برگزیده

ترک اعتیاد به مواد مخدر

ترک اعتیاد به مواد مخدر به روند درمان روانی یا پزشکی اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک، هروئین، کوکائین، برخی داروها و الکل اطلاق می‌شود. بنا بر تعریف اداره خدمات مواد مخدر و بهداشت روانی آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، که بر اساس تجربیات کسانی که خود را از چنگال اعتیاد رها کرده‌اند بنا شده‌است، تعریف ترک اعتیاد (بهبودی از اعتیاد) به شرح زیر است: «بهبودی یک فرایند تغییر است که از طریق آن افراد برای به دست آوردن سلامت و رفاه و آسایش خود و به دست گرفتن اختیار زندگی تلاش کرده و سعی می‌کنند تا همه امکانات و قابلیت‌های بالقوهٔ خود را مجدداً به دست آورند.»

در سراسر دنیا مراکزی برای ترک افراد معتاد به انواع مواد مخدر و یا حتی اعتیاد های دیگر از قبیل اینترنت و… وجود دارد این مراکز در اکثر نقاط دنیا در حال فعالیت می‌باشند از جمله مهمترین این مراکز در کشور های مختلف میتوان به مرکز باز پروری action on you در فلوریدا امریکا you are good در کانادا gonzalez در برزیل Michelle در آلمان و… اشاره کرد اما در کشورهای اطراف افغانستان و پاکستان که مرکز عمده فعالیت و توزیع مواد مخدر میباشد این کمپ ها بسیار زیاد هستند و بیشتر از مناطق دیگر جهان دیده میشود که از جمله این کشورها ایران و تاجیکستان و قرقیزستان و روسیه میباشند.

در روسیه کمپ ها زیر نظر دولت اداره میشود و کمپ های باز پروری دولتی نام دارند. در قرقیزستان و تاجیکستان اما با تاثیر از روسیه کمپ ها را به نوعی دولتی هایی اداره میکنند که از طرف نهاد هایی از پارلمان مامور به این کار شده اند.

این چنین فعالیت ها در جهان برای بهبود وضعیت جامعه و کاهش بزهکاری انجام میپذیرد. قرار است بزودی همایشی از طرف Unicef در کشور اسپانیا برگزار شود و در این همایش از نفرات برتر و کسانی که در بهبود و سامان دهی افراد معتاد به نوعی فعالیت دارند تجلیل شود و جوایزی اهدا گردد.

اصطلاح معتاد یا به نوعی اعتیاد برای حل مسائلی مطح میشود که فرد وابستگی شدیدی به یک چیز نشان میدهد.

اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر یک نوع بیماری است که عوارض جسمی و روحی مختلفی را برای فرد مصرف کننده بوجود می آورد. اعتیاد به انواع مواد در جوامع امروزی یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که فرد و جامعه را از جنبه های مختلف به خود درگیر کرده و به ورطه نابودی می کشاند.

متاسفانه بیماری اعتیاد به قشر خاصی از جامعه مربوط نیست و افراد مختلف را با فرنگ های متفاوت، سطوح علمی متفاوت و وضعیت اقتصادی متفاوت به خود درگیر می کند. بیماری اعتیاد یکی از چالش های جوامع امروزی به حساب می آید که باعث تخریب هنجارها و ارزش های مختلف بشر در سطوح مختلف شده است.

نوشته دیگر :   فرصت های تجاری صنعت نفت و نیرو

 

مواد مخدر مختلف جنبه های مختلفی را درگیر کرده و نسبت به نوع ماده عوارض مختص به خود را دارند. مصرف برخی از مواد مخدر وابستگی های فیزیکی و جسمی با خود به همراه دارند، برخی دیگر وابستگی روانی دارند و برخی هم وابستگی فیزیکی و هم وابستگی روانی دارند.

متاسفانه مصرف برخی از مواد مخدر مانند ماری جوانا در بین جوانان رو به افزایش است و به دلیل اینکه فرد تصور می کند که مصرف این مواد باعث اعتیاد نمی شود. ممکن است وابستگی های جسمی مصرف ماری جوانا کم باشد ولی وابستگی روانی شدید ایجاد می کند و فرد برای مصرف دوباره این ماده مخدر وسوسه می شود.

مواد مخدر

مواد مخدر شامل موادی می شود که پس از مصرف آن بر روی عملکرد فرد تاثیر بگذارد. در قدیم مواد مخدر محدود به مواد مخدر سنتی بودند ولی با پیشرفت علم، و پیدایش مواد مخدر صنعتی نوع جدیدی از مواد مخدر به بازار عرضه شد.

برخی از رایج ترین مواد مخدر عبارتند از: تریاک، هروئین، شیشه، حشیش، مورفین، متادون و …

ترک اعتیاد

درمان اعتیاد یا ترک اعتیاد در فرهنگ عامیانه به بازگشت به شرایط سالم و طبیعی جسمانی و روانی فرد به قبل از بیماری اعتیاد گفته می شود. هدف از درمان اعتیاد ممکن است ترک کامل ماده مخدر، کاهش میزان مصرف یا دفعات مصرف و یا محدود کردن مصرف به زمان ها و موقعیت های خاص باشد.

انتخاب روش مناسب برای ترک اعتیاد

متاسفانه در بعضی موارد برای ترک اعتیاد از روش های نادرستی مانند بستن فرد معتاد، تنبیه فیزیکی، زندانی کردن و … استفاده می شود. حتی بنا به برخی گزارشها در برخی از کمپهای ترک اعتیاد از این روش ها استفاده می شود. استفاده از این روش ها نه تنها کمکی به درمان اعتیاد نمی کند، بلکه ممکن است باعث بوجود آمدن مشکلات دیگری در فرد معتاد شود. در این موارد فرد معتاد در اولین فرصتی که به مواد دسترسی پیدا کند اقدام به مصرف دوباره می کند.