مراقب باشید در رمضان چاق نشوید !!

چاق

بعضی روزه داران میگن در آخر ماه رمضان، چاق می شن! وقتی روزه می گیریم، معمولا انرژی دریافتی بر انرژی مصرفی غالب می شه. معمولا اندازه فعالیت فیزیکی افراد در ماه رمضان کمتر و استراحت و خواب بیشتر می شه…

 از طرف دیگه، بعد از اینکه چند روز روزه می گیریم، سوخت وساز بدن پایین میاد و وزن افزایش پیدا می کنه. از طرفی در ماه رمضان از اونجا که فرصت کمتری واسه خوردن داریم، خیلی از ما در مقایسه با روزای عادی از افطار تا سحر با ولع بیشتری غذا می خوریم. بعضی از غذاهای مخصوص این ماه مثل حلیم، زولبیا و بامیه هم انرژی بالایی دارن، پس اگه فردی می خواد با روزه داری وزن کم کنه، باید به اندازه غذا بخوره و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشه.بعضی افراد میگن روزه نمی گیرن چون ضعف می کنن اما دلیل ضعف کم خوردن نیس و کم آبی بیشتر باعث ضعف می شه. امسال ماه رمضان با روزای بلند تابستون، همزمان شده و طبیعیه که اگه در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب یا بقیه مایعات خورده نشه، بدن دچار کم آبی می شه و ضعف می کنیم. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، خیلی از افراد چون فاصله افطار تا سحر کوتاهه، ساعت ۱۲-۱۱ شب شام می خورن و دیگه واسه سحری خوردن بلند نمی شن و این فاصله طولانی غذاخوردن تا افطار روز بعد خود باعث افت قندخون می شه و افت قند عامل ضعف در طول روزه. اگه کسی کم وزن اما سالمه، می تونه با برنامه ریزی درست، دریافت غذایی خود رو بین ساعتای افطار تا سحر بالا ببره و روزه بگیره.

رمضان سلامت ایران