مدیریت ذره بینی چیست؟ چند توصیه برای مدیریت بهتر

مدیریت ذره بینی(Micro management)، نمونه ای از ضعف مدیریتیه که روشن کننده کنترل بیشتر از اندازه و غیر لازم کارکنان بوسیله مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاریه.

مدیران ریز بین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهره وری کلی رو ندارن. در واقع اونا علاوه بر اینکه کلیات رو فدای جزئیات می کنن، احترام و اعتماد زیر دستان رو هم از دست میدن.

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ «چرخه مدیریت ذره بینی» می تونه خطرناک باشه. وقتی که بهره وری کاهش پیدا می کنه، مدیران احساس می کنن که لازمه کمی بیشتر خود رو درگیر کارای جزئی کنن. بااین حال، مدیریت ذره بینی درواقع عملی زیان باره و منتهی به کاهش تعلق خاطر کارکنان و حتی بهره وری پایین تر شه.

این تمایل زیان بار به مدیریت ذره بینی رو کنار بذارین. عوضش، از قدرت شفافیت بهره ببرین تا ببینین هرکسی روی چی کار می کنه و بهره وری کارکنان رو بدون هدر دادن وقت یه مدیر حفظ کنین.

۱. افراد مناسب رو استخدام کنین.

واسه خلق یه تیم کارا، درک فرهنگ شرکت خیلی با اهمیته. واسه نمونه، یه کار و کاسبی به سرعت در حال رشد به کارکنانی نیاز داره که چابک باشن و حاضر باشن مسئولیت های مختلفی رو بالاتر از توضیح شغل خود مسوولیتشو قبول کنن.

طی روند استخدام، با خواهندگان در مورد نقش ها، مسئولیت ها و انتظارات رو راست باشین و آزادانه صحبت کنین، در عین این که اطمینان حاصل می کنین فرهنگ سازمان با ترجیحات و مشخصه های شخصیتی اون ها همخوانی داره. استخدام کسی که با فرهنگ سازمان خیلی سنخیتی نداره تمایل یا حتی نیاز به مدیریت ذره بینی رو شکل می دهد.

۲. انتظارات و اهداف رو به روشنی بگید.

انتظارات از هر کدوم از کارکنان رو بر مبنای اهداف شرکت به روشنی بگید. این کار رو می تونید بسته به سازمان و فرهنگ خود واسه یه بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام بدین. شاخص های چشمی کارکرد یا چک لیست ها می تونه به کارکنان کمک کنن در راه درست حرکت کنن و اولویت های خود رو بدونن.

اینجا اون قدر که راه مهمه مقصد مهم نیس. واسه اعضاء تیم یه هدف و موعد مشخصی رو مشخص کنین و اجازه بدید به روش خود اون رو محقق کنن. به این ترتیب در عین رسیدن به یافته های مطلوب نیاز به مدیریت ذره بینی از بین می رود.

۳. بازخورد لحظه ای بدین.

از یه دیدگاه وسیع تر، دقیق شدن و فوکوس کردن روی تصویر کلی و درازمدت و هدف پایانی روشن می کنه که شرکت به کجا می رود و همه در چه جهتی کار می کنن. باخبر کردن ادما از عملکردشون به اون ها اجازه می دهد نقش خود رو در سازمان بدون این به امور جزئی بپردازید بفهمن.

یه راه بازخورد لحظه ای دادن اینه که یه تخته سفید رو که اهداف شرکت روی اون نوشته شده درجایی مناسب نصب کنین. می تونید از یه سیستم کدگذاری شده براساس رنگ ها استفاده کنین که به سرعت و به وضوح وضعیت اهداف رو نشون می دهد تا همه روند پیشرفت رو بتونن ببینن.

۴. در کارکنان یه احساس تعلق بسازین.

کارکنان به مراتب اشتیاق بیشتری به کار خود و بهره وری بالاتری دارن وقتی که احساس کنن صداشون شنیده می شه و دریابند چیجوری کار اون ها در وضعیت کلی سازمان اثر می گذارد. ارائه یه فهرست انجام کارا که کارکنان باید بدون هیچ حرفی به اون عمل کنن عواقب خوبی رو جفت و جور نمیکنه و نیاز یا تمایل به مدیریت ذره بینی رو از بین نخواد برد.

تلاش کنین یه احساس تعلق به شرکت در کارکنان بسازین. این کار می تونه از راه دادن مالکیت ایده ها، آزادی در بیان ایده های خلاقانه یا تعیین اهداف شخصی مؤثر در موفقیت کلی شرکت انجام شه.

۵. ارتباطی آزاد داشته باشین تا از سوءتفاهم جلوگیری کنین.

ارتباطات آزاد در کاهش تمایل به مدیریت ذره بینی چیزی کلیدیه. وقتی که یه کارمند احساس می کنه به شدت زیر نظره یا کارش بیش ازحد مدیریت می شه، ممکنه به این نتیجه برسه نسبت به اون اعتماد کافی وجود نداره یا این که ممکنه کاری رو اشتباه انجام داده باشه.

اطمینان حاصل کردن از این که همیشه امکان ایجاد رابطه هست تضمین کننده یه محیط کاری سالم تر و با بهره وری بیشتر هستش. واسه این منظور، می تونید از سیاست درهای باز بهره بگیرین و از قضاوت سریع درباره ایده ها و اقدامات کارکنان دوری کنین. جلسات منظم هم که در اون ها هرکسی می تونه توضیح بده روی چی کار می کنه و در صورت ضرورت درخواست کمک یا بازخورد کنه، ممکنه ایده خوبی باشه.

دوری از ورود به چرخه خطرناک مدیریت ذره بینی واسه هر کارآفرین موفقی چیزی کلیدیه؛ و اگه بخوایم روراست باشیم، اگه کسب وکاری در وضعیت خوبی به سر ببره، نباید درزمان یه روز زمان کافی واسه مدیریت ذره بینی وجود داشته باشه.

چیجوری برنامه ریزی کنیم؟

رمز و راز موفقیت آنتونی رابینز

بیزینس ترن مدیریت