منبع پایان نامه ارشد با موضوع معماری ایران، معماری ایرانی، ارتباط با طبیعت

دانلود پایان نامه

بافتن پارچه از ایران آغاز شده و تا دروه‌ی صفوی از مهم‌ترین فرآورده‌های صادراتی ایرانیان بوده است. با آن که بافت ابریشم به چینی‌ها بازمی‌گردد، ابریشم ایرانی در دوره‌ی ساسانیان به چنان کیفیت و ظرافتی رسیده بود که چینی‌ها نیز از ایران پارچه‌ی ابریشمی وارد می‌کردند. برخی از پارچه‌های ایرانی که ویژه‌ی اسقف‌ها تهیه شده، هنوز در گنجینه‌های کلیساهای اروپا نگهداری می‌شود.
ردپای شکوه صنعت پارچه‌بافی را در واژه‌های ایرانی که به زبان‌های مختلف راه‌یافته است، می‌توان پیدا کرد.
در زبان عربی: دیباج(از واژه‌ی دیباگ به مفهوم زری ابریشمی) و استبرق(از واژه‌ی ستبرگ به مفهوم نوعی پارچه‌ی ابریشمی)
در زبان انگلیسی: Tafta ( از واژه‌ی تافته به مفهوم نوعی پارچه‌ی ابریشمی) Chintz (از واژه‌ی چیت به مفهوم نوعی پارچه)
در زبان روسی: Izarbaf ( از واژه‌ی هزارباف به مفهوم پارچه‌ی زری گلابتون) و Partcha ( از واژه‌ی پارچه) 3-6-5- لباس ورزشی
ایرانیان نخستین مردمانی هستند که از لباس ورزشی استفاده می‌کردند. چوگان ورزش باستانی و مورد علاقه‌ی ایرانیان بود. چوگان بازان نوعی پیراهن نیم‌آستین و شلوار تنگی می‌پوشیدند تا هنگاه بازی راحت‌تر باشند. جنس پیراهن چوگان بازی را نیز نوعی انتخاب کرده بودند تا کم‌تر عرق کنند. انگلیسی‌ها در سال‌های استعمار هندوستان در آن سرزمین با چوگان و لباس نیم آستین آشنا شدند و آن را به خود به اروپا بردند که بعدها به آمریکا نیز راه یافت و به تی‌شرت‌های امروزی منجر شد. 3-6-6- لباس شوالیه
در دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان مردان جنگی خود و اسبانشان را ذره پوش می‌کردند. در تاق بستان، در کرمانشاه، سربازی زره‌پوش سوار بر اسب زره‌پوش بر پهنه‌ی سنگ کنده‌کاری شده است که با دیدن آن به یاد شوالیه‌های اروپایی می‌افتیم. در واقع، شوالیه‌های اشکانی سرمشق شوالیه‌های اروپایی قرار گرفتند. 3-6-7-دستکش
گزنفون، تاریخ‌نگار یونانی با ایرانیانی روبه‌رو شده بود که دستهایشان را در پوست‌های ضخیم و قاب‌هایی نگه می‌داشتند. نمونه‌هایی از دستکش‌های زینتی در موزه‌ی ایران باستان نگهداری می‌شود.
3-6-8- انواع کلاه
ایرانیان از دیرباز کلاه‌های گوناگونی می‌پوشیدند که نشان‌دهنده‌ی موقعیت اجتماعی آنان بود. کلاه پاپ‌ها و حتی تاج برخی از پادشاهان قدیم اروپا، برگرفته از کلاه و تاج‌ پادشاهان ایران است. 3-6-9- چکمه و شال
پوشیدن چکمه‌های چرمی از زمان هخامنشیان مرسوم بود و حتی ژوستی‌نین، امپراتور روم شرقی، چکمه‌های ایرانی می‌پوشید.
شال: هنوز هم در زبان انگلیسی به همین نام خوانده می‌شود.
Shawl : نوع مردانه و زنانه‌ی آن هر دو نوآوری ایرانی هستند. (jaziredanesh . com)
فصل چهارم
نظریه ها و نظریه پردازهای اصول و ارزشهای معماری ایرانی 4-1-اصول و ارزشهای معماری ایرانی:
4-1-1- اصول و مفاهیم معماری بومی
معماری ایران یکی از کهن ترین و پربارترین معماری هایی است که جهان به خود دیده است و گواه آن عظمت بناهای ایرانی است که تا کنون حفظ شده اند.
چهارعامل وحدت، تقدس ، تکامل ومنطق سالاری ازعناصراصلی وتشکیل دهنده معماری ایرانی به شمار میرود که هرکدام به صورت جداگانه مورد بحث قرار میگیرند. 4-1-1-1- وحدت
یکی از خصوصیات معماری، اصل جهان بینی و وحدت در معماری و ترکیب آن پیرامون نور و رنگ است .
– وحدت در معماری
– نور،رنگ،آب، …
موارد فوق در غالب کلیتی به نام وحدت می توانند تجلی پیدا کنند. وحدت در معماری با طبیعت ارتباط قوی ای دارد و کلیت اینها در غالب یک جهان بینی هستند. مهم این است که چگونه از کثرت به وحدت می رسیم و در عین وحدت کثرت را در نظر بگیریم .
الف) درونگرایی
بحث نپرداختن به ظاهر و در عوض کار بر روی درون و حالات درونی ، از طرف بعضی کارآشنایان به مباحث معماری ، به داخل این عرصه کشیده شده است؛ تا جایی که معماری ایران را از این نظر که در نمای بیرون آن و در گذرهای پر پیچ و خم چیزی جز خشت و گل دیده نمی شود ولی در داخل دنیایی از پرکاری و زیبایی دارد، درونگرا نامیده اند .
ازویژگیهای این نوع معماری به موارد زیر می توان اشاره کرد:
– نداشتن ارتباط بصری مستقیم فضاهای داخل با فضای شهری بیرون خود
– فضاهای مختلف آن را عنصری مانند حیاط و یا صفه های سرپوشیده سازماندهی کرده است به نحوی که روزن ها و بازشوها به طرف این عناصر باز شوند.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پایان نامه با واژه های کلیدیترجمه قرآن، نهج البلاغه، اختلاف قرائات
ب) هندسه
درمعماری ایرانی شکل گیری فضا براساس تنوع های هندسی غنی ومحکم صورت گرفته است که موجب بوجود آمدن سلسله مراتب زمانی ومکانی می شود. در این معماری هنرمند با اعتصام به اشکال کامل هندسی و منظم می کوشد تا تصویری زیبا و خاص از انتظام بلورین حاکم بر عالم و آدم ارایه دهد. از این روست که شکل ها در خلوص و کمال غایی خود هستند.دو عامل تناسب و تکرار از عوامل تشکیل دهنده هندسه بشمار می روند.
– تناسب: تناسبات در معماری ایران از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و از ابتدا تا کنون در معماری ایرانی مورداستفاده قرار گرفته است . رعایت تناسب در معماری ایرانی، تنها مشاهده اندازه ها و به کار بستن آن نیست، بلکه وجود نسبتی مشخص میان اجزا است بدان سان که پسندیده، تعالی بخش و نمادین تلقی می گردد.
– تکرار: یکی دیگر از عوامل شکل گیری در معماری ایرانی می باشد که از تکرار خطوط منظم و نا منظم تا رسیدن به شکل کامل در معماری ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. برای بهره گیری از هندسه در معماری ایران در نظر گرفتن ریتم وتکرار الزامی است؛ چرا که ترکیب این دو عامل باعث به وجود آمدن هندسه و نهایتا وحدت در معماری می شود.
در تزئینات معماری پایه و اساس نقوش هندسی و گیاهی بر دوایر است. دایره که کاملترین شکل هندسی است تصویری است از کمال. بنابراین نقوش هندسی و گیاهی « تحرکی مداوم در زمان و مکان » دارند و همواره وجدت در کثرت و کثرت در وحدت » را تداعی می کنند. (مکی نژاد، 1388، ص 103)
پ) مرکزیت
ویژگی موازی با مسأله درون‏گرایی، مرکزیت در فضای معماری است. سیر تحول عناصر پراکنده(کثرت‏ها)به وحدت مرکزی، در اغلب فضاهای معماری ایرانی به چشم می‏خورد. حیاط خانه‏ها، مساجد، مدرسه‏ها و کاروانسراها هسته‏های تشکیل دهنده این تفکر و رساندن عناصر عملکردی یا جزئیات میانه و دور به مرکز، جمع‏کننده تنوع‏ها و گونا گونی‏ها می‏باشند. این فضای درونی مرکزی که گاه می‎تواند چیزی غیر از حیاط مرکزی باشد تنظیم‏کننده تمام فعالیت‏ها بوده و اصل و مرکز فضا را در قسمتی قائل است که نقطه عطف و عروجی استثنایی در آن رخ می‏دهد.
ت) مردم واری
به معنای رعایت تناسب میان اندامهای ساختمانی با اندامهای انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است.در ایران هم مثل مکان های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. معمار ایرانی بلندای درگاه را به اندازه بالای مردم می گرفته و روزن و روشندان را چنان می آراسته که فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرای می آورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز تاقچه به اندازه ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مهمان است به اندازه ای پهناور و باشکوه بوده که شایسته پذیرایی باشد.
4-1-1-2- تقدس
تقدس از دو عنصرحضور و تسلط تشکیل شده است.که حضور به معنای حس مالکیت و حس حضور در محل می باشد ؛ و تسلط تاکید بر ماندگاری دارد.
الف) بینش نمادین
این معماری در پی بیان وبرانگیختن حس عمیق معانی ازلی تعالی معنوی و وحدت کل موجودات عالم دربیننده است.
نهر آب و باغ به عنوان عامل طبیعی و حس ملکوتی و تعالی را بر قرار می سازد و تزیینات گلدسته و مسجد به عنوان عامل مصنوعی در معماری ایران خود نمایی می نماید.
ب) ارتباط با طبیعت
ارتباط با طبیعت از جنبه عملکردی
– استفاده از طبیعت (مواد و مصالح، آب ،جنگل و …)
– مقابله با طبیعت(بلایا)،سیل، سرما، گرما، آتش سوزی، باران، زلزله و…
– کنار آمدن با طبیعت و الهام گرفتن از آن.
ارتباط با طبیعت از جنبه ظاهری
– استفاده از شکل و فرم های طبیعت به صورت دو بعدی (نقاشی،طراحی، حکاکی و…
– استفاده از شکل و فرم های طبیعت به صورت سه بعدی(معماری،مجسمه سازی و…)
– استفاده از طبیعت به صورت انتزاعی.
پ) راز وابهام
احساس عظمت معنوی در کمال سادگی و خلوص در تشکیل و ترکیب ابنیه ایران مد نظر قرار داشته و سادگی ترکیبات این هندسه پایه ولی غنی، موجب پیداپیش ساختمان هایی شده است که پیام آن با درک ویژه حسی قابل دریافت است و توام با کلیتی است که کمال خود را درمنظرتصویری کامل القا می نماید. ]] >

دیدگاهتان را بنویسید