برگزیده

سمعک چیست و چگونه به ما کمک می کند

 

سمعک چیست؟ 

 

از دست دادن شنوایی می تواند تأثیر بزرگی بر زندگی همه ی ما بگذارد. این مشکل می تواند از کار گرفته تا کیفیت روابط و رفاه را تحت تاثیر قرار دهد.
سمعک ها می توانند تغییر بزرگی در روابط ما ایجاد کنند، به خصوص اگر سمعک مناسب و درستی را انتخاب کرده باشیم.

 

چگونه سمعک کمک می کند؟

سمعک وسیله الکترونیکی است که با باتری کار می کند و برای بهبود شنوایی طراحی شده است. برای قرار گرفتن در گوش و یا پشت گوش خیلی کوچک طراحی شده و برخی صداها بلندتر می کند
آنها  به شما کمک می کنند که  صداها را بهتر بشنوید. در اینجا نحوه کار آنها آورده شده است:

یک میکروفون صدای شما را دریافت می کند.

یک تقویت کننده، صدا را بلندتر می کند.

فرستنده صداهای تقویت شده را به گوش شما می فرستد.

همه افراد مبتلا به کم شنوایی نمی توانند از سمعک بهره مند شوند. فقط از هر5 نفر 1 نفر می تواند بهبودی داشته باشد.
این آسیب ها خسارات ناشی از موارد زیر است :

  • بیماری
  • سالخوردگی
  • سروصدا های بلند
  • عوارض داروها

کاهش شنوایی که به دلیل مشکلات کانال گوش ، پرده گوش یا گوش میانی  به وجود می آید ، کاهش شنوایی رسانا نامیده می شود.

بیشتر اوقات ، جراحی یا کمک های پزشکی  می تواند باعث بهبود کم شنوایی شود.
اما این گزینه ها برای همه مناسب نیست. اگر شما یک کانال گوش باز و یک گوش خارجی نرمال دارید ، ممکن است سمعک به شنوایی شما  کمک کند.

 

بعضی از افراد بدون مجرای گوش یا گوش خارجی متولد می شوند ، به این معنی که آنها نمی توانند از سمعک معمولی استفاده کنند.
درعوض ، آنها ممکن است بتوانند از وسیله ای استفاده کنند که صدا را از طریق استخوان جمجمه خود به گوش داخلی منتقل می کند.

 

 

اگر یک پزشک گوش و حلق و بینی نمی شناسید، از پزشک معمولی خود بخواهید که شما را به متخصص گوش و حلق  و بینی معرفی کند. این متخصص می تواند کم شنوایی شما را ارزیابی و درمان کند.

 

یک متخصص شنوایی برای تشخیص نوع کم شنوایی و میزان بد بودن آن ، آزمایشاتی از شما بگیرد
این متخصصان می توانند در صورت نیاز به سمعک، یکی برای شما تجویز کنند. از خرید سمعک های  بی کیفیت  خودداری کنید. آنها اغلب مناسب نیستند و  شنوایی شما را بهبود نمی بخشند.

 

اگر در هر دو گوش دچار کم شنوایی هستید ، حتما از دو سمعک استفاده کنید.

 

اگر از سمعک به عنوان یک فیلتر صوتی پیشرفته استفاده کنید، صداهای آرام را به راحتی شنیده و به راحتی درک خواهید کرد، در حالی که صداهای معتدل یا بلند را فقط در حد گوش دادن به شما می رساند.
بسیاری از سمعک ها  این روزها با چندین دستگاه الکترونیکی سازگار هستند و به شما این امکان را می دهند که  صوتی را که می خواهید بطور مستقیم از طریق سمعک های خود بشنوید.
در حالی که متخصصین شنوایی و طراحان در تلاش هستند تا سمعک هایی باکیفیت تولید کنند تا با عمر طولانی کار کنند ولی باز هم، سمعک ها مانند عینک ها نیستند.
به دلیل عملکرد گوش، همه آسیب های وارد شده به آن قابل اصلاح نیستند. با این وجود، محققان امروزی به  بازسازی سلولهای حسی آسیب دیده و فیبرهای عصبی در پستانداران، برای بازیابی سلول های شنوایی نزدیک هستند. برای کسانی که از کم شنوایی  برخوردار هستند، امید بهبودی وجود دارد. به لطف ترکیبی از پیشرفت های پزشکی ، قانونی و فناوری ، آینده ای روشن برای شنیدن بهتر در حال به وجود آمدن است.

 

با هر سمعک جدیدی که منتشر می شود، نگرانی اصلی  تولید کنندگان آن، راحتی فردی است که آن را پوشیده است. آسیب به گوش و کرنش مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر با دیگران مدتهاست که با افسردگی، اضطراب و حتی زوال عقل در ارتباط بوده و باعث شده است که درمان زود هنگام بسیار مهم باشد. هیچ کس نمی خواهد به دلیل کم شنوایی از اجتماع دور باشد.
سمعک ها امکان انجام طیف کاملی از فعالیت هایی را فراهم می کنند که به طور گسترده کیفیت زندگی را برای 95 درصد از کاربران بهبود می بخشد.

هر هدف و تلاش حرفه ای متخصصان برای ارائه ی راه حلی برای کم شنوایی مقرون به صرفه و کااربردی به  شهروندانی است که در حال حاضر با کم شنوایی در سراسر ایران عزیز زندگی می کنند. طی یک دهه گذشته، تحولاتی در حوزه ی  شنوایی شناسی ایجاد شده و این تحولات باعث تولید  سمعک هایی شده است که سبک وزن بوده وتقریبا نامرئی هستند. برای راحتی بیشتر، این روز ها بسیاری از دستگاه ها از طریق Bluetooth  فعال هستند و امکان پخش مستقیم موسیقی با کیفیت بالا، تماس های تلفنی و تلویزیون را در سمعک های شما فراهم می کنند. جدیدترین مدل های سمعک، که با آکریلیک نرم، سیلیکون یا پلاستیک طراحی وساخته شده اند تا به راحتی  در گوش یا پشت گوش قرار گیرند.
اگر فکر می کنید کم شنوایی دارید و قصد خرید یک سمعک را دارید، در مورد تمام گزینه های موجود، حتما با یک متخصص شنوایی صحبت کنید.

 

انتظارات و چگونگی دستیابی به آنها

بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی از این که آیا مزایای سمعک از ناراحتی در خرید و پوشیدن آنها بیشتر است، تعجب می کنند.
چند سال پیش دور از انتظار بود که دستگاه تقریباً بتواند شنوایی بیمار را به طور کامل بازگرداند. امروزه، فناوری حسگر حرکت دقیق، کالیبراسیون صوتی را امکان پذیر می کند
که می تواند در شرایط خاص گوش دادن به چالش کشیدن ، از حد نرمال فراتر رود.
مشاوره با یک متخصص مراقبت شنوایی اولین قدم برای برطرف کردن آسیب های گوش و ارتقاء مهارت های ارتباطی بسیار زیاد است.

آگاهی در مورد مراقبت شنوایی ، تقاضا برای سمعک های مقرون به صرفه و محصولات مرتبط را به شدت افزایش داده است

همچنین دستگاه های جایگزین با نام PSAPS وجود دارد که محصولات مصرفی هستند و استانداردهای FDA را برای یک وسیله پزشکی مطابقت ندارند. سمعک های بدون نسخه به عنوان راه حل برای کسانی که دچار کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​هستند ، ارائه می شود ، اما بسیاری از متخصصین مراقبت از شنوایی ابراز نگرانی می کنند که افراد خود تشخیص دهند که کمتر از شنوایی کم شنوایی دارند.
در مورد PSAP ها ، آنها به دلیل تقویت غیرقابل تفکیک و عدم سرکوب بازخورد ، می توانند آسیب گوش را به طور بالقوه افزایش دهند.
با محصولات ارزان و بدون برند فریب نخورید. فقط سمعک های تأیید شده توسط FDA توسط متخصصین  شنوایی توصیه می شود تا شنوایی را بدون تهدید و به بهترین شکل در مناطق حساس گوش تقویت کند.
حتما از یک متخصص مراقبت شنوایی مشاوره بگیرید تا مطمئن شوید که کم شنوایی دارید یا نه تا در صورت نیاز برای شما یک سمعک تجویز کند.

مشاوره با یک متخصص شنوایی می تواند به شما کمک کند بهترین و ایمن ترین راه درمانی موثر مناسب برای شما را تعیین کند.

 

 

نوشته دیگر :   میگرن و راه درمان آن