برگزیده

خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی باکیفیت

راه اندازی رستوران به خصوص در مراحل نهایی پیچیده خواهد شد و فراموش کردن خیلی از لوازم و ابزارهای مورد نیاز در آشپزخانه صنعتی دور از انتظار نخواهد بود. در زیر لیست از تجهیزات رستوران آورده شده است که با مطالعه اجمالی آن با کلیت این لوازم اساسی آشنا خواهید شد.

تجهیزات رستوران شامل موارد و دسته های مختلفی می شوند. این لوازم و ابزارها خود به دو دسته پخت سنگین و پخت سبک نقسیم بندی می شوند.

  • تجهیزات مورد نیاز برای انبار و سردخانه
  • تجهیزات آماده سازی غذا
  • لوازم سرو
  • تجهیزات دلیوری
  • لوازم شست و شوی رستوران
  • استاندارهای تجهیزات رستوران
  • مدیریت هزینه های تجهیزات رستوران
  • تجهیزات پخت
  • ابزارهای کانتری
  • لوازم برودتی و سرمایشی
  • دستگاه ظرف شور صنعتی
  • قفسه ها و تجیهزات استیل ذخیره سازی
  • کلیه ظروف پذیرایی رستورانی
  • هود صنعتی و فن
  • لوازم اتفای حریق

تجهیزات رستوران: بخش پخت

جریان و کارایی فضای رستوران با تجهیزات مناسب که قابلیت کارایی بالایی دارند مشخص می شود. همان طور که کمی پیش تر هم به آن اشاره کردیم قلب تپنده هر رستوران با هر کانسپتی آشپزخانه آن و تیم آشپزی آن و در پس آشپزی حرفه ای فراهم بودن تجیهزات رستورانی با کیفیت جای گرفته است.

 

دستگاه فر صنعتی به دلیل استفاده زیاد باید یکی از با انعطاف ترین ابزارهای آشپزخانه صنعتی باشند. در رستوران با فر صنعتی قارد خواهید بود تا حجم زیادی از مواد غذایی را سریع تر از سرعت معمل طبخ نمایید. مدل های مدرن فر صنعتی مثل فر رشنال کارکرد بهتری نسبت به دستگاه فر صنعتی کانونشنال دارد.

از آن می توان برای پخت انواع نان و شیرینی، رست کردن، جا انداختن خوراک ها و حتی خشک کردن انواع سبزیجات و میوها استفاده نمود. با این توضیحات باید گفت که دستگاه فر صنعتی یکی از تجهیزات رستورانی ضرروی است.

در حالی که آونی که با نیروی گاز می کند به طور معمول انتخاب اول رستوران دار است، دستگاه فر صنعتی که با نیروی برق کار می کند نیز کارکرد بالایی دارند. از این نوع آون می توان برای فضاهای رو کانتری استفاده نمود.

مهمترین ملاک در این بخش کارکرد دستگاه آون صنعتی خواهد بود. برای انتخاب بهترین مدل دستگاه فر صنعتی میزان استفاده را به عنوان ملاک اولیه در نظر داشته باشید و در درجه دوم رنج دمایی که برای پخت آیتم های اصلی منو شما مناسب هستند را در نظر بگیرید. این دو ویژگی فاکتورهایی هستند که کارایی کارکنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مدل های اجاق های صنعتی

اجاق صنعتی یکی از بایدهای تجهیزات رستوران و آشپزخانه های صنعتی است. اگر مدلی را انتخاب نمایید که قابلیت تنظیم شعله در آن به راحتی فراهم باشد، همچنین ترکیبی از انعطاف پذیری و راحتی با فراهم بودن آون با ظرفیت متوسط در اجاق صنعتی باعث خواهد شد تا کارایی در هر منطقه به حداکثر برسد.

مدل های مدرن اجاق های صنعتی رنج پخت ترکیبی دارند و می توانید تکنیک های مختلف پخت را با این مدل ها به آسانی عملی کرد.

تجهیزات رستوران: اهمیت شعله ها در اجاق صنعتی

صفحه های شعله ها هم در مدل ایستاده و هم رومیزی وجود دارند. مدل های مختلف آشپزخانه های صنعتی ترکیب انعطاف پذیری و راحتی یک واحد فر ایستاده می تواند انعطاف پذیری بالایی در محیط آشپزخانه صنعتی دارد. همچنین در میان تجهیزات رستوران ترکیب شعله های با قابلیت گریل کردن می تواند وجود داشته باشد. البته در برخی از مدل ها می توان آون سالاماندر را نیز بر روی آن نصب نمود.

اهمیت استایل شعله ها در اجاق های صنعتی

شعله های اجاق های صنعتی با از متریالی تهیه شده باشند که ماندگاری بالایی داشته باشند از طرفی تمیز کردن آن ساده و راحت باشد. برای آنکه انتخاب مناسب داشته باشید لازم است تا پخت و حجم مواد اولیه مورد نظر را حتما در نظر گرفته باشید. همچنین سایز لوازم و ابزارهای پخت را هنگام بررسی شعله باد در نظر گرفته شود.

گریل ها

چه شما با گریل گازی، ذغالی و یا برقی کار کنید در هر صورت باید این ابزار سرعت پخت بالا، میزان ماندگاری و شست و شوی ساده ای داشته باشد. گریل صفحه تخت یا گریل شیار دار هر دو از در لیست تجهیزات رستوران اکثر کانسپت ها قرار دارد.

نحوه پخت گریل باید دقیقا طوری باشد که با ذائقه اکثریت هم خوانی داشته باشد. دستگاه های گریل هم مدل کانترتاپی و هم مدل های ایستاده دارند که با توجه به چیدمان آشپزخانه صنعتی می توان یکی از برای بخش پخت رستوران در نظر گرفت.

فر پیتزای کوپونه

تنوع در انواع فر پیتزای صنعتی با حداکثر کارایی با برند کوپونه معنا می شود. این برند ساختار انواع دستگاه فر پیتزای صنعتی را دچار انقلاب کرده است و پخت با آن بهترین نتیجه ممکن را خواهد داشت. فر پیتزای گردان ۱۱۰ و ۱۴۰ کوپونه یکی از خاص ترین مدل های این برند هستند.

فر پیزای طبقاتی کوپونه نیز به دلیل جایگیری کم و کارایی بالا برای مجموعه هایی که فضای آشپزخانه صنعتی آنها محدودتر است، یکی از مطلوب ترین تجیهزات رستوران می باشد.

فرهای صنعتی مارنو

برند ایتالیایی با سابقه در زمینه تولید تجهیزات رستوران یکی از با کیفیت ترین مدل های اجاق ها و انواع گریل کروم و گازهای کانتر تاپی رستورانی را تولید می کند.

فر مارنو سیستم مود تمام اتوماتیک دارد که از آن می توان برای پخت انواع غذاهای بین المللی و ایرانی استفاده نمود.

رنج پخت کانوشکن فرهای مارنو از ۳۰ تا ۳۰۰ درجه سلسیوس، رنج پخت بخار آن از ۳۰ تا ۱۳۰ درجه سلسیوس و رنج پخت ترکیبی کانوکشن و بخار ۳۰ تا ۳۰۰ درجه سلسیوس می باشد.

فرهای مارنو این ظرفیت را دارند تا آن در در مد تمام اتوماتیک ذخیره نمایید ( قابلیت برنامه ریزی تا ۱۵ سیکل) که هر برنامه نام اختصاصی خودش کارکرد ساده ای دارد. همان طور که گفته شد کار با پنل فرهای مارنو ساده است زیار منوی آن کاملا بصری با تصویر دستور غذای خاص طراحی شده است.

سیستم داخلی فر مارنو به صورتی است که رطوبت اضافی بخش شده در فضا را در حین پخت کاملا خارج می کند.

در فرهای مارنو ساختار ویژه ای برای شست و شو تعبیه گردیده است. این سیستم شست و شو تمام اتوماتیک است و بعد از هر مصرف می توان با اضافه کردن دز مناسب از مواد پودر شست و شو آن را بدون دخالت مستقیم کاملا تمیز نمود.

فر رشنال با پخت ترکیبی

فر رشنال با پخت ترکیبی قابلیت رست کردن، گریل کردن، بخار پز کردن و پخت انواع کیک و شیرینی را دارد. این فر ظرفیت پخت ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ پخت را دارد.

به لطف قابلیت پخت تمام هوشمند فر رشنال و ظرفیت تطابق با محیط و آب و هوای خاص، تنظیم همه چیز به صورت اتوماتیک و بر اساس سیستم اختصاصی رشنال صورت می گیرد.

کارکرد با این نو فر که یکی از ابزارهای و تجهیزات رستورانی ضروری می ‍ باشد، برای تمام کارکنان حتی آنهایی که به صورت فصلی در رستوران یا کافه کار می کنند، راحت و ساده خواهد بود.

صفحه کنترلی فر رشنال لمسی است که همین انتخاب برنامه های ترکیبی را ساده و سریع می کند. طراحی کامپکت فر رشنل حداقل فضا را در محیط اشغال خواهد کرد و همین باعث می شود تا چیدمان آشپزخانه صنعتی به بهترین نحو ممکن صورت بگیرید.

تجهیزات رستوران: لوازم برودتی

فریزر صنعتی

تنوع بالایی از فریزرهای صنعتی در بازار وجود دارد. هر کدام از این مدل های پاسخ گویی نیاز خاص هر کدام از کانسپت های رستورانی هستند. اما به طور کلی فریزر صنعتی چهار نوع کلی دارد:

  • فریزر ایستاده: این مدل می تواند یکی از لوازم کاربدی در تجهیزهات رستوران باشد. به دلیل ساختار سازه ای این نوع فریزر دسترسی و جابجایی مواد غذایی با آن بسیار ساده خواهد بود.باید گفت که این مدل برای آشپزخانه های صنعتی که متراژ به نسبه بالایی دارند، مطلوب می باشد.

خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی باکیفیت

  • فریزر صنعتی زیر کانتری: تجهیزات رستوران با این نوع از یخچال و فریزر صنعتی با بودجه اقتصادی تمام خواهد شد. البته بر اساس مدل مد نظر آن می تواند پاسخگوی نیاز به کارایی خاص هم باشد.
  • فریزر صنعتی کانتری: این نوع فر صنعتی می تواند میزان بهداشت و کارایی را بالا ببرد و البته قابلیت آن را دارد تا از بخش روکانتری آن برای آماده شازی مواد اولیه نیز استفاده نمود. این فضای در نظر گرفته شده برای طبخ مواد غذایی را بالا خواهد برد.

برندهای مطرح یخچال و فریزر صنعتی

یخچال و فریزر صنعتی کورکو

همچین برند کورکو تجهیزات تاپینگ با طراحی ویژه دارد، در آن کلیه بخش های مورد نیاز برای آماده سازی تعبیه شده است.

دستگاه یخ ساز

  • دستگاه های یخ ساز که در داخل کابینت ها جاسازی می شوند: این نوع یکی از مدل های مناسب برای تولید میزان مناسب یخ بهداشتی برای کافه و رستوران است.
  • دستگاه یخ ساز با قابلیت خرد کردن Ice crusher: این مدل از دستگاه های یخ ساز به خصوص برای کترینگ و رستوران هایی که انواع نوشیدنی ‍ های مختلف را سرو می کنند، کاملا ایده آل است.
  • دستگاه یخ ساز Ice bin ( تولید یخ برفی): این مدل برای دستگاه یخ ساز ظرفیت تولید یخ برفی و ورقه ای را دارد که مناسب کافه های شلوغ است.
نوشته دیگر :   اتوماسیون صنعتی صنعت تک

تجهیزات رستوران: بخش کانترها و کابینت ها

حقیقت این است که بهترین سرآشپزها ب ا ابزارهای حرفه ای کار می کنند. تجهیزات رستوران در حالت معمول بر این اساس طراحی و ساخته می شوند که ضمن استفاده روزانه بالا دوام خود را حفظ نمایند.

تجهیز کردن رستوران با برندهای با کیفیت کارایی و بهره وری را در آشپزخانه صنعتی افزایش می دهد و رستوران را به سمت موفقیت پیش خواهد برد.

دستگاه غذا ساز صنعتی، بلندر و میکسر

بلندر یا مخلوط کن باید طوری طراحی شده باشد که با استفاده زیاد به راحتی فرسوده نشود. به طور معمول بلندر به غیر از آنکه یکی تجهیزات رستورانی مهم قلم داد می شود، کاربرد زیادی در کافه بارها نیز دارد. توان موتور بلندر تعیین کننده قدرت آن برای تهیه غلظت یا ویسکوزیته شیک های مختلف خواهد بود.

  • بلندرStick
  • بلندر اسموتی و میلک شیک
  • بلندر آشپزخانه صنعتی
  • بلندر بار کافی شاپ

بهترین برندهای بلندرها

  • بلندر ویتامیکس: این بلندر یکی از قدرتمندترین میکسرهای موجود در بازار است. تیغه های این بلندر طوری طراحی شده است که ظرفیت خرد و مخلوط کردن انواع مواد مایع و میوه های یخ زده و یخ را در کسری از ثانیه دارد. طراحی این بلندر طوری است که برای استفاده زیاد ساخته شده است و به ندرت کند خواهد شد. همچنین سیستم داخلی بلندر ویتامینکس برنامه ریزی شده و هر چیزی را بر اساس برنامه خاص آن پوره می نماید.

اسلایسرها

آماده سازی مواد اولیه با حجم کار بالا در رستوران، کافی شاپ، برگرشاپ ها و انواع غذاخوری ها می تواند بسیار مشکل و پیچیده شود. دستگاه اسلایسر با کیفیت باید ضمن داشتن کارایی لازم، شست و شوی ساده ای داشته باشد و کار با آن بدون پیچیدگی ممکن شود. قطعا دستگاه اسلایسر در لیست تجهیزات اکثر رستوران ها قرار خواهد گرفت. به طور کلی این ابزار در سه دسته قرار می گیرد:

  • اسلایسر انواع گوشت
  • اسلایسر انواع سبزیجات
  • اسلایسر آماده سازی گوشت های فرآوری شده

آشنایی با بهترین برندهای اسلایسرها

  • خرد کن های هالده: این نوع از اسلایسر ها دقیقا برای نیاز رستوران و کافی شاپ ساخته شده است. در بازه تنها یک ثانیه حجم قابل توجه ای سیب زمینی و سبزیجات را خرد و بر اساس مدل دلخواه برش می زند. با توجه به کارایی بالا و خدمات پس از فروش فعال این برند، خرد کن هالده یکی از مرغوب ترین اسلایسرها می باشد.

آون سالاماندر

البته که بسته به شرایط ممکن است وجود آون سالامندر در لیست تجهیزات رستوران الزامی نباشد. اما برای تهیه غذایی با حداکثر کیفیت این ابزار می تواند به یکی از کاربردی ترین ها تبدیل شود.

دستگاه تستر صنعتی

تسترهای صنعتی هم مدل ریلی و هم مدل های با ساختار عمودی دارند که هر دو نوع بر اساس ظرفیت برای رستوران های سلف سرویس و بوفه ها مناسب هستند. به خصوص اگر در فضا نیاز به تست کردن حجم زیادی از برش های نان باشد در آن صورت باعث به جریان انداخت روند کاری در منطقه های مختلف خواهد شد.

  • دستگاه تستر ایستاده
  • دستگاه تستر ریلی
  • دستگاه تستر صفحه گریلی

برندهای مطرح انواع دستگاه تستر

تسترهای سیرمن به صورت ریلی برای مصارف صنعتی ساخته می شوند. این برند یکی از حرفه ای ترین مدل های دستگاه های تستر در بازار می باشد. جنس بدنه و نوار ریلی دستگاه تستر از استیل ضد زنگ ساخته شده است.

سیرمنی یکی از برندهای ایتالیایی با سابقه است که تجهیزات کافی و رستوران با درجه کیفی بالا را تولید می نماید.

انواع قهوه جوش و ابزارهای دم کردن چای و دمنوش

چه شما بخواهید کافی شاپ لوکس یا کافه رستوران راه اندازی نمایید در هر صورت، در تجهیزات رستوران باید قهوه ساز و لوازم آماده سازی چای و دمنوش فراهم باشد.

با توجه به منوی مجموعه رستوران یا کافه باید گفت که هر کدام این لوازم تخصصی تر هم می شوند. برای مثال اسپرسوساز یک ابزار تخصصی آماده سازی انواع قهوه درجه یک می باشد.

بنردهای دستگاه های قهوه ساز

برندهای مطرح برای تهیه انواع قهوه جوش و لوازم دم کردن انواع چای و دمنوش موردهای زیر هستند:

  • دستگاه اسپرسو ساز سن مارکو: سن مارکو یکی از حرفه ای ترین دستگاه های اسپرسو ساز موجود در بازار است. این دستگاه تمپر تمام اتوماتیک و نازل فو ساز تمام استیل دارد. این دستگاه بدنه بسیار قدتمند دارد که ماندگاری را بالا نگه می دارد و تمیز کردن آن را ساده می کند. از سیستم جت بجار تعبیه شده در این دستگاه می توان برای گرم کردن فنجان ها استفاده کرد. همچنین برنامه دادن به دستگاه اسپرسو ساز سن مارکو با پنل تاچ ساده و راحت است.
  • دستگاه قهوه Sprint: این دستگاه یکی از مدل های اسپرسو سازهای خاص و مدرن تر برند سن ماکو است. تهیه انواع قهوه ایتالیای یا این ابزار درجه یک به آسانی امکان پذیر خواهد بود.
  • دستگاه اسپرسو WMF: محبوبیت دستگاه WMF جهانی است و کافه و رستوران های فرنچایز شناخته شده در سراسر دنیا دستگاه قهوه ساز این برند را جزو انتخاب های اول خود قرار داده اند. تعداد برنامه های ذخیره شده پنل مدیریت این دستگاه زیاد است و بر همین اساس تهیه کردن انواع نوشیدنی با آن ساده و دلپذیر است. به زبان ساده می توان گفت که تهیه قهوه با کیفیت با دستگاه های WMF معنا می شود.

دستگاه ظرف شویی صنعتی

  • زیر کانتری
  • دستگاه ظرف شوی صنعتی ریلی
  • دستگاه ظرف شوی مخصوص شست شوی انواع شیشه

دستگاه ظرف شویی صنعتی زیر کابینتی

همان طور که نام این سری از تجهیزات رستوران نمایانگر است، دستگاه ظرف شوی صنعتی زیر کانتری می تواند در زیر فضاهای خالی کانترها و کابینت ها در زیر چیدمان آشپزخانه صنعتی قرار داده شوند.

این شیوه طراحی باعث خواهد شد تا کاربری متراژهای کم بالا برود، از طرفی بودجه بندی در نظر گرفته شده برای راه اندازی رستوران دقیقا رعایت گردد.

دستگاه ظرف شوی ریلی

احتمالا آنچه در ذهن شما می گذرد، خرید ظرف شوی صنعتی است که قدرت و انعطاف پذیری در آن بالا باشد، از طرفی پاسخگوی نیاز بالای رستوران و کافه هم باشد. دستگاه ظرف شوی ریلی سرعت و کارایی را با هم ترکیب می کند و در زمان صرفه جویی خواهد کرد. این مدل از ظرف شو ها برای آشپزخانه هتل ها مناسب هستند.

دستگاه ظرف شویی با نوار ریلی قادر هستند تا ظروف با سایز و ظرفیت مختلف را در کم ترین زمان تمیز کنند. این دستگاه بخش بندی های مختلفی دارد که از آن می توان برای شست و شوی انواع کارد و چنگال و سایر ابزارها پر کاربرد در رستوران استفاده نمود.

مدل های دیگر دستگاه های ظرفشویی صنعتی شامل دو نوع زیر می شوند که کارکرد و ظرفیت کاملا متفاوتی دارند:

  • دستگاه ظرفشویی صنعتی pass-through : سیستم کلی این مدل از ظرف شوی های صنعتی طوری طراحی شده است که به راحتی در آن می توان ظروف با اندازه بزرگ را جای داد و در کم ترین زمان آن ها را تمیز کرد. این مدل به خصوص برای آشپزخانه های هتل های یکی از انتخاب های مناسب خواهد بود.
  • دستگاه ظرفشویی صنعتی مدل Rack-conveyors: این مدل از ظرفشوهای صنعتی ظرفیت بالاتری به نسبت مدل هایی که پیشتر به آن اشاره کردیم دارد. این نوع قابلیت شست و شو و خشک کردن چندین دسته از ظروف کثیف را به صورت هم زمان دارد. اگر سرعت بر قابلیت شست و شوی ظروف با اندازه مختل در الویت باشد در آن صورت دستگاه ظرفشویی صنعتی مدل Rack-conveyors یکی از مناسب ترین مدل های خواهد بود.
  • دستگاه ظرف شویی صنعتی مخصوص شست و شوی انواع قابلمه: دستگاه ظرف شوی صنعتی که صرفا برای شست و شوی انواع قابلمه و ظروف پخت بزرگ طراحی شده باشد، می تواند سخت ترین چربی ها و سوختگی های مواد غذایی را از بین ببرد. همچنین این مدل حجم شست و شوی بالایی دارد.
  • دستگاه ظرف شوی صنعتی اختصاصی ظروف شیشه ای: در رستوران های چند ستاره از پاکیزیگی ظروف شیشه باید اطمینان کامل حاصل شود. این یکی از مهم ترین اصول در سرویس رستوران هایی با کیفیت بالا خواهد بود. به همین جهت لازم است تا دستگاه ظرف شوی صنعتی اختصاصی برای شست وشوی لیوان و لوازم پذیرایی از این دست، در لیست تجهیزات رستوران قرار داده شود.

بهترین برندهای ظرف شوهای صنعتی

  • دستگاه ظرف شوی صنعتی : Jackson این دستگاه در هر ساعت می توان ۲۸۷ دسته ظرف را بشوید. می توان سرعت نوار نقاله ای آن را هم تنظیم نمود تا بر اساس ظروف مختلف سرعت شست و شو تنظیم گردد. میزان مصرف آب این دستگاه ۷۷ گالن به ازار هر بار شست و شو می باشد.
  • ظرف شوی صنعتی : champion این مدل کوچک تر است اما قدرتمند است. در هر ساعت ظرف شوی صنعتی champion ظرفیت شست و شوی ۵۵ دسته ظرف را دارد. ساختار این دستگاه به صورت عمودی است و در آن ظروف با اندازه های مختلف به سادگی جای خواهد گرفت.