چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲ ۰ نظر ۲,۳۹۳ بازدید

تقویم شبکه های اجتماعی کمک می کنه که برنامه ریزی بهتری واسه سازمان دهی و منتشر کردن محتوای خود در شبکه های اجتماعی داشته باشین. 

کیفیت محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین راه های درگیر کردن مخاطب و افزایش تعداد فالوئرهاه. پس اولین کاری که هر بازاریاب محتوایی باید بکنه اینه که اهداف ماهانه ای در نظر بگیره و واسه رسیدن به این اهداف، برنامه تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی رو به صورت هفتگی تنظیم کنه. این کار نه فقط در زمان تیم تولید محتوا صرفه جویی می کنه بلکه کیفیت محتوای تولیدی رو هم بالا می بره. در ادامه مراحل ساخت تقویم شبکه های اجتماعی رو بررسی می کنیم.

مدیریت شبکه های اجتماعی

۱- واسه شبکه های اجتماعی اهداف ماهانه تعریف کنین

واسه اینکه تشخیص بدین چه نوع محتوایی بیشتر روش زوم شده باید محتوای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی رو همیشه تحت نظر داشته باشین. یعنی برنده ها واسه بررسی کمپینای بازاریابی باید کارکرد این کمپینا رو بررسی کنن و ببینن تولید چه نوع محتوایی مخاطب و مشتری بیشتری واسه اونا داشته. اهداف ماهانه واسه بازاریابان شبکه های اجتماعی به دو دسته افزایش ترافیک سایت و افزایش اندازه فروش تقسیم می شه. با بررسی برعکس اهداف بلندمدت، می تونین اهداف کوتاه یه مدت بسازین که رسیدن به اهداف بزرگ رو راحت تر می کنن.

اهداف کوتاه مدت باید خاص و کوچیک بوده و یه وقتی که واسه رسیدن به اونا تعیین می شه واقع گرایانه باشه. اهداف کوتاه مدت معمولا به پنج دسته تقسیم بندی می شن:

  • محتوا
  • فالوئرها یا دنبال کنندگان
  • ترافیک سایت
  • مشترکین
  • فروش

جهت سهولت در مدیریت شبکه های اجتماعی واسه هر دسته بندی تصمیم بگیرین و مشخص کنین که می خواید به چه هدفی برسین و بعد اونو به تقویم شبکه های اجتماعی اضافه کنین. در آخر هر ماه کارکرد هر بخش رو بررسی کنین. ببینین چه کارایی بهتر جواب دادن و با در نظر گرفتن این موضوع واسه اهداف آینده برنامه ریزی کنین.

مدیریت شبکه های اجتماعی

۲- واسه نوع محتوای مورد نظر تصمیم بگیرین

هدف از جفت و جور تقویم شبکه های اجتماعی، ساختن قالبی واسه محتوا هستش که بتونه بهتر با مخاطبان رابطه برقرار کنه و اندازه فروش محصول یا خدمات رو زیاد کنه. قبل از ساختن تقویم، کمپینای متفاوتی رو طراحی و اجرا کنین. واسه این کار باید اول نوع محتوایی که بتونه موضوع کسب وکار شما رو بهتر نشون داده و مخاطبان رو زیاد کنه مشخص کنین. بعضی از عمومی ترین شکلای جور واجور محتوا عبارت ان از:

  • پستای وبلاگ
  • نقل قولا و جملات انگیزشی
  • پستایی در مورد تبلیغ محصول یا خدمات
  • محتوای تولید شده توسط کاربران
  • اطلاعیها و رویدادها

محتوای هر کسب وکاری براساس نیازای اون تعیین می شه. مثلا محتوای مربوط به یه سایت سلامتی شامل ویدئوهای ورزشی، معرفی باشگاه ها، کلینیکا و برنامه های ورزشی و تغذیه می شه. بعد از انتخاب دسته بندی محتوا در مورد محتوای اصلی، اجناس، رویدادها و پروموشنا برنامه ریزی کنین. 
قبل از شروع هر ماه هم در مورد تولید محتوا، طراحی عکس و به اشتراک گذاری اونا تصمیم بگیرین و برنامه ریزیای لازم رو انجام بدین.

مدیریت شبکه های اجتماعی

۳- ساخت تقویم رو شروع کنین

واسه ساختن تقویم شبکه های اجتماعی دو راه پیش رو دارین. اینکه خودتون و براساس احتیاجی که دارین، تقویم رو جفت و جور کنین یا اینکه قالبای موجود در اینترنت رو دانلود کرده و از اونا استفاده کنین. ما در ادامه مراحل ساخت تقویم محتوا از راه spreadsheet های رو بررسی می کنیم.
اول وارد Google Drive شده و وارد حساب کاربری خود شید. بعد روی New کلیک کرده و new spreadsheet رو انتخاب کنین. روی title بزنین و یه عنوان مناسب وارد کنین. حال می تونین این صفحه رو که مثل صفحه های اکسله به سلیقه خود طراحی کنین و قالب خودتون رو واسه تقویم شبکه های اجتماعی بسازین. واسه برنامه ریزی روزای هفته به هفت ستون احتیاج دارین پس هفت ستون انتخاب کنین و ستونای اضافی رو پاک کنین تا فضای بازتری داشته باشین. توانایی داکیومنتای نرم افزار آفیس مانند Merge کردن ستونا، تغییر فونت، رنگ و استایل در این برنامه به شما داده شده پس می تونین تموم تنظیمات رو به سلیقه خود تغییر بدین. هم اینکه می تونین ردیفای مورد نظر رو ثابت یا Freeze کنین تا با پایین آوردن صفحه در جای خود باقی بمونن. روزای هفته رو همراه با تاریخ وارد کنین و برنامه تولید محتوا رو به صورت جدا شده از هم هر شبکه اجتماعی مشخص کنین.
واسه هر نوع محتوا یه رنگ مخصوص در نظر بگیرین تا اونا رو خیلی راحت از همدیگه تشخیص بدین. تاریخ انتشار، توضیح پستا، URLها، عکسا، بقیه اقدامات کمپین و هر جزئیات دیگری که نیاز به بررسی داره رو مشخص کنین. هم اینکه اگه می خواین هر هفته روی موضوع مخصوصی کار کنین، یه ستون باز کرده و در مورد جزئیات اون توضیح بدین.

این مطلب را هم بخوانید :
چگونه استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بهبود دهیم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی

۴- به تقویم خود محتوا اضافه کنین

صفحه جداگونه ای که واسه انتشار محتوا برنامه ریزی کرده بودین رو باز کنین و با در نظر گرفتن اون ایام هفته رو پر کنین. می تونین کمی خلاقیت به خرج داده و واسه هر نوع محتوا یه رنگ مخصوص در نظر بگیرین تا راحت تر تشخیص داده شه. اگه واسه انتشار محتوا ساعت به خصوصی در نظر گرفتین، اونو هم وارد کنین. می تونین واسه هر روز چند ردیف اضافه در نظر بگیرین و رویدادهای مهم واسه تولید محتوای خاص و مناسبتی رو یادداشت کنین. در نظر گرفتن یه رنگ مخصوص واسه هر شبکه اجتماعی هم کمک می کنه تو یه نگاه فهمیده باشین چه تعداد پست در طول هفته در هرکدوم از اونا منتشر می کنین. اگه حجم محتوایی که واسه هر شبکه اجتماعی در نظر گرفتین زیاده می تونین از تقویمای جدا از هم واسه هرکدوم استفاده کنین.

مدیریت شبکه های اجتماعی

۵- پستا رو بسازین، زمان بندی کرده و منتشر کنین

حالا که واسه انتشار پستا در شبکه اجتماعی برنامه ریزی کردین زمان اون رسیده تا محتوای مورد نظر رو تولید کنین. جستجو و جمع آوری محتوا کار ساده ایه. با در نظر گرفتن موضوع کار و کاسبی خود واسه وبلاگ پست جفت و جور کرده و عکس طراحی کنین. اگه دقت کرده باشین بعضی برنده ها واسه جفت و جور پستای خود از قالبای برابر استفاده می کنن. اگه می خواید با نظم بیشتری محتوا تولید کنین، سایتای زیادی در سراسر اینترنت وجود دارن که واسه شبکه های اجتماعی قالب ارائه میدن. می تونین از این قالبا ایده بگیرین و طرح مورد نظر خود رو اجرا کنین.

با به کار گیری RelayThat تصویر مورد نظر خود رو طراحی کنین
سایت RelayThat یه پلتفرم طراحیه که به غیرگرافیستا کمک می کنه تصاویر قشنگتر بسازن. فقط کافیه شکل تصویر مورد نظر (دایره یا مربع بودن و بقیه تنظیمات مانند طول) رو تعیین کرده و یه تصویر واسه پس زمینه انتخاب کنین. بعد می تونین لوگو و متن مورد نظر رو به عکس اضافه کنین. بقیه ویژگیای این سایت به شما اجازه میده همه چیز رو شخصی سازی کنین و درآخر تصویر مورد نظر خود رو بسازین.
با به کار گیری Trello برنامه تولید محتوا رو مدیریت کنین
Google Docs محل مناسبی واسه ساخت تقویم شبکه های اجتماعیه. سایت Trello هم وسایل تصویری مناسبی رو واسه مدیریت روند تولید محتوا ارائه میده. لیستای ترلو دسته بندیا رو نشون میدن و هر کارت نماینده محتواییه که باید ساخته شه. می تونین کارتا رو بین لیستا جابه جا کنین و با به کار گیری برچسبای رنگی و توضیحات، جزئیات مربوط به هر محتوا رو مشخص کنین. هم اینکه مشخص کردن محدوده وقتی یکی دیگه از وسایل Trelloه که واسه زمان دادن به پروژه ها می تونه مورد استفاده قرار بگیره. این سایت وسایل زیادی رو به رایگان در اختیار کاربران قرار میده و برده های اون خیلی راحت میان اعضای تیم به اشتراک گذاشته می شه. 

مدیریت شبکه های اجتماعی

۶- محتوای تولید شده رو بررسی کنین

حالا که واسه نوع محتوای مورد نظر در شبکه های اجتماعی تصمیم گرفتید و اونو منتشر کردین نوبت به بررسی پایانی می رسه. یه صفحه جداگونه بسازین و تموم پستایی که منتشر کردین رو به همراه ساعت انتشار یادداشت کنین. هم اینکه بنویسین که هر پست در کدوم شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شده. این کار کمک می کنه که آمار دقیقی از مطالب منتشر شده داشته باشین تا در آینده راحت تر بتونین بازخورد هرکدوم از اونا رو مورد بررسی بذارین.

نتیجه گیری

به کار گیری تقویم شبکه های اجتماعی کمک می کنه برنامه ریزی بهتری واسه تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی برند خود داشته باشین و کمپینای تبلیغاتی رو هدفمندتر پیش ببرین. روش ها و وسایل بررسی شده در این مقاله کمک می کنن تقویم خود رو براساس نیازها و سلایق شخصی بسازین و از فعالیت برند خود در شبکه های اجتماعی نتیجه بهتری بگیرین. بتونین به درستی مدیریت شبکه های اجتماعی خود رو بردوش بگیرین. یادتون نره که واسه آزمایش فعالیتا باید تموم پستای منتشر شده، اندازه درگیر کردن مخاطبان، تعداد لایکا، کامنتا و فالوئرها رو به طور روزانه و به صورت جدا شده از هم هر شبکه اجتماعی مورد بررسی بذارین.