ی. دی ۲۹ام, ۱۳۹۸

مدل AIDA در بازاریابی با ایمیل مارکتینگ

1 دقیقه خوانده شده

Compliance theme with man using a smartphone in a modern gray chair

email marketing

واسه موفقیت در اینترنت به کار گیری ایمیل مارکتینگ یکی از راه های کم هزینه با بازدهی مناسبه اما استفاده درست از این روش نیازمند تخصصه.

به گزارش آلامتو و به نقل از پارسیش؛ یکی از راه های بازاریابی، ایمیل مارکتینگ یا ارسال انبوه ایمیله. به جربزه و بدون تعارف میشه گفت که چگونگی نوشتن بیشتر این ایمیلا افتضاحه. یه نمونه ایمیل بی کیفیت می تونه نمونه خوبی واسه آموزش باشه. چون که به شما یاد میده که در نوشتن یه ایمیل چه کارایی نباید کرد! ضمن این که شما رو تشویق می کنه سطح نوشتاری خود رو پیشرفت بدین. واقعا فوت وفنای سازنده ای هست که بشه بر مبنای اون ایمیلای راضی کننده و موثر درست کرد؟

جواب مثبته. یه فوت وفن ساده و قوی با نام AIDA در ایمیل مارکتینگ هست که واسه همه روشای تبلیغاتی و بازاریابی در شکلای جور واجور رسانه ها بیشتر از یه قرن کاربرد داشته.

حروف تشکیل دهنده AIDA بر مبنای چند مفهومه. حرف A نشون دهنده Attention یا همون جلب توجهه. حرف I از واژه Interest به ایجاد علاقه مندی دلالت داره. حرف D اولین حرف کلمه Desire روشن کننده تامین رضایته و حرف A آخر که از کلمه Action گرفته شده به معنی عمله. این ۴ ماده اولیه با هم ترکیب می شن تا حواس مخاطب شما رو به خود معطوف کنن. بدین وسیله مخاطب شما که یه مشتری بالقوه س میتونه به یه مشتری بالفعل تبدیل شده و از شما خرید کنه، پست وبلاگ شما رو بخونه و یا فرم نظر سنجی مورد نظر رو پر کنه.

A: جلب توجه (Attention)

به طور کامل مشخصه که برانگیختن توجه افراد بخش کلیدی بازاریابی و تبلیغاته. مردم امروز سرشون شلوغ تر از اون هستش که خیلی راحت بشه نظر اونا رو به خود جلب کرد.

اونا وقتی اینباکس ایمیل خود رو چک می کنن و یا اعلانای شبکه های اجتماعی رو می بینن، نگاهشون بسیار گذرا و باعجله س و تو یه لحظه خیلی کوتاه تصمیم می گیرن که کدوم ایمیل رو باز کنن و یا کدوم پیام رو بخونن. (اگه دقت کنین، می ببینن که خود شمام از این قانون مستثنی نیستین!) به خاطر همین انتخاب یه عنوان مناسب واسه ایمیل مهم ترین قسمت کاره.

پس در انتخاب عنوان مطمئن شید که عنوان انتخاب شده به اندازه کافی جذابیت داره که مخاطب رو به باز کردن ایمیل تشویق کنه. عنوان می تونه به شکل یه کلمه و یا یه خط جمله باشه. (مثلا: «سلام کمک کنین ۶۹۰ میلیون دلار جمع کنیم»). عنوان، هر چی که هست باید مخاطب رو وسوسه کنه تا متن داخل ایمیل رو بخونه.

پس در ایمیل دو خط اول خیلی حیاتیه: اولی موضوع ایمیل و دومی سرخط ایمیله که در پیش نمایش کنار عنوان دیده می شه. عنوان ایمیل حکم جرقه اولیه رو داره.حالا نوبت سرخطه که مخاطب رو واسه ادامه همراه کنه.

I: ایجاد علاقه (Interest)

به بیانی ساده، علاقه قسمت گوشتی ایمیل شماس.

دامنه توجه آدم امروزی سطحی و گذراست. توئیتا، تبا، اپلیکیشنا، اخبار تازه Reddit، همه و همه مغز ما رو در برابر حواس پرتیای پشت سر هم میده. پس کار شما در مرحله جلب توجه تموم نشده. شما توجه مخاطب رو جلب کردین، حالا باید اونو نسبت به خود وفادار کنین!

مطمئن شید که محتوای ایمیل شما اصیل و غیرکلیشه ای بوده و از بار آموزشی لازم برخورداره. ضمن این که واسه مخاطب خواندنی و لذت بخش باشه. داستان سرایی تموم گزینه های دیگه رو تسلیم می کنه. پس واسه جذب مخاطب به دنبال تحویل یه مشت جملات مسخره و بی معنی به خواننده نباشین.

مثلا، واسه معرفی توانایی جدید یه دستگاه به جای توضیح و تفسیر، میشه نقاشی صحنه ای رو گذاشت که تموم امتیازات اونو نشون بده. و یا می تونین درس با ارزشی رو که از یه سخنرانی یاد گرفتین با مخاطب خود در اشتراک بذارین.

D: هدف (Desire)

این بخش، قسمتیه که پل ارتباطی بین شما و مخاطب رو هموارتر می کنه و حتی می تونه در حد یه خط نوشته باشه و تیر شما رو قبل از این که مخاطب رو از دست بدین، به هدف بزنه.

همیشه بدونین که مخاطبان از شما چه میخوان. ممکنه اونا خواهان فروش بیشتر، کالای جور واجور تر و مشتری هایی راضی تر باشن و یا تصمیم داشته باشن در چیزای که وارد هستن خود رو پیشرفت بدن و در کنارش به بقیه هم کمک کنن. هر چی بتونین نیاز مخاطب رو بهتر کشف کنین، طبیعتا نتیجه بهتری میگیرین.

A: عمل (Action)

در ایمیل خود فقط یه بار از مشتری بخواین با شما وارد تعامل شه. قرار نیس از افراد چیز زیادی بخواین. درخواستای زیادتر از اندازه نه فقط حالت پررو بودن دارن! بلکه انگیزه مخاطب رو واسه ایجاد رابطه با شما ضعیف می کنه.

پس بیایید روی نتیجه متمرکز شید و خواسته خود رو با عبارتای کوتاه مطرح کنین. البته تلاش کنین جملات کوتاه شما محدود به این عبارات عادی نباشه: «ثبت نام کنین»، «دانلود کنین» یا «بیشتر بخونین». شما می تونین با اضافه کردن یه پیش زمینه کوتاه روی کلید، واسه محتوای خود ارزش گذاری کنین.

مثلا به جای به کار گیری «ورود به سیستم» می تونین از این عبارت استفاده کنین: «به سیستم وارد شید تا مسابقات برتر خود رو ببینین» و یا حتی یه عبارت ساده تر: «بهترین مسابقات رو اینجا تماشا کنین» و یا به جای به کاربردن «حالا دانلود کنین» از عبارتی مانند «یاد بگیرین که چیجوری پستای فوق العاده وبلاگی بنویسین» استفاده کنین.

تمرین کردن AIDA

حالا نوبت اون هستش که از راه AIDA در ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم:

یکی از افراد برجسته ای که در مورد ایمیل مارکتینگ فوق العاده عمل کرده خانوم «آدا بیرنر» است. آدا مدیرعامل و موسس سایت آموزشی Skillcrushه. اون در این پلت فرم آنلاین فضایی رو ایجاد کرده که افراد بتونن مهارتای دیجیتالی خود رو زیاد کنن و با کمک اون صاحب شغل شن. ایمیلای این خانوم، پرانرژی و جذابه.

در ادامه به بخشایی از یه نمونه موفق AIDA در ایمیل مارکتینگ می پردازیم:

جلب توجه

به خط اول متن ایمیل که در پیش نمایش اینباکس اومده، توجه کنین: «رزومه قدیمی شما دیگه ارزشی نداره»

email marketing 2

موضوع و سرخط واسه مخاطبی که قصد رها کردن شغل خود رو داره به طور کامل جذاب و اغواگره و اونو تشویق می کنه که واسه بهبود رزومه اش روی عنوان کلیک کنه.

email marketing 3

به مقدمه شروع متن هم توجه کنین. در این قسمت نویسنده موفق شده که توجه خواننده رو به خود میخکوب کنه: « تموم مشاغل مربوط بخش تکنولوژی شما رو عصبی می کنه؟» این جمله با حروف بزرگ و برجسته نوشته شده تا روی نگرانیای مخاطب انگشت بزاره.

ایجاد علاقه

در این بخش آدا توضیحات خود رو مبنی بر این که چیجوری یه رزومه متفاوت می تونه باعث تغییر شه رو ارائه میده. همونجوریکه در دنیای امروز رزومهای سنتی کاغذی جای خود رو به رزومهای دیجیتال دادن، واسه رسیدن به یه شغل در دنیای تکنولوژی لازمه که تجربه های مربوط به اونو به دست بیارین.

email marketing 4

قرار دادن تصویر در میونه متن تاثیر موثرتری نسبت به درج اون در اول متن داره. چون که باعث می شه بین بخش معرفی و ادامه متن فاصله مطلوبی ایجاد شه.

هدف + عمل

اینجا آدا احساسات خواننده رو نشونه میگیره این احساسات می تونن شکلی از نبود قطعیت یا نقطه نظر مخاطب باشن. حالا دیگه کش دادن بحث در مورد رزومه بیخود و رو مخه! به طور قطع ادما از این روند استقبال نمی کنن.

email marketing 5

قرار نیس ایمیل با یه عبارت دستوری و بی مزه «ویدیوی ما رو تماشا کنین» به اتمام برسه. اینجا لازمه به مخاطب یادآوری کنیم که واسه چه ایمیل رو خونده و نیاز اون چی بوده. قراره اون قدمای به روز کردن رزومه اش رو یاد بگیره. پس بدون این که حالت درخواست بسازیم، خود مخاطب رو به سمتی که می خوایم، جهت میدیم.

یه بازاریابی موثر و راضی کننده از راه ایمیل مارکتینگ واقعا سخته. چون که باید اونقدر حرفه ای و خبره عمل کنیم تا در میان هزاران هزار صدا، صدای ما هم شنیده شه و مخاطب به سمت ما بیاد.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

پارسیش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است ندیده باشید

1 دقیقه خوانده شده
1 دقیقه خوانده شده