مدیریت نقدینگی برای کسب و کارهای فصلی

tips-managing-cash-flow-when-you-bootstrapping

اگه یه کار و کاسبی فصلی دارین و در بعضی از ماه های سال دچار مشکل در مورد پول نقد میشین در ادامه این مقاله با ما همراه شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ یکی از مسائلی که هر صاحب کاری ممکنه وقتی درگیر اون شه، مشکلات مربوط به جریان نقد است. پول نقد درواقع نیروی حیاتی یه کسب وکار موفقه. بدون داشتن یه پول نقد، هر کسب وکاری در وضعیت سخت دست وپنجه نرم می کنه، ضررهای هنگفت می دهد و درآخر از صفحه بازار حذف می شه. به دلیل نوع کسب وکاری که درگیر اون هستن، صاحبان این دسته از کسب وکارها عموماً باید در زمان مدیریت نقدینگی با آگاهی تر عمل کنن. در ادامه این مطلب ۲۱ راه حلی رو واسه شما مطرح می کنیم که با به کار گیری اون ها می تونید چشم انداز مالی شرکت خود رو بهتر و بهتر درک کنین.

نوسان و بالا و پایین شدن اداره یه کسب وکار کوچیک هیجان انگیز بوده و بعضی وقتا از اوقات هم موجب نگرانی و رو مخه؛ اما وقتی که اون کسب وکار کوچیک، یه کسب وکار فصلی باشه، مسائل مربوط به جریان نقد این سواری هیجان انگیز رو بسیار ترسناک یا حتی کشنده می کنه.

حل و رفع این مشکل درمجموع ساده نیس، اما راه هایی واسه کاهش اثرات منفی اون هست، در ادامه با چگونگی این راه ها آشنا می شیم:

به طورکلی می توان گفت بزرگ ترین اشتباهی که صاحبان کسب وکار در مورد جریان نقد مرتکب می شن، درواقع بسیار ساده س! . . . اون ها اون رو مدیریت نمی کنن. اون ها آینده رو پیش بینی نمی کنن. سازمان ها – بدون توجه به اندازه و بزرگی و کوچیکی اون ها – اون هایی که بهترین کنترل رو روی جریان نقد خوددارند، اون هایی هستن که از بالاترین شانس موفقیت بهره مند هستن.

دلیل اینکه کسب و کارای کوچیک مبادرت به مدیریت جریان نقد خود نمی کنن، از یه کسب وکار به کسب وکار دیگه فرق داره. خیلی ساده می توان گفت بعضی از اون ها اصلاً هیچ درک و برداشتی از جریان نقد ندارن. واسه صاحبان کسب وکارها غیرمعمول نیس که تصور کنن که اگه حجم فروش بالایی دارن، باید دارای جریان نقد مثبت هم باشن. سودآوری و جریان نقد یه معنی مشابه و برابر نیستن. شما ممکنه روی کاغذ یه کسب وکار سود رسون داشته باشین، اما در عمل حتی هزار تومن هم در حساب بانکی خودتون نداشته باشین.

بعضی از صاحبان کسب وکار ادعا می کنن که وقت کافی واسه مدیریت جریان نقد کسب وکار خود ندارن و بعضی از دیدن یافته های حاصل از اون ترس و ترس دارن.

با ترکیب کردن و جمع کردن تموم مسائل و حواشی این موضوع به طورکلی می توان گفت که از صاحبان کسب و کارای کوچیک کمترین درک و فهمی از اصول حسابداری ندارن که این موضوع خودش داشتن درکی از سلامت مالی در بعضی از موارد رو خیلی سخت می سازه.

و اما راهکارها:

چیجوری کنترل مشکلات جریان نقد خود رو به دست بگیرین:

۱. واسه روز نکنه پس انداز داشته باشین.

به یا داشته باشین که داشتن ذخیره نقدی واسه یه کسب وکار کوچیک یکی از نشونه های قوت و بلوغ بوده و یه عمل هوشمندانه به حساب میاد.

۲. با یه تأمین کننده مالی یا حامی واسه ارائه یه خط اعتباری به توافق برسین.

این مورد خصوصاً در دوران رکود بسیار به شما کمک می کنه.

۳. از دیگر وسیله ها یا پول و پله و سرمایه بهره ببرین.

این موارد شامل دادن اعتبار بیشتر از موجودی، راهکارهای واسه خودکار سازی ارسال عامل و پرداخت های صورتحساب و هم خدمات موبایل می شه.

۴. به مشتریان خود چندین روش پرداخت پیشنهاد بدین.

پرداخت به خودتون رو واسه مشتریان ساده کنین. واسه این کار روش های پرداخت جور واجور رو موردتوجه بذارین.

۵. به منظور حذف مشکلات و مسائل مربوط به فروش فصلی، به مجموعه خدمات و اجناس خود تنوع بدین.

مثلاً یه شرکت برگزارکننده مجالس عروسی ممکنه خدمات میزبانی از میهمانی و . . . درزمان ماه های رکود داشته باشه. شما در کسب وکار خودتون چه روش هایی واسه افزایش درآمد خود مورد توجه دارین؟

۶. روش های جانشین واسه تأمین مالی در نظر داشته باشین.

مؤسسات و مجموعه های دیگری غیر از بانک وجود دارن که مبالغی رو به شما تحت شرایط خاص قرض یا اعتبار میدن که بستگی به شرایط محلی و قانونی مختلفه.

۷. اندازه بدهی و دارایی خود رو با همدیگه متناسب کنین.

مهم ترین مشکلی که در این رابطه واسه کسب و کارای جور واجور هست اینه که این شرکت ها خیلی دید کوتاهی دارن و همیشه اولین فرصتی که واسه دریافت وام می بینن رو اقدام کرده و هیچ توجهی به چگونگی استفاده و برگردوندن اون ندارن. همیشه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ارتباطی بین درآمدهای کوتاه مدت و بدهی های کوتاه مدت و هم اینکه درآمدهای بلندمدت و بدهی های بلندمدت خود برقرار کنید.

۸. درکی درست از اندازه هزینه های ثابت و متغیر خود داشته باشین.

شناختن هزینه های ثابت به شما در پیش بینی آینده بسیار کمک می کنه. وقتی که نقدینگی وجود نداره، به هزینه های متغیر خود نگاه کنین و به دنبال کم کردن از اون ها باشه. حتی بهتر از اون بهتره هزینه های متغیر با به درآمدهای خود وابسته کنین.

۹. زمان دریافت مطالبات خود رو کم کنین.

بهترین راه واسه این کار بهینه سازی روش های تسویه حساب با مشتریان و برقرار ساختن روش ای واسه پیگیری پرداخت ها و طلب ها هستش.

۱۰. با فروشندگان خود گفتگو کنین.

با تأمین کنندگان خود در رابطه اخذ تخفیف یا پرداخت مدت دار که با شرایط شما همخوانی بیشتری داشته باشه گفتگو کنین.

۱۱. بودجه ای طراحی کنین که بازگوکننده وضعیت فصلی بودن کسب وکار شما باشه.

این روش به شما اجازه می دهد تا در فصول رونق کسب وکار ذخیره و پس انداز داشته باشین و در فصول رکود نیازای خود رو از اون منابع برطرف کنین.

۱۲. واسه جریان نقدی برنامه ریزی داشته باشین.

پیش بینی کردن و بودجه بندی به شما کمک می کنه تا از بالا به موضوع نگاه کنین و واسه بالا و پایین بازار در فصول جور واجور برنامه ریزی داشته باشین. نشون دادن درآمد و مخارج و توجه خاص داشتن به جریان نقد درآمد بسیار حیاتیه.

۱۳. وضعیت خود رو به صورت مرتب تحلیل کنین.

تحلیل وضعیت جریان نقد به شما اجازه می دهد تا جریان اعتباری و سرمایه به داخل کسب وکار و خارج از اون مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. حتماً به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این تحلیل به صورت ماهیانه یا سالیانه تکرار شه.

۱۴. از همه منابع موجود استفاده کنین.

۱۵. از سپرده یا بیعانه مشتریان واسه فصول رکود کسب وکار استفاده کنین.

یه سپرده یا بیعانه به خوبی می تونه بخشی از هزینه های آینده رو شما منحرف کرده و به شما در خرید مواد اولیه واسه انبار و … کمک کنه.

۱۶. اگه نمی تونید با نمی خواهید مدیریت جریان نقد داشته باشین، فردی رو واسه این کار استخدام کنین.

اگه حسابدار یا یه کارشناس مالی در دفتر و شرکت خود ندارین، واسه اداره کردن این بخش از کسب وکار خود می تونید یه کارشناس حرفه ای استخدام کنین.

۱۷. بجای خرید، اجاره کنین.

باوجوداینکه ممکنه در آخر هزینه بیشتری پرداخت کنین، اجاره کردن درزمان دوره رکود می تونه بودجه بیشتری رو واسه شما آزاد نگاه داره تا از پس هزینه های جاری کاربر بیایید.

۱۸. پرداخت های خود رو طولانی کنین.

مطمئناً نمی خواهید تأمین کنندگان مواد اولیه و یا اعتباردهندگان به خودتون رو برنجانید، اما به تاخیرانداختن پرداخت ها موجب باقی موندن بیشتر پول و وجه نقد در کسب وکار شما می شه. اگه این مورد یکی از گزینه های شما نیس، پس با به کار گیری کارت های اعتباری (که تازگیاً در ایران هم بوسیله بعضی شرکت ها ارائه می شه) این کار رو انجام بدین، اما در به کار گیری این روش ها بسیار حواستون باشه. چراکه اگه قادر به پرداخت های لازم واسه ایجاد تعادل در حساب خود در آخر ماه نباشین، بهره به وجود اومده بوسیله اون ها از سود شما کم کرده و هزینه های بسیار زیادی رو به کسب وکار شما تحمیل می کنه.

۱۹. زمان های رکود رو واسه برنامه ریزی هدف دار مورداستفاده بذارین.

در فصولی که واسه شما ً فصل رکود به حساب میاد، از بودجه ها و برنامه های بودجه ریزی استفاده کنین که درخشش دهنده شرایط این فصل باشه. به شدت به بازاریابی کسب وکار خود بپردازید و به دنبال پیدا کردن فرصت هایی واسه ایجاد درآمد جدید باشه.

۲۰. بستن یا کم کردن حجم کسب وکار خودتون رو در دوره رکود یا خارج از فصل در نظر داشته باشین.

این روش به شدت می تونه هزینه ها و مخارج متغیر شمارو عوض کنه.

۲۱. سواد مالی به دست بیارین.

شما باید قادر به درک درست ترازنامه خودتون باشین و تحلیل ساده ای از جریان نقد خود انجام بدین. اگه اطلاعات کافی واسه انجام تحلیل ندارین، حتماً و حتماً باید هوش مالی خود رو تقویت کنین.

چیجوری برنامه ریزی کنیم؟

رمز و راز موفقیت آنتونی رابینز

آی بازاریابی مدیریت