Digikala چگونه توانست دیجی‌کالا بشود؟

بازاریابی اینترنتی، داستان موفقیت کسب و کارا

Digikala چیجوری تونست دیجی کالا بشه؟

۳۰ آبان ۱۳۹۵

داستان تشکیل دیجی کالا به سال ۱۳۸۳ برمیگرده و با دو داداش به اسمای سعید و حمید محمدی شروع می شه. این دو داداش علاقه بسیار زیادی به عکاسی داشتن و به خاطر همین تصمیم به خرید یه دوربین دیجیتال گرفته بودن. اما اطلاعات کافی در این مورد نداشتن. پس به جستجو در منابع و سایتای فارسی پرداختن. اما بعد از اینکه به کل از پیدا کردن مطلب فارسی خوب در این مورد نامید شدن، به سراغ سایتای معتبر خارجی رفتن و اینطوری بود که تونستن دوربین مورد نظر خود رو انتخاب کنن. حالا تنها کاری که باید می کردن این بود که به خیابون جمهوری برن و این دوربین رو به صورت حضوری بخرن. (بدیش اینه اون روزا دیجی کالایی در کار نبود تا بتونن این دوربین رو به صورت آنلاین سفارش بدن.)

جرقۀ یه ایده تجاری

بعد از کمی پرس و جو، در آخر یه فروشگاه پیدا شد که مدل مورد نظر رو داشته باشه. اونا خرید خود رو از این فروشگاه انجام دادن و با خوشحالی به خونه اومدن. اما بعد از یه مدت، متوجه یه موضوع ناخوشایند شدن… ، اصلاً به چه دلیل من این داستان رو واسه شما بازگو کنم؟ اونم وقتی که می تونیم این داستان رو از زبون خود اونا بشنویم:

بعد از چند روز استفاده، احساس کردیم این دوربین اشکال داره. نمی دونستیم اشکال کار کجاس، اما تصاویر ثبت شده با نمونه عکسایی که از این دوربین در اینترنت دیده بودیم فرق داشت. بعد از یه مدت فهمیدیم به چه دلیل… مشکل به لنز دوربین مربوط میشد. لنز روی دوربین دست دوم و تعمیرشده بود.

این اتفاق واسه ما دو تجربه با خود داشت. یه تجربۀ ناخوشایند از خرید سنتی و یه تجربۀ مورد پسند به خاطر اطلاعاتی که از راه اینترنت کسب کرده بودیم. و این تجربه ها تبدیل به جرقۀ یه ایده تجاری واسه ما شدن.

مصاحبه با صاحبان سایت دیجی کالا و بررسی عوامل موفقیت اونا

بذارین دوباره این حرف رو به زبون خودمون براتون بازگو کنم: هر چند نبود یه فروشگاه معتبر واسه اونا یه تجربه تلخ حساب میشد، اما همزمان فهمیده بودن که تولید محتوای به درد بخور و با کیفیت چقدر می تونه به مشتری کمک کنه.

حالا بیایید یه سال در زمان جلو بریم، یعنی سال ۱۳۸۵:

سال ۱۳۸۵ شروع کردیم به مطالعه در حوزۀ دیجیتال و اینطوری، مدل تجاری دیجی کالا دور محور نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. ما می خواستیم همزمان، هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطب خود کمک کنیم تا بتونه مانند یه متخصص جنسا رو بررسی کنه، هم یه فروشگاه معتبر باشیم تا اون بتونه به روش درست، اصولی و امروزی خرید خود رو بکنه.

با این ایده، دیجی کالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد، با یه تیم کوچیک و سختکوش که در کل هفت نفر بود. کار رو در آپارتمون اداری داداش بزرگترمون در خیابون سعدی شروع کردیم و یه سال در اونجا فعالیت داشتیم. در این مدت تماشاگر اون بودیم که کم کم و با سرویسای متفاوتی که هر روز ارائه می دادیم، بازدید سایت بالا می رفت و استقبال بیشتری از دیجی کالا می شد.

اما دیجی کالا چیجوری موفق شد؟

حمید محمدی در همین مصاحبه (در سال ۹۲) گفته که بیشتر از ۸۵% از خرده فروشیای بازار آنلاین ایران از راه دیجی کالا انجام می شه. هفته نامه اکونومیست هم (کمی بعد از این مصاحبه) ارزش سایت دیجی کالا رو تقریباً برابر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده (پیشنهاد می کنم نمودار اکونومیست در مورد ارزش شرکتای اینترنتی کشورای جور واجور رو از دست ندین. هم اینکه بد نیس بدونین که کافه بازار و آپارات در این نمودار جایگاه دوم و سوم رو به دست آوردن.) البته خودِ برادران داستان ما ادعا دارن که ارزش شرکت اونا بیشتر از ایناست. اما موضوع ما در این مقاله، ارزش دیجی کالا نیس، بلکه می خوایم ببینیم چیجوری تونسته به عنوان یه کار و کاسبی اینترنتی تا این حد موفق بکنه.

پس اگه شمام کنجکاوین بدونین که در این ده سال دیجی کالا با چه هدفی تونسته از یه گروه هفت نفری تبدیل به بزرگترین سایت خرید و فروش اینترنتی ایران با بیشتر از ۱۰۰۰ پرسنل شه، با ما همراه باشین تا نگاهی به روش هدف دار بازاریابی دیجیتال اونا بندازیم و نظرِ خود این دو داداش رو در مورد اون بشنویم.

روش هدف دار کلی دیجی کالا

قبل از هر چیز بهتره نگاهی کلی به راه و روش تجاری دیجی کالا داشته باشیم. واسه این منظور پیشنهاد می کنم به سراغ مصاحبه سایت Forbes با این دو داداش بریم. در بخشی از این مصاحبه، راه و روش کلی سایت دیجی کالا خوب بیان شده:

هدف ما داشتن یه سایت با اطلاعات وسیع و نقدهای کامل از اجناس الکترونیکی، و در کنار اون، ارائه یه تجربه خرید خوب به مشتری بود. ایده این بود که ترکیبی از سایتای CNET و Amazon داشته باشیم. فکر می کردیم لازمه هر دو مدل تجاری در دیجی کالا پیاده شه، چون که هر دو از مشکلات جدی ایرونیا حساب می شدن.

در این مقاله هم اینکه گفته شده که دیجی کالا وقتی پا به میدون اینترنت گذاشت که ایرونیا با ایدۀ شفافیت، برگشت هزینه، و بررسی درست اجناس بیگانه بودن و هدف از راه اندازی اون، ایجاد تغییر در این فضا بوده. فکر می کنم این توضیحات واسه نشون دادن راه و روش اصلی دیجی کالا واقعاً کافی باشه. به خصوص این نکته که دیجی کالا واقعا ترکیبی از ایده های دو سایت CNET (که به صورت تخصصی به بررسی جنسا می پردازه) و Amazon (بزرگترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین دنیا) بوده. در آخر هم بد نیس توجه شما رو به شعار این شرکت یعنی بررسی، انتخاب و خرید کالا جلب کنم.

محتوای به درد بخور و کامل

، ما همیشه به شما در مورد تولید محتوا و اهمیّت اون گفتیم. اما اگه هنوزم حرف ما رو باور ندارین، حتماً صحبتای حمید محمدی می تونه نظر شما رو عوض کنه:

اولین مرحله، طراحی مدل تجاری دیجی کالا و پیشرفت اون با در نظر گرفتن شرایط کشور و مخاطبان بود. در اول بیشتر به تولید محتوای غنی و به درد بخور به زبون فارسی پرداختیم که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان به سایت شد. شاید بشه گفت تولید محتوای تخصصی و بی طرفانه، که مورد استقبال کاربران هم قرار گرفت، مهم ترین دلیلی بود که دیجی کالا رو به شرایط موفق امروزی نزدیک کرد.

حال بیایید به نقش محتوا در دیجی کالای امروز نگاهی داشته باشیم. وقتی که به سایت این شرکت سر می زنید، (علاوه بر مشخصات و توضیحات اجناس) با بخشی به نام مجلۀ دیجی کالا روبرو میشین. با ورود به این بخش شما می تونین جدیدترین اخبار روز دنیا در مورد علم، فناوری و سرگرمی رو دنبال کنین، به خوندن مطالب آموزشی بپردازید یا حتی با مطالعۀ مطالب سرگرم کننده کمی وقت بگذرونین. هم اینکه دو بخش خاص به اسمای دیجی کالا کست و دیجی کالا تی ایشون هم در این قسمت از سایت وجود دارن که مربوط به فایلای صوتی و تصویری می شن.

البته، با وجود تموم این بخشای جور واجور، هنوزم نقد و بررسی کالا  اهمیّت خود رو در روش هدف دار دیجی کالا حفظ کرده و شما از راه دیجی مگ می تونین در مورد اجناس مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری به دست بیارین.

این چیزیه که درباره بخش ویدئویی دیجی کالا در صفحۀ درباره ما این سایت نوشته شده:

دیجی کالا در سال ۱۳۹۰ با راه اندازی "رسانه تصویری دیجی کالا" یا DigiKala TV  واسه اولین بار در کشور تولید و ارائه محتوای ویدئویی آموزشی و تخصصی در مورد معرفی و نقد و بررسی جدیدترین جنسای دیجیتال و فن‏ بیاری‏ های این بخش رو شروع کرد. هدف از تولید این ویدئوها ایجاد امکانی واسه کاربران جهت بررسی دقیق تر همه ابعاد و مشخصات محصول و تشکیل تصویری دقیق‏‏ تر از جنسا و تکنولوژی‏ های این بخش بود. الان این بخش یکی از محبوب‏ ترین خدمات دیجی کالا هستش، از این رو تولید محتوای تخصصی با کیفیت و استانداردهایی بالاتر از گذشته یکی از راهبردهای اصلی دیجی کالا حساب می‏ شه.

حال بیایید نگاهی هم به فعالیت دیجی کالا در شبکه اجتماعی اینستاگرام بندازیم. نکته باحال در این مورد اون هستش که این سایت (به جای یه صفحه)، چندین صفحه رسمی جور واجور در این شبکه واسه خود راه انداخته. یکی از این صفحات فقط به اخبار سایت اصلی دیجی کالا در اینستاگرام اختصاص داره و بیشتر از ۲۰۰ هزار دنبال کننده داره. یه صفحه دیگه هم واسه مجلۀ دیجی کالا در اینستاگرامه، با بیشتر از ۶۰ هزار دنبال کننده.

خدمات مثال زدنی و پشتیبانی قوی

اولین باری که از دیجی کالا خرید کردین رو به یاد دارین؟ به شخصه خرید اول خود رو خوب به یاد دارم. وقتی که بسته رو از پیک گرفتم، اولین چیزی که توجه منو به خود جلب کرد، کیفیت بسته بندی بود. با همون نگاه اول، خیالم از واسه اصل بودن محصول راحت شد و دیجی کالا به صورت رسمی اعتماد منو بدست آورد. وقتی مطمئنین که کالای شما اصله، دیگه حتی با پرداخت کمی پول بیشتر هم مشکل دارین.

اما مطمئناً فقط تضمین اصل بودن کالا نیس که دیجی کالا رو از خیلی از فروشگاه های آنلاین دیگه جدا می کنه:

مزیتای خرید از دیجی کالا نسبت به خرید سنتی زیاد است، از جمله این امتیازات میشه به خرید آگاهانه از راه مقایسه و بررسی اجناس، سهولت در خرید، ضمانت هفت روز برگشت کالا، تضمین اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، حمل رایگان و پرداخت در محل، تنوع بالای محصول، طرحای فروش خاص روزانه با تخفیفای قابل توجه، سرویس رایگان ارسال هدیه و سرویس دهی حتی در روزای تعطیل اشاره کرد.

جالبه بدونین که طبقه همکف در دفتر اصلی دیجی کالا به طور کامل به امور مشتریان اختصاص داده شده. در این طبقه، مشتریان می تونن اجناس مرجوعی خود رو به صورت حضوری با بقیه اجناس این فروشگاه تعویض کنن. هم اینکه، این طبقه به کامپیوترهایی مجهز شده که از راه اونا میشه به جستجوی اجناس در سایت دیجی کالا و مطالعه در مورد اونا پرداخت.

کارمندان دیجی کالا به دنبال ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود هستن

البته من هیچوقت ادعا نمی کنم که خدمات این شرکت بدون نقصه. حتی دفعاتی رو به یاد دارم که خود من یا دوستانم واسه موضوعی از این شرکت ناراضی بوده باشیم. اما با این وجود می دونم که در ایران به سختی میشه فروشگاهی مطمئن مثل دیجی کالا پیدا کرد (چه آفلاین و چه آنلاین).

کیفیت ثابت و همیشگی

چیزای مهمی مانند مدل کار و کاسبی و هم اینکه تجربه مشتری هست که در ایران ندیده گرفته می شه. ایجاد برند در طول زمان و با تلاش فراوون ممکن می شه؛ شما باید خدمات مناسب به مشتریان ارائه بدین و تجربه خوبی واسه اونا بسازین تا کم کم، برند شما تو ذهن اونا موندگار شه.

یادتون نره که موضوع کیفیت (چه در تولید محتوا و چه در خدمات) یه موضوع طولانی مدته و بدون داشتن ثبات، هیچ شرکتی نمی تونه اعتماد مشتریان رو به خود جلب کنه. در واقع، این مهمترین کلید موفقیت دیجی کالا حساب می شه. این فروشگاه از همون اول تمرکز خود رو بروی ارائه بهترین خدمات به مشتریان گذاشته و هیچوقت از تلاش خود واسه بهبود تجربۀ اونا دست نکشیده س.

پیشرفت همیشگی و برنامه ریزی شده

حال بیایید نگاهی به سیر پیشرفت دیجی کالا در طول این چند سال داشته باشیم. این شرکت، در اول کار خود رو با سرویس دهی تو تهران شروع کرد و با گذشت زمان و کسب تجربۀ بیشتر، کم کم شهرهای دیگه رو هم تحت پوشش قرار داد. حالا هم اجناس خود رو به تموم ایران می فرسته . نکته مهمی که در زمینۀ سیر پیشرفت این شرکت باید به اون توجه کنین، اینه که دیجی کالا با دقت در راه خود جلو رفته و فقط وقتی کار خود رو گسترش داده، که از جای پای خود مطمئن بوده.

در چند سال گذشته، ما در حال ساخت زیرساختا و پیشرفت بودیم و ً امکان جواب دادن به حجم بزرگی از درخواستا رو نداشتیم. تبلیغات نداشتیم و از پایهً زمان اونم واسه ما فرا نرسیده بود؛ اما الان احساس می کنیم این زیرساختا ایجاد شدن و در حال پیشرفت فعالیتای خود چه از نظر گروه های محصولی جدید و چه از نظر حجم فعالیت هستیم.

روش هدف دار دیجی کالا از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالی کالا تغییر کرده.

دیجی کالا در اول روی فروش کالای دیجیتال تمرکز داشت. این فروشگاه کار خود رو با فروش دوربین دیجیتال و گوشی موبایل شروع کرد و ظرف یه مدت کمتر از یه سال، دستۀ لپ تاپ و کامپیوترای جیبی هم به اجناس اون اضافه شد. (در اون زمان تبلتا و گجتای هوشمند هنوز به طور جدی وارد بازار نشده بودن.) بعد (و این بعدِ مهمیه) وقتی که مدیران اون از توانایی خود واسه پیشرفت مطمئن شدن، معنی نام دیجی کالا، از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالی کالا تغییر پیدا کرد تا بتونه در زمینه های دیگری از جمله لوازم خونگی، زیبایی و سلامت، فرهنگ و هنر، ورزش و سرگرمی، مادر و کودک، و وسیله و لوازم خودرو هم فعالیت داشته باشه. هم اینکه، یه حرکت دیگه دیجی کالا واسه پیشرفت کار خود، عرضه اپلیکیشن اندروید و iOS  بوده تا بتونه سرویس دهی خود رو حتی گسترده تر هم بکنه.

 تجربه کاربری روان و لذتبخش

وقت اون رسیده که کمی هم در مورد طراحی رابط و تجربه کاربری (UX) و اهمیّت اون در دیجی کالا صحبت کنیم. از وقتی که به خاطر دارم، دیجی کالا طراحی ساده و تمیز خود رو (با وجود تموم شلوغی کاری هاش) حفظ کرده. این شرکت همیشه تلاش کرده که تا جای ممکن مسیرها و پروسها رو واسه مشتریان خود ساده کنه و راه های بهتری واسه خرید به اونا ارائه دهد. البته شاید این تجربه کاربری هنوز مشکلایی داشته باشه، اما بازم شکی نیس که کارکرد تیم طراحی این شرکت، دست کم در ایران، مثال زدنیه. شک ندارم که این تیم به طور مرتّب مشغول بررسی رفتار کاربران سایت و اپلیکیشن دیجی کالاست تا بتونه نیازها و خواسته های اونا رو به درستی شناسایی و تجربه کاربری اونا رو بیشتر از قبل بهینه سازی کنه.

نگاهی به تجربه کاربری اپلیکیشن دیجی کالا واسه اندروید و iOS

بذارین یه نمونه واسه شما بیارم. همونطور که قبل از اینم گفتیم، دیجی کالا الان اجناس بسیار متنوعی رو به کاربران خود ارائه میده. اما با اینحال اجناس و دسته بندیای جورواجور اون طوری تنظیم شده که هم به طور کاملً در دسترس باشن و هم بشه خیلی راحت از اونا استفاده کرد. واسه اینکه بهتر منظور منو فهمیده باشین، پیشنهاد می کنم که کمی در دسته بندی این شرکت واسه گوشیای موبایل دقیق شید:

طرحای وفاداری مشتری

واسه داشتن یه کار و کاسبی با ثبات، مشتریانِ وفادار اهمیّتی حیاتی دارن. دیجی کالا هم خوب از این موضوع آگاهه و با به کار گیری طرحای جور واجور تلاش کرده نه فقط مشتریان فعلی رو بیشتر از قبل به خود وفادار کنه، که مشتریان (یا بهتره بگیم طرفداران) جدیدی هم واسه خود دست و پا کنه. دیجی بن آسونترین نمونه از این فعالیت هاست. یه بن تخفیف به مدت محدود که با خرید از دیجی کالا به شما تعلق میگیره.

نگاهی به روشای دیجی کالا واسه گرفتن مشتریان وفادار

یه مورد دیگه هم پیشنهادهای عجیب این شرکته که دائم بروزرسانی می شن و معمولاً باعث می شن کاربران هر روز به این سایت سر بزنن. (بد نیس بدونین که این پیشنهادها از راه شبکه های اجتماعی هم به اطلاع مخاطبان می رسن.) نکته باحال در این مورد اون است که دو تا از این پیشنهادات، فقط به اعضای سایت نشون داده می شه و این یه تشویق کننده خوب واسه عضویت در دیجی کالاست. نبود نمایش این دو پیشنهاد، در آخر اونقدر بد نیس که بخواین فکر کنین دیجی کالا شما رو از چیزی محروم کرده، اما خیلی راحت می تونه انگیزه کافی واسه ثبت نام رو به خیلی از بازدیدکنندگان سایت بده.

راه های دیگری که این شرکت واسه وفادار کردن کاربران به برند خود در پیش گرفته، برگزاری مسابقات جور واجور و ارائه تخفیفات دوره ایه. اینطوری نه فقط دیجی کالا فروش بالای خود رو تضمین می کنه، بلکه مطمئن می شه کاربران به این راحتیا اون رو فراموش نمی کنن.

تبلیغات دیجی کالا

در آخر، بد نیس اگه نگاهی به تبلیغات دیجی کالا هم داشته باشیم. البته از شروع تبلیغات این شرکت چند سال بیشتر نمی گذره. اما در این مدت یه کمپین بسیار گسترده رو مدیریت کرده و از راه رسانه های جور واجور تلاش کرده با کاربران اینترنت و البته آدمای سنتی در رابطه باشه. امروزه دیگه بنرهای تبلیغاتی این شرکت رو میشه در هر سایتی (به جز سایت ما) دید. هم اینکه، بیلبوردهای شهری، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و … هم از راهکارهای اون واسه دسترسی به مشتریان آفلاینه. اما همه اینا به کنار، دیجی کالا یه روش تبلیغاتی ساده دیگه هم داره: هزاران جعبه سفارش روزانه این شرکت که نام دیجی کالا روی اونا دیده می شه.

نگاهی به روشای تبلیغاتی شرکت دیجی کالا واسه جذب کاربران

می خوایم کاری کنیم که نه فقط کاربران حرفه ای اینترنت، بلکه بقیه کاربران هم به صورت اینترنتی خرید کنن و ما بتونیم خدمات خود رو به همه مردم عرضه کنیم. در واقع تلاشمون اینه که روند گذار از خرید سنتی به خرید اینترنتی رو سرعت بخشیم.

حال بیایید به تبلیغات این شرکت نگاهی بندازیم. در وبلاگ نوین، ما مقالات بسیاری در مورد با روانشناسی در بازاریابی واسه شما منتشر کردیم. درزمان این مقالات توضیح دادیم که به چه دلیل تاکید روی نکاتی مثل راحتی، لذت و سرعت می تونه در کاهش ترس مشتری در خرید تاثیر داشته باشه. دیجی کالا هم در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود از شعار "خرید باهوش سریع تره" استفاده کرده تا روی عامل سرعت (و البته خرید باهوش که یعنی انتخاب هوشمندانه) تاکید کنه و اینطوری فرهنگ خرید آنلاین رو بیشتر گسترش بده. مطمئنا این تبلیغات تاثیر خود رو روی همه مردم داشته. چون که در اولین نگاه واسه شما سوال پیش میاد که منظور از این تصویر و شعار چیه و در نتیجه، نام دیجی کالا تو ذهن شما می مونه. البته فکر می کنم تاکید روی راحتی و لذت هم می تونست در بالا رفتن بازدهی این تبلیغات اثر داشته باشه.

نگاهی به بیلبورد دیجی کالا و شعار تبلیغاتی این شرکت

سخن پایانی

ما شک نداریم که دیجی کالا در چند سال آینده، روند رو به رشد خود رو حفظ می کنه و کم کم مورد قبول بیشتر آدما واقع می شه. دلیل این موضوع ساده س!. خرید اینترنتی بسیار ساده تر، سریع تر و مطمئن تر از خرید سنتیه. در نتیجه، با گذشت زمان قراره افراد بیشتری با ترس خود در این مورد بر بخورن و به خرید اینترنتی روی بیارن. و وقتی این اتفاق بیفته، دیجی کالا یکی از انتخابای اصلی (یا حتی تنها انتخاب) اونا هستش.

البته، این واسه شمام خبر خیلی بدی نیس. به چه دلیل؟ چون دیجی کالا اینجوری راه رو براتون صاف کرده و باعث شده اعتماد مردم به خرید آنلاین جلب شه. و این یه فرصت واسه شماس تا با ترکیبی از راه هدف دار اصولی، خدمات عالی و تولید محتوای در رابطه، بخشی از بازار آنلاین رو از اون خود کنین و در دراز مدت به عنوان یه فروشگاه معتبر شناخته شید.

در آخر می خوام دوباره با شما چند تا از درسایی که میشه از دیجی کالا و روش هدف دار اونا گرفت رو مرور کنم:

  • تولید محتوای در رابطه اهمیّت بسیاری در جذب مخاطب و کسب اعتماد اون داره.
  • خدمات عالی باعث می شه اعتماد مشتری رو بدست بیارین.
  • شما باید در کیفیت خود ثبات داشته باشین و هیچوقت به چیزی کمتر از عالی راضی نشید.
  • روی UX یا تجربه کاربری خود وقت بذارین تا از راحتی کار با سایت مطمئن باشین.
  • روش هدف دارای درستی رو واسه کسب وفاداری مشتریان در پیش بگیرین.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین و تونسته باشم دید بهتری از چگونگی مدیریت درست یه کار و کاسبی اینترنتی موفق و معتبر رو به شما بدهم. در آخر لازم می دونم که از همکاران خود در نوین، واسه کمکی که در نوشتن این مقاله به من کردن، تشکر کنم.

بی صبرانه منتظر نظرات شما در مورد دلایل موفقیت شرکت دیجی کالا و البته روش هدف دار درست واسه کار و کاسبیای آنلاین هستم.

موضوعات در رابطه بازاریابی اینترنتیداستان موفقیت کسب و کارهامطالعه موردی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

محسن خانپور

محسن خانپور هستم. حالا چندین ساله که در مورد بازاریابی دیجیتال مطالعه می کنم و در اوقات فراغت خود در تحریره نوین به تالیف مقاله می پردازم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین