گوگل ادوردز چیست و چطور کار می‌کند؟

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ ۰ نظر ۳۳۷ بازدید

گوگل ادوردز چیه و چیجوری کار می کنه؟
اگه دنیای بازاریابی موتورهای جست وجو و تبلیغات کلیکی واسه شما تازگی داره یا به دنبال توصیفی ساده از وسیله ها و اصطلاحات این بخش هستین این مقاله حتماً به کارتون میاد.
در این مقاله به بررسی گوگل ادوردز (Googe Adwoeds) یا یعنی سرویس تبلیغات در گوگل می پردازیم. گوگل ادوردز به شما اجازه میده تا سایت خود رو در صفحه یافته های موتور جست و جو (SERP) با پرداخت هزینه تبلیغ کنین.
احتیاجی نیس تا صبر کنین سایت شما به طور طبیعی رتبه بهتری در صفحات جست وجو پیدا کنه. با به کار گیری جست وجو پرداختی در گوگل ادوردز می تونین یافته های آنی واسه کار و کاسبی خود ببینین. واسه این که بفهمین این خدمات اون یکم که فکر می کنین سخت یا گرون نیستن در ادامه با ما همراه باشین…
جست وجو پرداختی
منظور از جست وجو پرداختی انجام تبلیغات در بین فهرست یافته های یه موتور جست وجوه. این تبلیغات معمولاً در بالای صفحه یافته های جست وجو و یا در جنب اون نشون داده می شن. گوگل همیشه در حال بهبود این تبلیغاته به صورتی که مثل یافته های طبیعی به نظر برسن. الان گوگل در کنار این یافته های برچسبی زرد یا سبز رنگ با عبارت "Ad" نشون میده.
 
گوگل تنها موتور جست وجو که می تونین در اون تبلیغات انجام بدین نیس. یاهو و بینگ هم شبکه تبلیغات مخصوص به خودشون موسوم به شبکه یاهو بینگ رو دارن.
اما در ادامه به بررسی بیشتر سیستم تبلیغات در گوگل یعنی گوگل ادوردز می پردازیم…
قوانین اساسی در گوگل ادوردز
پایه کار با انتخاب چند کلمه کلیدی که ممکنه یه کاربر در گوگل جست وجو کنه شروع می شه. بعدازآن تبلیغی رو که براساس اون کلمه کلیدیا قراره در صفحه یافته های جست وجو نشون داده شه می کنین. این تبلیغ ممکنه مانند تصویر زیر باشه:
 
البته ممکنه شما تنها شرکتی نباشین که بخواین تبلیغات شما واسه اشخاصی که به دنبال اون کلمه کلیدیا هستن نشون داده شه. شرکتای جور واجور می تونن در رقابت واسه عبارات جست وجو برابر پیشنهاد قیمت بدن. درنتیجه معمولاً بخش بالایی صفحه یافته های موتور جست وجو به شکل زیر درمی آید:
 
اگه می خواین تبلیغات شما نشون داده شه باید همراه با بقیه آگهی دهندگان در گوگل ادوردز پیشنهاد قیمت بدین. شما باید مشخص کنین که چه مقدار تمایل دارین واسه هر بار که یه کاربر روی آگهی شما کلیک می کنه به گوگل ادوردز بپردازید.
روشنه که هر چی پرداخت به ازای کلیک (PPC) بالاتر باشه شانس نمایش آگهی و تبلیغات شما در صفحه یافته های جست وجو بیشتره.
هرچند این تموم ماجرا نیس و برخلاف تموم مدلای مزایده دیگه، تنها پیشنهاد قیمت شما در اون دخالت نداره. گوگل از ملاک دیگری به نام امتیاز کیفی هم استفاده می کنه.
امتیاز کیفی
گوگل اندازه تناسب و سودمندی آگهی رو واسه کاربران و عبارت جست وجو استفاده شده توسط اونا در نظر میگیره. این که چقدر در گذشته روی آگهی شما کلیک شده یا یعنی نسبت تعداد کلیک خیلی وقتا نمایش آگهی (CTR) هم بررسی می شه. هم اینکه اندازه تناسب صفحه فرود هم در امتیاز کیفی گوگل ادوردز اثر داره.
مثلا فرض کنین کاربری به جست وجو عبارت «کفش نایکی مدل ایر مکس» می پردازه و تبلیغ شما با این محتوا ظاهر شه: «کفش نایکی مدل ایر مکس رو از اینجا بخرین». وقتی کاربر روی این آگهی کلیک کنه باید به صفحه ای که در اون کفش نایکی مدل ایر مکس عرضه می شه منتقل شه. این که کاربران به صفحه ای عمومی مثل صفحه خونگی سایت شما منتقل شن به اندازه کافی خوب نیس.
هر چی امتیاز کیفی بالاتر باشه بهتره. درواقع اگه حتی بیشینه پیشنهاد قیمت شما کم تر از رقیبان باشه هنوز واسه نمایش آگهی خود شانس دارین. ممکنه امتیاز کیفی شما در گوگل ادوردز از بقیه بالاتر باشه.
پیشنهاد قیمت
شما تنها وقتی به گوگل ادوردز مبلغی پرداخت می کنین که آگهی شما کلیک خورده باشه. مبلغی که می خواین واسه هر کلیک بپردازید هزینه به ازای کلیک (CPC) نامیده می شه.
می تونین یه بیشینه واسه مقدار پیشنهاد قیمت انتخاب کنین و با انتخاب گزینه خودکار، گوگل مقدار پیشنهاد قیمت شما رو در بازه بودجه شما تعیین می کنه. به صورت تئوری گوگل ادوردز با این کار بیشترین اندازه کلیک رو با بودجه ای که در اختیار دارین جفت و جور می کنه.
انتخاب دیگری هم واسه چگونگی پرداخت هست که کم تر متداوله. شما می تونین از راه هزینه به ازای هزار بار نمایش (CPM) استفاده کنین. با این روش واسه هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغات خود در صفحه یافته های موتور جست وجو به گوگل پول پرداخت می کنین. در این حالت احتیاجی نیس تا حتماً کاربر روی تبلیغات شما کلیک بکنه.
هر کدوم از دو روش رو که تمایل داشته باشین می تونین انتخاب کنین.
تموم این اتفاقات یعنی بررسی تموم پیشنهادات قیمت متناسب با یه عبارت جست وجو، اراده کردن واسه انجام مزایده، ایجاد مزایده، تعیین بالاترین رتبه آگهی براساس بیشینه پیشنهاد قیمت و امتیاز کیفی، و در آخر نمایش اون تبلیغات در صفحه یافته های همه فقط به اندازه ای که کاربر عبارت دلخواه خود رو تایپ و یافته ها رو مشاهده کنه واسه گوگل زمان می بره؛ به عبارت دیگه تموم این مراحل در حدود ۰٫۲۶ ثانیه انجام می شه.
نقاط ضعف
گوگل ادوردز اون قدر خوب کار می کنه که براساس تحقیق انجام شده حدود ۴۰% کاربران از تبلیغات بودن آگهیا در گوگل ادوردز بی اطلاع ان. کاربران ممکنه خیلی راحت یافته های طبیعی جست وجو رو ندیده بگیرن. این یافته های بسته به کیفیت صفحه نمایش و اندازه دید کاربران مقداری پایین تر قرار گرفته.
جانشینا
شبکه یاهو بینگ (YBN): در کشور امریکا این شبکه ۲۹% از جست وجوهای آنلاین رو در برمی گیرد. براساس داده های این شرکتا، کاربران این موتور جست وجو ۲۳% زمان بیشتری رو در همون سایتایی که با موتورهای جست وجو دیگه پیدا شدن می گذرونن.
بهینه سازی موتور جست وجو (SEO): به همه روش ها، تاکتیکا و فرآیندهایی که میشه احتمال نمایش سایت و امکان بالاتر دیده شدن در یافته های جست وجو طبیعی (بدون هزینه) رو جفت و جور کرد سئو یا بهینه سازی موتور جست وجو می گن. اگه بتونین سئو رو خوب در خدمت بگیرین ممکنه حتی احتیاجی به تبلیغات پرداختی نداشته باشین. بااین وجود خیلی از کارشناسان بازاریابی پیشنهاد می کنن از هر دو این روش ها واسه بازاریابی در موتورهای جست وجو استفاده شه. درواقع این دو روش مکمل همدیگه هستن.
خرید در گوگل (Google Sopping): ممکنه تابه حال به این موضوع توجه کرده باشین که در بالای صفحه پنجره ای جدا نتایجی واسه خرید رو به شما پیشنهاد میده:
 
می تونین اینجور فهرستایی رو واسه تبلیغات در گوگل ثبت کنین. این کار با ساخت تبلیغات گروهی اجناس (PLA) شامل جزئیات در رابطه، تصاویر جذاب، قیمت اجناس و نام فروشگاه شما ممکنه.
در این مقاله مفاهیم پایه درباره سیستم تبلیغات در گوگل ارائه شد. این وسیله یکی از بهترین راه های جذب ترافیک واسه یه کار و کاسبی اینترنتی و درنتیجه افزایش فروش شما هستش. اگه می خواین روی بازاریابی دیجیتال در کار و کاسبی خود سرمایه گذاری کنین پیشنهاد می کنیم حتماً گوگل ادوردز رو در برنامه خود بذارین.