عمومی

انواع بیماری های چشمی کدامند و چطور تشخیص دهیم

انواع بیماری های چشمی کدامند و چطور تشخیص دهیم؟

ینایی شما یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های شماست. به احتمال خیلی زیاد بسیاری از شما در طول زندگی خود با یک بیماری چشمی یا مشکلی مربوط به بینایی مواجه شده‌اید. برخی از بیماری‌های چشم جزئی هستند، خودبه‌خود از بین می‌روند یا به ‌راحتی در خانه درمان می‌شوند اما برخی از این بیماری‌های چشم اذیت‌ کننده هستند.

عفونت چشم یکی از عفونت‌های رایج میان مردم است. اصلی‌ترین نشانه‌های این نوع عفونت، قرمزی چشم، التهاب ملتحمه و زخم قرنیه است. این بیماری باید سریع تشخیص داده شود چون ممکن است به بینایی فرد آسیب برسد. التهاب ملتحمه معمولا آسیبی به بینایی نمی‌زند اما التهاب قرنیه یا قسمت‌های داخلی و اطراف چشم می‌تواند باعث از بین رفتن جزئی یا کلی بینایی فرد شوند.برای رفع علائم و درمان بیماری های چشمی می بایست از متخصصان چشم پزشکی کمک گرفت

قسمت های مختلف چشم

چشم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مشکل در عملکرد هر کدام از آن ها باعث ایجاد بسیاری از بیماری های شایع چشم می شود.

قرنیه

قرنیه لایه ای از بافت شفاف جلوی چشم است که به تمرکز نور کمک می کند.

مجرای اشک

روزنه های مجاری اشک در پرده های بالا و پایین در گوشه داخلی هر چشم قرار گرفته اند. اشک از طریق پلک پایینی، پلک فوقانی یا سطح چشم ترشح می شود. اشک قرنیه را روان و پاک می کند. مجاری اشک، اشک را تخلیه می کنند.

عنبیه و مردمک چشم

قسمت رنگی چشم عنبیه نام دارد. عنبیه مجموعه ای از عضلات است که مردمک چشم را کنترل می کند. عنبیه میزان نوری را که از طریق مردمک وارد چشم می شود، کنترل می کند.

عدسی و شبکیه

عدسیه در پشت مردمک چشم قرار دارد. عدسیه نور را بر روی شبکیه که سلول های حساس به نور در پشت کره چشم هستند، متمرکز می کند. شبکیه تصاویر را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و به عصب بینایی ارسال می کند.

عصب باصره

عصب بینایی، دسته ای ضخیم از رشته های عصبی هستند که به پشت چشم متصل شده اند و اطلاعات بصری را از شبکیه به مغز منتقل می کنند.

وجود مشکل در هر کدام از بخش های چشم موجب ایجاد بیماری ها و مشکلات چشمی می شود.

برخی از بیماری های چشمی

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه (کنژنکتیویت) عفونی یا چشم صورتی یکی از شایع‌ ترین عفونت ‌های چشمی است. زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی ملتحمه (بیرونی‌ترین غشای نازک اطراف کره چشم شما) توسط باکتری یا ویروس عفونی شوند. در نتیجه چشمان شما صورتی یا قرمز و ملتهب می‌شود. همچنین می‌تواند در نتیجه آلرژی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند کلر در استخرهای شنا باشد.

کراتیت یکی از انواع عفونت های چشمی

کراتیت عفونی زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه شما عفونی می‌شود. قرنیه، لایه شفافی است که مردمک و عنبیه شما را می‌پوشاند. کراتیت از یک عفونت (باکتری، ویروسی، قارچی یا انگلی) یا آسیب چشم ناشی می‌شود. کراتیت به معنای تورم قرنیه است و همیشه عفونی نیست اما احتمال ابتلا به کراتیت بیشتر است. برای جلوگیری از اینکه علائم و درمان بیماری های عفونی چشم را تجربه کنید به سلامت و بهداشت چشم اهمیت بالایی دهید.

نوشته دیگر :   راهنمای انتخاب برخی لوازم برقی پرکاربرد در هر آشپزخانه

ستی یا گل مژه

گل مژه (که هوردئولوم نیز نامیده می‌شود) برآمدگی جوش مانندی است که از غده چربی در لبه‌های بیرونی پلک شما ایجاد می‌شود و از شایع ترین عفونت های چشمی است. این غدد می‌توانند با پوست مرده، روغن و سایر مواد مسدود شوند و اجازه دهند باکتری‌ها در غده شما بیش از حد رشد کنند. عفونت حاصل باعث ایجاد گل مژه می‌شود.

عیوب انکساری

عیوب انکساری شایع ترین مشکلات چشمی یا به‌عبارتی شایع ترین علت مشکلات بینایی هستند. انکسار در چشم زمانی رخ می‌دهد که نور از قرنیه و عدسی عبور کند. خطاها می‌توانند در نتیجه طول کره چشم، تغییر شکل قرنیه یا پیری طبیعی عدسی رخ دهند.

عیوب انکساری شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی است که بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. اغلب این مشکلات با عینک، لنز تماسی یا در برخی موارد جراحی قابل اصلاح هستند.

نزدیک بینی چشم

در نزدیک بینی توانایی دیدن اجسام نزدیک به وضوح بیشتر از اجسام دور است، یعنی افراد نمی‌توانند اشیاء دور را ببینند اما اشیاء نزدیک را به وضوح می‌بینند. علت نزدیک‌بینی انحنای بیش از حد قرنیه و بزرگتر بودن طول کره‌ی چشم نسبت به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن تشکیل می‌شود.

گلوکوم

گلوکوم یک بیماری شایع چشم است که در آن عصب بینایی چشم آسیب دیده و با گذشت زمان بدتر می شود. گلوکوم منجر به فشار درون مایع چشم شده که این امر می تواند به طور بالقوه به عصب بینایی مسئول انتقال تصاویر به مغز آسیب برساند. این فشار افزایش یافته که به آن فشار داخل چشم نیز گفته می شود، در صورت ادامه یافتن برای مدت زمان طولانی ممکن است منجر به کاهش بینایی دائمی شود.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی اساساً یک عارضه ناشی از دیابت است که با آسیب رساندن به رگ های خونی گسترش یافته در سراسر بافت های حساس به نور شبکیه، بر روی چشم تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ یا ۲ می توانند به این بیماری چشمی دچار شوند.

سایر مطالب پزشکی را در سایت بهترین پزشک بخوانید