لذت زیبایی شناختی و رقابت در بازار

دانلود پایان نامه
مذهب در شکل بسیار اولیه‌اش حالتی کاربردی داشته و طالب دستاوردهای انتفاعی مانند باروری باران، آفتاب و گردش فصول بوده است.
عوامل احساسی را که مناسب بیان یک معماری هستند می‌توان در دو نوع دانست، اول جنبه‌های واقعی مربوط به معماری مانند مصالح، ساختار، بافت، رنگ، عملکرد، فضا تناسبات و دوم همدلی همفکری و همدردی با کسانی است که این بناها را بنیاد نهاده‌اند و یا در آنها رفت و آمد می‌کنند. همه اینها را باید به احساس وابستگی به محیط اطرافشان ساختمان نیز افزود.
در اطراف بنای یک معماری عواملی بسیار هستند که معمار به عنوان سرچشمه بیان احساسات خود از آنها استفاده می‌کنند. در این میان طبیعت به مثابه یک عامل موثر نقشی مهم دارد.
به کارگیری فرم‌های اجرام طبیعی در معماری، نشانه گرایش انسان به آثار خلقت و تأثیرات آن است. فرم‌های طبیعت گذشته از نقش موثرشان چه در زمینه عملکرد و چه در باب زیبایی از احترام و تقدس در فرهنگ‌ها و اقوام و ملل مختلف برخوردارند. به عنوان مثال حیوانات و پرندگان بنا به گذشته فرهنگی آنها، هر یک از تقدس خاصی برخوردارند.
این حیوانات از آنجا که در نوع برخورداری ویژگی خاص و مظهر نوع خوبی نیستند و حتی ممکن است نوع پرنده انتزاعی و افسانه‌ای باشند ولی بدان سبب که زاییده خیال یا قرارداد شده ذهنیت انسانی است به صورت سمبل و نماد در فرهنگ یک ملت جای می‌گیرد.
هم اکنون این سمبل‌ها نظیر فیل، سیمرغ، درنا، عقاب، شیر، پاندا، خرس و … را به خوبی در تصویرشناسی‌های آثار مختلف کشورمان می‌بینیم، همین نکته را در خصوص پرندگان می‌توان در نشانه‌ها و آرم‌های هواپیمایی مختلف کشورها مشاهده کرد. اما معماری به تنهایی بیانگر و گویای چگونگی ذهنیت است. بلکه خود معماری و ویژگی‌هایش فی‌نفسه است که بازتاب‌هایی دارد.
به گونه ارتباطی آنچه را انسان‌ها می‌توانند باشند یا عمل می‌دهد روابط انسان با محیطش و تأثیرات آن بشوند ولی متجلی می‌گردد و همسازی با محیط آسایش را در شئونات زندگی انسانی جاری می‌کند.
1-16-انواع مراکز اقامتی
1-16-1- هتل
به طور کلی هتل مکانی است که در آن امکانات اقامت موقت و خدماتی چون استخر، رستوران، سالن جشن‌ها و … ارائه می‌شود. قدمت هتل به دوران تمدنهای بزرگ باستانی برمی‌گردد. در ایران، بین‌النهرین و روم باستان مکانهایی بوده‌اند که اجداد هتل‌ امروز محسوب می‌شوند. واژه هتل ریشه فرانسوی دارد و به معنی «خانه شهری» یا بنایی است که مراجعه کننده بسیار دارد.
اگرچه امروز انواع مختلفی از هتل وجود دارد که هر کدام کاربری‌های متنوع و متفاوتی ارائه می‌کنند، ولی عملکرد اصلی هتل، بدون توجه به تعداد اتاق‌های آن یکسان است و نسبت به دوران باستان نیز تغییر اساسی نکرده است. یک هتل امروزی شامل فضایی برای استراحت، فضاهای عمومی (سرسرا)، خدمات جنبی مثل رستوران، حمام، صندوق امانات، پارکینگ و بوتیک‌های کوچک برای خرید لوازم مورد نیاز مسافران است. در ایران قدیم کاروانسراها عملکردی مشابه هتل داشته‌اند. باید به خاطر داشت که در گذشته به جای آنکه یک بنا همه کاربری‌های مورد نیاز مسافران را داشته باشد، کاربری‌ها به صورت مجموعه‌های خدماتی با معماری بسیار شاخص چشمگیر ساخته می‌شده‌اند.
هر هتل از دو بخش مجزا تشکیل می‌شود؛ بخش اول در اختیار مراجعان و بخش دوم مختص کارکنان است. این بخش‌ها در عین حال باید کاملاً منفک از هم باشند و بخش خدمات هرگز در معرض دید مراجعان قرار نگیرد، ارتباط بین دو بخش هم باید بسیار سریع و آسان باشد. در بخش اول، فضاهای اقامتی (اتاق، آپارتمان و سوئیت) و فضاهای عمومی شامل سرسرا، رستوران، فضاهای تفریحی و ورزشی، مغازه‌ها، بخش مدیریت و پذیرش، پارکینگ و … قرار دارند و در بخش دوم، انبارها، آشپزخانه، رختشویی خانه، فضاهای تأسیساتی، بخش تعمیرات و نگهداری و …
یکی از ویژگی هتلها و خصوصاً هتلهای بزرگ خودکفا بودن آنهاست. امروزی ها نسبت به گذشتگان امکانات مالی بیشتر ولی وقت کمتری برای استراحت و فراغت دارند و از اینرو هتلها باید حداکثر خدمات را در حداقل زمان فراهم کنند. هرچه هتلها در این زمینه کاراتر باشند درجه آنها بالاتر است. عموماً هتلها همچون یک شهر کوچک مجموعه متنوعی از خدمات جنبی را در بر می‌گیرد: رستوران، کافه، استخر، محل ورزش، سونا، جکوزی، آرایشگاه، مغازه، خشکشویی و اتوکشی، پست، صرافی، اتاق تلویزیون، سالن گردهمایی و برگزاری جشنها، کتابخانه و محل خرید روزنامه، سرویس اینترنت، کامپیوتر، چاپ و فکس، سرویس حمل و نقل و دهها کاربری دیگر به فراخور محل قرارگیری، اندازه و نوع هتل.
چنانکه گفته شد هتلها باید حداکثر خدمات را در کمترین زمان فراهم آورند و طبیعتاً برای رقابت در بازار باید این کار با حداقل هزینه (متناسب با کیفیت هتل) محقق شود. از اینرو عملکرد هتل بسیار اهمیت دارد و مستقیماً بر اقتصاد آن تأثیر می‌گذارد. در طراحی و مدیریت هتل بحث اقتصادی در کوچکترین جزئیات موثر است. از آنجا که هتل همانند یک شهر کوچک در برگیرنده مجموعه متنوعی از کاربری‌ها است همه فضاهای اصلی و ارتباطی می‌باید در حداقل مورد نیاز طراحی شوند. از طرف دیگر ابعاد اتاقها با درجه و کیفیت هتل ارتباطی مستقیم دارد، سرسرا، رستوران و دیگر خدمات هتل نیز باید نه زیادتر و نه کمتر از حد نیاز باشند.
یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی هتلها سهولت جهت‌یابی است. بسیاری از مراجعان هتلها برای بار اول به آن مکان قدم می‌گذارند. و مدت کوتاهی را در آن سیر می‌کنند. آرایش فضاها و معماری داخلی باید چنان باشد که مسیرها در یک نگاه قابل شناسایی باشند وگرنه در مجموعه پیچیده هتلها افراد دچار سردرگمی می‌شوند و کاربری‌های مورد نیاز خود را نمی‌یابند.
مهمترین کاربری‌ها برای شناسایی سریع، پذیرش، آسانسورها، اتاق‌ها، صندوق، رستوران و پارکینگ هستند.
در طراحی هتلها باید به عوامل مهم رفاه فیزیکی (درجه حرارت، روشنایی و دسترسی)، آسایش روانی (فضای هتل حس امنیت، آرامش، صمیمیت، شفافیت و کیفیت را القا کند) و لذت زیبایی شناختی (هماهنگی عناصر معماری و معماری داخلی، رنگ آمیزی و نورپردازی مناسب، چشم‌اندازها و فضای سبز زیبا و …)، وجود کاربری‌های تفریحی متنوع (استخر، سالن‌های بازی، تلویزیون، فیلم‌های ویدیویی، سالن ورزشی، رستورانهای مختلف با غذاهای متنوع) و کاربری‌های مکمل مورد نیاز (اتصال به اینترنت، تحویل نشریات روز، آرایشگاه و …) توجه کرد تا اقامت در هتل دلزدگی ایجاد نکند و مراجعان با علاقه بیشتری به هتل مراجعه کنند.
هتلها در گذشته بیشتر اقامتگاهی موقتی بوده‌اند و اتاق‌ها فقط یک تخت، روشویی، کمد لباس و میز و صندلی داشتند. امروز هتلها مجهز به انواع امکانات رفاهی هستند. در اتاق هتلها امروزی علاوه بر تخت و کمد و میز و صندلی، حمام مجهز، یخچال با انواع خوراکی و نوشیدنی، گاوصندوق، تلویزیون با انواع فیلمهای ویدئویی و برنامه های ماهواره‌ای، اتو، سشوار، تلفن، کامپیوتر با ارتباط اینترنتی و تجهیزات الکترونیکی برای تنظیم و برنامه‌ریزی حرارت اتاق و آب حمام، سفارش غذا و خدمات، انتخاب فیلم، رزرواسیون و … وجود دارد.
با توسعه توریسم در نیمه دوم قرن بیستم و پیدایش انواع هتلهای کوچک، بزرگ، محلی و بین‌المللی نیاز به دسته‌بندی هتلهای بوجود آمد.
شناخته شده‌ترین روش دسته‌بندی هتلها از نظر مرغوبیت و کیفیت کلی است که با ستاره نشان داد می‌شود. هتل 5 ستاره بهترین نوع هتل است، اگرچه اخیراً هتلهای 7 ستاره نیز مطرح شده‌اند.
از نظر کیفیت کلی، هتلها در سه گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند:
الف: هتلهای اقتصادی با اتاقها و خدمات ساده برای مسافران با بودجه محدود.
ب: هتلهای تجاری با استاندارد بالا و با خدماتی نظیر ارتباط اینترنتی سریع، سرویس اتوکشی، تحویل روزنامه در اتاق، یخچال، گاوصندوق، رستوران، سرویس حمل و نقل به فرودگاه.
ج: هتلهایلوکس با معماری بسیار خاص و تزئینات گاه اغراق آمیز، رستورانهای عالی. ارائه همه خدمات در اتاق، استخر، سرویس ماساژ، جکوزی، سونا و …