برگزیده

نکاتی که در مورد رژیم لاغری باید رعایت کنید

چاقی عوارض بسیار زیادی برای فرد دارد و فرد چاق دچار مشکلات عدیده ای می گردد، از جمله موارد زیر :
آرتروز و دیسک کمر: هرچه فرد چاق تر باشد فشاری که بر روی استخوان ها و مفاصل وارد میشود بیشتر است و در نتیجه فرد چاق دچار مشکلات اسکلتی از جمله آرترزو و دیسک کمر میگردد.
نارسایی تنفسی: در انسان های چاق نیاز به اکسیژن رسانی به بافت های چربی بیشتر است و به دلیل عدم سازگاری شش فرد چاق دچار مشکل تنفسی میگردد.
دیابت: چاقی رابطه مستقیمی با ابتلا به دیابت دارد زیرا توانایی سلول های فرد چاق در دریافت گلوکز پایین میاید.
نازایی: یکی از علل نازایی در خانم ها چاقی و چربی زیاد است و خانم چاق با گرفتن رژیم لاغری میتواند باردار شود.
بالا رفتن چربی خون: به طور طبیعی هرچه فرد چاق تر باشد غلظت چربی های خونی نیز بیشتر میشود.
افزایش فشار خون: در افراد چاق چون نیاز به خون رسانی به بافتهای بدن بیشتر میشود در نتیجه به دیواره های عروق فشار آمده و فرد چاق دچار فشار خون میگردد.
مشکلات قلبی(سکته قلبی، نارسایی قلبی، بزرگ شدن قلب): در فرد چاق توانایی قلب برای خون رسانی به بافت های بدن کاهش میابد، در نتیجه خونی که به اندام های تحتانی رفته به قلب بازنمیگردد و فرد چاق دچار ادم میگرردد، حجم قلب فرد چاق برای جبران خونرسای زیاد شده و قلب بزرگ میشود و به مرور زمان ضعیف میگردد.نهایتا این مشکلا ممکن است منجر به سکته قلب در فرد چاق شود. احتمال ابتلا به سکته قلبی در افراد چاق بسیار بشتر از افراد لاغر است.
ضعف جنسی: در افراد چاق به دلیلی به هم ریختن تعادل هورمونی فرد دچار ضعف جنسی میگردد.
گرفتگی عروق: در افراد چاق به علت کلسترول بالا چربی در دیواره عروق رسوب میکند و عروق مسدود میگردند که نتیجه آن سکته های قلبی و مغزی است.
سنگ کیسه صفرا، نقرس، برخی سران ها، آلزایمر، سنگ کلیه و… از دیگر عوارض چاقی به شمار میروند.

روش های زیادی برای از دست دادن سریع وزن وجود دارد. اما اغلب رژیم و برنامه های غذایی، احساس گرسنگی شدید و عدم رضایت را به شما می دهند. این ها دلایل عمده ایی است که شرایط را برای ادامه رژیم و پایبند بودن به آن سخت می کند.
در وهله اول شما نباید با این تفکر پیش بروید که بعد از گذراندن 2 تا 3 ماه رژیم سفت و سخت و کاهش وزن، مجدد به عادات غذایی غلط خود بازگردید.
شما باید برای خود هدف گذاری کرده و به رژیم به عنوان یک سبک زندگی جدید نگاه کنید، تا همیشه به آن پایبند بمانید. برای مثال نباید یک شبه تصمیم بگیرید که برنج را از وعده غذایی خود حذف کنید، در واقع در یک رژیم غذایی اصولی هیچ غذایی حذف نمی شود، بلکه مقدار و زمان مصرف آن تغییر می کند.
سالم خوری در جامعه امروزی، که همه افراد به دلیل مشغله کاری و ماشینی شدن زندگی ها به غذا های آماده، کنسروی، چرب و … رو آورده اند سخت و دشوار شده است، اما قطعا برای شخصی که تصمیم قطعی برای تغییر سبک زندگی و عادات غذایی خود گرفته است راهی آسان و هموار خواهد بود.
برای ارزش گذاری یک سبک رژیم غذایی، اینکه یک رژیم غذایی چقدر باعث کاهش وزن شده است، ارزش گذاری غلطی است، بلکه ارزش گذاری درست این است که ببینید کاهش و تثبیت وزن، تا چه مدت دوام داشته است.

معرفی بهترین روش های لاغری در خانه

تحقیقات نشان داده است که افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، خیلی راحت و سریع وزن کم می کنند اما اکثرا بعد از سه سال مجدد این وزن را بدست می آورند.
واکنش بدن به هر نوع رژیم غذایی یک نوع واکنش دفاعی به سیستم کنترل شده گرسنگی (Starvation) است که نتیجه آن فعال شدن مکانیزم سیستم دفاعی بدن انسان است.

نوشته دیگر :   بازاریابی و درک نیاز های مشتریان

این مکانیزم ها شامل:

  • دفاع: مقامت در برابر کاهش بیشتر وزن یا همان استاپ وزنی، یعنی سوخت و ساز کاهش پیدا کرده و بدن در مقابل گرسنگی از خود دفاع می کند.
  • ذخیره سازی: افزایش وزن گیری به محض سوخت رسانی، یعنی گرسنگی در رژیم باعث شده بدن ما چربی بیشتری ذخیره کند.
  • مقاومت: کاهش امکان کاهش وزن در آینده، یعنی بدن در برابر رژیم مقاومت نشان میدهد و با زیاد کردن سلول های چربی از گرسنگی های آتی احتمالی جلوگیری می کند.

نکته: سوخت رسانی و انرژی بیشتر = ذخیره کمتر چربی = کاهش وزن

قبل از شروع هر رژیم غذایی باید با اصطلاحات زیر آشنایی داشته باشید:

  • کالری

مقدار انرژی ای است که از طریق غذا خوردن وارد بدن انسان می شود. همچنین کالری هر غذا با غذای دیگر متفاوت است. در روند کاهش وزن تعادل در کالری دریافتی بر اساس انرژی مصرفی امر حیاطی و مهمی است. اگر کالری دریافتی شما از میزان انرژی مصرفی شما بیشتر باشد، در واقع شما کالری مضاعف وارد بدن خود کرده اید که نتیجه آن افزایش وزن خواهد بود.

چاقی آغازگر چه بیماری هایی است؟

بیماری هایی مانند سکته مغزی، مشکلات تنفسی، دیابت نوع 2، التهابات در مفاصل و استخوان ها، مشکلات کیسه صفرا، اختلالات هورمونی، استرس و بسیاری از بیماری های دیگر که اینجا مجال آن نیست، در ارتباط مستقیم با چاقی قرار دارند. فاجعه اینجاست که چاقی می تواند منجر به سرطان هایی مانند پستان، کلون، پروستات و اندومتر شود!

چه بیماری هایی در کنار چاقی به توجه ویژه نیاز دارند؟

بیماری هایی از جمله عروق کرونری قلب، اختلالات خواب و دیابت نوع دو، اگر همراه با چاقی باشد، به توجه ویژه ای نیاز دارند. البته بیماری های قلبی از جمله آنژین صدری و سابقه سکته قلبی نیز می تواند همراه با چاقی خطرناک باشد. اگر همراه با چاقی دچار اختلال در خواب هستید، (خور و پف، قطع تنفس در حین خواب) حتما نیاز به درمان خواهید داشت.

برای مدیریت بیماری هایی مرتبط با چاقی، چه اقداماتی لازم است؟

اطلاع از میزان کلسترول، تری گلیسیرید خون و میزان فشار خون، می تواند در مسیر پیشگیری و یا درمان این بیماری ها مفید باشد.

و اما درمان چاقی یا همان رژیم لاغری

درمان چاقی با سه راه مختلف امکان پذیر است:

  1. درمان تغذیه ای-پزشکی

  2. درمان با ورزش

  3. رفتار درمانی

در ادامه به درمان تغذیه ای-پزشکی که بین مردم رواج بیشتری دارد پرداخته و سپس در رابطه با اهمیت ورزش همراه با رژیم غذایی صحبت خواهیم کرد:

برای آغاز یک رژیم لاغری نیاز به چه اطلاعاتی در رابطه با بدن خود داریم؟

برای اینکه رژیم‌لاغری خود را آغاز کنیم، علاوه بر رژیم غذایی اصولی، نیاز است سبک زندگی را نیز بررسی نماییم:

  1. دلیل و انگیزه فرد از کاهش وزن چیست؟
  2. آیا از سمت خانواده و دوستان حمایت می شود؟
  3. آیا خطرات چاقی و فواید کاهش وزن را درک می کند؟
  4. در زمینه فعالیت های ورزشی همراه با رژیم غذایی، اطلاعاتی دارد؟
  5.  و وضعیت اقتصادی و معیشتی فرد برای تنظیم یک برنامه غذایی نیز نیاز به بررسی دارد.

رژیم تثبیت وزن