منبع پایان نامه ارشد با موضوع رطوبت نسبی، ایمنی و امنیت، ساختمان سازی

دانلود پایان نامه

شود .
– کلیدهای دیمردار ( کم و زیاد کننده نور ) می تواند باعث افزایش و یا کاهش روشنایی بصورت تدریجی شوند .
– تاکید بر خروجی ها و کنتراست آن با قسمتهای عبوری داخلی به بازدید کنندگان کمک می کند تا راههای خروجی را به راحتی پیدا کنند .
– نور روز که از طریق نورگیرهای سقفی وارد می شود به دلیل محل و جهت آن با روشنایی الکتریکی در سقف کاملا مشابهت دارد .
چنانچه در نورگیرهای سقفی از مصالح نیمه شفاف استفاده شود ، روشنایی حاصل از آن مشابه روشنایی الکتریکی خواهد بود .
مدخل نور گیری های سقفی برای کنترل تابش مستقیم نور خورشید باید به دقت انتخاب شده و همچنین در محل های مناسب تعبیه گردند تا از بوجود آمدن خیرگی در سطح کار جلوگیری شود .
نور گیرهای سقفی و کلرستوری ها وقتی بهتر با روشنایی الکتریکی هم آهنگی خواهند داشت که از آنها بطریق غیرمستقیم ( که به صورت مستقیم دیده نشوند ) همراه با روشنایی الکتریکی استفاده شود .
– سایه سازهای خارجی می توانند 90 تا 95 درصد از انرژی گرمایی خورشید را کاهش دهند .
– طراحی صحیح سایه بان در تابستان ، از تابش مستقیم شعاع خورشید بر سطوح پنجره ها جلوگیری کرده در حالی که مقدار قابل توجهی روشنایی روز انعکاس یافته از زمین به داخل می رسد ، در زمستانها که زاویه ارتفاع خورشید کم است انرژی خورشید به داخل نفوذ کرده و گرمازا می باشد .
– در جبهه های شرقی و غربی ساختمانها هنگامی که خورشید در پایین آسمان قرار دارد ، سایه بانهای عمودی بطور موثر نور و حرارت خورشید را کنترل می کنند .
– هر چه ارتفاع روز نه ورودی نور مرتفع باشد ، روشنایی روز به عمق فضای داخلی بیشتر نفوذ کرده و درخشندگی را در میدان دید کمتر می نماید .
– نور حاصله از سطوح بالایی پنجره ها ، قبل از رسیدن به سطح کار در اثر برخورد و بازتاب با سطوح اطراف و اشیاء ملایم تر و یکنواختر می گردد .
-سایه بان ها برای جمع آوری نور اننعکاسی از زمین و بازگرداندن آن به داخل ساختمان بسیار موثرند.
-سقف های شیب دار تاثیر قابل توجهی بر میزان نور روز در داخل اتاق ندارند .
-دید به فضای خارجی ، درخشش بیش از حد را می توان بوسیله شیشه های تیره رنگ خوش آیندتر نمود ولی مداد رنگی باعث کاهش انتشار نور روز بداخل می شود .
-نورگیرهای کلرستوری ها تقریبا دارای تمام صفحات نورگیرهای سقفی بوده ، ولی نحوه استقرار آنها بطور عمودی است بنابراین نسبت به نورگیری های سقفی که در سطح افقی واقع اند مقدار کمتری از روشنایی روز را دریافت می نمایند . هنگامی که این پنجره ها دارای عرض زیادی باشند می توانند مقدار قابل توجهی نور را به طرف سقف انعکاس داده ، ایجاد روشنایی بیشتری در داخل فضا بنماید و دید آسمان روشن را نیز کاهش دهد .
با تعیین موقعیت کلرستوری ها و یا به وسیله احداث سایه بان و لوورهای افقی در داخل و یا خارج می توان از نفوذ تابش مستقیم خورشید به داخل ساختمان جلوگیری به عمل آورد .
-پنجره های تو رفته و قابهای عریض ، راه حلهای موثری در ملایم کردن کنتراست می باشند .
-شیشه هایی که شیب آنها بطرف داخل باشد اثری بر میزان روشنایی روز در داخل ساختمان ندارند .
-پیش آمدگی کف طبقه بالا ، امکان ورود نور انعکاس یافته از زمین را به داخل ساختمان ، بدون در نظر گرفتن موقعیت قرارگیری شیشه افزایش می دهد .
-شیشه شیب دار که شیب آن به سمت خارج باشد ، اجازه نفوذ مقدار زیادی از روشنایی روز را به فضای داخل می دهد . همچنین امکان دید آسمان را از داخل افزایش داده که معمولا ایجاد درخشش بیش از حد می باشد .
-لوورهای افقی هنگامی که خورشید در بالای آسمان قرار دارد بسیار موثر ( مناسب برای نماهای جنوبی ) و لوورهای عمودی هنگامیکه زاویه خورشید کوچک است بسیار مفید است . ( مناسب برای نماهای غربی ) .
-پیچک های آویزان در داخل نورگیرهای سقفی و نورگیرهای کلرستوری ، وسیله خوبی برای تصفیه کردن را فراهم می آورند ولی به نگهداری احتیاج دارند .
-تفاوت نورهای شمال ، جنوب و . . . فقط در شدت تابش مستقیم خورشید می باشد .
-در سیستم نورپردازی از سقف ( لامپ الکتریکی ) برای اکثر کارها به دو تا سه برابر روشنایی نسبت به نور از پنجره کناری نیاز خواهد بود.
-تعیین موقعیت ساختمان چنانچه تابش مستقیم خورشید بطور صحیح کنترل شود ، اثر کمی در کیفیت روشنایی طبیعی روز در داخل ساختمان دارد .( امینی 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ، ص 39)

2-14 – ایمنی و امنیت موزه ها ( طراحی موزه در رابطه با مواد امنیتی )
به لحاظ اهمیت موزه و اشیاء با ارزش آن ، لازم است تدابیر خاصی به جهت حفظ و نگهداری موزه و اشیاء آن اندیشیده شود . مسائل کلی ایمنی در موزه ها را می توان به صورت ایمنی در رابطه با حفظ و نگهداری از آثار و مجموعه های نمایشی موزه ، ایمنی در رابطه با ساختمان موزه و ایمنی در رابطه با آتش سوزی و سرقت مورد بحث قرار دارد .
بررسی های انجام شده نشان داده است که اتعاشات ناشی از صوت هواپیما و حرکت قطارها نه تنها به مرور به اسکلت ساختمان ، بلکه به وسائل ارزشمند داخل آن نیز آسیب رسانده و از ارزش آثار خواهند کاست . همچنین موارد و ذرات شیمیایی که از کارنجات به محیط اطراف پخش می شوند ، با ورود به فضای موزه به مرور زمان بروی مجموعه های داخلی آن اثرات نامطلوب گذاشته و در برخی از اشیاء تاریخی اثزات تخریبی همچون خوردگی یا رسوب و جرم باقی می گذارند . به این دلیل از انتخاب محل موزه ، با توجه به جهت اصلی باد در منط
قه ، در پایین دست کارنجات شیمیایی و آنها که آلاینده هوا می باشند نیز باید اجتناب شود .
پیش بینی شرایط اضطراری مانند جنگ و بمباران نیز ضروری است . بر اساس این ضرورت برای انتخاب موقعیت محل و نوع اسکلت بنا ، احداث زیر زمین و پناهگاههای امن با گنجایش کافی پیش بینی های لازم معمولا به عمل می آید . واضح است که تامین انرژی ، تهویه هوا ، روشنایی و راههای خروج اضطراری برای اینکه مکانهای ضروری می باشد .

2-14-1- تهویه مطبوع
منظور از تهویه مطبوع در موزه کنترل کردن دما و رطوبت و نیز تصفیه هوا برای برطرف کردن هوا از گرد و خاک و عوامل شیمیایی مضر برای آثار موزه ها می باشد .
بطور مثال واکنش شیمیایی اجسام به ازاء افزایش 10 درجه حرارت و دو برابر می شود بدین ترتیب اگر دمای محیط بالا باشد در روند پیر شدن و مستهلک شدن مواد سرعت بیشتری حاصل می شود مانند از دست دادن انعطاف مواد الیاف دار ، سخت و شکننده شدن این مواد ، زنگ زدن فلزات موم ها و جلاهای تشکیل شده از صمغ و پلاستیک های نرم سخت شده و نرمی خود را از دست می دهند .
در برخی موارد نیز پیدایش درزهایی بر روی آثار هنری که ترمیم آنها بسیار مشکل می باشد ، باعث انهدام آثار هنری می باشد .
البته تغییر تدریجی و ملایم محیط چندان مضر نیست ( بشرط آنکه رطوبت نسبی محیط ثابت باقی بماند ) . رطوبت بیش از حد باعث خوردگی و رشد قارچها و بر عکس آن ، موجب شکننده شدن و تجمع احتمالی برق می شود . بطوری که برق حاصله ، گرد و غباری که موجب خوردگی سطح شیء می شود ، جذب می نماید .
اشیائی که مواد سلولزی دارند ( چوب ، کاغذ ، پنبه ، چتائی ، کنف و از این قبیل ) در صورت رطوبت نسبی ، دچار تغییر حجم شدید می شوند .
فلزاتی مانند آهن و فولاد در اثر رطوبت نیز دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می شوند .
ذرات کلردار و معلق در هوا نیز بروی مس و آلیاژی آن نیز تاثیر گذاشته و همچنین رطوبت بروی نقره باعث لکه های سولفور نقره می شود .
رطوبت بروی سفالینه ها و اجسام سنگی انواع کله های نمک را ایجاد می کند و آبگینه و شیشه های باستانی و قدیم را دچار ترک خوردگی کدر رنگ می نماید .
سیستم تهویه هوا نقش مهمی در حفاظت و نگهداری آثار موزه ای دارد . ذرات بسیار ریز گرد و غبار و ذرات ذره بینی در هوا می توانند عوامل مهمی در جهت تخریب و خسارت شدید بر روی آثار هنری باشند . پس نقش تهویه در ایجاد هوای سالم و مناسب از جهت رطوبت و موجودات ذره بینی ، گرد و غبار و دمای مناسب مهم می باشد .
بنابر آنچه که گفته شد ایجاد فیلتر و صافی هایی در مدخل ورودی هوا آلودگی کمتری در مجموعه بدنبال خواهد داشت . این فیلترها باید توانایی گرفتن ذراتی در حدود 1 تا 2 میکرون را داشته باشند . بخصوص در مناطق نزدیک به دریا و شهرهای بزرگ با هوای آلوده که هوای آن مناطق سرشار از کلرها و سولفوتها و سنگهای دیگر می باشد باید از این فیلترها استفاده نمود .

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پایان نامه با واژه های کلیدیترجمه قرآن، نهج البلاغه، اختلاف قرائات

2– 14– 2– حفاظت موزه در مقابل آتش سوزی
امروزه با وجود سرمایه گذاری هنگفت و گزاف در زمینه ساخت انواع ساختمان های اداری ئ تجاری و فرهنگی بدلیل نبود فرهنگ ایمنی و فقر شدید در این زمینه از یکسو و از سوی دیگر هزینه بالای طراحی و اجرای تاسیسات حفاظتی در مقابل حریق ، این مهم در ساختمان سازی ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد .
آتش سوزی جزء اولین خطرات بالقوه است و در صورت بروز می تواند بیشترین صدمات و لطمات در بعد انسانی و اقتصادی و فرهنگی به این مجموعه وارد سازد .
بعد از مقدمات گفته شده به روشهای مقابله با آتش سوزی جلوگیری از آن می پردازیم :

2-14-1-2– خروج اضطراری
اولین تدبیری که باید اتخاذ کرد و به آن اندیشید و به آن اهمیت داد ، پیش بینی راههای فرار برای بهره برداران از این مجموعه که عمدتا با آن محیط نا آشنا هستند ، می باشد .
در مقام ارزیابی هر ساختمان و مجموعه ، برای راههای فرار اضطراری شش عامل موثر وجود دارد :
1– ساخت
2- مدت زمان تخلیه
3– وضعیت ساکنان و موادی که داخل ساختمان است .
4– خروجیها
5– مساحت حرکت ( پیمایش )
6– مدیریت کنترل
اهداف اصلی از موارد فوق عبارتند از :
الف – حفظ جان افراد
ب – پیشگیری از حریق و گسترش آن
ج – به حداقل رساندن اثرات ناشی از آتش سوزی
ایمنی در مقابل آتش ، عبارتست از طرق ساختاری که توسط آنها مسیر ایمنی در اختیار افراد برای حرکت از هر نقطه ساختمان به محل امن بدون کمک خارجی قرار داده می شود . تعریف بالا بیشتر به « آتش »
اشاره می کند ولی باید توجه داشت که بیشتر قربانیان در اثر استنشاق دود و گازهای سمی متصاعد از آن جان خود را از دست می دهند .
وضعیت بحرانی در یک ساختمان زمانی رخ می دهد که حرارت داخل آن بیش از 75 درجه سانتی گراد شود ، و مقدار اکسیژن به زیر 10 درجه برسد و غلظت 25 و یا منواکسید کربن بیش از ppm 5000 برسد.
بنابراین باید در طراحی اولیه و ساختار بنا قبل از هر چیز موقعیت مکان و راههای خروجی اضطراری ، توسط متخصصان و کارشناسان ایمنی از حریق ، بروی نقشه ها تعیین شود .
برای موارد زیر در نظر گرفتن بیش از یک خروجی ضروری است .
الف – اتاق یا سالن که بیش از 60 نفر در آن خواهند بود .
ب – مکانهایی که مسافت حرکت ( پیمایش ) از انتهایی ترین نقطه به قسمت خروجی بیش از اندازه است .
ج – مکانهای پایین تر از طبقه همکف یا زیرزمین .
د – اتاق یا سالن و محلی که دارای بار قابل اشتعال و خطرهای زیاد از لحاظ آتش سوزی می باشد .
باید در نظر داشت که عرض خروجی ما از ه
ر سالن نباید کمتر از 750 mm باد .
جدول زیر حجم مسیرهای خروجی اضطراری در یک طبقه با هر خروجی که بدان منتهی می شود را نشان می دهد .

2-14-2-2- سیستم اعلام و اطفای حریق
آتش سوزی بدون اطلاع صورت می گیرد و امکان دارد که در طول روز یا شب هنگام تعطیلی یا فعالیت روزانه حادث شود که کشف اولیه حریق و اطفای آن به بهره برداران و نیروهای مسئول ، می تواند در کاهش اثرات آتش سوزی نقش مهمی ایفا کند . مثلا هنگامی که بازدید کنندگان در قسمتی از مجموعه مشغول تماشای اشیای موزه ها هستند امکان دارد که در هر نقطه دیگر و دور از چشم افراد آتش سوزی تدریجی صورت بگیرد و پس از گذشت اندک زمانی تبدیل به مشکل بزرگی شود . پس باید مجموعه مجهز به امکاناتی باشد که بتواند به محض وقوع حریق ، استفاده از تجهیزات پیش بینی شده دیگران را مطلع سازد تا روشهای از پیش تعیین شده توسط مسئولان بکار گرفته شود .

2-14-3-2- شاسی اعلام حریق

دیدگاهتان را بنویسید