Call to Action یا فراخوان عمل چیست؟

بازاریابی اینترنتی

Call to Action یا فراخوان عمل چیه؟

۲۵ شهریور ۱۳۹۶

کار و کاسبیای جور واجور همیشه در تلاشند تا به هر روشی شده نسبت به رقبایشان، سهم بیشتری از بازار رو به خود اختصاص بدن. به طور کامل مشخصه که امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی از اصلی ترین وسایل بازاریابی به حساب میان. اما سوال اینجاس که کسب و کارا در فضای دیجیتال به دنبال چی هستن؟

، به طور کامل مشخصه که کسب و کارا تمایل دارن مخاطبان وارد سایت شون شده، جنسا و خدمات شون رو ببینن و در آخر، اونا رو بخرن. اینجا، این سوال مطرح می شه که کاربران با مشاهده سایت، خود به خود از ما خرید می کنن؟ اگه جواب منفیه، چیجوری باید اونا رو به طرف خود دعوت کرد و وسایل لازم واسه این کار چه هستن؟

ما در این مطلب تلاش کردیم به بحث Call to Action یا فراخوان عمل که روشی مهم در تبدیل کاربر به مشتریه، بپردازیم. اگه علاقه دارین بدونین چیجوری باید از Call To Action در سایت خود استفاده کنین، این مقاله رو از دست ندین!

، برسیم به بحث اصلی …

Call To Action یا فراخوان عمل چیه؟

فراخوان عمل یا CTA (مخفف Call To Action)، به زبون ساده یعنی دعوت از افراد واسه انجام کاری! اما کی، کی رو به چه کاری دعوت می کنه؟

در بازاریابی، به خصوص در بازاریابی دیجیتال، فراخوان عمل دستوریه که مخاطب رو مجبور به انجام یه عکس العمل از پیش طراحی شده می کنه. به کار گیری عباراتی چون "واسه به دست آوردن جزییات بیشتر اینجا کلیک کنین" یا "همین حالا از ما خرید کن" مثالایی از این دستورها هستن.

معمولاً هدف از طراحی Call to Action فروش کالا و خدماته، اما میشه واسه دریافت اطلاعات کاربر یا افزایش ثبت نام کاربران در سایت هم از فراخوانای عمل استفاده کرد. بعضی وقتا، بازاریابان دیجیتال CTAها رو به صورت پیشنهادهای خاص در زمان محدود طراحی می کنن؛ عباراتی مانند "فقط ۲۴ ساعت فرصت داری که محصول ما رو با ۵۰% تخفیف بخری" یا "۶۰% تخفیف واسه ۵۰ تماس گیرنده اول" (در ادامه این موضوع رو دقیق تر بررسی می کنیم).

واسه اینکه مخاطب به حرف شما گوش کنه، محصول شما رو بخره یا حتی روی دکمه ای که می خواین کلیک کنه، باید دلیل محکمی داشته باشه. واسه همینه که کلید موفقیت فراخوان عمل، نیاز اون فرد به محصول یا خدمات شماس. مثالای ساده دیگه از CTA، درخواستایی مانند "ثبت نام کن"، "رنگ مورد علاقه ات رو انتخاب کن"، "تاحالا این ویدیو رو دیدی ؟" باشن.

نمونه ای از بهترین Call To Action

فراخوان عمل شما باید به شکلی باشه که در لحظه مخاطب رو مجبور به بکنه.

به چه دلیل به کار گیری Call to Action لازمه؟

افزایش مشتریان، درآمد و سود شما همه وابسته به CTA هستن.  فراخوان عمل، پایه و بنیان کل روند بازاریابیه. مثلا اگه یه وبلاگ دارین، خوبه که به همراه هر نوشته یه CTA هم درنظر بگیرین. این کار خوانندگان شما رو از "بازدیدکنندگان ناشناس" به "سرنخای فروش" تبدیل می کنه. این سرنخا می تونن در آینده، مشتریان شما باشن.

به یاد داشته باشین که حدود ۷۵% خوانندگان وبلاگا، مخصوصا اونایی که از موتورهای جستجو سر از وبلاگ شما درآورده ان، به هدف پیدا کردن اطلاعات وارد سایت شما شدن. این افراد معمولاً واسه رفع یه نیاز یا حل یه مشکل به دنبال این اطلاعات هستن. چه خوب که این نیاز یا مشکل رو شما رفع کنین؛ اونم با استفاده درست از Call to Action!

به جربزه میشه گفت دکمه های Call to Action مهم ترین بخش سایت شمان. فراخوانای خوب می تونن کاربر رو جذب کنن، اونا رو تشویق به کاری کنن، اندازه تبدیل شما رو بهبود بخشن و در آخر به شما در رسیدن به اهداف تون کمک کنن. از طرف دیگه، دکمه های CTA که جذابیت لازم رو نداشته یا در محل نامناسبی قرار گرفتن، کاربرد چندانی ندارن.

بعضی کاربرده های دکمه های فراخوان عمل در سایتا عبارت ان از: افزایش اعضای خبرنامه ایمیل، افزایش فروش، افزایش ثبت نام ، تشویق کاربران به شرکت تو یه مسابقه یا نظرسنجی، بالابردن ترافیک سایت و … .

باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به کار گیری Call to Action، تنها قرار دادن تعدادی دکمه در سایت نیس. واسه موفقیت در کار، لازمه به صورتی هدف دار و خلاقانه فکر کنین که CTA چیجوری می تونه به شما در رسیدن به اهداف تون کمک کنه. اگه کاربران به اندازه کافی روی دکمه های فراخوان شما کلیک نمی کنن، یعنی مشکلی هست.

۴ عامل کلیدی وجود دارن که توجه به اونا می تونه تغییر اساسی در کار شما بسازن:

  1. متن
  2. محل قرار گرفتن Call To Action
  3. اندازه Call To Action
  4. رنگ تکمه ها

در ادامه به چگونگی بهبود کار با به کار گیری این ۴ عامل می پردازیم.

چیجوری میشه Call to Action موثر ساخت؟

همونجوریکه استفاده درست از CTA به نفع شماس، استفادۀ نادرست از اونم یافته های داغون کننده ای به دنبال داره. ما اینجا تلاش کردیم به چندین نکته اشاره کنیم که کمک می کنن فراخوان عمل رو خوب انجام بدیم. نمونه هایی از Call to Actionای خوب و بد هم به همراه این نکات آورده شدن:

روی ارزش افزوده کردی که به مخاطب ارائه می کنین، تمرکز داشته باشین

اگه قرار باشه مشتری به دعوت شما جواب دهد، باید به کالا یا خدمات شما نیاز داشته باشه. تبلیغات آگاهانه یعنی شناسایی و مطرح کردن نیاز، و بعد معرفی محصول/خدمات رفع کننده اون نیاز.

خوبه که مشخص شه افراد با کلیک کردن روی لینک CTA شما یا کامل کردن فرمای آنلاین، چی به دست می یارن؟ مثلا، فراخوان به دانلود اپلیکیشن اسکایپ رو در نظر بگیرین:

در فراخوان عمل خود به سوال بقیه جواب بدین

ترجمه متن: وقت گذرانی در کنار دوستان و خونواده با کیفیتی بالا. با تماسای ویدیویی HD، چه به صورت تک به تک و چه به صورت گروهی، در همه جمعا و مناسبتا حضور داشته باشین! از اسکایپ در کامپیوتر، تبلت یا موبایل تون استفاده کنین، یا اونو در مرورگر اینترنت خود باز کنین.

اینجا فواید دانلود اپلیکیشن اسکایپ به روشنی بیان شده. با این حال، باید مراقب باشین! برانگیختن احساس مخاطب، نباید باعث شه شفافیت از بین بره. در تصویر زیر، دقیقاً مشخص نیس اسکایپ چیه یا چیکار می کنه. البته مثالی که می خوام بزنم واسه شرکت شناخته شدۀ اسکایپه، محصول شما به اندازه اسکایپ مشهوره؟ اگه نه، حتماً باید توضیح بدین که اپلیکیشن شما چیه و چه کارایی داره.

فراخوان عمل اسکایپ

هر جا هستین با هم جشن بگیرین. اسکایپ رابطه با عزیزان تون رو واسه شما آسون می کنه.

در زمان ساخت Call to Action، به سوالای مخاطبان توجه کنین

وقتی که کاربر از این روش به دعوت شما جواب گفته و وارد صفحه مورد نظر شما می شه، در واقع به شما اعتماد کرده. این کاربر، شایدً یا می خواد به شما مبلغی پرداخت کنه یا اطلاعاتی در اختیار شما بذاره؛ به خاطر همین، طبیعیه که نگرانیایی هم داشته باشه. خیلی با اهمیته که قبل اینکه اونا این پول یا اطلاعات رو در اختیار شما بذارن، به سوالاشون جواب داده شه.

مثلا، اگه قراره نشانی ایمیل مخاطبان رو جمع آوری کنین تا براشون به صورت منظم خبرنامه ارسال شه، باید مشخص کنین هر چند وقت یه بار این ایمیلا ارسال می شن. هم اینکه، مهمه به اونا اطمینان بدین که هر وقت بخوان می تونن از خبرنامه شما خارج شن.

در فراخوان عمل خود به سوال بقیه جواب بدین

در این فراخوان دعوت به خبرنامه، علاوه بر منافع ثبت نام واسه افراد، به تعداد ایمیلا و چگونگی خارج شدن از لیست هم اشاره شده.

حواستون به تعداد فراخوانا باشه

تعداد و پراکندگی فراخوانا باید کنترل شه. تعداد زیادتر از اندازه دکمه های CTA، اعصاب کاربران رو خرد کرده و اونا رو فراری میده. اینجور اتفاقی در سوپرمارکتا هم میفته؛ اگه انتخاباتون زیادتر از اندازه زیاد باشن، شایدً چیزی نمی نخیز. کم کردن تعداد انتخابا باعث می شه، کاربر نیاز کمتری به فکر کردن داشته باشه (که خودش فرآیندی انرژی بریه).

تعداد CTAا بسته به نوع و کارکرد سایتا متغیره. علاوه بر تعداد، قابل تشخیص بودن فراخوانا هم اهمیت زیادی داره. مثلا، این دو Call to Action رو در سایت آمازون ببینین. مشکل اینجاس که منِ کاربر نمی دونم این محصول رو باید "امروز" سفارش دهم یا "همین الان"؟

CTA سایت آمازون

به موقعیت فراخوانای خود دقت کنین

بهترین حالت اینه که CTAا رو در بالا یا وسط صفحه بذارین، همونجوریکه در شکل زیر پیداست:

البته دقت کنین که به کار گیری چهرۀ افراد در صفحۀ سایت، معمولاً حواس مخاطب رو پرت می کنه. این تصویر خوب نشون میده که که در این صفحه، تمرکز بیننده بیشتر بر کدوم قسمتا هستش (رنگای زرد و قرمز نشون دهنده کانونای توجه هستن).

اهمیت به کار گیری چهره افراد در فراخوان عمل

حالا خوبیش اینه می تونیم از چهره ها به نفع خود هم استفاده کنیم؛ اگه چهرۀ داخل صفحه در حال نگاه کردن به دکمه Call to Action باشه، توجه مخاطب هم به اون سمت میره. مثلا در این تصویر به جربزه میشه گفت کانون توجه کاربران به بطریای کوکاکولا و لوگوی اون هستش.

Call To Action شرکت کوکاکولا

علاوه بر مکان CTAا، زمان نمایش اونا هم اهمیت زیادی داره. مثلا ممکنه من به عنوان مخاطب وارد سایتی شوم و بعد از چند لحظه یه پاپ آپ واسه من باز شه که مثلا در صورت وارد کردن نشانی ایمیلم، در خرید تی شرتا ۳۰% تخفیف می گیرم. مشکل اینجاس که من هنوز تی شرتی ندیده ام که بخوام بخرم!

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

فضاهای خالی اهمیت دارن

منظور این نیس که فضاهای خالی رو پر کنین! علاوه بر موقعیت CTA، فضای دور اونم خیلی با اهمیته. هرچه دور و بر دکمه فراخوان تون فضای خالی وجود داشته باشه، توجه بیشتری به سمت خود اون فراخوان جلب می شه.

صفحات شلوغ و پر از تصاویر و متنای جور واجور، چشم مخاطب رو خسته کرده و دیدن Call to Actionا رو براش سخت می کنه. یه چند وقت پیش، تصویری به طنز در اینترنت منتشر شده بود با این موضوع که اگه گوگل رو ایرونیا طراحی کرده بودن چه می شد. بدیش اینه این مشکل هنوز در بسیاری در سایتای ایرونی مشاهده می شه.

نمونه Call To Action فارسی

از قدرت رنگا غافل نشید!

رنگ و مهم تر از اون اختلاف رنگ، یکی از قدرتمندترین وسایل جلب توجه افراده. در بعضی منابع گفته شده که رنگای قرمز، نارنجی و زرد حس انرژی به مخاطب داده، اونو هیجان زده می کنن و باعث جلب و توجه و فروش بیشتر می شن، و از طرف دیگه رنگایی مثل آبی یا خاکستری واسه این کار مناسب نیستن.

با این حال، واقعیت اون هستش که هیچ قانون کلی مربوط به برتری رنگی نسبت به رنگ دیگه وجود نداره. هر رنگی در جایگاه خود سودمنده، به شرطی که مناسب با محیط و اهداف مورد نظر باشه. مهم تر از خودِ رنگ، اختلاف اون با محیط دور و بر و خوب دیده شدن اون هستش. در این مثال، سایت LastSecond خوب از رنگ صورتی واسه فراخوان به شرکت تو یه مسابقه استفاده کرده.

در CTA از قدرت رنگا غافل نشید

واسه انتخاب رنگ درست، بد نیس با مفهومی به نام "چرخه رنگ" آشنا شیم. رنگای مناسب واسه دکمه های فراخوان، معمولاً رنگای مکمل یا مثلثی در این چرخه هستن. مثلا اگه رنگ غالب سایت تون قرمزه، به کار گیری رنگ مکمل سبز یا رنگای مثلثی زرد روشن یا آبی، فکر خوبی به نظر می رسه. پیشنهاد می کنم واسه درک بهتر این معنی، مقاله چرخه رنگ و کاربرده های اونو بخونین.

به کار گیری رنگ در فراخوان عمل

نکته بعدی اینه که رنگ CTAا بهتره هماهنگ با برند یا اهداف اون باشن. رنگ نارنجی، طرفداران موتورسیکلتای هارلی دیویدسون رو جذب می کنه چون رنگ لوگوی هارلی دیویدسون، نارنجیه!

فراخوان عمل Harley Davidson

علاوه بر موقعیت و رنگ، اندازه هم مهمه

بعضی از طراحان سایت و برنامه نویسان وب معمولاً زیاد خوششون نمیاد که تکمه ها رو زیادتر از اندازه بزرگ طراحی کنن. اما واقعیت اینه که علاوه بر رنگ، موقعیت و فضای دور و بر فراخوان عمل، اندازه اونم اهمیت زیادی داره؛ در آخر بزرگ بودن CTA، احتمال دیده شدن اونو زیاد می کنه، مخصوصاً در میان افراد مُسن یا عینکی.

اندازه دکمه Call To Action خیلی  با اهمیته

محدوده، بشتابید!

داشتن درک روانشناسی درست از مخاطبان، در Call to Actionا به شما کمک زیادی می کنه. مردم دوست ندارن فرصتا رو از دست بدن؛ شمام می تونین با اعلام اینکه تعداد اجناس باقی مونده محدوده یا فلان پیشنهاد تنها تا وقتی محدود در دسترسه، مشتریان رو به طرف خود جذب کنین.

سایت Booking.com این کار رو بسیار خوب انجام میده. اگه به این پایگاه آنلاین رزرو هتل سری بزنین، می بینین که در هر هتل چند اتاق خالی باقی مونده، الان، چه تعداد افراد در حال بررسی اتاقا هستن و چقدر وقت دارین از تخفیف خاص اون هتل، استفاده کنین.

در فراخوان عمل خود پیشنهاد خاص بدین

اعصاب مردم رو خرد نکنین!

بعضی از بازاریابان دیجیتال تصور می کنن با پیامایی با مضمون "پولت رو هدر نده، همینجا خرید کن" می تونن توجه افراد رو به خود جلب کنن. اما این کارا در خیلی از موارد باعث می شه کاربر صفحه رو بسته و دیگه به این سایت مراجعه نکنه. پیاما و جملات منفی، معمولاً تاثیرشون هم منفیه.

به ادامه داستان هم فکر کنین

تنها دکمه های فراخوان عمل نیستن که اهمیت دارن، بلکه باید تمهیدی فکر کرده شه که بعد از ورود کاربر به صفحه مورد نظر شما، روند ثبت نام، خرید یا هر کار دیگری که مدنظره، تا انتها انجام شده و هیچ گونه عامل مزاحم یا پرت کنندۀ حواس که باعث خروج کاربر از صفحه شه، وجود نداشته باشه. روند کار رو ساده، روان و کوتاه طراحی کنین.

Call to Action رو در همه صفحات خود اجرا کنین

مطمئن شین که CTAاتون تنها روی صفحه اصلی قرار نگرفتن، بلکه هر صفحه ای که کاربر ممکنه واردش شه، دکمه فراخوان عمل داشته باشه. چه بسا سایتایی که این نکته رو رعایت نکرده ان و خیلی از مشتریان بالقوه خود رو از دست دادن، فقط به این خاطر که شخص نمی دونسته باید واسه خرید یا ثبت نام باید کجا کلیک کنه. فراخوانا رو به صورت برابر در همه صفحات بذارین.

Call To Action سایت آپارات

در نمونۀ بالا، Call to Action به صورت دعوت به ثبت نام، پای ثابت همه صفحاته. به اختلاف رنگی دکمه "به آپارات ملحق شید" هم دقت کنین.

و در آخر …

عکس العمل مخاطبان به Call to Actionا فرق داره؛ هیچ تضمینی وجود نداره که یه جور فراخوان از فراخوان دیگه بهتر جواب بده.

شاید بهترین راه امتحان کارایی فراخوانا، محاسبه اندازه تبدیل (تقسیم تعداد کلیکا بر تعداد دیده شدن CTAا) باشه. به صورت دائمی در سایت و Call to Actionای خود تغییر بسازین و اندازه های تبدیل رو با همدیگه مقایسه کنین تا به وضعیت بهینه برسین. از تست A/B غافل نشید. قبلاً درباره ضرورت به کار گیری تست A/B به صورت جداگونه صحبت کردیم.

شما چیجوری از Call to Action استفاده می کنین؟ تجربیات خود رو با ما درمیون بذارین!

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بلوری

علی بلوری هستم، چند سالی هست که در مورد بازرگانی، بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای آنلاین فعالیت می کنم و به دلیل علاقه فراوانم به تکنولوژی، اینترنت و کار و کاسبیای آنلاین، افتخار همکاری با رسانه دیجیتال مارکتینگ نوین رو دارم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین