مرحله پیش دیابت چیست؟ راه جلوگیری از پیش دیابت

یکی از جدی ترین مشکلات سلامتی در دهه گذشته دیابت بوده و پیش بینی می شه آمار مبتلایان به این مریضی به شیب تندی زیاد شه.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ سیل پیش دیابت: بدیش اینه افراد بالای ۱۸ سال بسیاری دچار پیش دیابت هستن و خیلی از این تعداد حتی خبر ندارن که اینجور مشکلی هست. اگه پیش دیابت داشته باشین بدون معنا هستش که قند خونتون مرتبا بالاتر از حد طبیعیه، اما نه اونقدر زیاد که به عنوان دیابت شناخته شه. پیش دیابت خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲، بیماریای قلبی و سکته مغزی رو زیادتر از اندازه طبیعی می کنه. بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد مردان و زنائی که گرفتار به پیش دیابت هستن تا سال آینده دچار دیابت نوع ۲ می شن.

شما می تونین کاری کنین که یکی از این افراد نباشین! در ادامه می خوایم پنج روش رو به شما بیاموزیم تا از تبدیل شدن پیش دیابت به دیابت جلوگیری کنین.

۱. آزمایش شید

هر کسی که گرفتار به پیش دیابته دچار دیابت نوع ۲ نمی شه، اما تموم این افراد زیادتر از اندازه طبیعی در خطر هستن. پس با دکتر خود درباره تشخیص پیش دیابت و انجام یه آزمایش ساده خون صحبت کنین. بیاموزید که از امروز چه گامایی باید وردارین تا از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کنین.

۲. برنامه غذایی خود رو تغییر بدین

اگه به پیش دیابت گرفتار هستین می تونین با بهتر غذا خوردن و کاهش وزن خطر پیشرفت مریضی به مشکلات جدی تر رو کم کنین. بهتر غذا خوردن به معنی انتخاب غذاهای سالم تره ( گوشتای بدون چربی یا جایگزینای پروتئینی، سبزیجات تازه، نشاسته هایی که فیبر بالا دارن، چربیای سالم ). مقدار جور واجور و خیلی از این غذاها رو بخورین تا وعده هاتون متعادل شه و مطمئن شید تموم مواد مغذی مورد نیازتون رو دریافت می کنین. باید برنامه غذایی تون تنظیم شد و مشخص باشه و از بالا و پایین رفتن شدید قند خون در طول روز جلوگیری کنین.

۳. سطح استرس مسموم رو کم کنین

محققان می گن که با وجود به درد بخور بودن استرس روانی کوتاه مدت واسه ما، استرس طولانی می تونه سیستم ایمنی رو سرکوب کنه و هم اینکه می تونه با تغییر نیاز بدن به انسولین خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ رو زیاد کنه. در بعضی افراد، استرس طولانی می تونه موجب تغییرات هورمونی شه که باعث تحریک اشتها می شن. در حالی که همیشه نابود کردن منبع استرس ممکن نیس، تکنیکای مقابله، مانند یوگا، مدیتیشن، خوندن و نوشتن شعر، مشاوره و یا ورزش می تونه به کاهش استرس قبل اینکه مریضتان کنه کمک کنه.

۴. حرکت کنین

وقتی در خطر دچار شدن به دیابت قرار دارین، بیشتر از اندازه جلوی تلوزیون یا بی جنب و جوش نشستن می تونه این خطر رو دو برابر کنه. ورزش مرتب می تونه به مدیریت کردن وزنتون کمک کنه، فشار خون بالا و چربی خون رو کم کنه، به خواب بهتر کمک کنه، خلق و خویتون رو بهتر کنه و سطح انرژیتان رو تقویت کنه. تموم این موارد در کاهش استرس نقش دارن. پیشنهاد می شه ۵ روز در هفته روزی نیم ساعت ورزش با شدت معمولی یا شدید داشته باشین. فعالیتایی مثل پیاده روی سریع، بالا رفتن از پله یا آهسته دویدن هم اینکه دست کم دو روز در هفته ورزشای قدرتی داشته باشین.

۵. دارو دریافت کنین

در خیلی از موارد تغییرات سبک زندگی مثل بهبود برنامه غذایی، کاهش استرس، افزایش فعالیت بدنی و مدیریت وزن کمک می کنه قند خونتون رو کنترل و از تبدیل پیش دیابت به دیابت پیشگیری کنین. اما اگه چاق باشین، زیر ۶۰ سال باشین یا سابقه دیابت بارداری داشته باشین ممکنه پزشکتون داروهای خوراکی مثل متفورمین هم پیشنهاد کنه. اگه حس می کنین با دارو بهتر می تونین جلوی دیابت رو بگیرین این موضوع رو با پزشکتون در میان بذارین.

واسه درمان دیابت چه بخوریم؟

چه غذاهایی واسه دیابتیا مضره؟

دکتر کرمانی دیابت