ج. نوامبر 22nd, 2019

پایان نامه رفتار بازاریابی ویروسی:/اصول بازاریابی ویروسی

1 دقیقه خوانده شده

به‌خاطر رشد باور نکردنی Hotmail و نمونه‌های دیگر از قبیل نرم‌افزار پیام فوری، ICQ‌[1] و تهیه کننده کارت الکترونیکی رایگان، «Blue mountain Art»[2]، کسانی هستند که معتقدند بازاریابی ویروسی مثل یک حل‌المسائل جهت مقابله با مشکلات بازاریابان می‌تواند عمل کند و می‌تواند بعنوان یک تجربه برای مشتریان هدف تبلیغات سنتی، عمل نماید. نقل‌قول بعدی این نقطه‌نظر را روشن می‌کند:«راجع به یک ویروس به‌عنوان برنامه بازاریابی نهایی فکر کنید. وقتی ویروس دریافت یک پیام با حداقل زمان، حداقل بودجه و حداکثر تاثیر را آشکار می‌کند، امکان شکستن روی زمین ناچیز است. بازاریاب درنظر دراد که تاثیری شگرف، روی فکر و رفتار در بازار موردنظر بگذارد، درواقع هر ویروس موفقی این کار را انجام می‌دهد.[3] بعلاوه، به‌نظر می‌رسد در حال حاضر بازاریابی ویروسی موجب بحث بیشتری میان حرفه‌ای‌ها و هیجان بیشتر میان دست‌اندرکاران نسبت به بقیه تکینک‌های ارتباطی جدید که ذکر شده‌ بود، گردد.»

با این ذهنیت، اهمیت زیاد ارزیابی فرصت‌ها و خطراتی است که بازاریابان ویروسی به بازاریابان قرن بیست و یکم ارائه می‌دهند. در یک محیط با تکنولوژی‌های ارتباطی جدید، تاکیدهای بازاریابی دگرگون می‌شود و رفتار مشتری با سئوالات مهمی تغییر می‌کند که عبارتند از:

  • نقاط قوت بی‌نظیر بازاریابی ویروسی چیست؟
  • برای شرکت‌ها به چه میزان فرصت عرضه شود تا آن را برای انجام بهتر امور یا استفاده شیوه‌های مناسب‌تر تبلیغ بکار گیرند؟
  • با کاربرد آن چه تهدیدهایی ایجاد می‌شود؟

اصول بازاریابی ویروسی

اصول

«تولد» بازاریابی ویروسی به سال 1997 و معرفی سرویس ایمیل آزاد(Hotmail)، با سرمایه‌گذاری در شرکت DraperFisher Jurvetson برمی‌گردد. Hotmail سال قبل از آن توسط Sabeer Bhatia و Jack Smitj ایجاد شده بود که تبدیل به محصول جدید و بزرگی شد: رایگان. ایمیل بر پایه شبکه Tim Draper با امکان جستجوی به یک روش ساده برای تبلیغ محصول که یک ایده ساده و در عین حال جالب‌توجه را مطرح کرد. خلاصه، قبل از راه‌اندازی Hotmail، Smith و Bhatia در یک جلسه، پیشنهاد کردند که یک پیام تبلیغی باید ضمیمه هر ایمیل خروجی شود و با این بیان که«امور خصوصی‌تان را وارد کنید.»[4] کار را آغاز نمودند.

Draper Jurvetson در یک مقاله با توضیح رشد شگفت‌انگیز Hotmail چند آمار تکان‌دهنده را مطرح کردند:«در یک سال و نیم سال اول، بیش از 12 میلیون مشترک، Hotmail را امضا کردند. در عین حال، از زمان آغاز کار شرکت، 12 میلیون کاربر برای Hotmail حدود 500.000 دلار برای بازاریابی، آگهی و تبلیغ هزینه کردند. Hotmail یک پایگاه مشترکین را سریع‌تر از هر شرکت در تاریخ دنیا، سریع‌تر از هر آنلاین جدید، اینترنت، یا حتی نشریه چاپی افزایش داد».[5]

در این موفقیت فوق‌العاده، سه چیز محوری وجود داشت. اولاً هر وقت یک مشترک جدید ایمیلی را می‌فرستاد تبدیل به یک بازاریاب برای آن شرکت می‌شد، زیرا دریافت کننده سطر برجسته را می‌خواند که به هر ایمیل تکی، ضمیمه شده بود. ثانیاً، حقیقت این بود، ایمیلی که به دریافت کننده می‌رسید ثابت می‌کرد که سرویس در حال کار است تا افراد دیگری نیز آن را به‌کار برند و بعلاوه هزینه‌ای ایجاد شده است. سومین و احتمالاً مهم‌ترین توضیح آن است که ایمیل از طرف یک منبع شناخته شده، یک دوست، آشنا، عضو خانواده، یا همکار ارسال شده است. یک منبع مطمئنی که مستقیماً و بطور غیرعمد، به سرویس برای افراد دیگری که به چه کسانی هستند، چه وقت خدمات را بکار می‌برند، آن را به شبکه‌های شخصی‌شان توصیه می‌کنند و از این قبیل اشاره دارد. بدین ترتیب، بازاریابی ویروسی متولد شد.

 

[1]www.icq.comICQ یک سرویس پیام فوری است که کاربرانش را قادر می‌کند تا هر کدام از دوستانشان را آنلاین ببینند و پیامشان را در زمان واقعی بفرستند. برنامه مشهور دیگر پیام فوری MSN است که متعلق به مایکرو سافت می‌باشد.

[2](www.bluemountainart.com) Blue Mountein Art کاربرانش را قادر به ارسال کارت‌های الکترونیکی سفارشی به کاربران دیگر برای اهداف مختلف می‌کند. هر کارت الکترونیکی صادره شامل فکر ارسال فوری یک کارت الکترونیکی در پست فرستنده اصلی است.

[3]Ratport

[4] 1998, Draper, Jurveston

[5]Ibid

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

برسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران است