عمومی

دانستنی های مهم در مورد خردکن همه کاره که لازم است بدانید

غذاساز بهتره یا خردکن؟ فرق غذاساز با خردکن برقی چیست؟

فرق غذاساز با خردکن برقی چیست؟ اصلا غذا ساز بهتره یا خرد کن؟  لوازم خانگی مثل خردکن و غذاسازها برای سرعت بخشیدن به کارهای خانه و آشپزی وارد بازار شده اند و از ضروریات زندگی مدرن هستند. همانطور که می دانید آشپزی و پذیرایی بسیار متفاوت از گذشته است و اکثر محصولات برای سهولت و سرعت کار طراحی و تولید می شوند. اگر هنوز برای خرید غذا ساز یا خرد کن تردید دارید که کدام بهتر است در ادامه با ما باشید.

غذاساز یکی از وسایل آشپزخانه است که تقریباً به عنوان میکسر از آن استفاده می شود. در واقع ، این بهترین محصول برای انجام بسیاری از کارها (مخلوط کردن ، آسیاب کردن ، پوری کردن ، خرد کردن و غیره) است که باید هر روز هنگام پخت و پز انجام دهیم. این دستگاه در دو نوع دستی و برقی تولید و به فروش می رسد. جالب است بدانید که اکثر مردم مدل برقی را به سایر مدل ها ترجیح می دهند و بیشتر از آنها استفاده می کنند. دلیل این امر را می توان گفت که استفاده از آن راحت تر و سریعتر در آشپزی است.

فایده خردکن چیست؟

خردکن برقی ، همانطور که از نامش پیداست ، یک ابزار تخصصی برای برش غذاهای مختلف است. با این دستگاه می توانید بدون احتیاج به مواد چاقو ، قاشق و … با دقت بیشتری برش دهید. خردکن ها معمولاً قدرت موتور بالایی دارند و فرآیند خرد شدن را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند. این ویژگی است که خردکن برسادیس را از انواع دیگر متمایز می کند.
آنها بسیار کاربردی هستند و بسته به زمان ذخیره سازی مواد و چرخش دستگاه به قطعات کوچک تقسیم می شوند. از آنها می توان برای برش و پوره آجیل ، مقدار کمی سبزیجات و گوشت نرم استفاده کرد. غذاسازها سریع و حرفه ای کار خواهند کرد و چند تیغه را در خردکن بزرگ خود قرار می دهند. آنها ابزار خوبی برای برش میوه ها ، سبزیجات ، آجیل و آجیل ، ادویه جات ترشی جات ، چاشنی ها و همچنین گوشت با بافت نرم مانند ماهی ، مرغ ، میگو و گوسفند هستند.

دستگاه های خردکن جدید قابلیت تنظیم سرعت را دارند تا بتوانید از آن برای رساندن غذا به اندازه دلخواه استفاده کنید. نکته مهم در سرعت و کیفیت دستگاه خردکن وضوح تیغه های آن است. هنگام خرید آن ، بهتر است به مواد تیغه و فولاد ضد زنگ آن توجه کنید. هرچه تیغه دستگاه شما بیشتر باشد ، بهتر است. در ادامه مقایسه دستگاه خردکن ، غذاساز و آسیاب ، باید گفت که اگر مخلوط کن ندارید ، خردکن می تواند کار شما آسان کند. شما می توانید سالادهای ساده و جذابی را با خردکن های دستی تهیه کنید که در انواع مختلف ساخته شده اند.

غذاساز و خردکن

تفاوت بین ظرفیت استفاده شده توسط غذاساز و خردکن

بین ظرف غذا ساز و خردکن در ظرفیت این دو دستگاه تفاوت وجود دارد. غذاساز بزرگتر است و بسته به مدل ، می تواند حدود هفت تا دوازده ظرف غذا را همزمان برش داده و آماده کند ، در حالی که ظرفیت خرد کن برقی حدود یک تا چهار فنجان است. بنابراین برای انتخاب بین این دو ، باید به حجم و میزان غذایی که اغلب نیاز به خرد شدن دارد توجه کنیم. اگر شما خانواده زیادی دارید یا می خواهید که وسیله ای مناسب برای تهیه غذا در مهمانی ها به شما کمک کند ، غذاساز گزینه بهتری به نظر می رسد ، اما اگر می خواهید روزانه از آن در خانواده های دو یا سه نفره استفاده کنید ، بهتر است خردکن جمع و جورتر بخرید.

ظرفیت مخزن خردکن

مخزن خردکن یکی از مواردی است که در خرید خردکن باید به آن دقت کنید. اگر از خردکن برای خرد کردن مواد کمی استفاده می‌کنید بهتر است محفظه کوچکتر دستگاه را تهیه کنید تا مواد بهتر خرد شوند زیرا محفظه بزرگ مواد کم داخل خردکن را زیاد خرد نمی‌کنند. اما اگر جز خانواده‌های پر جمعیت هستید و هر روز حجم زیادی از مواد غذایی را خرد می‌کنید بهتر است خردکن بزرگ‌تر با تعداد تیغه‌های بیشتری تهیه کنید تا عملکرد بهتری برایتان داشته باشد.

قفل ایمنی

همانطور که می‌دانید اکثر وسایل برقی آشپزی مجهز به میکروسوئیچ یا قفل ایمنی هستند. میکروسوئیچ‌ در ایمن بودن خردکن بسیار موثر است و تا زمانی که تمامی قطعات به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند امکان روشن شدن دستگاه را به شما نخواهند داد.

تفاوت در تمیز کردن

تمیز کردن و شستشو کمی سخت تر خواهد بود ، اما در مورد دستگاه های خرد کن که از نظر اندازه و تعداد کوچک تر هستند و کمی شستشو و تمیز کردن آنها راحت تر و همچنین کوتاه تر هست و معمولاً می تواند چند دقیقه از وقت شما را بگیرد.

تفاوت در کارایی

خردکن ها فقط برای برش مواد غذایی استفاده می شوند ، اما برش دادن و برش خوردن غذا تنها دو قابلیت ماشین آلات آشپزخانه است و این دستگاه عملکردهای دیگری مانند تمیز کردن غذا ، برش ، خرد کردن و … را دارد.

مهم‌ترین فرق غذاساز و خردکن

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوتی که می‌توان بین یک غذاساز و خرد کن عنوان کرد، کارایی آن‌ها است. جالب است بدانید، طبق اظهار نظر بیشتر مصرف‌کنندگان، غذاساز کالایی بسیار مفیدتر، کاربردی‌تر و به‌بیان ساده به‌درد بخورتر از خرد کن است.
کارایی غذاساز: شاید اصلی‌ترین دلیل این امر را بتوان شمار بالای قابلیت‌های غذاساز نسبت به خرد کن عنوان کرد. یک غذاساز از صفحه و تیغه‌های مختلفی تشکیل شده است. ضمن این‌که از یک پارچ مخلوط‌کن هم برخوردار است. با کمک قطعات متنوع این وسیله می‌توانید با سرعت، آسایش و لذت بیشتری آشپزی کنید. مواد غذایی را در اندازه‌های موردنظر برش زده و خرد کنید. علاوه‌بر تمام این‌ کارها در برخی از مدل‌های به‌روزتر می‌توانید به پوره‌کردن، خمیرزدن و حتی رشته‌کردن مواد غذایی هم بپردازید.
کارایی خردکن برقی: معمولا از خرد کن برای خرد، ریز و قطعه‌ کردن برخی از موادغذایی مانند میوه و سبزی‌ها استفاده می‌شود. البته برخی از مصرف‌کنندگان هم با این وسیله گوشت‌هایی که بافت تقریبا نرم‌تری دارند را به قسمت‌های بسیار ریزتر تبدیل می‌کنند. بنابراین اصلی‌ترین دلیل طراحی و ساخت خرد کن، ارائه ابزاری حرفه‌ای، مخصوص خردکردن مواد غذایی است.

قیمت خردکن و غذاساز

همه می‌دانیم که بودجه و هزینه، یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که همیشه پیش از خرید هر وسیله‌ای مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.
قیمت غذا ساز: کاملا بدیهی است که یک غذاساز به‌دلیل کارایی، قابلیت‌، اندازه، تکنولوژی و … دارای قیمت بیشتری باشد. خصوصا مدل‌های متنوع با طراحی‌ و فناوری‌ جدید توجه خریداران را به‌خود بیش از گذشته جلب خواهد کرد. از این رو اگر طالب خرید یک غذاساز باکیفیت، همه‌کاره، کاربردی و باطول عمر زیاد هستید، قطعا قیمت بیشتری هم پرداخت خواهید کرد.
قیمت خرد کن: خرد کن نسبت به غذاساز به‌ دلایل مختلفی ازجمله اندازه، کارایی، گنجایش و حتی میزان کاربردی که دارد، ارزان‌تر است. البته به‌دلیل انواع دستی و برقی، شاهد تنوع قیمت در بازار خرد کن هستیم. ولی به‌طور کلی بیشتر خانواده‌ها از هر قشری، توانایی خرید این کالا را به‌دلیل ارزان تر بودن نسبت به غذاساز خواهند داشت.
مشخصات و قیمت خردکن برسادیس
دستگاه محصول ایران و تولید کارخانه برسادیس
حجم مخزن خردکن برسادیس ۶ لیتر معادل ۳ کیلوگرم است
قدرت موتور دستگاه ۶۵۰۰ وات گیربکسی است
جنس تیغه دستگاه فنر فولاد استایلس استیل هست، بسیار تیز هست اصلا نمیشکنه ؛زنگ نمیزنه و قابلیت هزاران بار تیز شدن داره (درصورت نیاز , تیزکن را جداگانه تهیه کنید)
جنس مخزن دستگاه پلی کربنات یو وی داره (معروف به شیشه هواپیما) نشکن، ضد خط و خش، رنگ و بو نمیگیره
موتور دستگاه و مواد اولیه بدنه و مخزن وارداتیه
۱۸ ماه گارانتی کتبی با مهر خدمات مرکزی شرکت برسادیس
۱۰ سال خدمات پس از فروش

برخی ویژگی های اصلی خردکن برسادیس:
این دستگاه خردکن قابلیت خرد کردن مواد گوشتی و سبزیجات را دارد و هم به عنوان مخلوط کن و آسیاب مورد استفاده قرار می گیرد و تنها خردکن بازار است که قابلیت پوست گرفتن سیب زمینی را دارد.
گروه صنعتی برسادیس با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تولید لوازم آشپزخانه این افتخار را دارد تا با تولید خرد کن همه کاره برسادیس همیار هر کد بانوی ایرانی را در آشپزخانه فراهم سازد و خود را متعهد میکند که بهترین کیفیت را در خانه های ایرانی ارسال کنید.

نوشته دیگر :   اعزام دانشجو و پذیرش تحصیلی

قدرت موتور و توان خردکن

یکی از نکات اصلی که در خرید خردکن برقی خوب باید به آن توجه کنید قدرت موتور و توان آن است. هر چقدر که توان مصرفی خردکن بیشتر باشد قابلیت خرد کردن مواد با دستگاه هم بیشتر و بهتر خواهد بود. شما باید بسته به نیازتان خردکنی را انتخاب کنید که توان مناسبی داشته باشد تا بتواند نیازهایتان را برآورده کند و در نهایت محصول کاربردی باشد. به این نکته هم دقت کنید که هر چقدر توان مصرفی و قدرت موتور خردکن زیاد باشد قطعا برق مصرفی دستگاه هم بیشتر می‌شود. اما چون خردکن به مدت زیادی روشن نمی‌باشد و همانند وسایلی چون تلویزیون یا یخچال دائم در حال کار کردن نیست بنابراین نگران برق مصرفی آن نباشید.

۱٫     خرد کردن مواد

حتما قبل از استفاده از خرد کن تمام مواد را به چند تیکه برش دهید. اگر مواد خوراکی را به طور کامل در خردکن بریزید، به تیغه و موتور آن فشار وارد شده و دستگاه آسیب جدی می‌بیند. مثلا پیاز را قبل از ریختن در خردکن، به چهار قسمت برش دهید.

۲٫     پر کردن ظرف خردکن

سعی کنید خرد کن را پر از مواد غذایی نکنید. این کار هم باعث می‌شود مواد خوراکی به سختی درون ظرف حرکت کنند و هم مواد به خوبی خرد نشود.

 

۳٫      تمیز کردن خردکن

اگر شما بعد از استفاده از خردکن قطعات آن را به خوبی تمیز نکنید، مقداری از مواد خوراکی درون ظرف باقی می‌ماند که با گذشت زمان باعث ایجاد کپک می‌شوند. این کپک‌ها دفعه بعد وارد مواد غذایی شده و سلامتی شما را به خطر می‌اندازند.

۴٫      تمیز کردن بدنه بیرونی خردکن

بدنه بیرونی دستگاه که با مواد غذایی ارتباطی ندارد را می‌توانید با یک دستمال تمیز نظافت کنید. همچنین تمام قطعات خرد کن نظیر درب، تیغه‌ها و ظرف خردکن بجز موتور آن قابل شستشو هستند و می‌توانید بعد از هر بار استفاده، آن را از برق کشیده و با مواد شوینده به‌خوبی تمیز کنید.

۵٫      خشک کردن دستگاه

اگر دستگاه خرد کن را بعد از شست‌وشو خشک نکنید، باعث ایجاد بو نامطبوع یا حتی ایجاد کپک می‌شود و دفعه بعدی وارد مواد خوراکی می‌شوند. همچنین باعث ایجاد زنگ‌زدگی در قطعات فلزی آن می‌شود. پس حتما بعد از استفاده آن را کاملا خشک کرده و بردارید.

۶٫     ریختن مواد غذایی داغ در خردکن

اگر شما مواد غذایی داغ را در داخل خردکن بریزید، باعث ایجاد ترک در بدنه ظرف و حتی شکستن آن می‌شود. برای خرد کردن مواد غذایی داغ، بگذارید سرد شوند که به دستگاه آسیبی وارد نشود و در نگهداری خردکن مشکلی پیش نیاید.

۷٫     خاموش کردن دستگاه بعد از ۲ دقیقه کار

برای داشتن دستگاهی با طول عمر بالا و کارایی بهتر، بعد از ۲ دقیقه کار کردن با خردکن حتما به مدت ۵ دقیقه آن را خاموش کنید که موتور دستگاه خنک شده و آسیب نبیند.

۸٫     وارد نکردن وسایل تیز به درون دستگاه

در هنگام استفاده از دستگاه و زمانی که خردکن به برق است، به هیچ وجه وسایل تیزی همچون چاقو را به درون خردکن وارد نکنید. این کار باعث برق گرفتگی و آسیب جدی می‌شود.

 

تعداد و جنس تیغه

تیغه خردکن معمولا از جنس استیل ضد زنگ طراحی شده‌ است. تیغه‌های استیل هم بسیار تیز هستند و هم طول عمر بسیار بالایی دارند، همچنین مقاومت زیادی در برابر مواد سفت دارند بنابراین به مرور زمان با استفاده زیاد دچار زنگ زدگی و خرابی نمی‌شوند.

خردکن‌ها معمولا به صورت 2 تیغه، 4 و 6 تیغه در بازار موجود هستند که بسته به نیازتان یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. تعداد تیغه‌ها در خردکن تاثیر زیادی بر میزان و کیفیت خرد کردن مواد غذایی دارد. هرچقدر تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد قاعدتا مواد غذایی بهتر و بیشتر خرد می‌شوند و خود تیغه‌ها هم طول عمر بیشتری خواهند داشت.

جنس تیغه های خردکن bersadis تیتانیوم ضد زنگ و قابل تیز کردن هستند .
تیغه ها دارای مقاومت  بالایی است که می توانید مواد سخت مثل شیشه و سنگ را خرد کند در صورتی که هیچ گونه آسیبی به بدنه و تیغه و موتور وارد نمی شود.
ویژگی منحصر به فرد  این خردکن، جنس بدنه آن می باشد که پلی کربنات نشکن است و به هیچ عنوان نمی شکند.
تست دستگاه فشار را روی این خردکن تا وزنه 150 kg صورت گرفته است این خردکن توانسته این حجم فشار بالا را روی بدنه تحمل کند.

خردکن‌های دستی جمع‌وجورترند و معمولا به متعلقات و تیغه‌های متعددی برای برش‌های مختلف مجهزند. خردکن‌های برقی نسبتا یغورترند و باید فضای نگهداری بیشتری برایشان مهیا کنید. این مدلی‌ها از پس سبزیجات هیکلی و سخت‌جان هم به‌خوبی برمی‌آیند؛ مهم‌تر اینکه دست‌خسته‌کن نیستند. البته، همان طور که حدس می‌زنید، خردکن‌های برقی گران‌ترند، ولی به کم‌زحمت‌تر بودن‌شان می‌ارزند. خرید خردکن‌های برقی را به‌خصوص به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به‌دلیل مشکلات سلامتی نباید به دست‌شان فشار اضافه وارد کنند.

چه جنسی باشد؟

هر وسیله‌ای که با مواد غذایی در تماس است، باید از جنس مطمئن و سلامت‌محور باشد. درمورد خردکن‌ها هم چون مخزن یا همان کاسه اغلب مدل‌ها پلاستیکی است، دقت کنید که پلاستیک مورداستفاده فاقد BPA باشد، بیسفِنول آ نوعی ماده شیمیایی است که در تولید محصولات پلاستیکی کاربرد دارد و گفته می‌شود برای سلامتی خوب نیست.

جنس تیغه‌ها هم بهتر است استیل ضدزنگ باشد. فرقی نمی‌کند خردکن دستی می‌خرید یا برقی، درهرصورت تیغه‌ها باید تیز و محکم باشند، وگرنه براثر استفاده مداوم زود مستهلک خواهند شد. از خرید خردکن‌های دارای تیغه‌های ضعیف که بی‌بروبرگشت باید خودداری کنید، چون دوام چندانی ندارند و وسط میوه‌ها و سبزیجات سخت گیر می‌کنند.

چه مدلی کار کند؟

 

خردکن‌ها مدل‌های بسیار مختلفی دارند و هر مدلی طرز کار خاص خودش را دارد. برای کار با خردکن‌های برقی لازم نیست کار خاصی انجام دهید؛ همین که دکمه شروع را بزنید، در چشم‌برهم‌زدنی میوه و سبزیجات خردشده تحویل خواهید گرفت. طرز کار خردکن‌های دستی بسته به مدل دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. برای کار با برخی خردکن‌های دستی، مثل نایسِر دایسِر، باید درِ دستگاه را روی میوه یا سبزیجات مدنظر رو به پایین فشار دهید. مدلی‌هایی هم هستند که با دسته طنابی کار می‌کنند.

کافی است دسته طنابی دستگاه را بکشید تا تیغه‌ها شروع به چرخیدن کنند؛ این مدل خردکن‌ها حتی می‌توانند خیلی ریز خرد کنند و خصوصا به‌درد ریز خردکردن سبزیجات برگی می‌خورند، البته در حجم کم. علاوه بر همه اینها خردکن‌های با دسته چرخشی هم داریم. خلاصه که طرز کار هر مدل خردکنی می‌تواند متفاوت باشد.

تک‌کاره بخرم یا چندکاره؟

خردکن‌های چندکاره علاوه بر خردکردن از قابلیت‌های دیگری مثل رنده‌کردن یا برش روبانی‌ و نواری هم برخوردارند و در اعمال متنوع‌تری به کار می‌آیند.

درمورد خردکن‌هایی مثل نایسر دایسر که صفحات تیغه‌دار دارند، حتما به تنوع تیغه‌ها و اندازه‌های برش دقت کنید؛ با خردکن‌های این مدلی می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات دلخواه‌تان را در اندازه‌های معکبی مختلفی برش دهید. درعوض، خردکن‌های دارای تیغه چرخان (خردکن‌هایی که به غذاساز شبیه‌ترند) برای سبزیجات برگی و خیلی ریز خردکردن مناسب‌ترند.

کاسه خردکن چه اندازه‌ای باشد؟

باید ببینید معمولا در چه حجمی میوه و سبزیجات خرد می‌کنید. طبیعتا هرچه کاسه خردکن بزرگ‌تر باشد، میوه و سبزیجات خردشده بیشتری را در خود جای می‌دهد، اما در مدل‌های با گنجایش کم مدام باید کاسه خردکن را خالی کنید تا برای مابقی مواد جا باز شود. البته، ناگفته نماند همه خردکن‌ها کاسه‌دار نیستند.

نکته دیگری هم هست که باید بدانم؟

  • خردکن‌های دارای قطعات قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی از زحمت شستن هم خلاص‌تان می‌کنند و برای شماهایی که از وقت صرف‌کردن پای سینک متنفرید، قطعا کاربردی‌ترند.
  • درمورد خردکن‌های رومیزی هم وجود پایه‌های لاستیکی چسبنده ویژگی مهمی است، چراکه از حرکت‌کردن دستگاه حین کار جلوگیری می‌کند.
  • خردکن‌های برقی ترجیحا ضمانت‌دارشان بهتر است؛ بنابراین، از برندهای معتبر خرید کنید تا از بابت خدمات پس از فروش هم خیال‌تان راحت باشد.
خردکن همه کاره