مطالب عمومی سری اول

معرفی موزه علوم و فناوری ایران و گشتی در وب‌سایت آن

در این مطلب به سراغ یکی از موزه های کم تر شناخته شده ایران رفته ایم. موزه ای که از جنس تاریخی و باستانی نیس، بلکه از جنس علمه. موزه ای که در اون، تاریخ علم و فناوری رو در ایران بزرگ میشه جست‌وجو کرد و به یافته ها و واقعیتای جالبی رسید.

با گشتی در موزه علوم و فناوری ایران میشه که ایران زمین در علوم جور واجور، چه سابقه کهنی داره و این سابقه، چه راه هایی رو پیش روی پیشرفت علوم در کشورای جور واجور جهان قرار داده.

می گن که موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، تلاش کرده تا موزه رو به داخل زندگی مردم کوچه و خیابون ببره و اونا رو از نزدیک با تحولات علوم و فناوری در ایران آشنا کنه.

ایده موزه های سیار، ایده ایی بود که موزه علوم و فناوری خوب اونو در سالای گذشته اجرایی کرده. هر چند نمیشه آثار موزه هنرهای باستان یا موزه جواهرات ملی رو به سطح شهرا برد، اما میشه تصاویری از اونو مانند نگار خونه ای به وسعت یه شهر شهرداری تهران، روی بیلبورد خیابونا نصب کرد تا دیدگان میلیونا هموطن ایرونی با این آثار خاک خورده در موزه ها بیشتر آشنا شه.

در واقع، موزه علوم و فناوری ایران در تکمیل نهادهای مربوط به پیشرفت نظام علم و فناوری کشور ایجاد شده.
این موزه با نمایش پا‌یه‌های علم و تغییر فناوری، مأموریت داره نسبت به پیشرفت علم، گسترش تفکر علمی، ارتقای سطح زندگی و تعالی روح آدم قدم برداره.

پنج هدف اصلی راه اندازی موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به این توضیح اعلام شده:

برنامه ریزی واسه ساخت یک موزه در شأن ملی و پیشرفت اون و سروسامون دهی ساختار مناسب جهت سرویس دهی موزه به بازدیدکنندگان:

  • سرویس دهی آموزشی در زمینه های علم و فناوری به صورت حضوری و نرم افزاری و مجازی
  • ایجاد و پیشرفت مجموعه علمی و فناوری به سازمانا، موسسات و مشترکان موزه به صورت الکترونیکی
  • ایجاد و پیشرفت مجموعه علمی و فنی موزه واسه استفاده محققان، دانشجویان، دانش آموزان و همه مردم
  • همکاری و کمک به ساماندهی خونهای علم و فناوری

موزه علوم و فناوری ایران در  خیابون امام خمینی – خیابون سی تیر – بالاتر از موزه ایران باستان – ساختمون قبلی کتابخونه ملی ایران واقع شده.
بازدید از اون در روزای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ و در روزای ۵ شنبه و جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ هستش.

بهای بلیط موزه

  • هزینه بازدید فردی: ۳۵۰۰ تومن
  • هزینه جنگای علمی: ۶۰۰۰ تومن
  • هزینه بازدید همراه با جنگای علمی: ۸۰۰۰ تومن

با مقدمه ای که ارائه شد شما رو به گشتی دیجیتالی در سایت این موزه دعوت می کنیم.
جالبه بدونین که سایت موزه علوم و فناوری ایران در این نشانی قرار داره.

 

این سایت رو باید یکی از بهترین سایتای موزه ای کشور در فضای مجازی به حساب آورد. سایتی که می تونه الگویی واسه سایتای موزه ای کشور باشه. پرتال موزه علوم و فناوری ایران، پرتالی مالتی مدیا و با طراحی شکیله که تلاش داره تا طیف گسترده علوم و فنونی که در چند دهه گذشته، زمینه رشد کشور رو در میدونای جور واجور علمی دلیل شده، تا حد امکان در برابر دید علاقمندان بذاره. از علوم و فنون نظامی و موشکی گرفته تا نتیجه های ایران در میدون رباتیک و نانو، موضوعات متنوعی در موزه در اختیار مخاطبانه تا از این روش، بتونن با گوشه هایی از تلاشای ممتاز کارشناسان ایرونی در بخشای فناوری معمولی و فناوری پیشرفته آشنا شن.

 

صفحه اول سایت، ۷ بخش اصلی پرتال رو معرفی می کنه که هر بخش، از راه منوهای آبشاری استاتیک، از زیر بخشای متنوعی تشکیل شده.
یکی از بخشای باحال سایت موزه رو میشه بخش گالریا دونست. البته موزه در اینستاگرام هم فعالیت داره که از این نشانی قابل دسترسیه.

این وب‌سایت دارای بخش خبرنامه هست که میشه داغ ترین خبرها رو از اون روش گرفت. واسه دسترسی به کتابخونه کامل موزه علوم و فناوری ایران به بخش کتابخونه مراجعه کنین.

هفت  بخش اصلی سایت موزه فناوری به توضیح زیره:

  1. معرفی موزه: گذشته، درباره ما، اساسنامه، نمودار سازمانی، مصوبات هیات امنا
  2. فعالیتا: آموزشی، نشریات و معرفی نمایشگاه ها و همایشای مربوط به فعالیتای موزه
  3. گالری: یه سری از تصاویر موزه علوم و فناوری
  4. اخبار: اخبار داخلی، اخبار مربوط به علوم و فناوری ایران و بررسی درخشش اخبار موزه در خبرگزاریای کشور
  5. پیوندها: معرفی مراکز بین المللی در رابطه، مراکز داخلی در رابطه و معرفی شناسه موزه ها
  6. بخش رابطه با ما و فرم پیشنهاد پژوهشی: از جمله بخشای تعاملی پرتال هست که دلیل می شه تا مخاطبان و محققان، با مسئولان موزه در تعامل باشن.
  7. بخش گالری موزه، قسمت تور مجازی داره.
    در این بخش که یکی از قسمتای باحال پرتال حساب می شه، میشه به صورت مجازی، گشتی ۳۶۰ درجه ای در بخشای جور واجور موزه داشت و قبل از بازدید حضوری، از ظرفیتای این موزه آشنا شد.

گالری فناوریای بومی ایران، یکی دیگه از بخشای باحال این پرتال رو تشکیل میده. سرزمین ایران از دیر باز منشاء بسیار غنی در تولید فناوریای بومی بوده که هر کدوم از این فناوریا به عنوان پایه و اساسی در تکنولوژی مدرن کشورای دیگه مورد استفاده قرار گرفته. علم بومی بخشی از سرمایه ملی هر ملتیه که باورها، ارزشا، روش ها، وسیله ها وآگاهیای محلی اونا رو در بر میگیره. امروزه می بینیم که با الهام گرفتن از علم بومی جوامع قدیمی، روش ها و فناوریای مناسبی واسه پیشرفت ایجاد شده.

رشد و پیشرفت علم در هر کشور مرهون تلاش و اندیشه ورزی محققان یه ملت درگذر زمان به گستردگی تاریخ اون ملته و از این رو حفظ و نمایش نتیجه های علمی محققان و تاثیر اونا بر روند پیشرفتای علمی، چیزی واجبه.

سالن فناوریای بومی، به معرفی شاخه های جور واجور علوم پایه می پردازه و نتیجه کارای محققان ایران و اسلام رو به شکل آثار تعاملی و هم فیلمای آموزشی به نمایش میذاره.
از جمله سازه های آسباد، بادگیر و یخچال، وسیله نجومی رصدخانه مراغه از دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی، ماشینای ساده کتاب ملاک العقول و … که همه نشون دهنده سیر تغییر و تکامل علم ایران زمین از گذشته تا به امروزه.

در این قسمت، بخشایی چون، سازه ها، طرحای کتاب الحیل بنوموسی، ماشینای ساده، ترازها و ترازوها، ساعتا،نجوم، پیل اشکانی و کشتیرانی ارائه شده که هر یک، دارای اطلاعات خواندنی واسه کاربران پرتاله.

بخش ساعتا در این نشانی قرار داره و تصاویری از ساعتای قدیمی که به وسیله محققان ایرونی ساخته شده رو به نمایش درآورده س. ساعت آفتابی، شنی و آبی، از جمله مواردی هست که در این بخش در دسترسه.

بخش نجوم پرتال موزه علوم و فناوری، اطلاعات زیادی نداره اما از ۴ بخش باحال تشکیل شده : حلقه اعتدالین، ذات الحق، کره سماوری و اسطرلاب. اگه می خواید با این اسامی عجیب و غریب آشنا شید، کافیه به بخش نجوم پرتال مراجعه کنین.

اگه می خواید تا از برنامه های گذشته، حال و آینده موزه علوم و فناوری ایران خبردار شین، پیشنهاد می کنیم به بخش خبری پرتال مراجعه کنین که فهرستی از ۱۰۰ خبر رو به صورت تصویری، در اختیار مخاطبان قرار داده.

یکی از فعالیتای پر مخاطب موزه علوم و فناوری ایران که می  تونه ایده خوبی واسه دیگه موزه های کشور باشه، برگزاری موزه های سیار در همایشای علم و فناوری در ایران است.

باخبر شدن از زمان بازدید و فروش بلیط موزه و راهنمای بازدید کننده ها، در بخش پذیرش ارائه شده.
با امید به اینکه بخش فروش بلیط، به صورت به طور کامل اینترنتی به ارائه فروش بپردازه.

درباره موزه علم و فناوری ایران

  • نشانی: تهران – خیابون انقلاب – خیابون نجات الهی (ویلا)  – کوچه سلمان پاک – پلاک ۶،
  • پست الکترونیک: info@irstm.ir  و  riasat@irstm.ir
  • تلفن روابط عمومی: ۸۸۹۱۲۱۷۵
  • دورنگار:  ۸۸۹۱۷۸۵۸

گالری دائم موزه علوم و فناوری

  • نشانی: تهران – خیابون امام خمینی – خیابون سی تیر – بالاتر از موزه ملی – ساختمون قبلی کتابخونه ملی ایران
  • تلفن: ۶۶۷۲۵۳۸۴

نوشته دیگر :   لیست قیمت روز اتصالات گالوانیزه دنده ای چینی توپی برزیلی