به باور خیلی از کارشناسان، صنعت خرده فروشی در آستانه ی «آخرالزمانی» قرار داره و تحولات به وجود اومده توسط اون از یه مدت پیش شروع شده.

زمزمه های گذشته درباره ی تعطیلی بعضی شعب فروشگاه زنجیره ای Sears و در عین حال خبر راه اندازی و اداره ی بیشتر از ۶۰۰ زنجیره ی خرده فروشی حضوری آمازون، حکایت از این داره که صنعت خرده فروشی در میونه ی تغییراتی خیره کننده قرار گرفته.

راه اندازی فروشگاه های فیزیکی آمازون گو (Amazon Go) از اون خبرهاییه که آینده ی صنعت خرده فروشی رو نشون می دهد. این اخبار از تغییری بزرگ در قوانین بازی تجارت الکترونیک نشون داره.

درواقع، مشتریائی که روزگاری واسه خرید به فروشگاه های زنجیره ای حمله می آوردن و بعد با فراگیرشدن فروشگاه های آنلاین به این شکل از خرید روی آوردن، بازم بهتر می دونن خریدشون رو در فروشگاه های سنّتی یا به اصطلاح «خشت و گِلی» (Brick and Mortar) بکنن.

پروسه و محصول و فضای رابطه با مشتری در کسب و کارای خشت وگِلی، فیزیکیه و مثل این مراکز فقط به روش ی سنّتی و معمولا بدون به کار گیری اینترنت فعالیت می کنن. این دست مراکز فروش به دلیل اینکه تجربه ای عمیق تر از تعامل با برند رو در اختیار مشتری قرار میدن، با اقبال مصرف کنندگان الان مواجه شده ان.

براساس مطالعه ی مؤسسه ی ان اف آر، ۷۹درصد از مصرف کنندگان باور دارن تجربه ی اون ها از خرید و هم کم ّوکیف تعامل با برنده که زیادی و اندازه خرید اون ها و هم تعداد مراجعاتشان به فروشگاه رو مشخص می کنه.

علاوه براین، تقریبا ۶ نفر از هر ۱۰ خریدار به بهونه ی برگزاری رویدادهای خاص در فروشگاه از جمله امکان امتحان کردن اجناس، جشنواره های فروش خاص، نمایش عرضه و معرفی اجناس جدید، جلسات آموزشی در رابطه با روش ی به کار گیری اجناس خاص و هم رویدادهای تجربی و میدونی دیگه تدارک دیده شده ی خرده فروشان، به فروشگاه ها مراجعه می کنن.

مشتری از مراجعه به فروشگاه های سنّتی، تجربه ی شخصی عمیق تری کسب می کنه.

درنتیجه، به دلیل تجربه ی شخصی عمیق تری که مشتری از مراجعه به فروشگاه های سنّتی و حضوری کسب می کنه، پیشرفت ی رو به رشد فروشگاه های «کلیک به خشت» (Click and Mortar) رو تماشاگر هستیم.

منظور از فروشگاه کلیک به خشت فروشگاهیه که علاوه بر فروش مجازی، به راه اندازی فروشگاه فیزیکی و انجام عملیات فروش از این روش هم مبادرت کنه.

درواقع، هم حالا برنده های فروشگاهی بسیاری در کنار فعالیت های آنلاین خود به راه اندازی شعب فیزیکی اقدام می کنن. امروزه، برنده هایی مثل Everlane و Warby Parker و Wayfair که به صورت آنلاین فعالیت می کنن، به منظور ایجاد راهی جدید واسه رابطه با مخاطباشون به گشایش فروشگاه های خشت وگِلی روی آورده ان.

مثل این فروشگاه ها امکان مشاهده و لمس و تجربه ی اجناس و برنده های جور واجور رو واسه مشتری جفت و جور می کنن و باعث تعامل عمیق تر با مشتری و وفادارسازی اون به برند می شن.

همون طورکه می دانیم، تبدیل شدن از فروشگاه مجازی به فروشگاه فیزیکی و فعالیت هم زمان در هر دو فضا، فرایندی مسئله ساز و گاه ناممکن واسه خیلی از برندهاه. اجاره های بلندمدت و سنگین و ضرورت سرمایه گذاری کلان و هزینه های مربوط به تدارکات عملیاتی، این روند رو وقت گیر و گرون می کنه.

باوجود تمایل مصرف کنندگان واسه شکل های جور واجور جدیدی از تجارب خرید، الگوی فعلی ظرفیت لازم واسه ایجاد این دست تجربه ها رو نداره؛ پس، نیازمند ایجاد الگویی تازه در صنعت فروشگاه داری هستیم. درواقع، اگه این صنعت بخواد به حیاتش در عصر دیجیتال ادامه بده، خود رو با نیازمندی های این عصر هم باید تطبیق دهد.

دیجیتال

با وجود جنب و جوش ها و تلاش های بسیار واسه پیاده سازی و به کارگیری فناوری در بخش های جور واجور به منظور بهبود تجربه ی مشتری، بیشتر نقش خرده فروشان سنّتی در این معادله ندیده گرفته می شه.

ازاین رو، الگوی سنّتی خرده فروشی توفیق چندانی در قرار گرفتن و به کارگیری فناوری نداشته. این صنعت، گویی در چرخه ای باطل گیر افتاده و در مقابل تغییر مقاومت می کنه.

درواقع، مدل فعلی خرده فروشی تا وقتی که نتونه ساختارهایش رو واسه تحقق نیازای جدید برنده ها و مصرف کنندگان بهتر کنه، به پیشرفت شایان توجهی دست نخواد نیافت. خرده فروشی ها درآخر درمی پیدا کنن پذیرش تغییر و سوارشدن بر موج تغییر می تونه به اون ها درجهت اجرای روان تر روش هدف دار ها و عملیات برگشت سرمایه کمک کنه.

پس، جفت و جور کردن وسایل مناسب و بسترهای لازم واسه رشد و پیشرفت، به کار گیری فناوری واسه ساده سازی فرایندهای عملیاتی، تأمین سیستم پشتیبانی قوی به منظور تضمین موفقیت در درازمدت و جفت و جور آوردن بسترهای لازم واسه برنده ها به منظور ایجاد تجربه ای مطلوب واسه مصرف کنندگان، ازجمله چیزای مهم تغییر در این صنعت حساب می شه.

این صنعت، گویی در چرخه ای باطل گرفتار شده و در مقابل تغییر مقاومت می کنه.

حال چه می شه اگه بتونیم فناوری ها و فرایندهایی که مفید بودن خود رو در صنایع دیگه و به خصوص تجارت الکترونیک اثبات کرده ان، در تجارت های خشت وگِل اعمال کنیم؟

درک ضرورت و انتخاب روش هدف دار مناسب به عنوان بخشی از روند تغییر بسیار اهمیت داره.

اگه می خواید درکنار فروش آنلاین، فروشگاه حضوری راه اندازی کنین، نکات زیر رو درنظر بگیرین:

سرفصل محتوا

  • خرده فروشی سنّتی بازم زنده س؛ اما به فناوری نیاز مبرم داره.
  • به انجمن ملحق شید یا خود در ایجاد اون پیش قدم شید.
  • مسئولیت اجتماعی
  • ایجاد تجربه ای ناب واسه مشتری
  • مشتری خوشحال
  • بازار
این مطلب را هم بخوانید :
ورودی گوگل خود را بدون لینک سازی و با تولید محتوا افزایش دهید

خرده فروشی سنّتی بازم زنده س؛ اما به فناوری نیاز مبرم داره.

خیلی از امور زندگی ما به لطف فناوری آسون شده؛ پس به چه دلیل از فناوری در آسون کردن فرایندهای اداره ی کسب وکارمون استفاده نکنیم؟ فروشگاه های سنّتی باید خود رو با وضعیت درحال تغییر وفق بدن و به تغییر دیجیتالی روی بیارن؛ وگرنه از دور رقابت خارج می شن.

هم حالا، خدمات زیادی مثل Square ،Shopify ،Dor ،Zendesk و QuickBooks فرایندهای بیشتر خسته کننده و وقت گیر، اما لازم واسه اداره ی فروشگاه ها رو خودکار کرده ان.

این برنامه ها و نرم افزارها به حذف و خودکارسازی وظایف عادی و روزمره در فروشگاه ها مانند عملیات فروش، آزمایش پاخور فروشگاه، پشتیبانی از مشتری و امور حسابداری کمک و زمان لازم رو واسه تمرکز بیشتر بر تعامل با مشتریان و پیشرفت ی کسب و کار و کمک به رشد و شکوفایی جامعه ی محلی جفت و جور کرده ان؛ جامعه ای که در اون به کار مشغولیم.

به انجمن ملحق شید یا خود در ایجاد اون پیش قدم شید.

انجمن های حمایتی و صنفی علاوه بر نقش خود در پشتیبانی از خیلی از امور روزمره ی بنگاه های اقتصادی، به رشد و پیشرفت ی اون ها هم کمک می کنن. با گروهی از افراد، مربیان، دوستان و مشتریان هم فکر خود شبکه ای ارتباطی بسازین؛ آدمایی که به کمک رسوندن به شما و کسب وکارتون معتقد هستن.

اقتصاد

علاوه بر شبکه ی محلی، می تونید نیم نگاهی هم به سازمان های بزرگ ملی بندازید. اتاق های بازرگانی و انجمن های صنفی محلی و اتحادیه های تجاری می تونن دراین زمینه کمک تون کنن. پیوستن به خرده فروشی های چندبرندی هم راهی آسون واسه شبکه سازی و تبدیل شدن به بخشی از مقصد خرید بزرگ تر حساب می شن و در عین حال، به افزایش محبوبیت و معروفیت کسب وکارتون کمک می کنن.

مسئولیت اجتماعی

راهی واسه ادای دِین خود به جامعه پیدا کنین. می تونید بخشی از محصولاتتون رو به مناسبت های جور واجور اهدا کنین، کمپین های اجتماعی راه بندازید، در امور اجتماعی داوطلب شید و در فعالیت های مؤسسات خیریه ی هم جهت با ارزش های کاری خود سهیم شید.

خیریه

مشتریان امروزی مایل ان بدونن که پول خود رو کجا خرج می کنن.

مسئولیت اجتماعی راهی عالی واسه صرفه جویی در منابع و اثبات جایگاه اجتماعی ما هستش. مشتریان امروزی مایل ان بدونن که پول خود رو کجا خرج می کنن. پس، احتمال خرید مصرف کنندگان از برنده هایی بیشتره که ارزش هایی مشترک با اون ها و اجتماعشان دارن.

ایجاد تجربه ای ناب واسه مشتری

وقتی کسب وکاری در رفع خواسته های مصرف کنندگان خود ضعیف باشه و تجربه ی مشتری اولویت اون نباشه، مصرف کنندگان هم به حریف روی می بیارن و به دنبال کسی میرن که بتونه این نیازها رو برطرف و تجربه ای دلچسب واسه اون ها جفت و جور کنه. تجربه ی مشتری همون انتظارات آگاهانه یا ناآگاهانه ی اون از رابطه با برند ما هستش؛ انتظاراتی که از تموم تعاملات مشتری با برند نشئت می گیرد.

مشتری خوشحال

ازاین رو رابطه پیوسته و مؤثر با مصرف کنندگان، کلید ایجاد تجربه ای مطلوب واسه ایشون و عاملیه که به برگشت مشتری و تکرار خرید می انجامد. یادتون نره هیچ کس با واردشدن به فروشگاهی که رابطه ی انسانی در اون وجود نداره، تجربه ی شیرینی به دست نمیاره.

پس، همیشه در فکر روش های نوآورانه واسه ایجاد تجربه ای منحصربه فرد واسه مشتریان خود باشین؛ تجربه ای که اون رو در جایی غیر از فروشگاه شما نمی پیدا کنن. خرده فروشان موفق هنر فروش رو احیا می کنن؛ چراکه باور دارن هسته ی اصلی خرده فروشی های فیزیکی موفق، تجارب و احساسات خاصیه که در بین خرید به مشتری القا می شه.

ایده هایی مثل ویترین ها و قفسه های تعاملی جذاب، سفارشی سازی در نقطه ی فروش، ارائه ی نمونه ی اجناس و امکان تحویل در همون روز سفارش، مدیریت هوشمند موجودی، به کارگیری فناوری اینترنت اشیا ازجمله راهکارهایی هستن که به ایجاد تجربه ای جدا واسه مشتریان حضوری کمک می کنن.

«مدیریت تجربه ی مشتریان» بالاتر از خدمات عادی به مشتریه و راهبردی متمایزکننده به شمار میاد که تعاملات مشتری رو درجهت برآورده کردن انتظاراتش و درنتیجه، افزایش رضایت و وفاداری و پشتیبانی مشتری طراحی می کنه.

می توان با پیاده سازی فرایندهای مدیریت تجربه ی مشتریان، ارزشی منحصربه فرد واسه اون ها درست کرد تا نه فقط به برندتون وفادار شن؛ بلکه اون رو به دوستان و خونواده ی خود هم معرفی کنن؛ روشی که به طور حتم، ارزشمندترین و موثر ترین نوع تبلیغاته.

بازار

شاید فکر کنیم رشد افسارگسیخته ی فروشگاه های مجازی، صنعت خرده فروشی سنّتی رو به طرف نابودی و مرگ کم کم پیش می برد؛ اما آمارهای زیادی نشون می دهد مصرف کنندگان بازم به مراجعه به فروشگاه های فیزیکی علاقه نشون میدن.

باوجوداین، نمی توان تغییر با عجله این صنعت رو کتمان کرد؛ پس، بازیگران این صنعت واسه رشد و پیشرفت باید نوآوری های فناورانه رو واسه ارتقای تجربه ی مشتریان به کار بگیرن.

اولویت دادن به مشتری و تنظیم عرضه و اجناس براساس ارائه ی بهترین تجربه خرید در فروشگاه ها، توجه به نگرانی های جامعه ی محلی و دقیق شدن و فوکوس کردن بر ارائه ی خدماتی که به باقی موندن و رشد کسب وکار ما کمک می کنه، به طراحی الگویی جدید در صنعت خرده فروشی می انجامد که هم مطلوب خریداران و هم موردنیاز برندهاه و راه آینده ی این صنعت رو روشن می کنه.

منبع: zoomit.ir