د. دی ۳۰ام, ۱۳۹۸

نگارش تلفیقی مشارکتی :/پایان نامه درباره یادگیری مشارکتی

1 دقیقه خوانده شده

Conceptual futuristic look at information technology of internet of things IOT big data cloud computing using artificial intelligence AI

یادگیری انفرادی با یاری گرفتن از تیم

در این روش نیز تیم‏های چهار نفری دانش‏آموزان که در سطوح کارایی متفاوت هستند تشکیل می‏شود و به تیم‏هایی که عملکرد مطلوب داشته باشند گواهینامه اعطاء می‏شود.

با این حال تفاوت‏هایی میان این روش با روش‏های قبل به چشم می‏خورد. برای نمونه در دو روش پیش آموزشی دانش‏آموزان به صورت جمعی و یکسان ارائه می‏شود ولی در این روش یادگیری مشارکتی با آموزش فردی در می‏آمیزد به علاوه دو روش قبلی برای تدریس بسیاری از موضوعات در اغلب پایه‏ها مناسب می‏باشد در صورتی که روش فوق مختص آموزش ریاضیات در پایه دوم تا بالاتر طراحی شده است.

در روش حاضر دانش‏آموزان بر اساس یک آزمون جایابی رتبه بندی می‏شوند و سپس مطابق با سرعت یادگیری خود به فراگیری مشغول می‏شوند در مجموع می‏توان گفت که اعضای یک تیم هر یک به مطالعه و یادگیری مباحث گوناگون مشغول می‏شود هم تیم‏ها با استفاده از برگه پاسخنامه به کنترل کار و کمک به حل مشکلات یکدیگری می‏پردازند. آزمون‏های نهایی هر مبحث بدون کمک هم تیم‏ها پاسخ داده می‏شود و آنها را سرگروه‏ها تصحیح می‏کنند معلمان هر هفته تعدادی از بخش‏های مطالعه شده‏ی دانش‏آموزان هر تیم را محاسبه می‏کنند و بر اساس تعداد آزمون‏های برگزاری شده امتیازات کسب شده و امتیازات اضافی مربوط به تکالیف شب که تیم‏هایی که بالاترین سطح قرار می‏گیرند گواهینامه یا جوایز گروهی دیگر اعطا می‏کنند.

 

قرائت و نگارش تلفیقی مشارکتی[1]

در این روش که در حقیقت برنامه‏ای جامع برای آموزش قرائت و نگارش در سال‏های خیر دوره ابتدای است جدیدترین شیوه یادگیری مشارکتی به شمار می‏رود. در این روش معلمان به شیوه‏ی برنامه‏های سنتی از تشکیل گروه‏های قرائت استفاده می‏کند و دانش‏آموزان را به تیم‏های مختلف که از دو جفت دانش‏آموز تشکیل شده است تقسیم می‏کنند. هنگامی که معلم به آموزش یکی از تیم‏ها اشتغال دارد تیم‏های دیگر به یک سلسله فعالیت‏های شناختی نظیر قرائت در حضور همدیگر، بحث در مورد چگونگی نگارش یک داستان، خلاصه کردن داستان، املاء کلمه‏ها و سخت معنی مشغول می‏شوند در صورتی که تقسیم کلاس به گروه‏های قرائت همگن ممکن نباشد همه دانش‏آموزان کلاس به منزله یک تیم واحد رد جریان یادگیری با یکدیگر مشارکت می‏کنند. در طول ساعت‏های تدریس زبان دانش‏آموزان به فعالیت‏هایی از قبیل نگارش اصلاح و ویراستاری آثار یکدیگر در تهیه مقدمات انتشار کتاب از سوی تیم مشغول می‏شوند. در اکثر فعالیت‏های روش مذکور دانش‏آموزان درس را که معلم ارائه کرده است به صورت تیمی مطالعه کرده و تمرین‏ها و آزمون‏های مربوط به آن نیز به صورت تیمی انجام می‏دهند این بدان معناست که تا زمان اعلام آمادگی همه‏ی اعضای یک تیم دانش‏آموزان مورد آزمایش قرار نخواهد گرفت. گواهینامه نیز بر اساس میانگین عملکرد همه‏ی اعضای تیم را در روش قرائت و نگارش اعطاء می‏شود.

 

تقسیم موضوع به بخش‏های مختلف (جیگ ساو)[2]

این روش یکی از الگوهای روش تدریس مشارکتی است که برای محیط‏های آموزشی مناسب می‏باشد و در سال 1978 توسط آرونسو به کار برده شده. در این روش فراگیران به گروه‏های 4 تا 5 نفره تقسیم می‏شوند. آرونسون گروه‏های 6 نفره تشکیل داد، ولی امروزه با توجه به نتایج تحقیقات بسه به شرایط، تعداد اعضای گروه فرق می‏کند.

 

 

روش جیگ ساو یک متد ویژه مشارکتی است که نزدیک به 3 دهه پیشینه موفقیت سودمندی را در ابعاد مختلف تربیت به همراه دارد، توانسته است در کاهش تضادها و نابرابر یهای نژادی، ایجاد جوش و پویایی یادگیری، نقش ارزنده‏ای را ایفا نماید (رابرت[3]، 2011).

روش جیگ ساو یکی از ویژگی‏های برجسته را نسبت به سایر روش‏های ویژه یادگیری مشارکتی دارد که در آن افراد، تیم‏های ویژه و تخصصی پیرامون آن قسمت از بحث یا موضوعی که انتخاب کرده اند، تشکیل می‏دهند و این امر فرصت ویژه‏ای برای تمرین مهارت مسئولیت پذیری و سایر مهارت‏های اجتماعی است (آرونسون[4]، 2011).

این روش که ابتدا به وسیله آرونسون و همکاران در سال 1978 میلادی طراحی شد در این روش دانش‏آموزان برای کار کردن روی موضوع درسی که به بخش‏های مختلف تقسیم شده است تیم‏های 4 تا 6نفره تشکیل می‏دهند برای مثال یک سفرنامه را می‏توان به بخش‏های گوناگون از قبیل سال‏های مسافرت اتفاق‏هایی که در طول این سفر پیش آمده، نتایج سفرنامه و مسائل مهم را تقسیم کرد، در این روش هر یک از اعضاء به مطالعه بخش ویژه‏ی خود می‏پردازد سپس اعضای تیم‏های مختلف که بخش‏های مشترکی را مطالعه کرد هاند به منظور بحث و بررسی پیرامون مطلب مذکور یک گروه تخصصی تشکیل می‏دهند پس از آن هر یک به تیم خود بازگویی کردند و به منظور آموزش بخث خود به اعضای تیم در نوبت قرار می‏گیرند از آنجا که تنها راه فراگیری بخش‏ها شنیدن دقیق توضیحات هم تیم هاست انگیزه توجه به مطالب و کار هم تیم‏ها در سایرین تقویت می‏شود.

[1] – Cooperative integrated reading and composition

[2] – Jigsaw

[3] – Robert

[4] – Aronson

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارت‏های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم

ممکن است ندیده باشید

1 دقیقه خوانده شده
1 دقیقه خوانده شده