معیار ارزیابی و سلامت اقتصادی

دانلود پایان نامه

آن چیزی که در گراند هتلها آغاز شد، در هتلهای بلند مرتبه آمریکا شدت یافت: جستجوی جهانگرد در عرصه‌ای که دائماً در حال تغییر و تحول است.
نوآوری آمریکا در ساخت هتل سرانجام به نتیجه رسید و هتل‌های زنجیره‌ای اولین بار در ایالات متحده آمریکا شکل گرفتند و نه تنها به ارتفاع ساختمان بلکه به خدمات خود نیز افزودند، این هتلها اغلب بار، ورودی و سالن‌های مختلف داشتند.
در اروپا نیز پس از جنگ، سفر به خارج از کشور رونق گرفت. در ابتدای سال 1950 میلادی هتل ازی در اروپا متحول شد. در سال 1950 میلادی در آلمان به طور متوسط از هر 5 نفر، 1 نفر به سفر می‌رفت . اغلب این جهانگردان در محدوده کشورهای همزبان خود سفر می‌کردند عده‌ای نیز مرخصی خود را در سواحل مدیترانه می‌گذراندند.
تا پیش از گران شدن بنزین در پی تحولات ناشی از بحران نفت، بلیط هواپیما ارزان بود و به همین دلیل سفرهای مستلزم رانندگی طولانی به راحتی با هواپیما امکان‌پذیر بود.
در سواحل «آدریاتیک» و «کوستابراوا» هتلها همچون قارچ می‌روییدند و همه بر اساس الگوهای منظم هتلهای معروف مانند «رادیسون اس ای اس رویال هتل» کار آرنه یاکوبسن یا با کیفیت نازل، کپی شده بودند.
به همین دلایل صنعت جهانگردی و سازگاری زیست محیطی و اجتماعی این هتلها مورد انتقاد قرار گرفت.
از سال 1970 صنعت هتلداری نه تنها مسائل قانونی، بلکه هماهنگ‌سازی با منطقه را نیز باید مورد توجه قرار می‌داد. که این خود معیار ارزیابی کیفیت در صنعت توریسم شد.
با گسترش شهرنشینی، خدمات هتلها دیگر شامل حال مسافران نشد، هتلهای خود کافه‌های خیابانی هم برای مردم شهر داشتند. در این زمان سفر به شهرهای مختلف برای آشنایی با فرهنگ های گوناگون رواج یافت.
در حالی که تا سال 1970 طراحی صرفاً کاربردی به سبک بین‌المللی اجتناب‌ناپذیر می‌نمود. جان پورتمن ، معمار هتلهای آمریکا، با ساخت فضای باز شیشه‌ای، سالن اصلی گراند هتلها را احیا و هتلهای تیپ آتریوم‌دار را که 50 طبقه بودند طراحی کرد.
در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی طراحی پست مدرن اساس کار طراحان صاحب نام همچون فیلیپ استارک، آندره پوتمن و اتوره سوتساس قرار گرفت.
از آن زمان «معماری گویا» در عرصه معماری محبوبیت پیدا کرد: توالی فضاهای تئاتر گونه و عناصر زنده معماری که بر جذابیت و اغوا کنندگی بیشتر هتلها طراحی شده‌اند.
1-10-موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم
هتل یک واحد اقتصادی است و باید سودآور باشد مگر اقتصاد آن به نظام گسترده‌تری وابسته باشد مانند هتلی که یک نهاد یا صنعت خاص برای کارکنان و مهمانان خود می‌سازد و سوددهی مستقیم آن هدف سازنده نیست. اما اگر هتل را یک واحد درآمدزا بدانیم، اقتصاد آن به کل اقتصاد شبکه توریسم گره خورده است و میزان درآمدزایی آن وابسته به رفتار شبکه است و از هر اختلالی که به شبکه وارد شود تأثیر می‌پذیرد. ذکر دو نمونه از اختلال‌های که به دلیل عوامل فراملی و درونی به شبکه توریسم ایران وارد شده است برای درک این نکته لازم به نظر می‌رسد. عامل تأثیرگذار بیرونی را در حال حاضر می‌توان مشکلات سیاسی ایران با جهان غرب و کاهش سهم ایران از بازار بالقوه توریسم اروپا و آمریکا و حتی خاور دور دانست. نمونه بارز و اخیر عوامل داخلی موثر در سلامت اقتصادی هتل‌داری، سهمیه‌بندی بنزین است. هر دو مورد بر ضریب اشغال هتلها اثر منفی داشته‌اند. اما به طور خلاصه می‌توان اشاره کرد که هرچند هتل‌سازی و هتل‌داری یک فعالیت خصوصی است، اما بسترسازی برای رونق صنعت توریسم (ایرانگردی و جهانگردی) در سطح ملی از وظایف دولت و نظام برنامه‌ریزی است.
نابسامانی در این بسترسازی به عوض رونق توریسم در ایران، به سود رقبای همسایه ما تمام می‌شود. درآمد حاصل از جهانگردی در کشورهایی که به این صنعت تسلط دارند و می‌دانند چگونه آن را اداره کنندبا درآمد نفتی ایران رقابت می‌کند، با این تفاوت که درآمد نفتی متمرکز است، اما درآمد توریستی میان مردم توزیع می‌شود.
1-11- طبیعت و معماری
در حضور طبیعت اکثراً با شگفتی بهکارکرد بی‌نظیر آن در شرایط مختلف پی می‌بریم شاید پاسخ در قابلیت‌های شگفت‌انگیز طبیعت در پاسخ‌دهی به موقعیت‌های بحرانی باشد.
اما در مقابل بعد از گذشت هزاران سال از شروع ساخت و ساز بنا آنچه انسانها می‌سازند خود را در مقایسه با ساخته‌های طبیعت بسیار ناکارآمد و همین‌طور از نظر سازه‌ای با میزان مصرف بسیار بالای منابع طبیعی و ناتوان در مقابله با شرایط بحرانی جوی و طبیعی نشان داده‌اند و سازه‌هایی مضر برای سلامت انسان و محیط و در بسیاری موارد نازیبا از لحاظ بصری و ناسازگار با محیط اطراف در مقابل رویکرد تکاملی بر مبنای کارایی بهینه طبیعت بنا نهاده شده است که به ایجاد گسترده وسیع و جالبی از فرم‌ها می‌انجامد و هیچ کدام بر پایه سلیقه‌های عمومی فرم‌های آشنا و تطابق‌ها ساخته نمی‌شوند.
ارگانیزم‌های گوناگون طبیعی از بدو پیدایش ملهم از نوعی بینش و آگاهی درونی دقیق به درستی می‌دانند کجا باید ساخت از چه مصالحی استفاده کرد و این مصالح چگونه باید با هم ترکیب شوند در حالی که انسانها ظاهراً فاقد این دانش ذاتی در طراحی و ساخت هستند آنها باید فرا بگیرند.
هر جزء طبیعت در ذات خود مشخصه و هویت ساختار و فرم و همچنین موجودیت و هدف مختص به خود را داراست که همگی به گونه‌ای وحدت می‌انجامد و تضمین کننده تجسم فرمال آنهاست که به صورت مستقیم با سایر فرم‌ها ارتباط می‌یابند.
در دنیای ما هر ایده جدید ریشه در کشف تعدادی از زوایای پنهان طبیعت دارد که به گونه‌ای شگفت‌آور از طریق مشاهده و بازتاب‌های طبیعی آشکار می‌شوند.
منبع موج خلاقیت بی‌وقفه و تکاملی انسان ریشه در آگاهی‌های عمیق طبیعت دارد.
هر اختراع زاییده تفکر انسان هرچند که تنها کاربردی انسانی داشته باشد اما ناخودآگاه رویکردی به سرچشمه نامتناهی نبوغ و قدرت طبیعت دارد. در حقیقت طبیعت و طراحی به نقاط پنهان ناخودآگاه انسان تبدیل شده‌اند.
اکتشافات و پیشرفت‌های انسانی همگی به گونه‌ای به جنبه‌هایی از پدیده‌های طبیعی توجه داشته‌اند. هر اختراع روش درمانی روش علمی نوین و هر اکتشاف فیزیکی و روانشناختی رویکردی به ذهن پویای طبیعت دارد.
متأسفانه ارزش‌های معماری امروزه با رویکردی مصرف‌گرا به ساخت فرم‌های قراردادی و با دل مشغولی‌های شخصی و بدون توجه به محیط اطراف آن گستره متنوع فرم‌های طبیعی را به دست فراموشی سپرده‌اند.