مراقبت از پوست هنگام خواب

خواب و زیبایی پوست

همه ی ما دوست داریم روی پوستمون از مقدار زیادی سرم، کرم و تونیک استفاده کنیم، چون اونا ادعا دارن که می تونن در طول شب، معجزه کنن. اما شاید فراموش کرده ایم که سلول های پوستمون، خودشون در حال فعالیت ان.

ما از دکتر هاوارد موراد، متخصص پوست در لس آنجلس خواستیم که به این سوال جواب دهد: وقتی خوابین، واقعا چه اتفاقی واسه پوستتون می افتد؟

دکتر موراد می گوید: پوست خشک، چشمون پف کرده، حلقه های مشکی زیر چشم و رنگ پوست زرد و خاکستری از نشونه های کمبود خواب شبونه هستن. در شب، اتفاقات زیادی در پوستتون می افتد و خواب، بدن رو قادر می سازه که آسیب روزمره ی رادیکالهای آزاد رو از راه تجدید سلولی، خنثی کنه.

تو یه خواب عمیق، بدن شما بطور طبیعی، توانایی اش واسه مقابله با آسیب های طبیعی و محیطی رو افزایش می دهد، که باعث می شه رنگ چهره ی بهتر و روشن تری داشته باشین.

خواب، کورتیزول (هورمون استرس) رو کاهش می دهد. هورمون کورتیزول باعث نازک شدن پوست، ترک های پوستی، تغییر و کاهش رنگ پوست می شه. خواب، ملاتونین (هورمون خواب) رو افزایش می دهد که مانند یه آنتی اکسیدان با لکه های پیری، خطوط ریز و یا در بدترین حالت با سرطان پوست مقابله می کنه.

یه خواب خوب شبونه، اندازه کارایی هورمون های مخصوص رشد رو که باعث بازسازی و بازسازی سلول های تولید کننده ی کلاژن می شن، افزایش می دهد. این سلول ها، مسئول حالت ارتجاعی و سفتی پوست هستن.

اما فقط طول مدت خوابیدن مهم نیس، کیفیت خواب هم اهمیت داره. دکتر موراد می گوید: درسته که سلول ها در تموم مراحل خواب، بازسازی و بازسازی می شن، اما بیشتر بازسازی و زاد و ولد سلول در طول خواب عمیق اتفاق می افتد. واسه رسیدن به بهترین نتیجه، یه برنامه ی منظم واسه خواب داشته باشین.

می دانیم که با روش ی زندگی پرمشغله ی امروزی، سخته که زود بخوابین. پس چیجوری می تونید مطمئن شید که پوستتون، عالی و فوق العاده بنظر می رسد؟ دکتر موراد سه پیشنهاد ساده داره:

از مکمل های ملاتونین استفاده کنین

با بالا رفتن سن، بدن ما بطور طبیعی ملاتونین کمتری تولید می کنه، که بر توانایی پوست واسه بازسازی خود در شب، اثر میذاره. واسه کمک به مقابله با کم شدن سطح این هورمون، از مکمل های ملاتونین یا اجناس موضعی شامل ملاتونین استفاده کنین.

ملاتونین باید شب ها، نیم ساعت قبل از رفتن به تختخواب استفاده شه. در این زمان، کارش رو بدرستی انجام می دهد و به افزایش عمق و طول مدت خواب ترمیمی کمک می کنه. خواب ترمیمی، به نوبه ی خود، به تسریع و بهینه سازی چرخه ی بازسازی پوست کمک می کنه.

از ترکیبات جذب کننده ی رطوبت استفاده کنین

ما بطور طبیعی درزمان روند خواب، رطوبت بدنمون رو از دست می بدیم، پس خیلی با اهمیته که هیدراتاسیون سلولی بطور موضعی رو، در سطح مناسبی حفظ کنیم. ضرری نداره که قبل از خواب از مرطوب کننده استفاده کنین.

واسه حفظ هیدراتاسیون و جذب رطوبت به سطح پوست صورت و بدنتون، بدنبال کالاهایی باشین که شامل اسید هیالورونیک یا روغن درخت روغن قلم هستن.

توسط ی رژیم غذایی، بدنتون رو هیدراته کنین

به کار گیری اجناس موضعی در زمان خواب، واسه جلوگیری از خشک شدن پوست، بسیار مهم هستن، اما لازمه قبل از خواب، سطح آب درون سلولی رو هم زیاد کنین.

با مصرف میوه ها و سبزیجات پر از آب مانند خیار، هندوانه و سیب، پوست شما از درون هیدراته می شه و در زمان خواب، آنتی اکسیدان های قوی و ضد رادیکال آزاد منتشر می کنه.

بهترین روش های کاهش چین و چروک پوست صورت

واسه پیر نشدن چه کنیم؟

خواب زیبایی پوست سرخاب سفیداب