نسخه نهایی راهنمای کنسول جستجوی گوگل برای سال ۲۰۱۹

 گوگل سرچ کنسول (google search console)، وسیله فوق العاده ایه که آماری مانند بازدیدهای سایت، کلیدواژهای جستجو شده، لینکا و بک لینکا، صفحات ایندکس شده در گوگل، خطاهای احتمالی دسترسی و امنیتی و … رو بهتون میده.

بک لینک

در هر زمان، من کنسول جستجوی گوگل رو در دو تا ده تب مرورگر باز دارم. این کار هم در سطح کلان و هم در سطح خرد خوبه؛ هر وقتی نیاز دارم بفهمم چه اتفاقی واسه یه پست وبلاگ با ترافیک بالا میفته، یا وقتی به صورت یهویی افت می کنه و هم اینکه ببینیم که چقدر از تاثیرگذاریای سایت ماه به ماه زیاد می شه.

واسه یه استراتژیست محتوا در تیم سئوی سایت ، این یعنی کنسول جستجوی گوگل (GSC) به صورت خاص بسیار به درد بخور و کارآمده. اما هر کسی که یه سایت داره می تونه و باید انگشتان خود رو در این آب فرو کنه (از این وسیله استفاده کنه). به گفته گوگل، شما چه صاحب یه کار و کاسبی، متخصص سئو، مدیر سایت، پیشرفت دهنده سایت، بازاریاب یا طراح اپلیکیشن باشین؛ کنسول جستجو گوگل به دردتون می خوره.

به یاد میارم اولین بار که من کنسول جستجوی گوگل رو باز کردم، کار با اون برام مشکل بود. برچسبای بسیار زیاد (?!?Index coverage)، فیلترهای مخفی و گرافای گیج کننده وجود داشتن که من از اونا چیزی حالیم نمی شد. البته هر چی بیشتر ازش استفاده می کردم کم تر گیج کننده می شد.

اما اگه می خواین که از این منحنی یادگیری صرف نظر کنین (و به چه دلیل نخواهید) یه خبر خوب براتون دارم: من می خوام همه چیزایی که در مورد چگونگی استفاده حرفه ای از کنسول جستجوی گوگل آموخته ام رو معلوم کنم.

این راهنما شامل موارد زیره:

  • اضافه کردن یه سایت به کنسول جستجوی گوگل
  • ایجاد صاحبان، کاربران و مجوزها
  • اضافه کردن یه نقشه سایت
  • درک اندازه ها و معیارهای اندازه گیری
  • اضافه کردن فیلترها
  • به کار گیری کنسول جستجوی گوگل (مثال عملی)

اول کارای مهم. اگه قبلا واسه کنسول جستجوی گوگل (GSC) ثبت نام نکردین حالا زمان اون رسیده.

چیجوری سایت خود رو به گوگل سرچ کنسول (GCS) اضافه کنین

  • وارد حساب گوگل خود شید. اگه یه سایت کار و کاسبی هستین، مطمئن شید که از حساب مربوط به کار و کاسبی خود (نه شخصی) استفاده می کنین.
  • به Google search console برید.
  • روی گزینه «Add a property» کلیک کنین.
  • از منوی کشویی «Website» رو انتخاب و نشانی (URL) سایت خود رو وارد کنین. مطمئن شین که از URL دقیق موجود در نوار مرورگر استفاده می کنین.
  • روی گزینه «Continue» کلیک کنین.
  • یه راه واسه تایید اینکه شما مالک سایت هستین، گزینه های (آپلود فایل HTML، ارائه کننده نام دامنه، تگ HTML، کد ردیابی گوگل آنالیتیکس (آمارگیر گوگل) یا قطعه کد مدیریت تگ گوگل (Google Tag Manager)) رو دارین.
  • اگه سایت شما هر دو قرارداد http: و https: رو پشتیبانی می کنه، هر دو رو به عنوان سایتای جداگونه اضافه کنین. هم اینکه شما باید هر دامنه رو جداگونه اضافه کنین (مثلا؛ blog.hubspot.com و www.hubspot.com).

وقتی که شما سایت خود رو به کنسول جستجوی گوگل اضافه می کنین، گوگل خیلی زود شروع به رهگیری اطلاعات اون می کنه؛ حتی قبل اینکه تایید شه شما مالک اون سایت هستین.

تایید سایت شما در کنسول جستجوی گوگل

از اونجا که گوگل سرچ کنسول به شما امکان دسترسی به اطلاعات پنهونی درباره یه سایت یا اپلیکیشن رو میده (هم اینکه بر چگونگی بررسی اون سایت یا اپلیکیشن به وسیله گوگل اثر میذاره)، باید مالکیت خود بر اون سایت یا اپلیکیشن رو تایید کنین.

تاییدیه یه کنترل کاربری خاص رو روی اون سایت یا اپلیکیشن خاص فعال می کنه. شما باید دست کم یه مالک تایید شده واسه هر سایت یا اپلیکیشن اضافه شده به GSC داشته باشین. هم اینکه، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تایید داراییاتون (سایت یا اپلیکیشن) هیچ تاثیری روی پیج رنک یا کارکرد اون در جستجوی گوگل نداره. البته، هر چی اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشین، رسیدن به رتبه بندی بالاتر آسون تره؛ اما اضافه کردن ساده سایت به کنسول جستجوی گوگل به خودی خود رتبه بندی شما رو بالا نمی بره.

روشای تاییدیه کنسول جستجوی گوگل

  • آپلود فایل HTML: آپلود یه فایل تاییدیه HTML تو یه مکان خاص از سایت شما.
  • ارائه کننده نام دامنه: به شرکت ثبت کننده دامنه خود مراجعه کنین (مانند GoDaddy، eNom یا com) و سایت خود رو مستقیما از GSC تایید کنین یا یه DNS TXT یا رکورد CNAME اضافه کنین.
  • تگ HTML: یه متا تگ <meta> به بخش هدر <HEAD> کدهای HTML یه صفحه به خصوص سایت خود اضافه کنین.
  • کد ردیابی گوگل آنالیتیکس (آمارگیر گوگل): کد ردیابی گوگل آنالیتیکس رو که در سایت خود استفاده می کنین کپی کنین. (واسه این گزینه باید سطح دسترسی رو در گوگل آنالیتیکس ویرایش کنین)
  • قطعه کد مدیریت تگ گوگل: قطعه کد مدیریت تگ گوگل مربوط به سایت خود رو کپی کنین. (واسه این گزینه باید سطح دسترسی مشاهده، ویرایش و مدیریت سرویس مدیریت تگ گوگل رو ویرایش کنین)

سایتای میزبانی شده به وسیله گوگل، از جمله سرویس بلاگر و صفحات سایتا، به صورت خودکار تایید می شن.

دامنه WWW یا نه؟

درست یا نادرست: hubspot.com و www.hubspot.com هر دو یه دامنه هستن؟

جواب؟ اشتباهه! هر دامنه یه سرور متفاوت رو نشون میده؛ این URL ها ممکنه بسیار مثل باشن اما از دیدگاه فنی اونا دو دامنه منحصر به فرد هستن.
با این حال، اگه شما «hubspot.com» رو در نوار مرورگر خود تایپ کنین، در «www.hubspot.com» فرود خواهید اومد. این چه جادویی چیه؟

HubSpot، نشانی «www.hubspot.com» رو به عنوان دامنه ترجیح داده شده یا کانونی خود انتخاب کرده. یعنی ما به گوگل گفتیم که می خوایم تموم URLامون در جستجو به صورت « www.hubspot.com/……» نشون داده شن و وقتی که افراد سوم به صفحات ما پیوند میدن، اینURLا باید به عنوان« www.hubspot.com/……»هم مورد توجه قرار گیرند.

اگه شما به گوگل سرچ کنسول نگید که کدوم دامنه رو ترجیح می دین،گوگل ممکنه نسخه هایwww و غیر www دامنه شما رو به صورت جداگونه اداره کنه؛ تقسیم تموم اون بازدید صفحات، بک لینکا و تعاملات به دو. اصلا خوب نیس. (در این زمان شمام باید یه ریدایرکت ۳۰۱ از دامنه غیر بهتر خود به اون یکی تنظیم کنین، البته اگه قبلا این کار رو نکردین.)

کاربران کنسول جستجوی گوگل ، صاحبان و دسترسیا

دو نوع نقش در گوگل سرچ کنسول هست.می دونم که ممکنه واسه رسیدن به چیزای خوب، بیشتر از اندازه اشتیاق داشته باشین (مسلط شدن بر داده ها) اما مهمه که این کار رو درست انجام بدین.

  1. مالک: یه مالک دارای کنترل کامل بر گزینه هاییه که در کنسول جستجوی گوگل اضافه کرده. اونا می تونن بقیه کاربران رو اضافه و حذف کنن، تنظیمات رو تغییر بدن، تموم داده ها رو ببینن و به هر وسیله دسترسییابند.یه مالک تایید شده روند تایید گزینه ها (سایت یا اپلیکیشن) رو کامل کرده در حالی که یکنماینده مالک شده به وسیله یه فرد تایید شده اضافه شده. (نمایندگان مالک می تونن بقیه نمایندگان رو اضافه کنن)
  2. کاربر: یه کاربر می تونه همه داده ها رو ببینه و بعضی کارا رو بکنه اما نمی تونه کاربران جدیدی رو اضافه کنه. کاربران کامل می تونن بیشتر اطلاعات رو ببینن و بعضی اقدامات رو بکنن، در حالی که کاربران محدود تنها می تونن بیشتر اطلاعات رو ببینن.

به دقت در مورد اینکه کی باید این مجوزها رو به دست بیاره، فکر کنین.دادن مالکیت کامل می تونه فاجعه باشه؛ شما نمی خواین کسی به طور تصادفییک تنظیم مهم رو عوض کنه. تلاش کنین همون قدر که لازمه و نه بیشتر به اعضای تیم خود اختیارات بدین. مثلا، مدیر فنی سئو در HubSpot، ویکتور پن، یه مالک تایید شده. من یه استراتژیست محتوای سئو هستم، که به این معنیه که من از GSC شدیدا استفاده می کنم اما احتیاجی به تغییر هیچ تنظیماتی ندارم، بنابراینیک نماینده مالک هستم.اعضای تیم بلاگ نویسی ما که از کنسول جستجوی گوگل واسه موشکافی بلاگ و کارکرد پست استفاده می کنن، کاربران کامل هستن.

موشکافی

یه نقش سوم هم هست: یه دستیار. شما می توانیدیک حساب Google Analytics رو با یه حساب کنسول جستجو در رابطه کنین که به شما اجازه میده اطلاعات گوگل سرچ کنسول رو در گزارشای گوگل آنالیتیکس ببینین.هم اینکه شما می تونین گزارشای GA رو در دو قسمت از کنسول جستجو دریافت کنین: لینکا به سایت شما و لینکای سایت. یه سایت در گوگل آنالیتیکس فقط می تونه با یه سایت در کنسول جستجوی گوگل در رابطه شه و برعکس.

به یه نقشه سایت نیاز دارین؟

نقشه سایت واسه نشون دادن یافته های جستجوی گوگل لازم نیس. تا وقتی که سایت شما به درستی سازماندهی شه (یعنی صفحات به طور منطقی به همدیگه در رابطه هستن)،گوگل میگه کاوشگرهای وب اون معمولا بیشتر صفحات شما رو پیدا می کنن.
اما چهار جایگاه هست که یه نقشه سایت باعث می شه تا جستجو پذیری سایت شما بهبود یابد:

  • واقعا بزرگه. هرچه صفحات بیشتری داشته باشین، واسه ربات گوگل آسون تره که هرگونه تغییریا اضافه کردن رو از دست بده.
  • صفحات «جدا از هم»ی بسیاری داره. شناسایی هر صفحه ای که تعداد کمی لینکای ورودی از صفحات دیگه داشته باشه براییک جستجو کننده وب سخت تره.
  • این جدیده. سایتای جدیدتر تعداد کمی بک لینک (لینکا از سایتای دیگه)دارن که اونا رو کم تر قابل کشف می سازه.
  • از محتوای رسانه ای غنی و/یا در اخبار گوگل نشون میده.در این موارد، نقشه سایت شما این کار رو واسه گوگل آسون تر می کنه و سایت شما رو در جستجو به نمایش میذاره.

وقتی که نقشه سایت خود رو ساختید، اونو با به کار گیری وسیله نقشه سایت کنسول جستجوی گوگل بفرستین.

گزارش نقشه های سایت

پس از اینکه گوگل نقشه سایت شما رو پردازش و ایندکس کرد، در گزارش نقشه سایت نشون داده می شه. شما می تونین آخرین وقتی رو که گوگل نقشه سایت شما رو خونده و تعداد URLایی رو که ایندکس کرده، ببینین.

در دوره آموزش تخصصی سئو ، کار با سرچ کنسول گوگل و تحلیل به صورت کامل آشنا میشین.

دوره سئو تخصصی

همه چیز درباره گوگل سرچ کنسول رو بدونین

حالا ثبت نام کنین

اندازه ها و معیارهای اندازه گیری در گوگل سرچ کنسول (GSC)

تعدادی قانون هست که شما باید قبل از به کار گیری کنسول جستجوی گوگل اونا رو درک کنین.

یه رشته پرس و جوی کنسول جستجوی گوگل چیه؟

این یه اصطلاح جستجوئه که برداشتی از صفحه سایت شما در یافته های جستجوی گوگل بوجود میاره. شما تنها می تونین داده های پرس و جو رو در کنسول جستجو پیدا کنین، نه گوگل آنالیتیکس.

یه تاثیرگذاری چیه؟

هر زمان که بک لینک URL در نتیجه جستجو ظاهر می شه، تاثیری بوجود میاره. واسه شمارش تاثیرگذاری، کاربر احتیاجی نداره که به پایین صفحه بره تا یافته های جستجوی شما رو ببینه.

یه کلیک چیه؟

وقتی که کاربر یه لینک رو خارج از گوگل جستجو و انتخاب می کنه،یه کلیک محاسبه می شه. اگه کاربر روی لینک کلیک کنه، دکمه برگشت رو بزنه و بعد همون لینک رو کلیک کنه؛ بازم یه کلیک هستش. اگه پس از اون روی یه لینک دیگه کلیک کنه، این دو کلیک محاسبه می شه. وقتی که یه کاربر یه لینک رو در گوگل جستجو می کنه،یه پرس و جوی جدید رو اجرا می کنه؛ این به عنوان یه کلیک به حساب نمیاد. هم اینکه، این شامل یافته های تبلیغاتی گوگل هم نمی شه.

جایگاه متوسط چیه؟

این به معنی رتبه بندی (رتبه بندی) صفحه(ها)ی شما واسه یک یا چند رشته جستجوئه. فرض کنین عدد راهنمای ما واسه وسیله سئو رتبه ۲ واسه کلید واژه «نرم افزار سئو» و رتبه ۴ واسه کلید واژه «وسیله کلمات کلیدی» است. جایگاه متوسط واسه این URL رتبه ۳ هست (فرض بر این بود که ما اصلا واقعا رتبه بندی نکردیم).

CTR چیه؟

CTR، یانرخ کلیک مستقیم، برابره با کلیکای انجام شده تقسیم براثرگذاریا ضرب در ۱۰۰٫اگه پست ما در ۲۰ جستجو نشون داده شه و ۱۰ کلیک بسازه، CTR ما ۵۰٪ میشه.

فیلتر کردن در کنسول جستجوی گوگل

گوگل سرچ کنسول راه های مختلفی واسه مشاهده و تجزیه دادهاتون ارائه میده.این فیلترها فوق العاده به درد بخور هستن، اما وقتی که با این وسیله آشنا میشین، اونا هم می تونن گیج کننده باشن.

نوع جستجو

سه نوع جستجو هست: وب، تصویر و ویدیو.من معمولا از «وب» استفاده می کنم چون که بیشتر ترافیک وبلاگ HubSpot مربوط به اون می شه، اما اگه تعداد زیادی بازدید از جستجو تصویرو ویدیودارید، مطمئن شید که این فیلتر رو براساس اون تنظیم کردین.

  •  وب
  • تصویر 
  • ویدیو

هم اینکه می تونین دو نوع ترافیک رو با هم مقایسه کنین.فقط روی زبانه «Compare» کلیک کنین، دو دسته مورد علاقه خود رو انتخاب کنین و «Apply» رو انتخاب کنین. این می تونه به بعضی یافته های خیلی مهم منجر شه. مثلا، من دریافتم که این پست ۱۰۱ نظریه رنگ در جستجوی تصویر بازخورد بیشتری داره تا جستجوی وب(هر چند دومی هنوز در حال تولیدکلیک بیشتریه!).

رشته های جستجو، صفحه، کشور، دستگاه، ظاهر جستجو

واسه اضافه کردن ۵ نوع فیلتر دیگه، روی «New» در کنار فیلتر تاریخ کلیک کنین: رشته های جستجو، صفحه، کشور، دستگاه، ظاهر جستجو.

شما می تونین اینجا خیلی خاص جستجو کنین؛ پیشنهاد می کنم با ترکیبات جور واجور از فیلترها بازی کنین تا فهمیده باشین که چه چیزایی ممکنه.

گزارش پوشش شاخص (Indexcoverage)

هر صفحه یکی از وضعیتای زیر رو تعیین می کنه:

  1. خطا: صفحه نمی تواندایندکس شه
  2. اخطار: ایندکس شده، اما دارای یه مشکله.
  3. محروم

نقشه سایتای اضافه شده

      1. صفحات خود با بالاترین ترافیک رو شناسایی کنین
      2. رشته های جستجوی خود با بالاترین CTR رو شناسایی کنین
      3. میانگین CTR خود رو پیدا کنین
      4. نظارت بر CTR خود در طول زمان
      5. نظارت بر تاثیرگذاری خود در طول زمان
      6. نظارت بر جایگاه متوسط خود در طول زمان
      7. شناسایی افزایش و کاهش رتبه بندی
      8. رشته های جستجوی خود با بالاترین ترافیک رو شناسایی کنین
      9. کارکرد جستجوی سایت خود رو در دسکتاپ، گوشی موبایل و تبلت مقایسه کنین
      10. موبایل

  1. کارکرد جستجو سایت خود رو در کشورای جور واجور مقایسه کنین
  2. دریابید که بیشتر صفحات شما چیجوری ایندکس شدن
  3. دریابید که کدوم صفحات ایندکس نشده ان و به چه دلیل
  4. نظارت بر تعداد کل صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس سازی
  5. شناسایی مسایل مربوط به توانایی به کار گیری گوشی موبایل
  6. دریابید که تعداد کل بک لینکای سایت شما چقدره
  7. شناسایی کنین که کدوم URL ها بیشترین بک لینک رو دارن
  8. شناسایی کنین که کدوم سایتا بیشترین لینک رو به شما دادن
  9. محبوب ترین لنگر متن (anchor text) واسه لینکای خارجی رو شناسایی کنین
  10. شناسایی کنین که کدوم صفحات دارای بیشترین لینک داخلی هستن
  11. شناسایی کنین که تعداد کل لینکای داخلی سایت شما چقدره
  12. خطاهای AMP رو پیدا و تعمیر کنین
  13. ببینین که گوگل چیجوری یه نشانی اینترنتی رو به نمایش میذاره
  14. به نسخه قدیمی کنسول جستجو برید

می تونین ببینین که به چه دلیل من عاشق گوگل سرچ کنسول هستم؟ بیایید هر مورد رو جستجو کنیم.

  1. صفحات سایت خود با بالاترین ترافیک رو شناسایی کنین
    • روی Performance کلیک کنین.
    • روی تب «Page» کلیک کنین (کنار Queries).
    • بازه وقتی رو به «۱۲ ماه گذشته» تغییر بدین. (یه سال کامل مرور جامعی از ترافیک شما میده، اما واسه تنظیم زمان احساس آزادی کنین).
    • مطمئن شین که «Total clicks» انتخاب شده.
    • واسه مرتب کردن از بالاترین به پایین ترینبر روی فلش کوچیک رو به پایین در کنار «Clicks» کلیک کنین.

رشته های جستجوی خود با بالاترین CTR رو شناسایی کنین

      • روی Performance کلیک کنین.
      • روی تب «Queries» کلیک کنین.
      • بازه زمانیرابه «۱۲ ماه گذشته» تغییر بدین. (یه سال کامل مرور جامعی از ترافیک شما میده، اما واسه تنظیم زمان احساس آزادی کنین).
      • مطمئن شین که «Average CTR» انتخاب شده.
      • واسه مرتب کردن از بالاترین به پایین ترینبر روی فلش کوچیک رو به پایین در کنار «CTR» کلیک کنین.

توجه: خوبه که در کنار این به «Impressions» هم نگاه کنین. (واسه مشاهده این اطلاعات به صورت مثل به مثل، «Total impressions» رو بررسی کنین). یه صفحه ممکنه دارای CTR بالا اما با تاثیرگذاری پایین باشه، یا برعکس؛ شما نمی تونین تصویر کامل رو بدون هر دونقطه داده به دست بیارین.

  1. میانگینCTR خود رو پیدا کنین
    • روی Performance کلیک کنین.
    • واسه تنظیم دوره وقتی رویاطلاعات کلیک کنین.هر بازه ای که به اون علاقه دارین رو انتخاب کنین. (هم اینکه واسه مقایسه دو محدوده تاریخی تو یه بار روی «Compare» کلیک کنین.)
    • «Average CTR» رو نگاه کنین.
    • روی Performance کلیک کنین.
    • واسه تنظیم دوره وقتی رویاطلاعات کلیک کنین.هر بازه ای که به اون علاقه دارین رو انتخاب کنین. (هم اینکه واسه مقایسه دو محدوده تاریخی تو یه بار روی «Compare» کلیک کنین.)
    • «Total impressions» رو نگاه کنین.
    • برید به Status<Performance
    • واسه تنظیم دوره وقتی رویاطلاعات کلیک کنین.هر بازه ای که به اون علاقه دارین رو انتخاب کنین. (هم اینکه واسه مقایسه دو محدوده تاریخی تو یه بار روی «Compare» کلیک کنین.)
    • «Average position» رو نگاه کنین.

۴٫ نظارت بر CTR خود در طول زمان

پیشنهاد می کنم حواستون به «CTR» باشه. هر حرکت قابل توجه مهمه: اگه کم شده اما تاثیرگذاری زیاد شده، شما خیلی راحت واسه کلمات کلیدی بیشتری رتبه بندی شدین، پس متوسط CTR به صورت میانگین کاهش پیدا کرده.اگه CTR زیاد شده اما تاثیرگذاری کاهش پیدا کرده، شما کلمات کلیدی رو از دست دادین. اگه هر دو کم شدن؛ شادباش می گم…شمادارید یه کار درست رو انجام می دین!

  1. نظارت بر تاثیرگذاری خود در طول زمان

وقتی محتوای بیشتری ایجاد می کنین و صفحات موجود خود رو بهینه می کنین، این عدد باید زیاد شه.(مثل همیشه، موارد استثنا وجود دارن؛ شاید شما تصمیم بگیرین که تعداد کمی از کلمات کلیدی تبدیل بالا رو به جای تعداد خیلی از مقادیر تبدیل متوسط هدف بذارین، روی کانالای دیگه تمرکز کنین، و چیزای دیگه ای به جز اینا).

  1. نظارت بر جایگاه متوسط خود در طول زمان

میانگین جایگاه در سطح کلان به درد بخور نیس. بیشتر مردم نگران اون هستن که چه وقتی این جایگاه زیاد می شه؛ اما این کوتاه نظریه. اگه یه صفحه یا یه سری از صفحات واسه کلمات کلیدی رتبه بندی شه، موقعیت متوسط معمولا زیاد می شه؛ اگه رتبه دقیق همون جایگاه یا بهتر واسه کلمات کلیدی فعلی شما بهتر شه «میانگین» شما بزرگتر می شه. در کل زیادتر از اندازه به این ملاک توجه نکنین.

  1. صفحات خود با بالاترین رتبه بندی رو شناسایی کنین
    • روی Performance کلیک کنین.
    • روی تب «Page» کلیک کنین.
    • بازه وقتی رو به «۲۸ روز گذشته» تغییر بدین. (شما یه تصویر فوری و دقیق از صفحات خود می خواین)
    • مطمئن شین که «Average position» انتخاب شده.
    • واسه مرتب سازی از کوچیکترین (خوب) تا بالاترین (بد) روی فلش کوچیک به سمت بالا در کنار «position» کلیک کنین.

از اون جایی که شما به جایگاه متوسط از راه URL نگاه می کنین، این عدد میانگین تموم رتبه بندیای این صفحه س. یعنی، اگه واسه دو کلید واژه رتبه بندی شه، ممکنه رتبه ۱ باشه، واسه یه رشته پرس وجو با حجم بالا رتبه ۴۳ و اما واسه یه رشته پرس وجو با حجم پایین متوسط هنوز ۲۲ باشه.

با در نظر گرفتن این موضوع، موفقیت و شکست یه صفحه رو فقط با «جایگاه متوسط» قضاوت نکنین.

  1. صفحات خود با بالاترین رتبه بندی رو شناسایی کنین
  2. شناسایی افزایش و کاهش رتبه بندی
    • روی Performance کلیک کنین.
    • روی تب «Queries» کلیک کنین.
    • واسه تغییر تاریخ، روی«Date range» کلیک کنین، بعد زبانه «Compare» رو انتخاب کنین.
    • دو دوره وقتی برابر رو انتخاب کنین، بعد روی «Apply» کلیک کنین.
    • در این مرحله، می تونین به اطلاعات موجود در کنسول جستجوی گوگل نگاه کنین یا از اونا خروجی بگیرین.
    • واسه موشکافی عمیق، من شدیدا دومی رو پیشنهاد می کنم چون کار شما رو بسیار راحت تر می کنه.

واسه انجام این کار، روی فلش رو به پایین زیر «Search Appearance» کلیک کنین، بعد اونو به عنوان یه فایل CSV دانلود یا به Google Sheets صادر کنین.
پس از اینکه این داده ها رو در فرم صفحه گسترده مشاهده کردین، می توانیدیک ستون واسه فرقای موقعیت (آخرین موقعیت ۲۸ روز – موقعیت ۲۸ روز گذشته) اضافه کنین، بعد براساس اندازه مرتب سازی کنین. اگه فرق مثبت باشه، سایت شما به دلیل این رشته پرس وجو بالا رفته. اگه منفی باشه، سقوط کردین.

  1. رشته های جستجوی خود با بالاترین ترافیک رو شناسایی کنین
    • روی Performance کلیک کنین.
    • روی تب «Queries» کلیک کنین.
  • واسه انتخاب یه بازه وقتی روی«Date range» کلیک کنین.
  • مطمئن شید که «Total clicks» انتخاب شده باشه.
  • روی فلش کوچیک رو به پایین در کنار «Clicks» کلیک کنین تا از بالاترین به پایین ترین مرتب شه.

دونستن اینکه کدوم یکی از پرس و جوها بیشترین ترافیک جستجو رو دارن، شک نداشته باشین خوبه. بهینه سازی رتبه بندی صفحات واسه تبدیل رو در نظر داشته باشین؛ به طور دوره ای اونا رو بروزرسانی کنین تا رتبه بندی خود رو حفظ کنن؛ ترفیع رتبه رو پشت اونا حفظ کنین و از اونا واسه پیوند به صفحات مربوط به رتبه پایین تر (که به همون اندازه مهم نیس) و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده کنین.

  1. کارکرد جستجوی سایت خود رو در دسکتاپ، گوشی موبایل و تبلت مقایسه کنین
    •    کلیک کنین Performance روی.
    • برید  «Devices»به تب .
    •  انتخاب شده باشن «Total clicks»، «Total impressions»، «Average CTR» و «Average position» مطمئن شین که.
    • کارکرد خود رو در دسکتاپ، گوشی موبایل و تبلت مقایسه کنین.
  2. کارکرد جستجو سایت خود رو در کشورای جور واجور مقایسه کنین
    • روی Performance کلیک کنین.
    • به تب «Countries» برید.
    • مطمئن شین که «Total clicks»، «Total impressions»، «Average CTR» و «Average position» انتخاب شده باشن.
    • کارکرد خود رو در کشورای جور واجور مقایسه کنین.
  3. دریابید که بیشتر صفحات شما چیجوری ایندکس شدن

از «Overview» شروع کنین.

واسه خلاصه گزارش پوشش ایندکس (Index coverage) به پایین اسکرول کنین.

به شمارش«Valid pages» نگاه کنین.
۱۴-دریابید که کدوم صفحات ایندکس نشده ان و به چه دلیل؟

          • به Overview<Index coverage برید.
          • به پایین صفحه اسکرول کنین و به بخش جزییات برید تا بدونین چه خطاهایی باعث ایجاد مشکلات ایندکس سازی هستن و این که چقدر تکرار می شن.
          • مشکلات

      • واسه مشاهده URL های آسیب دیده روی هر نوع خطا دوبار کلیک کنین.

۱۵- نظارت بر تعداد کل صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس سازی

    • به Overview<Index coverage برید.
    • مطمئن شین که «Error»، «Valid with warnings»، «Valid» و «Excluded» انتخاب شده باشن.
  • انتشار پستای جدید وبلاگ، ایجاد صفحات جدید فرود، اضافه کردن صفحات سایت اضافی و چیزای دیگه ای به جز اینا.
  • اصلاح خطاهای ایندکس سازی

اگه خطاهای ایندکس سازی به طور زیادی زیاد شه، ممکنه مشکل از یه تغییر به شکل سایت شما باشه (چون یه مجموعه بزرگ از صفحات در یکمرتبه تحت تاثیر قرار گرفتن). عوضش ممکنه یه نقشه سایت با URLایی بفرستین که گوگل نمی تواندآن رو جستجو کنه (به دلیل دستورات noindex، robots.txt، صفحات مراقبت شده با رمز عبور و چیزای دیگه ای به جز اینا).

اگه تعداد کل صفحات ایندکس شده در سایت شما بدون افزایش متناسب با خطاها کاهش پیدا کنه، شاید شما دسترسی به URL های موجود رو مسدود کردین. در هر حال، تلاش کنین موضوع رو با نگاه کردن به صفحات حذف شده خود و جستجوی سرنخا تشخیص بدین.

  1. شناسایی مسایل مربوط به توانایی به کار گیری گوشی موبایل
    • روی Mobile Usability کلیک کنین.
    • مطمئن شید که «Error» انتخاب شده باشه.
    • واسه دونستن این که کدوم خطاها موجب مشکلات توانایی استفاده در گوشی موبایل می شن و این که چقدر تکرار می شن به پایین صفحه اسکرول کنین.
    • واسه مشاهده URL های آسیب دیده روی هر نوع خطا دوبار کلیک کنین.

۱۷-دریابید که تعداد کل بک لینکای سایت شما چقدره

    • روی Links کلیک کنین.
    • گزارش Top linked pages رو باز کنین.
    • نگاهی به جعبه «Total external links» بندازین.
    • واسه مرتب کردن از بالاترین به پایینترین بک لینکا روی فلش رو به پایین کنار «Incoming links» کلیک کنین.
  1. شناسایی کنین که کدوم URL ها بیشترین بک لینک رو دارن
    • روی Links کلیک کنین.
    • گزارش Top linked pages رو باز کنین.
    • واسه مرتب کردن از بالاترین به پایینترین بک لینکا روی فلش رو به پایین کنار «Incoming links» کلیک کنین.

اگه می خواین کمک کنین که رنک یه صفحه بالاتر بره، اضافه کردن یه لینک از یه صفحه با تعداد زیادی بک لینک شرط خوبیه. این بک لینکا نشون میدن که اون URL صفحه ای با قدرت بالا هستش؛ که پس از اون می تونین با لینک به صفحه دیگری در سایت خود منتقل کنین.
۱۹-شناسایی کنین که کدوم سایتا بیشترین لینک رو به شما دادن

    • روی Links کلیک کنین.
    • به پایین اسکرول کنین تا Top linked sites< «More».

شناختن بهترین دامنه های برگشت دهنده به شما واسه پیشرفت فوق العاده خوبه؛ پیشنهاد می کنم هر زمان که خواستین یه کمپین ایجاد لینک راه بندازین با این سایتا شروع کنین. (فقط مطمئن شید که از یه وسیله مانند Moz، SEMrushیاAhrefs استفاده کنین تا اول سایتای کم اهمیت رو فیلتر کنین.)

هم اینکه ممکنه این سایتا گزینه های خوبی واسه فعالیتای تبلیغاتی و یا مشارکت رسانه های اجتماعی باشن.

  1. محبوب ترین لنگر متن (anchor text) واسه لینکای خارجی رو شناسایی کنین
    • روی Links کلیک کنین.
    • به پایین اسکرول کنین تا Top linked text< «More».

متن لنگر باید به صورت توصیفی و مشخص باشه و بهترین سناریو، شامل کلید واژه شما می شه.اگه وب سایتایی رو پیداکردید که به صفحات شما لینک ایجاد کردن،اما با به کار گیری متن لنگر مانند «کلیک کنین» «ادامه مطلب»، «بررسی کنین» و چیزای دیگه ای به جز اینا؛ با ارسال یه ایمیل از اونا بخواین تا اون لینک رو به روزرسانی کنن.

  1. شناسایی کنین که کدوم صفحات دارای بیشترین لینک داخلی هستن
    • روی Links کلیک کنین.
    • به پایین اسکرول کنین تا Top linked pages< «More».

این واسه بعضی URL ها عادیه که تعداد لینکای ورودی بیشتری داشته باشه. مثلا، اگه شما یه سایت فروشگاهی راه اندازی کنین، هر صفحه محصول در رده «دامنا» شما به صفحه بازبینی«دامنا» لینک می شه. این چیز خوبیه: این به گوگل میگه که URL های سطح بالای شما اهمیت بیشتری دارن (که به اونا کمک می کنه تا به رتبه بالاتری برن).

با این حال، نسبت پخش پیوند شدیدا نامتوازن ایده آل نیس. اگه درصد کوچیکی از URLاتون پیوندهای بیشتری نسبت به بقیه داشته باشن، واسه دریافت ۹۵ ترافیک جستجو مشکل میشه؛ شما به اونا اعتبار کافی نداده اید. این چیزیه که یه پخش شدیدا نامتوازن به نظر می رسه:
پخش بهینه اینطور به نظر می رسه:
از داده های لینک کنسول جستجوی گوگل استفاده کنین تا بفهمین که چیجوری لینکاتون پخش می شن و اگه لازمه روی بهینه تر کردن پخش لینک خود تمرکز کنین.

  1. شناسایی کنین که تعداد کل لینکای داخلی سایت شما چقدره
    • روی Links کلیک کنین.
    • به پایین اسکرول کنین تا Top linked pages< «More».
    • نگاهی به بخش«Total internal links» بندازین.
  2. خطاهایAMP رو پیدا و تعمیر کنین
    • روی AMP کلیک کنین.
    • مطئن شید که «Error» انتخاب شده.
    • به پایین اسکرول کنین تا به بخش «Details» برید تا ببینیدبا کدوم نوع مسایل روبرو هستین و چیجوری تکرار می شن.

گوگل پیشنهاد می کنه قبل از این که به صفحات در قسمت «Valid with warnings» نگاه کنین، خطاها رو برطرف کنین. به طور پیش فرض، خطاها به وسیله شدت، تناوب تکرار و اینکه شما اونا رو خطاب کردین؛ رتبه بندی می شن.

  1. ببینین که گوگل چیجوری یه نشانی اینترنتی رو به نمایش میذاره
    • روی ذره بین سفید بالای صفحه کلیک کنین.
    • URL صفحه رو وارد کنین. (مطمئن شین که این نشانی واسه سایتیه که در GSC ثبت و در حال بررسی اون هستین.)<