مدیر سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیریت سایت

شاید تاحالا در مورد درآمد فراوون شغل طراحی سایت مطالب زیادی رو خونده باشین اما این مقاله در مورد طراحی سایت نیس ؛ میخوایم روند درآمدزای دیگری به نام مدیریت سایت رو واسه شما توضیح بدیم.

مدیریت سایت یه شغل پردرآمده، با در نظر گرفتن این که سرمایه گذاران زیادی وارد بخش اینترنت شدن و علم کمی از مدیریت سایت دارن نیازمند یه مدیرسایت حرفه ای واسه کار و کاسبی خودشون هستن. در این مقاله همه موارد تجربه شخصی من هستن و با رعایت کردن اونا می تونین اشتباهات مدیریت سایت رو به کمترین ممکن برسونین.

نکته مهمی که درباره مدیریت سایت باید بدونین اینه که در چارت سازمانا مدیریت سایت همیشه مستقیماً با مدیر شرکت در تماسه و در مورد کار و کاسبیای آنلاین بیشترین تماس از طرف مدیریت شرکت و اعضای هیئت مدیره با مدیرسایته.

مدیر سایت وظیفه مهمی داره باید بتونه تیم فنی خوبی رو تشکیل بده، هماهنگی لازم با تیم تولید محتوا رو داشته باشه، مسائل فنی رو بررسی و اجرا و یا واسه اون برنامه ریزی کنه و از همه مهم تر به مدیریت شرکت گزارشات لازم رو ارائه کنه.

به گزارش سایت گستر ؛ مدیرسایت وظیفه اش مدیریت سایته نمیشه با شرایط دیگه کاری برابر دونست و اصلاً قابل قیاس نیس و هرگونه نشون دادن شباهت اون با بقیه مدیریت کسب و کارا خیلی خیلی اشتباهه.

اما کارایی که شما باید به عنوان مدیر یه سایت انجام بدین:

مدیریت تیم فنی

ً وظایف مدیر یه سایت اونقدر زیاده که نباید خودش وارد مسائل فنی مانند برنامه نویسی و مدیریت سرور باشه. ولی باید نسبت به همه مسائل فنی سایت آگاهی کامل داشته باشه.

پس کار مهمی که باید مدیر یه سایت بکنه مستند سازی در مورد مسائل فنیه.

شما به عنوان مدیر یه سایت باید به مدیریت شرکت جوابگو باشین. پس بهترین کار ممکن مستند سازی همه چیزه.

رمزای سایت باید در اختیار افراد محدودی باشه و به صورت گروه بندی و مدیریت شده باشه. واسه این کار می تونین از نرم افزار http://www.keepassx.org استفاده کنین. این نرم افزار به صورت امن همه رمزاتون رو به همراه توضیحات مدیریت شده نگه داری می کنه.

محل نگه داری رمزای سایت (اون رمزای بسیار پیچیده) نباید ذهن شما باشه. گروه های جور واجور رو بسازین و به هر کدوم از اعضای تیم فنی رمز مناسب خودشون رو ارائه کنین.

در قدم بعدی مستند سازی باید همه کدای نوشته شده در سایت دارای راهنما باشن. باید فرض شما ب این باشه که اگه فردی از تیم فنی شما رفت و کس دیگه ای اومد با مطالعه مستندات فنی در کوتاه ترین زمان ممکن به تیم ملحق شده و کار رو شروع کنه.

اگه از CMS استفاده می کنین باید مرتب سایت رو به آخرین نوشتن نرم افزارآپدیت کنین. و مسائل امنیتی رو همیشه چک کنین.

هم اینکه سرور سایت رو همیشه بررسی کنین تا اونم از آخرین به روزرسانیا بهره مند باشه.

مدیریت تیم تولید محتوا

هر سایتی نیازمند تیم تولید محتوا هستش. شما به عنوان مدیرسایت باید تیم تولید محتوا رو مدیریت کنین. در محصول فوت وفنای تولید محتوا به طور کامل گفتیم که چیجوری محتوایی بنویسین که از راه گوگل جریمه نشده و از همه مهم تر رتبه خوبی در گوگل داشته باشین.

شما باید تیم تولید محتوا رو آموزش بدین و یا به دوره ها آموزشی بفرستین تا بتونن محتوای مورد قبول کاربران رو بنویسن.

همونجوریکه می دونین جمله معروفیه که میگه محتوا پادشاه س. پس بخش تولید محتوا کارشون بسیار حساسه.

تفکر در مورد پیشرفت سایت

شما به عنوان مدیرسایت و فردی که وظیفه اش مدیریت سایته. باید آینده کار و کاسبی و رقیبان رو بررسی کنین و پیشنهادات مناسب رو به مدیران شرکت بدین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شما یکی از افراد مهم و کلیدی هستین که داخل کارای سایت هستین و از همه چیز خبر دارین.

برگزاری جلسات داخلی با تیم به صورت منظم

به عنوان مدیرسایت باید هر هفته جلسات داخلی با تیم فنی و تولید محتوای خودتون داشته باشین و نظرات اونا رو گرفته مشکلات فعلی رو برطرف کنین. از تیم خود گزارش بخواین از انا گزارشای روزانه و یا هفتگی بخواین و در جلسات روی کارای انجام شده بحث کنین.

ایجاد رابط کاربرپسند

شما مدیر سایت هستین و پس کاربرانی که وارد سایت شما می شن واقعا مهمانان شمان. با خودتون همیشه فکر کنین که چیجوری میتونم شرایطی رو واسه اونا جفت و جور کنم که از بودن در سایت لذت ببرن. چیجوری اونا رو به صفحات دیگه سایت هدایت کنم. چیجوری اونا رو راضی کنیم تا عضو سایت ما بشن و این که چیجوری به اونا خدمات و اجناس خودمون رو بفروشیم.

شما باید این سؤالا رو همیشه تو ذهن خود و روی کاغذ داشته باشین و در جلسات از تیم خودتون سوال کنین که چیجوری کاربران رو در سایت راضی نگه داریم. (پیشنهاد می کنم مقاله افزایش اندازه تبدیل رو بخونین).

خیلی از کاربران حتی باید فیلد اضافه ممکنه از خرید بیخیال شن پس شما باید یه سیستم حرفه ای خرید رو در سایت داشته باشین تا بتونین شرایطی رو جفت و جور کنین تا کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن از سایت خرید کنه.

معرفی خدمات و اجناس به کاربران

در سایت خودتون باید خوب خدمات و اجناس رو در دید مشتری بذارین. در سایت باید شرایطی رو جفت و جور کنین تا مانند یه مغازه که فرد وارد می شه و فروشنده شما به معرفی محصول می پردازه، سایت شمام خدمات و اجناس شما رو معرفی کنه.

واسه این کار می تونین از ویدیو و صوت استفاده کنین تا کاربران با خدمات و اجناس و یا حتی چگونگی خرید از سایت شما باخبر شن.

می تونین از اجناس خودتون کاتالوگای الکترونیکی بسازین و اونا رو در اختیار کاربران سایت خودتون بذارین.

جمع آوری اطلاعات مخاطبین سایت

در این ۴ سالی که تحلیل و بررسی فروشگاه های اینترنتی رو انجام میدم فهمیدم که اندازه برگشت خیلی از این سایتای ۱۳% است. یعنی ۸۷% کاربران تازه وارد هستن (تو یه بازه ۶ ماهه) و فقط ۱۳% اونا دوبارهً به سایت برمی گردن. پس شما باید در سایت خودتون شرایطی رو جفت و جور کنین تا اطلاعات کاربران رو جمع آوری کنه.

واسه این کار می تونین از سیستمای مدیریت ایمیل استفاده کنین و در ازای ارائه کاتالوگ اجناس و و یا راهنمای خرید یه کالا نام و ایمیل خودشون رو به شما بدن. در این شرایط می تونین اونا رو با خبرنامهای خودتون به سایت برگردونین.

شما با روشای زیر می تونین اطلاعات کاربران رو جمع آوری کنین:

  • عضویت در سایت
  • عضویت در خبرنامه
  • ارائه محصول رایگان و دریافت ایمیل
  • دریافت تخفیفا در ازای ایمیل
  • دریافت موبایل از راه سامانه پیامکی
  • اگه شما مورد دیگری رو می دونین در بخش نظرات اعلام کنین.

تحلیل داده های آماری سایت

یکی از شیرین ترین کارایی که صاحب سایت انجام میده مشاهده آمار داده های سایته.

البته نه این که فقط آمار سایت رو مشاهده کنیم. اطلاعاتی که سیستمای آماری در اختیار ما قرار میدن مانند نتیجه آمار گیری کشوریه. اینکه که کل بازدید کنندگان ما چه تعدادی هستن زیاد مهم نیس.

مهم اینه که بررسی کنیم به چه دلیل اونا خرید نمی کنن.

در آموزشای آینده به شما می گم که چیجوری این داده های آماری سایت رو تحلیل کنین و شرایط رو طوری تغییر بدین تا فروش شما زیاد شه.

پشتیبان گیری از محتوای سایت

شما مسئول سایت هستین و باید نسبت به هر اتفاقی در سایت جوابگو باشین. پس واسه این که جلوی هر نابودی اطلاعات گرفته شه علاوه بر رعایت مسائل فنی باید یه سیستم منظم پشتیبان گیری از سایت خودتون داشته باشین.

معمولاً واسه سایتای تجاری پشتیبان گیری ۳ و یا شش ساعته پایگاه داده و پشتیبان گیری فایلای سایت به صورت ۲۴ ساعت یه بار انجام شه.

اینجاش خیلی مهمه که اطلاعات پشتیبان گیری نباید در داخل سرور سایت شما قرار داشته باشه. شما باید یه هاست و یا سرور پشتیبان گیری امن داشته باشین. تا در صورت خرابی سرور سایت با بالا آوردن سرور جدید اطلاعات رو در کوتاه ترین زمان ممکن برگردونین.

کاربر خاص

این یه نکته مهمه که شما باید حتماً به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و اونم قرار دادن بخشی از کاربران در بخش خاص و سرویس دهی خاص به آنانه.

وقتی کاربری عضو می شه و به جمع کاربران سایت شما می رسه شما باید خدمات خاص ای رو واسه اونا طراحی کنین تا وقتی که وارد می شن مانند یه مهمون VIP با اونا برخورد شه.

در دنیای امروز علمی بوجود اومده به نام gamification یا بازی سازی روند کار و کاسبی.

یکی از مهم ترین منابع درآمد سایت شما می تونه از بازی سازی یه روند در سایت باشه. فرد وارد سایت آموزشی شده و شروع به گذروندن دوره های آموزشی بکنه و شروع به دریافت امتیاز و مدال کنه و همیشه دوره های آموزشی بیشتر شه. در این شرایط کاربر همیشه به سایت سر میزنه تا امتیاز بیشتری به دست بیاره.

همین کار رو فروش گاه های اینترنتی معروف واسه نقد و بررسی کالاا در ازای دریافت امتیاز ارائه می کنن.

شما باید شرایطی رو جفت و جور کنین تا کاربران دوبارهً به سایت برگردن و از خدمات سایت استفاده کنن.

جذب ترافیک به سایت

شما به عنوان مدیرسایت باید همیشه در جستجوی منابع ترافیک جدید واسه سایت خودتون باشین.

باید کاری کنین تا کاربرانی که به دنبال خدمات و اجناس شمان به سایت شما هدایت شن.

  • مهم ترین کارا واسه جذب ترافیک موثر:
  • بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو
  • فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی ویروسی
  • بنرهای تبلیغاتی
  • سیستم تبلیغات کلیکی
  • خبر گذاریا
  • آگهی در سایتای در رابطه

می تونین پیشنهادات خود رو در بخش نظرات به ثبت برسونین.

پیشنهادایی واسه طراحی سایت و پیشرفت دهندگان اون

راحت ترین راه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت