منبع پایان نامه ارشد با موضوع علوم طبیعی، ایالات متحده، باستان شناسی

دانلود پایان نامه

ه مجموعه نیز تحولاتی به خود دیده، چرا که موزه ، اکنون در خدمت جامعه است و نه دیگر در خدمت گروه اجتماعی فرهیخته و پرورده یی که آنرا بوجود آورد. اکثر موزه ها ، به استثنای بعضی موسسات نوبنیاد و موزه های دانشگاهی، مجموعه های خود را تا حدودی به طور تصادفی، و بسته به سلیقه اهداکنندگان و علائق علمی اخص کارکنان بدست آورده اند، در طی سالهای اخیر مشخص شده است که موزه باید دارای سیاست اکتسابی تابع دو ضابطه باشد. وضع دانش علمی جامعه و نیازهای آن از این روش هنری می باید نه به ملاحضه ندرت یا صرفه آن بلکه برای پر کردن خلائی در بیانگری مجموعه های موجود خریداری شود.
موزه ها، برای آنکه بهتر پاسخگوی خواسته های مراجعه کنندگان باشند، غالبا بخش های تازه یی تاسیس می کنند؛ از قبیل بخش معماری موزه هنروران نیویورک، بخش زیست شناسی موزه موراویا در برنو (چکسولواکی)، و بخش های طراحی شهرسازی در تعدادی از موزه های تاریخی.

2 – 7 – 3 – نقش آموزشی و فرهنگی
با وجود اینکه موزه یک شیوه بیان یا«زبان»ویژه خود دارد، و اثر خاصی بر دیدار کنندگان می گذارد، یگانه نهاد آموزشی و فرهنگی در قلب جامعه نیست؛ می باید با دیگران همکاری نزدیک داشته باشد، تا بالاخص که خودش به نوعی نهاد آموزشی مبدل گردد. مدرسه لوور، که یک مرکز تعلیم تاریخ هنرست، و در اواخر سده نوزدهم در همان بنای موزه لوور تاسیس شد، بی گمان بارزترین مکان الحاق یک دانشگاه مردمی به یک موزه است. از آن هنگام تا کنون، موزه های چندی، به ویژه در ایالات متحده، به برپاداشتن سخنرانی های مسلسلی دست زده، همکاری مداومی را با مدارس و دانشگاهها آغاز کرده اند. عادت تشکیل گردشگری هدایت شده گروهی، که رواج بسیاری در فرانسه و اتحاد شوروی دارد، به ایجاد انواع خدمات چند جانبه ای منجر شده است، که خود رفته رفته به بخش هایی از آموزش مبدل گشته اند. پیدایش روش های سمعی و بصری موزه ها را وادار کرده است که در تالارهای ویژه نمایش فیلم و اسلاید برنامه های سینمایی مکمل تالارهای خود برگزار می کنند.
در مکزیک، دیدار سالانه موزه های مکزیکوسیتی برای همه شاگردان مدارس متوسطه در طی دروس تاریخ، باستان شناسی و علوم طبیعی اجباری است. در انگلستان و در زلاندنو، آموزگاران یا مدیران آینده مدارس ابتدایی از یک دوره آشنایی با تعلیم موزه هایی بهره می گیرند. در آلمان شرقی تعدادی کتب درسی تهیه شده اند که پیاپی به مجموعه های موزه ها رجوع می دهند و راههای مناسبی برای گردش اصولی در آنها بوجود آورده اند .
گسترش فعالیت های مستقیما آموزشی موزه و رشد، نقش اجتماعی آن به سود جامعه، در نیمه دوم قرن 20 چنان بوده که نیاز توسعه موزه ها به حدی فراتر از چهار دیواری شان احساس شده است. در عمل، موزه نمی تواند بی نهایت و بی رویه گسترش پیدا کند. اگر سیل دیدار کنندگان به آن سرازیر شود، کارآیی آموزشی این دیوارها کاهش می یاید، چون برقراری تماس خصوصی که بین دیدار کننده و شی عرضه شده واجب است، مشکل موسسات یگردد .
اخیرا، به ویژه در ایالات متحده، عقایدی در جهت غیر مرکزی ساختن موزه های سنتی واقع در مراکز شهری به سود حومه ها و مناطق پیرامون شهرها، که از حیث فرهنگی در مضیقه هستند، ابراز شده است . (مجله موزه ، شماره 3و4 ، ص8 )

2-7-1-3- نگهداری و مرمت موزه :
موزه برای اینکه بتواند از عهده ایفای تام نقش اجتماعی، آموزشی و فرهنگی خود بر آید، نمی بایستی صرفا به گردآوری بپردازد بلکه سلامت میراثی را که در اختیار دارد و در قبال آن مسئول است، تامین نماید. از همین روست که وظیفه نگهداری، که از وظایف دیرینه موزه هاست، بسیار اهمیت دارد. موزه ها و تالارهای نمایش آثار نقاشی، همواره مرمتگرانی را برای تامین سلامت و بقای آثار هنری خویش در جمع کارکنان خود داشته اند و موزه های علوم نیز عده ای کارکنان فنی دارند که قادرند سوار کردن نمونه ها را ماهرانه انجام دهند. با پیشرفت دانش علمی، پیوسته پژوهش های ژرفتری در مورد شرایط نگهداشت انواع اشیایی که به نمایش گذاشته می شوند و آزمایشگاه ها صورت می گیرند. اکنون تمایزی بین نگهداری و مرمت پدید آمده است. نگهداری عبارت است از توجهی که صرف مجموعه ها به طور کلی می شود تا از علل سه گانه ی خرابی محیطی(حرارتی، رطوبتی، آلودگی هوا، نور)، درونی(عمل بیولوژی، فیزیکی، شیمیایی یا مکانیکی درون خود شیء) و انسانی(تماس با دست حمل و نقل و غیره) مصون بمانند. مرمت عبارت است از کار تعمیر و بازسازی اشیاء آسیب دیده، و این کاری است که به چیره دستی و دانش کافی نیاز دارد.( مجله موزه ، شماره 3و4 ، ص10 )

2-7-2-3 – پژوهش و انتشارات :
موزه علاوه بر مستند سازی مجموعه های خویش، می باید برای کارکنان خود و پژوهشگران مستقل تسهیلات مکملی فراهم کنند، نظیر تالار مطالعه، دسترسی به مخازن، کتابخانه، آرشیو(به خصوص در مورد موزه های هنرمدرن) و احیانا، همانطور که در ممالک در حال توسعه متداول است پیش بینی هایی جهت اسکان دیدارکنندگان بیگانه.
همه انتشارات موزه ها در محدوده پژوهش نمی گنجند. بسیاری از آنها خواص آموزشی و فرهنگی دارند یا عام پسند هستند؛ لکن منابع موزه باید به متخصصان سراسر جهان رسانده شوند. هزینه اینگونه تولیدات، باری است بر دوش بودجه محدود موزه، خاصه که منظر چشمگیری نزد مقامات و مسئولان تامین اعتبار جلوه گر نمی سازد.( مجله موزه ، شماره 3و4 ، ص 10)

2 – 7 – 4-کمک های پژوهشی
به دلایل آشکار نگهداری و مدیریت موزه نمی تواند م
انند کتابخانه یی که کتاب به امانت می دهد، مجموعه های خود رت در جهت بررسی به مردم بسپرد. مساله پژهش که در زندگی روزمره موزه اهمیتی فزاینده پیدا کرده است، پیش از این ذکر شد. هر موزه یی همچنین یک مرکز مراجعه به اسنادیست که در آن می باید اشیاء عکس ها، فیلم ها، نوارهای ضبط شده، متون و کارت های فهرست به سهولت در دسترس باشند و نگهداری از آنها به وسیله کارکنان ذیصلاحیت صورت گیرد. بایگانی فیلم، عکس و صفحه نقشی سه گانه ایفا می کنند: به عنوان آرشیو، ذخایر موزه نگاری جهت استفاده برای نمایش عمومی و فعالیت های فرهنگی، و نیز مراکزی جهت مراجعه . (، مجله موزه ، شماره 3و4 ، ص 10)

2 – 8- انواع موزه ها
منشاء موزه ها خواه در گنجینه های سلطنتی یا کلیسایی قرون وسطی، و خواه در اطاق های کوچک حاوی اشیاء و نمونه های کمیاب، که در فاصله قرن های 16 و 18 م رواج یافتند، نهفته است. به طور کلی می توان گفت که موزه های هنری از گنجینه هایی در برگیرنده مجموعه های سلطنتی یا کلیسایی پدیدار شده اند، در حالی که موزه های علمی محتوای اطاقهای کوچک نوادر را به ارث برده اند. در اواخر قرن 18 ، تحت تاثیر فلاسفه فرانسوی و عصر روشنگری، و در اوایل قرن 19 ، به انگیزه پژوهشگران بود که طبقه بندی موزه ها به فراخور نامگذاری رشته های مربوط به مجموعه هایشان بوجود آمود. نخستین گونه بندی، که در ممالک بسیاری به قوه خود باقی است و همچنان در اسامی کمیته های خصوصی آیکوم انعکاس دارد – تمایزی بین موزه های هنرهای ظریفه، هنرهای کاربردی، باستانشناسی، تاریخ، مردم شناسی، علوم طبیعی، دانش، تکنولوژی، موزه های منطقه یی و محلی و موزه های تخصصی قائل شد. در عین حال، سیر تحول موزه ها از جنگ جهانی دوم به این ور به تدریج مرزهای بین رشته ها و مجموعه ها را از میان برداشته است. اکنون موجه تر به نظر می رسد که موزه ها را به سه نوع تقسیم کنیم :
هنری یا زیبا شناختی ، تاریخی و علمی (مجله موزه ، شماره 5 ،ص 22)

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دانلود تحقیق در موردعلوم قرآن، امام صادق، زبان قرآن

2-8-1 – موزه های هنری
موزه های هنری آنهایی هستند که مجموعه هایشان اساسا به خاطر ارزش زیبایی شناختی شان تشکیل و ارائه شده اند ، و لو اینکه همه اشیاء تشکیل دهنده آنها در ذهن خالقشان اثر هنری نبوده باشند . بدین سان ، علاوه بر موزه های نقاشی ، مجسمه سازی ، هنرهای تزئینی ، هنرهای کاربردی و صنعتی ، می توان اکثر موزه های آثار عتیقه ، فولکلور و هنرهای ابتدایی را در همین زمره برشمرد بعضی از موزه ها، و بیشترین آنهایی که اخیرا به وجود آمده اند ، هنرهایی چون سینما ، موسیقی ، تئاتر را به نمایش در می آورند .
حالت آموزندگی نمایش تقریبا یکسره زایل شده چرا که لذت بردن مقدم بر کسب دانش قرار گرفته است دیدارکنندگان موزه های هنری اساسا علاقه مندان غیر حرفه ای و افراد کنجکاو را در بر میگیرند و اینگونه موزه ها اهمیت ویژه ای در چارچوب فراغت و جهانگردی دارند. (مجله موزه ، شماره 5 ،ص 22)

2-8-2 – موزه های تاریخی
همه موزه هایی که مجموعه هایشان از دیدگاه تاریخی تشکیل و عرضه شده اند موزه تاریخی شمرده می شوند، و هدفشان اساسا ارائه مستند تسلسل زمانی یک رشته رویداد یا مجتمعی نمایانگر لحظه ای از یک صحنه متحول است .
کمتر موزه ای یکسره مختص تاریخ یک کشور است. اگرچه این روش در بعضی کشورهایی که اخیرا به استقلال رسیده اند به قصد برانگیختن آگاهی ملی و احساس وحدت فرهنگی– تاریخی متداول شده است. مدرن ترین این موزه ها تمام تاریخ یک کشور، یک منطقه یا یک شهر را (همراه با تاریخ طبیعی و جغرافیای آن) از زمان پیدایش آن تا عصر حاضر، و بدون نادیده انگاشتن دیدگاههای واقعی رشد، از قبیل دسترسی به زمین و رشد شهری، به نمایش می گذارند. علم و هنر را تلفیق می کنند، از انواع وسایل سمعی و بصری کمک می گیرند و مکان عمده ای به اسناد مکتوب، به بازسازی ها و مدلهای اقلیمی و به نقشه ها اختصاص می دهند. نمایش هایشان غالبا در بنای ممکن، که خود یک نماد تاریخی است صورت می گیرند .
سایر انواع موزه های تاریخی مشتملند بر موزه های واقع در مواضع باستان شناسی، موزه های مستقر در یک بنای تاریخی یا در یک میدان جنگ، و نیز موزه های یادبود شخصیت ها.
این موزه ها معمولا جنبه تعلیمی دارند و بازسازی ها و مدلهایی را در بر میگیرند، گاهی، به ویژه در مورد موزه های یادبودی، احساسات دیوارکننده و با ادای احترام به محیط راستین زندگی یک شخص و ساده ترین اشیایی که در آن محل به او تعلق داشته اند بر می انگیزند. این وضعی است که خانه – موزه ها دارند، از قبیل خانه نویسنده شهید، ارنست همینگوی(1988 – 1961 )، در کوبا مسائلی که در زمینه ارائه یک موزه های نوع تاریخی مطرح می شوند جنبه اخص دارند، از این رو که اشیاء به خاطر اهمیت عملکردی و تاریخی شان به نمایش گذاشته می شوند، و توضیحات نوشته یا ضبط شده، رابطه بین گروههای اشیاء دقت علمی برنامه، و انعطاف نمایش از اهمیت تعیین کننده ای برخوردارند. به همین طریق، مخازن و تالارهای مطالعه در این بنا ها فضای عمده ای را اشغال می کنند، چون وسعت موضوعات مورد نظر چنان است که دانش مربوط به آنها بی وقفه پیشرفت می کند. (مجله موزه ، شماره 5 ،ص 17)

2-8-3- موزه های علمی
موزه های علوم طبیعی ، موزه های علوم کاربردی و موزه های فنی ( به استثنای موزه های تاریخ علوم و فنون ، که تاریخی شمرده می شوند ) در زمره موزه های علمی قرار دارند . وظیفه موزه های علمی این است که روحیه و ذهنیت علمی را در صورت سه بعدی منتقل کنند ، تمایل طبیعی به دانش را بر می انگیز
د اطلاعاتی در مورد پژوهش ها و پیشرفت ها بدهند ، به هر فردی احساس مشارکت در پیشرفت فنی را ببخشند و درک و قدردانی نسبت به حفظ محیط طبیعی از دیدگاه اقلیمی و تاریخی را تشویق کنند تا بینندگان را با سیر تحول طبیعت و بشریت آشنا سازند .
همه این موزه ها شی ء واقعی را ( اعم از اینکه موجود طبیعی باشد یا ماشین مصنوعی ) با مدل آن ( به صورت اسلاید تمام پرده رنگی ماکت یا نمونه متحرک ) و با نمایش ( یعنی تجربیات فیزیکی ، بازسازیهای کیهانی یا گردش های علمی ) پیوند می دهند . هدفشان اساسا تعلیمی است ، و فعالیت های آموزشی آنها بسیار مهم و بدور از تمرکز هستند .
موزه های علمی محتملا مواظب شده ترین و پر فعالیت ترین موزه ها هستند . پیشرفتشان در موزه شناسی و در فنون ارائه از همه حیاتی تر بوده است . در چارچوب کوشش های مثبت به نگهداشت محیط ، موزه های علوم طبیعی می باید نقش ویژه ای در مطلع و متقاعد ساختن مردم ایفا کنند . در سطح علمی ، این موزه ها

دیدگاهتان را بنویسید