برگزیده

مروری بر فناوری Hyper-V

 

Hyper-V محصول مجازی سازی سخت افزار مایکروسافت است. این به شما امکان می‌دهد نسخه نرم‌افزاری از یک رایانه به نام ماشین مجازی ایجاد و اجرا کنید. هر ماشین مجازی مانند یک کامپیوتر کامل عمل می کند و یک سیستم عامل و برنامه ها را اجرا می کند. هنگامی که به منابع محاسباتی نیاز دارید، ماشین‌های مجازی به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهند، به صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک می‌کنند و راه کارآمدتری برای استفاده از سخت‌افزار نسبت به اجرای یک سیستم عامل روی سخت‌افزار فیزیکی هستند.

Hyper-V هر ماشین مجازی را در فضای ایزوله خود اجرا می کند، به این معنی که می توانید همزمان بیش از یک ماشین مجازی را روی یک سخت افزار اجرا کنید. ممکن است بخواهید این کار را انجام دهید تا از مشکلاتی مانند خرابی که بر بارهای کاری دیگر تأثیر می گذارد جلوگیری کنید یا به افراد، گروه ها یا سرویس های مختلف دسترسی به سیستم های مختلف بدهید.

چند راه Hyper-V می تواند به شما کمک کند

یک محیط ابری خصوصی را ایجاد یا گسترش دهید. با انتقال یا گسترش استفاده از منابع مشترک، خدمات فناوری اطلاعات بر اساس تقاضای انعطاف‌پذیرتر را ارائه دهید و با تغییر تقاضا، استفاده را تنظیم کنید.

از سخت افزار خود موثرتر استفاده کنید. سرورها و بارهای کاری را روی رایانه های فیزیکی کمتر و قدرتمندتر ادغام کنید تا از انرژی و فضای فیزیکی کمتری استفاده کنید.

بهبود تداوم کسب و کار تأثیر زمان‌بندی برنامه‌ریزی‌شده و برنامه‌ریزی نشده بارهای کاری خود را به حداقل برسانید.

یک زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) ایجاد یا گسترش دهید. استفاده از یک استراتژی دسکتاپ متمرکز با VDI می‌تواند به شما در افزایش چابکی کسب‌وکار و امنیت داده‌ها و همچنین ساده‌سازی انطباق با مقررات و مدیریت سیستم‌های عامل و برنامه‌های کاربردی دسکتاپ کمک کند. میزبان مجازی سازی Hyper-V و Remote Desktop Virtualization (RD Virtualization Host) را در همان سرور قرار دهید تا دسکتاپ های مجازی شخصی یا استخرهای دسکتاپ مجازی را در دسترس کاربران خود قرار دهید.

توسعه و آزمایش را کارآمدتر کنید. در صورت استفاده از سیستم های فیزیکی، محیط های مختلف محاسباتی را بدون نیاز به خرید یا نگهداری تمام سخت افزار مورد نیاز خود بازتولید کنید.

Hyper-V و سایر محصولات مجازی سازی

Hyper-V در ویندوز و ویندوز سرور جایگزین محصولات مجازی سازی سخت افزار قدیمی تر، مانند Microsoft Virtual PC، Microsoft Virtual Server و Windows Virtual PC می شود. Hyper-V ویژگی های شبکه، عملکرد، ذخیره سازی و امنیتی را ارائه می دهد که در این محصولات قدیمی موجود نیست.

Hyper-V و اکثر برنامه های مجازی سازی شخص ثالث که به ویژگی های پردازنده یکسانی نیاز دارند، سازگار نیستند. دلیل آن این است که ویژگی‌های پردازنده، که به عنوان افزونه‌های مجازی‌سازی سخت‌افزار شناخته می‌شوند، طوری طراحی شده‌اند که به اشتراک گذاشته نمی‌شوند. برای جزئیات، به برنامه های مجازی سازی با Hyper-V، Device Guard و Credential Guard کار نمی کنند مراجعه کنید.

Hyper-V چه ویژگی هایی دارد؟

Hyper-V ویژگی های زیادی را ارائه می دهد. این یک نمای کلی است که بر اساس آنچه ویژگی‌ها ارائه می‌کنند یا به شما کمک می‌کنند گروه‌بندی شده است.

محیط محاسباتی – یک ماشین مجازی Hyper-V شامل همان بخش های اساسی یک کامپیوتر فیزیکی مانند حافظه، پردازنده، ذخیره سازی و شبکه است. همه این قطعات دارای ویژگی ها و گزینه هایی هستند که می توانید راه های مختلفی را برای رفع نیازهای مختلف پیکربندی کنید. ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی را می‌توان به‌دلیل راه‌های زیادی که می‌توانید آن‌ها را پیکربندی کنید، هر کدام دسته‌بندی خاص خود در نظر گرفته شوند.

بازیابی فاجعه و پشتیبان – برای بازیابی فاجعه، Hyper-V Replica کپی هایی از ماشین های مجازی ایجاد می کند که در نظر گرفته شده است در مکان فیزیکی دیگری ذخیره شوند، بنابراین می توانید ماشین مجازی را از نسخه بازیابی کنید. برای پشتیبان گیری، Hyper-V دو نوع ارائه می دهد. یکی از حالت های ذخیره شده استفاده می کند و دیگری از Volume Shadow Copy Service (VSS) استفاده می کند تا بتوانید برای برنامه هایی که از VSS پشتیبانی می کنند، پشتیبان گیری سازگار با برنامه ایجاد کنید.

نوشته دیگر :   انواع حفاظ شاخ گوزنی ساختمان

بهینه سازی – هر سیستم عامل مهمان پشتیبانی شده دارای مجموعه ای سفارشی از خدمات و درایورها به نام سرویس های یکپارچه سازی است که استفاده از سیستم عامل را در ماشین مجازی Hyper-V آسان تر می کند.

قابلیت حمل – ویژگی هایی مانند مهاجرت زنده، مهاجرت ذخیره سازی، و واردات/صادرات، جابجایی یا توزیع ماشین مجازی را آسان تر می کند.

اتصال از راه دور – Hyper-V شامل Virtual Machine Connection، یک ابزار اتصال از راه دور برای استفاده در ویندوز و لینوکس است. برخلاف Remote Desktop، این ابزار به شما دسترسی کنسول را می دهد، بنابراین می توانید ببینید که در مهمان چه اتفاقی می افتد حتی زمانی که سیستم عامل هنوز بوت نشده است.

 

امنیت – بوت ایمن و ماشین های مجازی محافظت شده به محافظت در برابر بدافزارها و سایر دسترسی های غیرمجاز به ماشین مجازی و داده های آن کمک می کند.

برای خلاصه ای از ویژگی های معرفی شده در این نسخه، به موارد جدید Hyper-V در ویندوز سرور مراجعه کنید. برخی از ویژگی ها یا قطعات محدودیتی برای تعداد قابل پیکربندی دارند. برای جزئیات، به طرح مقیاس پذیری Hyper-V در Windows Server 2016 مراجعه کنید.

چگونه Hyper-V را دریافت کنیم

Hyper-V در Windows Server و Windows موجود است، به عنوان یک نقش سرور در دسترس برای نسخه های x64 ویندوز سرور. برای دستورالعمل های سرور، به نصب نقش Hyper-V در سرور ویندوز مراجعه کنید. در ویندوز، به عنوان ویژگی در برخی از نسخه های 64 بیتی ویندوز موجود است. همچنین به عنوان یک محصول سرور مستقل قابل دانلود، Microsoft Hyper-V Server نیز موجود است.

سیستم عامل های پشتیبانی شده

بسیاری از سیستم عامل ها بر روی ماشین های مجازی اجرا می شوند. به طور کلی، سیستم عاملی که از معماری x86 استفاده می کند، روی ماشین مجازی Hyper-V اجرا می شود. با این حال، همه سیستم عامل هایی که قابل اجرا هستند توسط مایکروسافت آزمایش و پشتیبانی نمی شوند.

Hyper-V چگونه کار می کند

Hyper-V یک فناوری مجازی سازی مبتنی بر Hypervisor است. Hyper-V از Hypervisor ویندوز استفاده می کند که به یک پردازنده فیزیکی با ویژگی های خاص نیاز دارد. برای جزئیات سخت افزار، به سیستم مورد نیاز برای Hyper-V در سرور ویندوز مراجعه کنید.

در بیشتر موارد، هایپروایزر تعاملات بین سخت افزار و ماشین های مجازی را مدیریت می کند. این دسترسی تحت کنترل هایپروایزر به سخت افزار به ماشین های مجازی محیط ایزوله ای را می دهد که در آن اجرا می شوند. در برخی از تنظیمات، یک ماشین مجازی یا سیستم عاملی که در ماشین مجازی اجرا می شود، دسترسی مستقیم به گرافیک، شبکه یا سخت افزار ذخیره سازی دارد.

Hyper-V از چه چیزی تشکیل شده است؟

Hyper-V قطعات مورد نیازی دارد که با هم کار می کنند تا بتوانید ماشین های مجازی ایجاد و اجرا کنید. این قسمت ها با هم پلتفرم مجازی سازی نامیده می شوند. هنگامی که نقش Hyper-V را نصب می کنید، آنها به عنوان یک مجموعه نصب می شوند. قطعات مورد نیاز شامل Hypervisor ویندوز، سرویس مدیریت ماشین مجازی Hyper-V، ارائه دهنده WMI مجازی سازی، گذرگاه ماشین مجازی (VMbus)، ارائه دهنده سرویس مجازی سازی (VSP) و درایور زیرساخت مجازی (VID) می باشد.

Hyper-V همچنین دارای ابزارهایی برای مدیریت و اتصال است. می‌توانید اینها را روی همان رایانه‌ای که نقش Hyper-V روی آن نصب شده است، و روی رایانه‌هایی که نقش Hyper-V نصب نشده است، نصب کنید. این ابزارها عبارتند از:

مدیر Hyper-V

ماژول Hyper-V برای Windows PowerShell

اتصال ماشین مجازی (گاهی اوقات VMConnect نامیده می شود)

Windows PowerShell Direct

فن آوری های مرتبط

اینها برخی از فناوری های مایکروسافت هستند که اغلب با Hyper-V استفاده می شوند:

Failover Clustering

خدمات دسکتاپ از راه دور

مدیر ماشین مجازی مرکز سیستم

فن آوری های مختلف ذخیره سازی: حجم های مشترک خوشه ای، SMB 3.0، فضاهای ذخیره سازی مستقیم