ش. آذر ۱۶ام, ۱۳۹۸

پایان نامه درمورد بزهکاری؛برنامه‏ های مدارس و پیشگیری از جرم

1 دقیقه خوانده شده

در رابطه با پیش گیری از بزهکاری و آموزش و پرورش و مدرسه مطالب زیادی قابل بحث است اما به اختصار به مواردذیل اشاره می شود که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرند:

1- آموزش باید همراه با پرورش باشد تا شاگردان ضمن کسب علم و تخصص افرادی با فرهنگ و شخصیت بار آیند و منافع اجتماعی را به منافع شخصی خویش مقدم بشمارند.

2- نقش مدرسه آموزش است و این آموزش باید شامل درس زندگی برای آینده نیز باشد.

3- در مدارس باید حس سازگاری و روحیه اجتماعی افراد را پرورش داده و آنها را برای احترام گذاشتن به حق و حقیقت، فداکاری به خاطر افراد دیگر مخصوصاً به خاطر جامعه آموزش دهند.

4- همکاری های خانه و مدرسه را باید به صورت فعال درآورد، زیرا از این راه است که می توان آموزش و پرورش را به صورت یک اقدام اجتماعی درآورد.

5- باید مدارس پشتیبانی و همکاری والدین را در ایجاد وحدت و هماهنگی بین ارزش های تربیتی خانه و مدرسه و همچین در برنامه ریزی برای مواجهه با مشکلات کودکان و نوجوانان به دست بیاورند.

6- برای تشخیص و شناخت مسائل آموزش و پرورش باید از همه دست اندرکاران آموزش و پرورش کمک گرفت با انجام تحقیقات و مطالعات وسیع در مورد نیازها و مسائل جوانان در رفع مشکلات کوشید.

7- باید برای رفاه حال معلمان اقدامات مفیدی صورت گیرد تا گرفتاری های زندگی آنان اختلالی در انجام وظایف شان به وجود نیاورد.

ج: برنامه‏های تربیتی مدارس ونقش آن در پیشگیری از جرم

اگر جامعه‏ای علاقه‏مند به حفظ نوجوانان و جوانان خود در برابر آلودگی به مواد مخدر باشد،باید نظام آموزشی سالم و سازنده‏ای برای آنان ایجاد کند.

در نظام آموزشی فعلی تمرکز اصلی برفراگیری و رشد تحصیلی دانش‏آموزان‏ است تا جنبه‏های دیگر شخصیت آنان.به‏طور کلی در مدارس مسائل اساسی‏ آموزش و پرورش،که نمونه‏هایی از آن را در ادامه می‏آوریم،به دست فراموشی‏ سپرده شده است

-ایجاد تعامل میان رشد تحصیلی و رشد شخصیتی دانش‏آموزان.

-کاهش میزان فشار برای پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان و مقابله با شبح ترس و اضطراب که عموما بر فضای تحصیلی سایه می‏افکند.

-پرورش احساس ارزشمندی در کودکان،یعنی القای این مطلب به آنان که برای خود، خانوادهء خود،و جامعهء خود افرادی باارزش‏اند و ارزش آنان خیلی برتر و بالاتر از آن‏ است که به سوء مصرف این مواد روی آورند و وقت خود را با این‏گونه مسائل تلف‏ کنند.

فرض کنیم که مدارس ما(دبستان،راهنمایی.دبیرستان)از نظر آموزش مهارتهای‏ علمی مانند خواندن، نوشتن، فیزیک، شیمی، ریاضیات و تاریخ هیچ اشکالی نداشته‏ باشند و این دروس را به خوبی به دانش‏آموزان بیاموزند.در آن صورت هم کسب این‏ مهارتها به خودی خود کافی نیست و باید با پرورش قوای دیگر همراه باشد.علاوه بر سه موردی که گفتیم در تعلیم و تربیت نوجوانان نقش اساسی دارند،بلوم توجه به‏ نکات زیر را برای رشد شخصیت جوانان واجب و ضروری می‏داند.

1-به دانش‏آموزان کمک کنیم که خودشان را بشناسند.

2-به آنان بیاموزیم که برای خود و دیگران احترام قائل شوند.

3-به آن‏ها کمک کنیم که در اعمال و رفتار خود احساس مسئولیت کنند.

4-آن‏ها را به نفوذ عوامل اطراف آگاه سازیم.

5-به آن کمک کنیم تا مجموعه ارزشهای شخصی برای خود تشکیل دهند.

6.به آن‏ها بیاموزیم که چگونه در بعضی کارها هوشیارانه و بی‏واهمه خطر کنند.

7-به آنان راه اتخاذ تصمیمات مهم و اجرای آنها را یاد دهیم.

8-اصول اولیهء روان‏شناسی را به آن‏ها بیاموزیم تا در یادگیری و حل مسائل توانایی‏ بیشتری بیابند و در ایفای نقشهای محوله موفق‏تر باشند.

9-از قدرت نفوذ همسالان آگاهشان سازیم تا خود بتوانند مستقلا اداره امور خویش را به دست گیرند.

10.آنان را عادت دهیم که ورزش و بدنسازی را از مدرسه شروع کنند.

11.به آن‏ها کمک کنیم تا مهارتهای ارتباطی لازم(گوش کردن،صحبت کردن،خواندن، نوشتن و محاسبه)را کسب کنند.

12.برنامه‏های مدارس را مطابق با توانایی کودکان و مناسب دنیایی که با آن رو به‏ رو خواهند شد طرح‏ریزی کنیم.

13.به دانش‏آموزان کمک کنیم که طبیعت زیان‏آور مواد اعتیاد آور را بشناسند و از وابستگیهای بدنی روانی و اجتماعی به آن اجتناب کنند.

14.به دانش‏آموزان اهمیت تحصیل و کسب دانش را گوشزد کنیم و آنان را از ارزشی که‏ اجتماع برای تحصیل کرده‏ها قائل است،آگاه سازیم.[1]

[1] – لیاقت، غلامعلی، پیشین، ص113

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

بررسی نقش سیاستهای آموزشی- تربیتی در پیشگیری از بزهکاری