایان نامه

3-2- آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان مرد و زن در میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
3-3- آیا تفاوت معناداری بین دانشکده ها در میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
سوال اصلی
4- آیا شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری، دانشجویان را در جهت رسیدن به ارزش های متعالی انسانی هدایت و حمایت کرده است؟
6-تعاریف نظری و عملیاتی واژها
6-1- نگرش
تعریف نظری: احساس نسبت به یک شئ، یک نهاد اجتماعی و یا یک گروه تصور می شود و علایق و احساس فرد نسبت به یک فعالیت (مهرنز و لهمان، 1984 به نقل از کریمی 1373)
بلاوونیون، نگرش، نظمی سازمان یافته که به صورت برخی محرک های خارجی عمل می کند و یا رفتار خاصی را می پذیرد و اثرات نگرش در دنیای بیرونی از طریق انجام فعالیت ها نمود پیدا می کند و به سوی هدف نهایی هدایت می شود (دادگران، 1371)
تعریف عملیاتی: در این تحقیق منظور از نگرش، طرز تلقی و ادراک دانشجویان از فعالیت های فرهنگی و هنری دانشگاه می باشد که می تواند بر رفتار آن‏ها تاثیر بگذارد.
6-2- فعالیت فرهنگی و هنری
تعریف نظری:
مجموعه فعالیت هایی که توسط دانشجویان و در محیط دانشگاهی در هر یک از زمینه های فرهنگی (نظیر قرآن، نهج البلاغه، مطالعات فرهنگی، پژوهش های فرهنگی، گفتگوی تمدن ها) هنری (نظیر فیلم، عکس، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، صنایع دستی) انجام می گیرد. (رضائیان، 1379)
تعریف عملیاتی: منظور از فعالیت های فرهنگی و هنری در این تحقیق، شامل فعالیت هایی که در قالب کانون‏های فرهنگی و هنری در دانشگاه مازندران برگذار می گردد. فعالیت هایی مانند برگزاری نمایشگاه‏های صنایع دستی، نمایشگاه عکس، تئاتر، نمایش فیلم و نقد آن، و برگزاری مسابقات قرآنی و نهج‏البلاغه.
6-3- خلاقیت :
تعریف نظری:
در تبیین خلاقیت نظریه های مختلفی وجود دارد آمابیلی (1987) معتقد است که خلاقیت پدیده ای اجتماعی است و از نیازها، مقتضیات جامعه و شرایط خانوادگی بر می خیزد. تورنس (1974) معتقد است که خلاقیت یک اثر شخصی است یعنی به عواملی نظیر انگیزش، هیجان، عواطف احساسات، تجربه ها و یاد گیری های شخصی وابسته است. عده ای نیز مانند گیلفورد (1950) معتقدند که خلاقیت بعدی فراشناختی دارد و با فرایندهای عالی ذهنی نظیر هوش، تفکر، تخیل، پردازش اطلاعات ارتباط دارد. برک (2000) خلاقیت را پدیده ای چند متغیری می داند یعنی عواملی نظیر جامعه، خانواده، شخصیت، توانایی‏های شناختی همزمان بر آن تاثیر می گذارند با توجه به اهمیت خلاقیت اکنون این سوال مطرح می گردد که فعالیت های فرهنگی و هنری تا چه حدی توانسته خلاقیت دانشجویان را تحریک کند. (برانگیزاند) (پیرخائفی، علیرضا، 1388)
تعریف عملیاتی: دانشجویان با حضورشان در فعالیت های فرهنگی دانشگاه بتوانند به صورت فردی دست به خلاقیت و نو آوری زده و کارهای فرهنگی خلاقانه انجام دهند. خلاقیت آن‏ها تحریک شده و انگیزش انجام کارهای فرهنگی در آن‏ها بوجود آید. که به وسیله سوالات شماره 1تا 12 پرسش نامه سنجیده می شود.
6-4-مشارکت و همکاری گروهی:
تعریف نظری: مشارکت و همکاری عبارتست از آن دسته فعالیت های ارادی که از طریق آن‏ها اعضای یک جامعه، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ظهور فرهنگی و هنری جامعه، شهر، دانشگاه خود شرکت کرده و در شکل دادن به حیات فرهنگی و اجتماعی مشارکت دارند (محسنی تبریزی، 1369، به نقل از بختیاری، مهناز 1387)
تعریف عملیاتی: شرکت ارادی و آگاهانه افراد در فعالیت های فرهنگی و هنری به صورت گروهی در محیط دانشگاه. که بوسیله سوالات شماره 13 تا 17پرسش نامه سنجیده می شود.
6-5- خود انگیختگی :
تعریف نظری: استفاده از عمیق ترین علایق خود برای حرکت دادن و هدایت به سمت اهداف تا کمک کند پیشقدم شده و در جهت تکامل و پیشرفت تلاش کنیم، نه اینکه منتظر بمانیم تا واقعه یا شخص باعث ایجاد انگیزه در ما گردد. (مدل شایستگی گلمن، به نقل از سید کلان، محمد حسین، 1389) معمولا افرادی که دارای انگیزه درونی پیشرفت و جهت گیری خود مختار ی هستند در محیط کار مسئو لیت پذیر، هدف مدار و سرشار از انرژی و شیفته کار بوده و تکالیف و وظایف محوله را به شکل مطلوب انجام می دهند.
تعریف عملیاتی: ایجاد انگیزه، شور و شوق پیشرفت و تکامل در راستای فعالیت های فرهنگی در دانشجو از طریق شرکت در فعالیت های فرهنگی دانشگاه. استفاده دانشجو از علایق فرهنگی خود در جهت رسیدن به اهداف فرهنگی. که بوسیله سوالات شماره 18 تا 23پرسش نامه سنجیده می شود.
فصل دوم:
پیشینه تحقیق